Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
RobbertJan
Vandaag
om 10:55:10
Allereerste lok(je)
door
henk
Vandaag
om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
martijnhaman
Vandaag
om 10:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 10:27:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 10:04:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:39:00
Bauarbeiten im gange
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:30:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:24:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
RikM
Vandaag
om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
Sikko
Vandaag
om 08:12:04
Aachenau West
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jos B.
Vandaag
om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje
door
RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast
door
Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk
door
ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad"
door
ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
NS264
02 August 2025, 18:15:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
VTG ketelwagens in Loolaan-trein
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: VTG ketelwagens in Loolaan-trein (gelezen 5769 keer)
verst107
Offline
Berichten: 344
VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Gepost op:
27 May 2012, 10:14:45 »
In 1982 of 1983 fotografeerde ik op Gv deze VTG ketelwagen. Ik meen in de tekst rechts op de ketel 'Loolaan' te ontwaren, wat zou betekenen dat deze wagen van/naar het NAM olieveld in Den Haag reed (Loolaan).
Ik ben benieuwd of mensen meer informatie hebben over dit type wagen (in andere topics kom ik wel andere NAM-wagens tegen van o.a. Piko/Liliput, maar die zijn van een ouder type) en of dit type wagen in model is uitgebracht
Op de foto staat verder nog:
VTG Hamburg
33 80 787 6 117-2
Thanks alvast, Cornelis
Gelogd
spoorzeven
Offline
Berichten: 5567
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #1 Gepost op:
27 May 2012, 11:16:37 »
Dat stond er dus op. Je veronderstelling is juist.
Gelogd
Groet, Frank
Boerpost
Offline
Berichten: 158
ons geluk: Jente 08-09-09
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #2 Gepost op:
27 May 2012, 11:34:59 »
Volgens mij is de wagon zoals op de foto nog niet in model verschenen. Heb snel nog gezocht naar informatie (Ik ben er eigenlijk zelf ook nieuwsgierig naar.) maar nog niet gevonden. De wagon op de foto werd dus inderdaad gebruikt voor olievervoer van Den Haag naar beurtelings Vlaardingen of Pernis. (Gevonden op Feyenoordse Meesters overigens.) Nu doemt er bij mij gelijk een vraag op, de wagens naar Schoonebeek, hadden die dan op de ketel Schoonebeek staan of werden de wagens bestemd voor olie door elkaar gebruikt? (Hoewel ik in mijn puberjaren best wel een olietrein heb gezien heb ik er destijds niet opgelet...)
Mvg. Gert
Gelogd
Rudolfph
Offline
Berichten: 990
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #3 Gepost op:
27 May 2012, 21:18:53 »
Het opschrift "Depot Den Haag H.S. (Loolaan)" zegt alleen dat de wagon aan de Loolaan in depot (onderhoud) is, niet waar de wagon ingezet wordt. Met betrekking tot de inzet is het opschrift er boven interessanter: "Verhuurd aan NAM te Assen". Hieruit blijkt dat de wagen op dit moment in dienst is van de NAM en dus naar believe door de NAM ingezet kan worden (binnen de toelatingen van de wagon). De wagon kan dus net zo goed in het vervoer vanaf de Loolaan als vanuit Schoonebeek ingezet worden. Alleen als de wagons van Schoonebeek ergens anders in depot waren, zou uit het opschrift af te leiden zijn dat deze specifieke wagon uitsluitend voor het vervoer vanaf de Loolaan gebruikt werd, maar dat laat ik graag aan de profs over.
Gelogd
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen:
http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271
Arjan6511
Offline
Berichten: 4731
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #4 Gepost op:
28 May 2012, 08:56:07 »
Waar een wagen in depot is staat niet gelijk aan waar de wagen in onderhoud is.
Groot onderhoud werd alleen in Amersfoort uitgevoerd, klein onderhoud en reparaties (buffers smeren e.d.) veelal langs de lijn.
Wagens met een depotstation waren/zijn gereserveerd voor een specifiek vervoer, waarvoor in sommige gevallen ook aanpassingen aan de wagens nodig waren. Het op de wagen aangegeven depotstation is het vertrekstation van de eerste goederentrein waarin de beladen wagens zijn opgenomen.
Achterliggende gedachte is het sneller terug krijgen van de geloste wagens, met name bij `losse` wagens in bonte treinen niet onbelangrijk, en het daarmee efficienter inzetten. Bij wagens met een specifieke aanpassing is dit natuurlijk niet onbelangrijk, het moet ook voorkomen dat de wagen `wild` wordt ingezet.
Bij wagens eigendom van de NS zelf werd na de wagencode de toevoeging `-y` gebruikt.
2 voorbeeldjes:
Ucs-y: Bollenwagen depot Delfzijl voor vervoer van soda
Hbs-y: Aangepaste werkspoor Hbis (verwijderen dakventilatoren en vastzetten buitenste 2 deuren) voor vervoer van sigaretten vanaf Roosendaal, dus depot Roosendaal.
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
VTG ketelwagens in Loolaan-trein