Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat was jullie allereerste loc?
door
HenkN
Vandaag
om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen
door
Stefan88
Vandaag
om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jos B.
Vandaag
om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
Vandaag
om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
Vandaag
om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
Vandaag
om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 22:02:33
Da's Daz 2
door
defender
Vandaag
om 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
Vandaag
om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
Vandaag
om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
Vandaag
om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
Vandaag
om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 20:17:22
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Huup
Vandaag
om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:21:43
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Van Kaap naar Cairo
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
7
Omlaag
Auteur
Topic: Van Kaap naar Cairo (gelezen 14150 keer)
en_voyage
***** *
Re:Van Kaap naar Cairo
«
Reactie #45 Gepost op:
22 May 2012, 11:46:28 »
@ Eelco: Ik bedoelde meer te zeggen dat er op de foto's weinig typisch Afrikaanse elementen te ontdekken zijn, zoals vegetatie, fauna e.d. En dan niet meteen denken aan leeuwen, giraffes en olifanten (vandaar mijn opmerkignen over de stereotypen), maar meer in termen van de bomen en struiken zoals die op de onderste foto te zien zijn. De eerste foto zou bij wijze van spreken ook ergens in Zuid-Europa kunnen zijn genomen omdat juist die typerende elementen ontbreken. Dat de Italianen hebben 'huisgehouden' in Eritrea en Ethiopië is voor velen wel bekend.
Wat betreft assen op de kaart van Afrika: niet alleen de Britten en Fransen hadden ambities, ook de Portugezen droomden eind 19e eeuw van een verbinding tussen hun kolonies Angola en Mozambique. Helaas lagen de Britten (Rhodes in het bijzonder) enigzins dwars, wat leidde tot oproer in Portugal zelf. Maar dat even terzijde.
Het voorgestelde thema (scènes van noordelijk naar zuidelijk Afrika) is wèl een leuk thema om de verschillen tussen de gebieden aan te geven: Eritrea met typisch Italiaanse treintjes, Kenia met Britse standaard smalspoordingen en Zuid-Afrika met haar eigen Garratt-locs... leuk hoor!
Over Duitse treintjes in Namibië (vroeger Duits Zuidwest-Afrika) gesproken: Onderstaande scène bij Okahandja moet toch redelijk makkelijk zijn na te bootsen met behulp van wat Faller bouwpakketjes en het Roco H0e-gamma?
Bron foto:
www.klausdierks.com
, interessante site over spoorwegen in Zuidwest-Afrika
Groeten, Geoffrey
«
Laatst bewerkt op: 22 May 2012, 11:54:40 door en_voyage. Reden: Toevoeging
»
Eelco Storm
Pauze
«
Reactie #46 Gepost op:
22 May 2012, 12:01:51 »
@Geoffrey: duidelijk qua Afrika
Ja, interessant politiek speelveld was Afrika in de 19e eeuw en begin 20e eeuw. Ik volg je vorderingen en de informatie-aanwas met interesse!
Eelco
Martin Welberg
FYA !!!
OO. Organisatie OntraXS!
«
Reactie #47 Gepost op:
22 May 2012, 12:36:17 »
Blijf het een mooi thema vinden, kun je erg veel kanten mee op. Vooral als je de vooroorlogse tijd neemt, was heel Afrika gekoloniseerd dus erg veel europees materiaal ..
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
«
Reactie #48 Gepost op:
22 May 2012, 13:09:45 »
Citaat van: NS8714 op 22 May 2012, 12:01:51
Ja, interessant politiek speelveld was Afrika in de 19e eeuw en begin 20e eeuw. Eelco
Als ik hier op in mag haken.
