Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: Van Kaap naar Cairo  (gelezen 14162 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #15 Gepost op: 18 May 2012, 16:17:27 »
Antwoord heb ik je gegeven bij een van de plaatjes. Bemo, en waarom? zie de plaatjes.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #16 Gepost op: 18 May 2012, 16:24:42 »
@Sobat: de plaatjes laten zonder meer zien dat BEMO mooi is. Maar Is Tillig minder mooi? Waar zit dat 'm in?
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #17 Gepost op: 18 May 2012, 16:27:03 »
Weet ik niet. Bemo komt voor mij het beste over en dan koop ik dat!!!! Zo simpel is dat..
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17880
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #18 Gepost op: 18 May 2012, 16:39:31 »
Fedor, volgens mij heeft Tjalling je een redelijk compleet antwoord gegeven.... Bemo is niet geweldig zegt hij, Peco en Tillig is hij wel content mee. Het feit dat 't Hoe of H0m is maakt voor de kwaliteit van het railprogramma dan niet uit.
Tillig is sierlijk en mooi, Peco is robuust. Jou keus! ;) Prijs van beide ligt op een zelfde niveau.

Btw; je kunt gerust TT rail nemen als het profiel aansluit bij de betere soorten. Die TT rail zou je kunnen gebruiken bij spoor wat helemaal in het zand ligt, in Afrika een veel voorkomend iets. Maar misschien beter een van voornoemde merken gebruiken.

@Kras; ziet er leuk uit! (y)


Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #19 Gepost op: 18 May 2012, 16:49:49 »
Weet ik niet. Bemo komt voor mij het beste over en dan koop ik dat!!!! Zo simpel is dat..

En daarom het advies om eens op de beurs in Houten te gaan kijken, als je goed zoekt zul je alle genoemde merken wel tegen kunnen komen. Dan kun je zien waar je over praat.
Uiteindelijk gaat het er om dat jij gelukkig bent met je rails, niet wat de rest van de wereld mooi of prettig vind.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #20 Gepost op: 18 May 2012, 16:54:31 »
@Ronald: ik las het antwoord van Tjalling iets anders, die gaf aan dat Tillig een mooie oplossing biedt voor gecombineerd H0 en HOm spoor. Maar ik begrijp dat jij bevestigt dat Tillig esthetisch ook mooi materiaal is?

@Sobat: Je hebt helemaal gelijk!

Het probleem is alleen dat ik niet van modelspoorwinkels en beursen hou en omdat ik dus alleen online bestel kan ik het spul niet eerst even bekijken. Sterker nog: het is niet eens zo heel makkelijk om een modelspoorwinkel te vinden waar ze één van die merken hebben, laat staan dat ik ze alle drie onderling kan vergelijken. Dus ik moest even doorvragen.
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17880
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #21 Gepost op: 18 May 2012, 16:57:38 »
En daarom het advies om eens op de beurs in Houten te gaan kijken, als je goed zoekt zul je alle genoemde merken wel tegen kunnen komen. Dan kun je zien waar je over praat.

Juust ;) Peco bij 2 handelaren zeker, Tillig bij Maarten van der Burght (Eurotrein) en Bemo zo te lezen ook.

Wil je helemaal een mooie en degelijke vergelijking; koop van alle 3 merken een stuk flex oid. Dan weet je hoe het er uit ziet en hoe het rijdt :)

@Ronald: ik las het antwoord van Tjalling iets anders, die gaf aan dat Tillig een mooie oplossing biedt voor gecombineerd H0 en HOm spoor. Maar ik begrijp dat jij bevestigt dat Tillig esthetisch ook mooi materiaal is?


Ja, beide. Ziet er prima uit en bied mogelijkheden met gecombineerd spoor te rijden bv H0/H0e of H0/H0m.

Het probleem is alleen dat ik niet van modelspoorwinkels en beursen hou ...

