Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Frits C
Vandaag
om 07:00:32
NS 8400 van Werps
door
peterha
Vandaag
om 02:27:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Huup
01 September 2025, 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Vislijn
01 September 2025, 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
01 September 2025, 21:57:32
Minder wissels
door
Quinzeedied
01 September 2025, 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
Da's Daz 2
door
Huup
01 September 2025, 21:21:04
Raadplaatje
door
grossraumwagen
01 September 2025, 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
jdk
01 September 2025, 21:01:14
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union)
door
Edwin2121992
01 September 2025, 19:21:33
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet.
door
Voske
01 September 2025, 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling
door
Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S
door
Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
01 September 2025, 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
01 September 2025, 11:47:03
US diorama in H0
door
Wim Vink
01 September 2025, 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
01 September 2025, 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
01 September 2025, 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
01 September 2025, 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
Ferdinand Bogman
01 September 2025, 00:06:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
VTG ketelwagens in Loolaan-trein
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: VTG ketelwagens in Loolaan-trein (gelezen 5805 keer)
verst107
Offline
Berichten: 344
VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Gepost op:
27 May 2012, 10:14:45 »
In 1982 of 1983 fotografeerde ik op Gv deze VTG ketelwagen. Ik meen in de tekst rechts op de ketel 'Loolaan' te ontwaren, wat zou betekenen dat deze wagen van/naar het NAM olieveld in Den Haag reed (Loolaan).
Ik ben benieuwd of mensen meer informatie hebben over dit type wagen (in andere topics kom ik wel andere NAM-wagens tegen van o.a. Piko/Liliput, maar die zijn van een ouder type) en of dit type wagen in model is uitgebracht
Op de foto staat verder nog:
VTG Hamburg
33 80 787 6 117-2
Thanks alvast, Cornelis
Gelogd
spoorzeven
Offline
Berichten: 5584
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #1 Gepost op:
27 May 2012, 11:16:37 »
Dat stond er dus op. Je veronderstelling is juist.
Gelogd
Groet, Frank
Boerpost
Offline
Berichten: 158
ons geluk: Jente 08-09-09
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #2 Gepost op:
27 May 2012, 11:34:59 »
Volgens mij is de wagon zoals op de foto nog niet in model verschenen. Heb snel nog gezocht naar informatie (Ik ben er eigenlijk zelf ook nieuwsgierig naar.) maar nog niet gevonden. De wagon op de foto werd dus inderdaad gebruikt voor olievervoer van Den Haag naar beurtelings Vlaardingen of Pernis. (Gevonden op Feyenoordse Meesters overigens.) Nu doemt er bij mij gelijk een vraag op, de wagens naar Schoonebeek, hadden die dan op de ketel Schoonebeek staan of werden de wagens bestemd voor olie door elkaar gebruikt? (Hoewel ik in mijn puberjaren best wel een olietrein heb gezien heb ik er destijds niet opgelet...)
Mvg. Gert
Gelogd
Rudolfph
Offline
Berichten: 990
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #3 Gepost op:
27 May 2012, 21:18:53 »
Het opschrift "Depot Den Haag H.S. (Loolaan)" zegt alleen dat de wagon aan de Loolaan in depot (onderhoud) is, niet waar de wagon ingezet wordt. Met betrekking tot de inzet is het opschrift er boven interessanter: "Verhuurd aan NAM te Assen". Hieruit blijkt dat de wagen op dit moment in dienst is van de NAM en dus naar believe door de NAM ingezet kan worden (binnen de toelatingen van de wagon). De wagon kan dus net zo goed in het vervoer vanaf de Loolaan als vanuit Schoonebeek ingezet worden. Alleen als de wagons van Schoonebeek ergens anders in depot waren, zou uit het opschrift af te leiden zijn dat deze specifieke wagon uitsluitend voor het vervoer vanaf de Loolaan gebruikt werd, maar dat laat ik graag aan de profs over.
Gelogd
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen:
http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271
Arjan6511
Offline
Berichten: 4741
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #4 Gepost op:
28 May 2012, 08:56:07 »
Waar een wagen in depot is staat niet gelijk aan waar de wagen in onderhoud is.
Groot onderhoud werd alleen in Amersfoort uitgevoerd, klein onderhoud en reparaties (buffers smeren e.d.) veelal langs de lijn.
Wagens met een depotstation waren/zijn gereserveerd voor een specifiek vervoer, waarvoor in sommige gevallen ook aanpassingen aan de wagens nodig waren. Het op de wagen aangegeven depotstation is het vertrekstation van de eerste goederentrein waarin de beladen wagens zijn opgenomen.
Achterliggende gedachte is het sneller terug krijgen van de geloste wagens, met name bij `losse` wagens in bonte treinen niet onbelangrijk, en het daarmee efficienter inzetten. Bij wagens met een specifieke aanpassing is dit natuurlijk niet onbelangrijk, het moet ook voorkomen dat de wagen `wild` wordt ingezet.
Bij wagens eigendom van de NS zelf werd na de wagencode de toevoeging `-y` gebruikt.
2 voorbeeldjes:
Ucs-y: Bollenwagen depot Delfzijl voor vervoer van soda
Hbs-y: Aangepaste werkspoor Hbis (verwijderen dakventilatoren en vastzetten buitenste 2 deuren) voor vervoer van sigaretten vanaf Roosendaal, dus depot Roosendaal.
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
VTG ketelwagens in Loolaan-trein