BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: verst107 op 27 mei 2012, 10:14:45

Titel: VTG ketelwagens in Loolaan-trein
Bericht door: verst107 op 27 mei 2012, 10:14:45
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/012_46.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/012_46.jpg)

In 1982 of 1983 fotografeerde ik op Gv deze VTG ketelwagen. Ik meen in de tekst rechts op de ketel 'Loolaan' te ontwaren, wat zou betekenen dat deze wagen van/naar het NAM olieveld in Den Haag reed (Loolaan).

Ik ben benieuwd of mensen meer informatie hebben over dit type wagen (in andere topics kom ik wel andere NAM-wagens tegen van o.a. Piko/Liliput, maar die zijn van een ouder type) en of dit type wagen in model is uitgebracht

Op de foto staat verder nog:

VTG Hamburg
33 80 787 6 117-2

Thanks alvast, Cornelis
Titel: Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
Bericht door: spoorzeven op 27 mei 2012, 11:16:37
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_CS___Oliewagon.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam_CS___Oliewagon.jpg)
Dat stond er dus op. Je veronderstelling is juist.
Titel: Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
Bericht door: Boerpost op 27 mei 2012, 11:34:59
Volgens mij is de wagon zoals op de foto nog niet in model verschenen. Heb snel nog gezocht naar informatie (Ik ben er eigenlijk zelf ook nieuwsgierig naar.) maar nog niet gevonden. De wagon op de foto werd dus inderdaad gebruikt voor olievervoer van Den Haag naar beurtelings Vlaardingen of Pernis. (Gevonden op Feyenoordse Meesters overigens.) Nu doemt er bij mij gelijk een vraag op, de wagens naar Schoonebeek, hadden die dan op de ketel Schoonebeek staan of werden de wagens bestemd voor olie door elkaar gebruikt? (Hoewel ik in mijn puberjaren best wel een olietrein heb gezien heb ik er destijds niet opgelet...)

Mvg. Gert
Titel: Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
Bericht door: Rudolfph op 27 mei 2012, 21:18:53
Het opschrift "Depot Den Haag H.S. (Loolaan)" zegt alleen dat de wagon aan de Loolaan in depot (onderhoud) is, niet waar de wagon ingezet wordt. Met betrekking tot de inzet is het opschrift er boven interessanter: "Verhuurd aan NAM te Assen". Hieruit blijkt dat de wagen op dit moment in dienst is van de NAM en dus naar believe door de NAM ingezet kan worden (binnen de toelatingen van de wagon). De wagon kan dus net zo goed in het vervoer vanaf de Loolaan als vanuit Schoonebeek ingezet worden. Alleen als de wagons van Schoonebeek ergens anders in depot waren, zou uit het opschrift af te leiden zijn dat deze specifieke wagon uitsluitend voor het vervoer vanaf de Loolaan gebruikt werd, maar dat laat ik graag aan de profs over.
Titel: Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
Bericht door: Arjan6511 op 28 mei 2012, 08:56:07
Waar een wagen in depot is staat niet gelijk aan waar de wagen in onderhoud is.

Groot onderhoud werd alleen in Amersfoort uitgevoerd, klein onderhoud en reparaties (buffers smeren e.d.) veelal langs de lijn.

Wagens met een depotstation waren/zijn gereserveerd voor een specifiek vervoer, waarvoor in sommige gevallen ook aanpassingen aan de wagens nodig waren. Het op de wagen aangegeven depotstation is het vertrekstation van de eerste goederentrein waarin de beladen wagens zijn opgenomen.
Achterliggende gedachte is het sneller terug krijgen van de geloste wagens, met name bij `losse` wagens in bonte treinen niet onbelangrijk, en het daarmee efficienter inzetten. Bij wagens met een specifieke aanpassing is dit natuurlijk niet onbelangrijk, het moet ook voorkomen dat de wagen `wild` wordt ingezet.

Bij wagens eigendom van de NS zelf werd na de wagencode de toevoeging `-y` gebruikt.

2 voorbeeldjes:

Ucs-y: Bollenwagen depot Delfzijl voor vervoer van soda

Hbs-y: Aangepaste werkspoor Hbis (verwijderen dakventilatoren en vastzetten buitenste 2 deuren) voor vervoer van sigaretten vanaf Roosendaal, dus depot Roosendaal.