Jammer, want Houten is daar wel de plek voor ;) En gezellig ook nog ;)


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #22 Gepost op: 18 May 2012, 17:32:54 »
Ik lees in jouw plannen niets over de bloutrein ???
Jeroen

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #23 Gepost op: 18 May 2012, 17:41:58 »
Ik lees in jouw plannen niets over de bloutrein ???
Ik denk dat hij dan nog zo,n 400 jaar een krantewijk moet nemen om er alleen maar naar te mogen kijken ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #24 Gepost op: 18 May 2012, 17:57:19 »
Een erg leuk thema lijt me wel erg ambiteus. Enkel de Victory bridge neemt al enkele meters in beslag...

Voorbeeld info.

http://www.geoffs-trains.com/Museum/Museumhome.html


zuid Afrikaanse webwinkel:

http://www.dreamtrains.co.za/

maar dit is toch wel mijn favoriet


Mijn foto's nog een bekeken. Je ziet veel meterspoor met betonnen dwarsliggers
bv:



grt

Diederik



« Laatst bewerkt op: 18 May 2012, 18:20:54 door vt175 »

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #25 Gepost op: 18 May 2012, 18:24:40 »
Zuid Afrikaanse fabrikant van mooi rollend materiaal, om te watertanden de Class GMAM Garratt 4-8-2+2-8-4:

http://www.precisionminiatures.co.za/

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #26 Gepost op: 18 May 2012, 20:03:02 »
Zoals ik al zei: het gaat mij om de sfeer.

Overigens zijn de betonnen dwarsliggers vrij recent, mijn baan speelt zich af rond 1960.

De blauwe trein staat wel op mijn verlanglijstje maar ik heb 'm nog niet gevonden. Zijn er fabrikanten die 'm als set verkopen? Hij zou mooi in het verhaal passen.



Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #27 Gepost op: 18 May 2012, 20:05:17 »
...meteen opgezocht wat dat precies is: maar lijkt me wel. Ze werden in Zuid Afrika en Zimbabwe gebruikt dus dat past er wel bij. Jij bent een liefhebber? Weet je dan wellicht welke fabrikant ze in H0m heeft?

Suggesties voor Afrikaanse diesels zijn ook welkom.

Geen idee welke fabrikant ze heeft. Als ik in mijn lokomotievenencyclopedie zit te neuzen vind ik die dingen altijd erg indrukwekkend. Ik heb ooit een blauwe maandag overwogen om een zuid afrikaanse baan te beginnen nadat ik mijn nederlandse had opgebroken, maar ik had geen idee waar je materieel vandaan zou kunnen trekken. Is na een uurtje of twee weer overgevlogen. (net als rusland, marokko, india en noorwegen). Uiteindelijk ben ik neergestreken in de VS

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #28 Gepost op: 18 May 2012, 20:58:17 »
Zoals ik al zei: het gaat mij om de sfeer.

De blauwe trein staat wel op mijn verlanglijstje maar ik heb 'm nog niet gevonden. Zijn er fabrikanten die 'm als set verkopen? Hij zou mooi in het verhaal passen.


Als je de webwinkel welke ik hier gepost, heb even bekijkt zie je de blue train:
http://www.dreamtrains.co.za/passenger-coaches/south-african-passenger-coaches/view-all-products.html
en
http://www.dreamtrains.co.za/locomotives/diesel-locomotives/view-all-products.html

of

http://www.modelrailroad.co.za/trains/sarm-sar-blue-train-collection-set-b.htm

gewoon even zoeken.

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #29 Gepost op: 18 May 2012, 21:16:06 »
Vorig jaar ben ik in Cape Town wezen zoeken naar een Blue Train in H0, wel gevonden maar alleen in H0. Wel een paar foto's gemaakt van de 'echte Blue Train' ik zal morgen zoeken en ze op BNLS zetten. En het eindstation van Cape Town maken, Fedor het zijn kilometers en geen mooi station. Wat denk je van Matjesfontijn, een leuk station met een prachtig hotel (Lord Minor)

Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de