Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schrootplaats
door
ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen.
door
Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais
door
Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West
door
wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen
door
defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje
door
Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Geluk en tegenslag op Yin Yang
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Geluk en tegenslag op Yin Yang (gelezen 45469 keer)
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Geluk en tegenslag op Yin Yang
«
Gepost op:
15 mei 2012, 08:59:47 »
001. Locomotief kapot
De trein met de laatste spullen voor de verlaging van het perron staat op spoor twee. De diesel ronkt en Heinrich Wohl kijkt tevreden naar de ploeg werkers aan de kop van het perron.
Ze zijn al een paar dagen bezig het perron te verlagen. Wie het zo bedacht heeft weet hij niet, maar het perron was veel te hoog gemaakt. Bij het uitstappen moesten de reizigers omhoog klimmen in plaats van op het perron stappen. Het einde van de dag nadert met rasse schreden en hij ziet de werkers beginnen met opruimen. Als de eerste naar de trein toe komt lopen begint de dieselmotor in ene te pruttelen. De motor sputtert en hapert en het lijkt wel alsof alle assen in de motor spontaan vastlopen. Dit laatste kan niet want de locomotief is pas nog voor onderhoud in de BW geweest en hij heeft vanochtend zelf gecontroleerd of er voldoende smeerolie in het reservoir zat. Als de eerste werker de locomotief zo hoort sputteren roept hij angstig naar Heinrich of ze met deze trein nog wel thuis komen. Heinrich klimt maar eens van de bok en loopt in de richting van de huif. Met een laatste gepruttel valt de dieselmotor stil. Na al het pruttelen is de stilte oorverdovend. Heinrich trekt snel een paar deuren van de huif open en kijkt naar de diesel. Daar is niets aan te zien. Hij draait aan wat kraantjes en trekt aan wat handels. Loopt weer terug naar de cabine en start de dieselmotor. Na wat gepruttel stopt deze weer met draaien. Heinrich stapt weer uit de cabine en klimt van de locomotief. Onderweg geeft hij een trap tegen de dieseltank om zijn frustratie een beetje kwijt te raken. Er klinkt een hol geluid over het perron. Verschrikt klimt Heinrich verder naar beneden en draait de brandstofdop van de tank. Hij kijkt in de tank en pakt de peilstok. Leeg. Geen wonder dat de locomotief gestopt is, zonder dieselolie zal de dieselmotor niet draaien. Heinrich zegt tegen de werkers dat hij even naar het seinhuis gaat om het een en ander te regelen. Als hij na een kwartiertje terug komt staat zijn gezicht somber. Wat is er aan de hand willen de werkers weten. Heinrich licht ze in. We zitten zonder dieselolie en ze sturen “der Dieter” uit de BW Schwarzburg met een klein locomotief naar hier. We zullen moeten wachten tot hij hier is. Gaan jullie maar door met opruimen, dan kunnen we als Dieter Hellwig hier is meteen weg. Ik hoop dat dat zijn humeur niet al te veel zal aantasten. Hij legt aan de werkers uit hoe Dieter op dit soort zaken reageert, en dat belooft voor hem de komende weken niet veel goeds. Er zit niets anders op dan wachten…………
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
«
Reactie #1 Gepost op:
15 mei 2012, 09:12:24 »
Kijk es aan, nog een verhalenverteller! Mooi zo, dat brengt leven in de brouwerij, stimuleert de fantasie en smeedt verschillende banen aan elkander. En het kan wellicht nog educatief zijn ook: wanneer leer je nou eens je brandstofvoorraad te controleren voor je met een loc op stap gaat? Als Dieter de hel in heeft, heeft-ie gelijk
Groet,
Jan
Gelogd
Ruud K
Offline
Berichten: 12176
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
«
Reactie #2 Gepost op:
15 mei 2012, 10:07:46 »
Kijk eens aan, Dieter duikt hier ook al op
.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5336
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
«
Reactie #3 Gepost op:
15 mei 2012, 11:30:03 »
@Gerard: Mooie opening van deze verhalendraad.
