Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Werps Soldeerworkshop
door
orientexpress
Vandaag
om 14:39:08
Zoekfunctie ?
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
VTG ketelwagens in Loolaan-trein
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: VTG ketelwagens in Loolaan-trein (gelezen 5243 keer)
verst107
Offline
Berichten: 334
VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Gepost op:
27 mei 2012, 10:14:45 »
In 1982 of 1983 fotografeerde ik op Gv deze VTG ketelwagen. Ik meen in de tekst rechts op de ketel 'Loolaan' te ontwaren, wat zou betekenen dat deze wagen van/naar het NAM olieveld in Den Haag reed (Loolaan).
Ik ben benieuwd of mensen meer informatie hebben over dit type wagen (in andere topics kom ik wel andere NAM-wagens tegen van o.a. Piko/Liliput, maar die zijn van een ouder type) en of dit type wagen in model is uitgebracht
Op de foto staat verder nog:
VTG Hamburg
33 80 787 6 117-2
Thanks alvast, Cornelis
Gelogd
spoorzeven
Online
Berichten: 5176
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #1 Gepost op:
27 mei 2012, 11:16:37 »
Dat stond er dus op. Je veronderstelling is juist.
Gelogd
Groet, Frank
Boerpost
Offline
Berichten: 158
ons geluk: Jente 08-09-09
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #2 Gepost op:
27 mei 2012, 11:34:59 »
Volgens mij is de wagon zoals op de foto nog niet in model verschenen. Heb snel nog gezocht naar informatie (Ik ben er eigenlijk zelf ook nieuwsgierig naar.) maar nog niet gevonden. De wagon op de foto werd dus inderdaad gebruikt voor olievervoer van Den Haag naar beurtelings Vlaardingen of Pernis. (Gevonden op Feyenoordse Meesters overigens.) Nu doemt er bij mij gelijk een vraag op, de wagens naar Schoonebeek, hadden die dan op de ketel Schoonebeek staan of werden de wagens bestemd voor olie door elkaar gebruikt? (Hoewel ik in mijn puberjaren best wel een olietrein heb gezien heb ik er destijds niet opgelet...)
Mvg. Gert
Gelogd
Rudolfph
Offline
Berichten: 990
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #3 Gepost op:
27 mei 2012, 21:18:53 »
Het opschrift "Depot Den Haag H.S. (Loolaan)" zegt alleen dat de wagon aan de Loolaan in depot (onderhoud) is, niet waar de wagon ingezet wordt. Met betrekking tot de inzet is het opschrift er boven interessanter: "Verhuurd aan NAM te Assen". Hieruit blijkt dat de wagen op dit moment in dienst is van de NAM en dus naar believe door de NAM ingezet kan worden (binnen de toelatingen van de wagon). De wagon kan dus net zo goed in het vervoer vanaf de Loolaan als vanuit Schoonebeek ingezet worden. Alleen als de wagons van Schoonebeek ergens anders in depot waren, zou uit het opschrift af te leiden zijn dat deze specifieke wagon uitsluitend voor het vervoer vanaf de Loolaan gebruikt werd, maar dat laat ik graag aan de profs over.
Gelogd
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen:
http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271
Arjan6511
Offline
Berichten: 4258
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #4 Gepost op:
28 mei 2012, 08:56:07 »
Waar een wagen in depot is staat niet gelijk aan waar de wagen in onderhoud is.
Groot onderhoud werd alleen in Amersfoort uitgevoerd, klein onderhoud en reparaties (buffers smeren e.d.) veelal langs de lijn.
Wagens met een depotstation waren/zijn gereserveerd voor een specifiek vervoer, waarvoor in sommige gevallen ook aanpassingen aan de wagens nodig waren. Het op de wagen aangegeven depotstation is het vertrekstation van de eerste goederentrein waarin de beladen wagens zijn opgenomen.
Achterliggende gedachte is het sneller terug krijgen van de geloste wagens, met name bij `losse` wagens in bonte treinen niet onbelangrijk, en het daarmee efficienter inzetten. Bij wagens met een specifieke aanpassing is dit natuurlijk niet onbelangrijk, het moet ook voorkomen dat de wagen `wild` wordt ingezet.
Bij wagens eigendom van de NS zelf werd na de wagencode de toevoeging `-y` gebruikt.
2 voorbeeldjes:
Ucs-y: Bollenwagen depot Delfzijl voor vervoer van soda
Hbs-y: Aangepaste werkspoor Hbis (verwijderen dakventilatoren en vastzetten buitenste 2 deuren) voor vervoer van sigaretten vanaf Roosendaal, dus depot Roosendaal.
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
VTG ketelwagens in Loolaan-trein