De "Lunatic line" in Kenia is in de jaren 1896-1903 aangelegd door Britsche constructeurs die daarvoor meer dan 30.000 arbeiders gebruikten waarvan er bijna 2500 het leven lieten en 6000 permanent invaliden werden. Daar de Engelsen bang waren dat de Duitsers en Fransen eerder de Boven-Nijl zouden bereiken moest de lijn in moordend tempo aangelegd worden. Vanuit de havenstad Mombassa, die eigenlijk te ondiep was om grote schepen te ontvangen, er moest dan ook eerst een nieuwe haven aangelegd worden, werd een aanvang gemaakt met de aanleg van de meter- en enkelsporige lijn. vanuit de laaggelegen havenstad moest de lijn na 24 kilometer 170 meter stijgen. Direct hierna stonden de arbeiders al voor de eerste gruwelijke beproeving. Nog maar net de helling naar de hoogvlakte bedwongen, moest er de komende negen maanden geploeterd worden in de kurkdroge Tatu-woestijn. Na enkele muiterijen (die bloedig neergeslagen werden) en ander ongemak stuiten men op de Tsavo rivier. De bouw van de brug over de Tsavo betekende een vertraging van bijna een jaar. Het waren niet alleen deze ongemakken die de bouwers belaagden, leeuwen vielen de arbeiders constant aan en doden bij de brug ruim 120 spoorwegwerkers, waarvan de meeste werden opgegeten. Door deze ongemakken staat de brug nog steeds bekent als "Men Eaters bridge". Heden ten dagen staat er bij de brug een bord met doodskop met de waarschuwing "" Trespassers will be EATEN". t's maar dat je het weet. Na de Tsavo, wat in het Kamba's slachting betekend, ging de aanleg onder erbarmelijke omstandigheden zoals hongersnood, leeuwen en lastige neushoorns verder naar Ukambini. Eind mei 1899 bereikte men een drassig stuk niemandsland genaamd Waso Nairobi aan de rand van Rifft Valley. In december 1901, na de sloops van Rifft Valley en Rifft Valley zelf overwonnen te hebben, bereikte de spoorwegarbeiders, ruim voor de Duitsers en Fransen, die vanuit Mozambique vertrokken waren, het Victoria Meer. In 1903 waren alle obstakels genomen en was de lijn gereed. Voor de aanleg van deze enkelsporige lijn werden 1.25 miljoen stalen bielzen en 200.000 rails van 9 meter gebruikt. Door al deze ellende werd door de "Torries"in London de lijn al snel "Lunatic Line" genoemd. Een bijzonder detail is dat de grote man achter de aanleg en die verantwoordelijk was voor de veiligheid van de arbeiders, Kolonel Patterson, op een van zijn inspectiereizen met zijn prive trein, aangevallen is door een paar leeuwen en smakelijk verorberd moet zijn!! Zo is de killer gekild door de killers. Informatie komt uit de folder die ik meegenomen heb uit het spoorwegmuseum in Nairobi.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hendrik Jan
46%, unchillfiltered, natural colour
«
Reactie #49 Gepost op:
22 May 2012, 13:27:39 »
Wat een afschuwelijk verhaal.
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Eelco Storm
Pauze
«
Reactie #50 Gepost op:
22 May 2012, 13:31:31 »
Tsja, er zijn maar weinig Europese landen die geen koloniaal bloed aan hun handen hebben helaas... Maar goed, zo ging het in die tijd.
Fedor
«
Reactie #51 Gepost op:
22 May 2012, 13:56:22 »
Het is een machtig interessant continent. Zelf ben ik in verschillende landen geweest: Ethiopie, Zuid Afrika, Zimbabwe, Senegal en Gambia, Egypte, Tunesie en het is uiteraard enorm divers maar er is één grote overeenkomst: onder een boom met een groepje oude mannen onder een boom zitten en discussieren over de wereldpolitiek en voetbal in grote meeslepende bewoordingen en hoe oneens ze het onder die boom ook met elkaar zijn, er wordt altijd gelachen.
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan
Fedor
«
Reactie #52 Gepost op:
24 May 2012, 21:44:24 »
Nog wat afrikaanse sfeerfoto's:
Bezig met:
Kras
«
Reactie #53 Gepost op:
26 May 2012, 01:17:16 »
De koloniale geschiedenis van Kenia dateert uit de vestiging van een Duits protectoraat over de sultan van Zanzibar kust bezittingen in 1885, gevolgd door de komst van de keizerlijke Britse Oost-Africa Company in 1888. Beginnende keizerlijke rivaliteit was voorkwam toen Duitsland de kust holdings overhandigd aan Groot-Brittannië in 1890. Dit volgde op de bouw van de Kenya-Uganda spoorlijn die door het land. Dit werd verzet door een aantal stammen - met name de Nandi geleid door Orkoiyot Koitalel Arap Samoei tien jaar 1895-1905 - nog steeds de Britten uiteindelijk de bouw van de spoorweg. De Nandi waren de eerste stam in te voeren een eigen reserve om ze te stoppen van het verstoren van de aanleg van de spoorweg. Tijdens de spoorwegbouw realiseerde tijdperk, was er een aanzienlijke instroom van Indiaanse volken, die op voorwaarde dat de grootste deel van de geschoolde arbeidskrachten nodig zijn voor de bouw.