@Ruud: Je moet Dieter Hellwig toch beter in de gaten gaan houden.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
«
Reactie #4 Gepost op:
16 mei 2012, 10:19:34 »
Heren (en de lezers),
Bedankt voor de reakties. En zoals gebruikelijk aan al het wachten komt een einde, dus hier het vervolg:
Locomotief kapot (vervolg)
Na enige tijd klinkt het geluid van een naderende trein. Heinrich kijkt op zijn horloge. Het is veel te vroeg voor Dieter Hellwig om al hier te zijn. Hoe snel hij ook gereden heeft, het moet nog zeker een paar uur duren, voordat hij hier kan zijn. Na enige tijd komt er een zware e-lok uit de tunnel en komt voor de diesellocomotief te staan. De lokführer steekt zijn hoofd uit het raam en roept: “Is dit de kapotte trein?”.
Heinrich loopt naar de man toe. Tot zijn grote opluchting is het niet Dieter Hellwig, maar Joachim Klätzmaier. Heinrich vraagt Klätzmaier hoe het komt dat hij hier is en niet Dieter. De verklaring is eenvoudig, de Lokleitung wist dat hij met een lege machine onderweg was naar Lümmeln. Een klein eindje omrijden om de kapotte trein af te leveren in Dönsdorf en zo een rit voor Dieter uit te sparen leek hun een goed idee. Heinrich vraagt hoezo naar Dönsdorf, we zouden naar Schwarzburg gebracht worden. Maar daar weet Klätzmaier weer niets vanaf. Na enige tijd is de trein klaar voor vertrek. De remmen zijn gecontroleerd en de koppelingen zitten vast. Heinrich en de werkers klimmen op de e-lok. Voor vertrek vraagt een van de werkers aan Klätzmaier of hij iets van een scheur in de tunnel heeft gemerkt. Nee, zegt Klätzmaier, zit er dan een scheur in de tunnel? De werkers laten weten dat ze binnenkort reparaties aan de tunnel moeten uitvoeren. Ze waren benieuwd of er wat te zien was in de tunnel. Klätzmaier beloofd langzamer door de tunnel te rijden, zodat ze goed in de tunnel kunnen kijken of ze iets zien. Aldus vertrekt de trein in de richting van Dönsdorf.
Die problemen zijn opgelost. Nu inspiratie opdoen voor het volgende verhaaltje
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5336
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
«
Reactie #5 Gepost op:
16 mei 2012, 20:40:35 »
De gestrande diesel is inmiddels in
Bw Dönsdorf
gearriveerd.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
«
Reactie #6 Gepost op:
16 mei 2012, 20:45:39 »
Grote grutten.... Klätzmaier zwerft ook van hot naar haar... ik wist niet dattie inmiddels ook al e-loc bevoegd was
Gelogd
ex-DR V100
Offline
Berichten: 1134
1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
«
Reactie #7 Gepost op:
17 mei 2012, 19:26:10 »
Das een wel erg moderne loc ineens
... maar geeft niet hoor, erg leuk die verhaaltjes
Gr, Marc
Gelogd
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
«
Reactie #8 Gepost op:
21 mei 2012, 09:11:25 »
Ja, ik kon mijn huidige favoriet niet weglaten uit het eerste verhaal. IS een uniek exemplaar met zijn eigen verhaal.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
«
Reactie #9 Gepost op:
13 augustus 2012, 20:10:19 »
All,
Tijdens de rit van
Schwarzburg
naar
Dönsdorf
is de trein gefotografeerd.
Hij had er flink de sokken in, en om verdere vertraging te vermijden over het hoofdspoor geleid.
Groet,
Gerard van der Sel.
«
Laatst bewerkt op: 13 augustus 2012, 20:16:28 door gvandersel
»
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
«
Reactie #10 Gepost op:
18 september 2012, 10:01:17 »
002. Berg repareren
Bij het rijden door de tunnel onder de Holzburcher burcht kwam er steeds licht door het plafond. In eerste instantie was het niemand opgevallen, maar toe van het najaar de zon een keer verkeerd stond hadden de machinisten er veel last van. Na lang zoeken werd er een scheur in de berg aangetroffen die doorliep tot in de tunnel. Nu het probleem gevonden was, was het tijd voor het werken aan een oplossing. Een duur advies bureau werd in de arm genomen, die na enkele weken al met een mogelijke oplossing voor het probleem kwam. De scheur moest vergroot worden, zodat daarna met speciale chemicaliën de scheur in de berg weer opgevuld kon worden. Dor dit alles van boven af uit te voeren, kon de treindienst, afgezien van de lichtinval, ongehinderd plaats vinden. Om dit plan uit te voeren is een aannemer gezocht die dan ook druk in de weer is gegaan om de spleet te vergroten.
