Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Doneren
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€172.50
Per saldo:
€-77.50
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen
Kalender
Plaatje uploaden
Hoe werkt plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Filmwedstrijd
Youtube kanaal
Modelspoorwinkels
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
EifelBurgenBahn
door
Krokodil68
Vandaag
om 11:28:01
NS 2200 zonder en met demper
door
spoorzeven
Vandaag
om 11:23:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:13:24
Richtingsafhankelijke detectie / melding
door
VvKan
Vandaag
om 11:12:38
Magnorail in grotere schalen
door
Hans1963
Vandaag
om 11:10:52
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog.
door
AndréDev
Vandaag
om 11:09:19
Stadtstrecke in spoor 1
door
Wies
Vandaag
om 11:03:15
Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde
door
AB 7216
Vandaag
om 11:02:55
Uit en Thuis, de bouw
door
Eric B
Vandaag
om 11:02:28
De bouw van een 5e klasse station in H0
door
Bart Zegers
Vandaag
om 11:00:05
Raccordement diorama
door
Bart Zegers
Vandaag
om 10:55:28
PCC’s en andere trams voor Delft, h0
door
Tulpendaal
Vandaag
om 10:52:05
Heen, En en Weer: de tram.
door
Huup
Vandaag
om 10:51:17
Drukke spoorlijn Den Dolder?
door
Thom
Vandaag
om 10:49:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
bosje77
Vandaag
om 10:45:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:21:07
Lima locs, welke antislipbanden kun je gebruiken?
door
Carl
Vandaag
om 10:21:04
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte
door
Frycio82
Vandaag
om 09:48:06
Baan in Los Angeles
door
bosje77
Vandaag
om 09:46:15
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Bram w
Vandaag
om 09:25:22
Artitec 2021 HO (vooralsnog geen railmateriaal)
door
edwin1974
Vandaag
om 09:08:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Falkenberg
Vandaag
om 09:05:38
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
door
Arnold
Vandaag
om 08:55:46
Artitec: Plan E, serie 2007
door
Esperopt
Vandaag
om 05:15:38
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
door
roadster36
Vandaag
om 01:20:13
Bruggen-IG: de Hef in N schaal...
door
Martin Hornis
Vandaag
om 00:39:09
Roco OBB 1089 krokodil rijdt slecht.
door
Dwergsein
Vandaag
om 00:36:06
Test: rails reinigen met RVS-reiniger.
door
Menno
Vandaag
om 00:05:27
Piko h0 NS 2200
door
KNed
16 januari 2021, 23:58:20
Projekt 083-338
door
Huup
16 januari 2021, 23:55:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
VTG ketelwagens in Loolaan-trein
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: VTG ketelwagens in Loolaan-trein (gelezen 3449 keer)
verst107
Offline
Berichten: 266
VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Gepost op:
27 mei 2012, 10:14:45 »
In 1982 of 1983 fotografeerde ik op Gv deze VTG ketelwagen. Ik meen in de tekst rechts op de ketel 'Loolaan' te ontwaren, wat zou betekenen dat deze wagen van/naar het NAM olieveld in Den Haag reed (Loolaan).
Ik ben benieuwd of mensen meer informatie hebben over dit type wagen (in andere topics kom ik wel andere NAM-wagens tegen van o.a. Piko/Liliput, maar die zijn van een ouder type) en of dit type wagen in model is uitgebracht
Op de foto staat verder nog:
VTG Hamburg
33 80 787 6 117-2
Thanks alvast, Cornelis
Gelogd
spoorzeven
Online
Berichten: 3553
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #1 Gepost op:
27 mei 2012, 11:16:37 »
Dat stond er dus op. Je veronderstelling is juist.
Gelogd
Groet, Frank
Boerpost
Offline
Berichten: 157
ons geluk: Jente 08-09-09
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #2 Gepost op:
27 mei 2012, 11:34:59 »
Volgens mij is de wagon zoals op de foto nog niet in model verschenen. Heb snel nog gezocht naar informatie (Ik ben er eigenlijk zelf ook nieuwsgierig naar.) maar nog niet gevonden. De wagon op de foto werd dus inderdaad gebruikt voor olievervoer van Den Haag naar beurtelings Vlaardingen of Pernis. (Gevonden op Feyenoordse Meesters overigens.) Nu doemt er bij mij gelijk een vraag op, de wagens naar Schoonebeek, hadden die dan op de ketel Schoonebeek staan of werden de wagens bestemd voor olie door elkaar gebruikt? (Hoewel ik in mijn puberjaren best wel een olietrein heb gezien heb ik er destijds niet opgelet...)
Mvg. Gert
Gelogd
Rudolfph
Offline
Berichten: 987
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #3 Gepost op:
27 mei 2012, 21:18:53 »
Het opschrift "Depot Den Haag H.S. (Loolaan)" zegt alleen dat de wagon aan de Loolaan in depot (onderhoud) is, niet waar de wagon ingezet wordt. Met betrekking tot de inzet is het opschrift er boven interessanter: "Verhuurd aan NAM te Assen". Hieruit blijkt dat de wagen op dit moment in dienst is van de NAM en dus naar believe door de NAM ingezet kan worden (binnen de toelatingen van de wagon). De wagon kan dus net zo goed in het vervoer vanaf de Loolaan als vanuit Schoonebeek ingezet worden. Alleen als de wagons van Schoonebeek ergens anders in depot waren, zou uit het opschrift af te leiden zijn dat deze specifieke wagon uitsluitend voor het vervoer vanaf de Loolaan gebruikt werd, maar dat laat ik graag aan de profs over.
Gelogd
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen:
http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271
Arjan6511
Offline
Berichten: 2968
Re:VTG ketelwagens in Loolaan-trein
«
Reactie #4 Gepost op:
28 mei 2012, 08:56:07 »
Waar een wagen in depot is staat niet gelijk aan waar de wagen in onderhoud is.
Groot onderhoud werd alleen in Amersfoort uitgevoerd, klein onderhoud en reparaties (buffers smeren e.d.) veelal langs de lijn.
Wagens met een depotstation waren/zijn gereserveerd voor een specifiek vervoer, waarvoor in sommige gevallen ook aanpassingen aan de wagens nodig waren. Het op de wagen aangegeven depotstation is het vertrekstation van de eerste goederentrein waarin de beladen wagens zijn opgenomen.
Achterliggende gedachte is het sneller terug krijgen van de geloste wagens, met name bij `losse` wagens in bonte treinen niet onbelangrijk, en het daarmee efficienter inzetten. Bij wagens met een specifieke aanpassing is dit natuurlijk niet onbelangrijk, het moet ook voorkomen dat de wagen `wild` wordt ingezet.
Bij wagens eigendom van de NS zelf werd na de wagencode de toevoeging `-y` gebruikt.
2 voorbeeldjes:
Ucs-y: Bollenwagen depot Delfzijl voor vervoer van soda
Hbs-y: Aangepaste werkspoor Hbis (verwijderen dakventilatoren en vastzetten buitenste 2 deuren) voor vervoer van sigaretten vanaf Roosendaal, dus depot Roosendaal.
Gelogd
Groeten, Arjan
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
VTG ketelwagens in Loolaan-trein