Terwijl de bouw van de spoorlijn door Tsavo, dat een aantal van de Indische spoorwegarbeiders en lokale Afrikaanse arbeiders werden aangevallen door twee leeuwen bekend als de Tsavo maneaters. Zij en de meeste van hun nakomelingen later bleven in Kenia en vormden de kern van een aantal verschillende Indiaanse gemeenschappen, zoals de Ismaili moslims en Sikh gemeenschap.
Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog in augustus 1914, de gouverneurs van de Britse Oost-Afrika en Duits Oost-Afrika is overeengekomen een wapenstilstand in een poging om de jonge kolonies te houden van de directe vijandelijkheden. Luitenant-kolonel Paul von Lettow-Vorbeck nam het commando van de Duitse strijdkrachten, vastbesloten om af te binden als veel Britse middelen mogelijk te maken. Volledig afgesneden van Duitsland, von Lettow voerde een effectieve guerilla oorlog campagne, leven van het land, het vastleggen van de Britse benodigdheden, en de resterende ongeslagen. Hij uiteindelijk gaf in Zambia elf dagen na de wapenstilstand werd getekend in 1918. Om op te jagen von Lettow de Britten ingezet de Brits-Indische leger troepen uit India en dan nodig een groot aantal dragers om de formidabele logistiek van het vervoer van goederen tot ver in het binnenland te voet te overwinnen. De Carrier Corps werd opgericht en uiteindelijk mobiliseerde meer dan 400.000 Afrikanen, wat bijdraagt aan hun lange-termijn politisering.
Dit is my kleine by dragen.
Met vriendelijke groeten / Bon vent à tous / Best Regards / Tanti Saluti / Mit freundlichen Grüßen / Saludos / Saudações / Hopi kumindamentu / Med vänlig hälsning / Ystävällisin terveisin / Beste Wense / Me Xairetismous / Vennlig hilsen / Sve Naj Bolje
Fedor
«
Reactie #54 Gepost op:
28 May 2012, 14:08:19 »
...ik blijf dubben: ik heb nu dus het boek Stoom in Afrika gekocht van Christoph en dat is een prachtig boek maar het maakt ook duidelijk dat ik Garrats moet hebben.
Die reden op zowel 2foot-lijntjes als op meter- en kaapspoor: in OO9 (2footspoor) kun je ze tegen redelijke prijzen kant en klaar kopen - ze zijn vaak redelijk betaalbaar maar heel erg groot is de keuze niet. In H0m kun je ze helemaal niet kopen dus dan moet ik ze zelf bouwen.
OO9 is de schaal voor kleinschalige bouwwerken waardoor je op relatief kleine oppervlakten veel kunt doen. H0m echter, leent zich voor zowel kleinschalige emplacementen als voor hoofdlijnen. Tenslotte is H0m de beste keuze in het verhaal omdat een standaardisering op kaapspoor of meterspoor in Afrika het meest voor de hand zou liggen en het verhaaltechnisch te rechtvaardigen zou zijn als één trein door alle modules zou rijden: van Kaap tot Cairo.
Durf ik zelf te bouwen? De fysieke risico's lijken me beperkt - ik bezeer me wel eens bij het knutselen maar dat is eigenlijk alleen bij het werken met lijm. Ik ben geen 1-op-1 bouwer, maar een locomotief naar voorbeeld wil ik wel proberen. Ik wil mijn keuze daarom laten afhangen van de vraag of zelfbouw me gaat lukken.
Nu moet ik dus op zoek naar twee identieke 0-6-0-stoomlokjes in TT voor mijn eerste Garratt (ik begin nooit klein, dat is niet altijd slim maar het is een hobby dus slim is niet altijd het belangrijkste.) En ik moet ergens een goedkoop rondje TT of H0m rails op de kop tikken om op te testen.
Waar ik over na zit te denken: zouden jullie twee motoren in een Garratt zetten of één? En gebruik je dan op beide chassis de stroomafname of neem je dat af van slechts één cassis - dat laatste vergemakkelijkt de beveiliging bij seinen.
Bezig met:
Floris Dilz
Nervensäge.
«
Reactie #55 Gepost op:
30 May 2012, 00:01:49 »
pak de stroom die je pakken kan! je moet je hele baan nog bouwen dus je kunt daarbij rekening houden met lange locs.