fig 003: Vergroten van de spleet met een pneumatische hamer
Tijdens de werkzaamheden is niet goed opgelet, waardoor de spleet “iets” groter is geworden dan aangegeven door het adviesbureau. Nadat gekeken is naar de consequenties van deze vergroting, is besloten om niet een vrachtwagen met chemicaliën te laten komen, maar de chemicaliën met de trein te laten bezorgen. Hierdoor zou in een keer de gehele plek gerepareerd kunnen worden. Aldus is er met de leverancier van de chemicaliën geregeld dat het transport niet via de weg maar via het spoor plaats vindt. Nu is het wachten op de trein.
Groet,
Gerard van der Sel
«
Laatst bewerkt op: 18 september 2012, 10:07:51 door gvandersel
»
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Chris80
Offline
Berichten: 3375
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
«
Reactie #11 Gepost op:
18 september 2012, 10:52:53 »
Leuk verhaal, ik ben benieuwd naar de trein en het eindresultaat
.
Groet,
Chris
Gelogd
Bouw Zeedoorn.
Modulebaan.nl L'Esimé
Ruud K
Offline
Berichten: 12176
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
«
Reactie #12 Gepost op:
18 september 2012, 11:20:41 »
De wagen met chemicaliën is
onderweg
.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
«
Reactie #13 Gepost op:
18 september 2012, 13:47:12 »
002. Berg repareren (vervolg)
Vandaag zijn de speciale chemicaliën met de trein uit Schwarzburg
gekomen
. Daar het allemaal in een silowagon kan heeft een Köf III het transport naar Holzburg verzorgd. Om de chemicaliën gemakkelijk op de berg te krijgen is er een hogedruk pomp aanwezig die de chemicaliën vanuit de wagon naar boven op berg pompt. Tijdens het aanbrengen van de chemicaliën is het treinverkeer in de tunnel verboden, waardoor deze korte trein gerust voor de tunnel kon staan.
fig 004: Aanbrengen speciale chemicaliën vanuit de trein.
Na het aanbrengen van de chemicaliën is er een inspectie in de tunnel. Er komt geen licht meer van buiten anders dan door de beide tunnelingangen. De volgende dag als het geheel weer te belopen is, blijkt ook bovenop de berg alles weer als vanouds. Er zal nog wel wat nawerk plaats moeten vinden om het nodige groen aan te brengen, maar het herstel lijkt gelukt. De dienstregeling door de tunnel wordt dan ook weer hervat.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
«
Reactie #14 Gepost op:
31 oktober 2012, 14:18:41 »
003. Rit 78 246 door Holzenergebirge
Na vertrek uit
Schwarzburg
volgt een rit door het Holzenergebirge komt de trein aan in Holzburg. De rit heeft wat langer geduurd, omdat dit enkelsporige traject slingerend door het gebergte loopt. De spoorlijn meandert door het gebergte. Af toe gaat het traject omhoog om het dal te verlaten, om daarna na het oversteken van de berg tussen twee toppen weer af te dalen naar het dal. Bij de tussenliggende stations moet regelmatig gewacht worden op een tegentrein, en onderweg zijn ook van deze inhaalplaatsen gemaakt.
Maar de trein is uiteindelijk gearriveerd in Holzburg.
005: Wachten in Holzburg op de tegentrein.
Na enige minuten komt ook de tegentrein in Holzburg aan. Het is een moderne diesel, die een stel lichgtgewicht wagons trekt. De 78 246 is ook regelmatig voor dit soort wagens te vinden. Alhoewel voor is natuurlijk niet het enige. Deze wagens zijn geschikt om te duwen, en zo duwt de 78 246 ze ook.
006: Tegentrein komt aan in Holzburg.
Nu deze trein binnen is kan de 78 246 de reis vervolgen met zijn sleep wagens.
Na het vertrek van de tegentrein keert de rust weer in Holzburg.
Groet,
Gerard van der Sel.
«
Laatst bewerkt op: 31 oktober 2012, 14:26:25 door gvandersel
»
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Wat zijn we aan het rijden?
|
Geluk en tegenslag op Yin Yang