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Peter Bladergroen
«
Reactie #56 Gepost op:
30 May 2012, 10:54:39 »
Fedor,
Wellicht heb je hier nog iets aan. Ik kreeg het door van een vriend die geboren en getogen is in het toenmalige Rhodesië.
http://www.memoriesofrhodesia.com/Memories/Memories/Railways.html
,
http://www.youtube.com/watch?v=rChoY9vG_Pw
Hij schreef daar nog het volgende bij:
Tja, de spoorwegen in Afrika is natuurlijk een heel ruim begrip. Mijn eigen ervaring is slechts van een vervlogen tijd uit mijn jeugd. Smaller spoor dan in Europa, uitsluiten stoomlocomotieven veelal met een dubbele watertender omdat water niet zomaar overal uit de grond te pompen was. Snelheden van nul komma nop.
Wij moesten bijna ieder weekeinde sporten, rugby in de zomer en hockey in de winter. Dit sporten was een verplicht vak op school. Het was ook een ware strijd om in een 1e team te kunnen komen. Onderlinge wedstrijden met andere scholen waren zeer belangrijk en dan praat ik over steden/dorpen over heel Rhodesië.
Vrijdags in de late namiddag, was het verzamelen op het station van Bulawayo en dan begon het avontuur. Met de stoomtrein naar Salisbury (nu Harare). Dat was een reis van een uur of 14. Slapen in de trein, eten in de trein, douchen in de trein…dat waren nog eens tijden. Midden in de nacht wakker worden als er weer eens water en kolen moest worden bijgetankt.
Stiekem de trein uit en dan wachten tot het ding weer in beweging kwam, er naast blijven rennen om te zien wie als laatste er nog op kon springen. Weet je nog, met die open balkons tussen de rijtuigen! Spannend en het kwam ook wel eens voor dat het opspringen niet meer lukte. Maar één mogelijkheid…de noodrem! Dan was het de volgende maandagochtend weer bukken in het kantoor van het schoolhoofd om 6 slagen met het bamboe stokje te ontvangen.
De reis van Bulawayo via Figtree naar Plumtree waar Plumtree Boys High School de grote concurrent was van mijn Hamilton Boys High School.
Stoomwas toen erg gebruikelijk, maar heel langzaam kwamen er toch wat diesellocs. Het uitroepen van de onafhankelijkheid had o.a. een olie embargo tot gevolg dus diesel was uit. Rhodesië was natuurlijk erg rijk aan kolen (Wankie was het gebied) dus ging men na de onafhankelijkheid weer helemaal over op stoom.
Succes met de verdere ontwikkeling van je project. Als ik weer wat vind, meld ik me wel.
Met vriendelijke groet,
Peter Bladergroen
Marc Riswick
«
Reactie #57 Gepost op:
30 May 2012, 19:05:49 »
Ik weet wel dat van DJH Modelloco een model van een Garratt van de Zuid Afrikaanse Spoorwegen in H0m bestaat, wellicht is er nog ergens zo een bouwpakket te krijgen.
South African Railways GMA/M 4-8-2+2-8-4, ref E222, HOm scale kit (also available assembled)
Deze informatie vond ik op deze site:
http://users.powernet.co.uk/hamilton/model.html
groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
Fedor
«
Reactie #58 Gepost op:
30 May 2012, 19:30:21 »
Hoi Marc,
Ja ik zag 'm ook - maar dat zijn prijzen die een beetje buiten mijn bereik liggen. Bovendien is de genoemde Garratt wel een heel groot exemplaar en dat past weer niet zo binnen het project.
Dus dan maar gewoon knutselen. Ik heb nu mogelijk de juiste chassis gevonden en er zijn wat sites waarop mensen beschrijven hoe ze het hebben aangepakt.
Bezig met:
Peter Bladergroen
«
Reactie #59 Gepost op:
30 May 2012, 21:04:59 »
Hoi Fedor,
Nog even wat rondgesnuffeld. Misschien zitten hier wat nog inspiratiemomenten bij. Ik vind het wel een intrigerend onderwerp. Vooral als je er wat verder in duikt. Alleen de historie is al uitermate boeiend, laat staan om zo hier en daar wat fragmenten voor verdere uitbouw op te pikken.
Met vriendelijke groet,
Peter Bladergroen
http://www.freerails.com/view_topic.php?id=2363&forum_id=5
http://www.djhmodelloco.co.uk/ho-gauge.asp?Country=Rest%20of%20World
http://www.worldrailfans.org/African-Bush-Pig.php
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5