Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Josephes
Vandaag om 10:15:45
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan door Carel Ruysink
Vandaag om 10:02:58
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door Falcon10
Vandaag om 09:58:31
plaatjes kantelen door NS1220
Vandaag om 09:47:22
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door sdz1976
Vandaag om 09:29:23
Br52 van Trumpeter in 1:35 door Harryku
Vandaag om 09:05:52
Br186 Rurtalbahn, wat hangen we erachter? door André82
Vandaag om 08:44:29
Eerste baanplan spoor N door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:38:52
Jaren 80 in woord en beeld door Mispoes
Vandaag om 08:07:19
NMBS - Railtour samenstellingen door Bert van Gelder
Vandaag om 02:59:41
UIC "Speciale trein" Amsterdam-Nice door clickmaniac
Vandaag om 00:19:50
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door könings
Vandaag om 00:00:50
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
22 juni 2018, 23:03:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
22 juni 2018, 22:53:28
BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf door Basilicum
22 juni 2018, 22:50:22
Inspiratie nieuw baanplan H0 door NS1220
22 juni 2018, 22:21:57
Mijn LEGO modellen. door SimonSt
22 juni 2018, 21:59:05
Plaatsen van DB seinen door MWS
22 juni 2018, 21:58:09
Dapol mag maar 12V op digitale baan door HansQ
22 juni 2018, 21:36:44
  

Auteur Topic: Geluk en tegenslag op Yin Yang  (gelezen 34053 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3036
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Geluk en tegenslag op Yin Yang
« Gepost op: 15 mei 2012, 08:59:47 »
001. Locomotief kapot

De trein met de laatste spullen voor de verlaging van het perron staat op spoor twee. De diesel ronkt en Heinrich Wohl kijkt tevreden naar de ploeg werkers aan de kop van het perron.

Ze zijn al een paar dagen bezig het perron te verlagen. Wie het zo bedacht heeft weet hij niet, maar het perron was veel te hoog gemaakt. Bij het uitstappen moesten de reizigers omhoog klimmen in plaats van op het perron stappen. Het einde van de dag nadert met rasse schreden en hij ziet de werkers beginnen met opruimen. Als de eerste naar de trein toe komt lopen begint de dieselmotor in ene te pruttelen. De motor sputtert en hapert en het lijkt wel alsof alle assen in de motor spontaan vastlopen. Dit laatste kan niet want de locomotief is pas nog voor onderhoud in de BW geweest en hij heeft vanochtend zelf gecontroleerd of er voldoende smeerolie in het reservoir zat. Als de eerste werker de locomotief zo hoort sputteren roept hij angstig naar Heinrich of ze met deze trein nog wel thuis komen. Heinrich klimt maar eens van de bok en loopt in de richting van de huif. Met een laatste gepruttel valt de dieselmotor stil. Na al het pruttelen is de stilte oorverdovend. Heinrich trekt snel een paar deuren van de huif open en kijkt naar de diesel. Daar is niets aan te zien. Hij draait aan wat kraantjes en trekt aan wat handels. Loopt weer terug naar de cabine en start de dieselmotor. Na wat gepruttel stopt deze weer met draaien. Heinrich stapt weer uit de cabine en klimt van de locomotief. Onderweg geeft hij een trap tegen de dieseltank om zijn frustratie een beetje kwijt te raken. Er klinkt een hol geluid over het perron. Verschrikt klimt Heinrich verder naar beneden en draait de brandstofdop van de tank. Hij kijkt in de tank en pakt de peilstok. Leeg. Geen wonder dat de locomotief gestopt is, zonder dieselolie zal de dieselmotor niet draaien. Heinrich zegt tegen de werkers dat hij even naar het seinhuis gaat om het een en ander te regelen. Als hij na een kwartiertje terug komt staat zijn gezicht somber. Wat is er aan de hand willen de werkers weten. Heinrich licht ze in. We zitten zonder dieselolie en ze sturen “der Dieter” uit de BW Schwarzburg met een klein locomotief naar hier. We zullen moeten wachten tot hij hier is. Gaan jullie maar door met opruimen, dan kunnen we als Dieter Hellwig hier is meteen weg. Ik hoop dat dat zijn humeur niet al te veel zal aantasten. Hij legt aan de werkers uit hoe Dieter op dit soort zaken reageert, en dat belooft voor hem de komende weken niet veel goeds. Er zit niets anders op dan wachten…………


Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 11832
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2012, 09:12:24 »
Kijk es aan, nog een verhalenverteller! Mooi zo, dat brengt leven in de brouwerij, stimuleert de fantasie en smeedt verschillende banen aan elkander. En het kan wellicht nog educatief zijn ook: wanneer leer je nou eens je brandstofvoorraad te controleren voor je met een loc op stap gaat? Als Dieter de hel in heeft, heeft-ie gelijk ;D

Groet,
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 11407
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2012, 10:07:46 »
Kijk eens aan, Dieter duikt hier ook al op ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4819
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2012, 11:30:03 »
@Gerard: Mooie opening van deze verhalendraad. (y)

@Ruud: Je moet Dieter Hellwig toch beter in de gaten gaan houden. ;)

Groet,
Bas

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3036
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2012, 10:19:34 »
Heren (en de lezers),

Bedankt voor de reakties. En zoals gebruikelijk aan al het wachten komt een einde, dus hier het vervolg:

Locomotief kapot (vervolg)

Na enige tijd klinkt het geluid van een naderende trein. Heinrich kijkt op zijn horloge. Het is veel te vroeg voor Dieter Hellwig om al hier te zijn. Hoe snel hij ook gereden heeft, het moet nog zeker een paar uur duren, voordat hij hier kan zijn. Na enige tijd komt er een zware e-lok uit de tunnel en komt voor de diesellocomotief te staan. De lokführer  steekt zijn hoofd uit het raam en roept: “Is dit de kapotte trein?”. 

Heinrich loopt naar de man toe. Tot zijn grote opluchting is het niet Dieter Hellwig, maar Joachim Klätzmaier. Heinrich vraagt Klätzmaier hoe het komt dat hij hier is en niet Dieter. De verklaring is eenvoudig, de Lokleitung wist dat hij met een lege machine onderweg was naar Lümmeln. Een klein eindje omrijden om de kapotte trein af te leveren in Dönsdorf  en zo een rit voor Dieter uit te sparen leek hun een goed idee. Heinrich vraagt hoezo naar Dönsdorf, we zouden naar Schwarzburg gebracht worden. Maar daar weet Klätzmaier weer niets vanaf. Na enige tijd is de trein klaar voor vertrek. De remmen zijn gecontroleerd en de koppelingen zitten vast. Heinrich en de werkers klimmen op de e-lok. Voor vertrek vraagt een van de werkers aan Klätzmaier of hij iets van een scheur in de tunnel heeft gemerkt. Nee, zegt Klätzmaier, zit er dan een scheur in de tunnel? De werkers laten weten dat ze binnenkort reparaties aan de tunnel moeten uitvoeren. Ze waren benieuwd of er wat te zien was in de tunnel. Klätzmaier beloofd langzamer door de tunnel te rijden, zodat ze goed in de tunnel kunnen kijken of ze iets zien. Aldus vertrekt de trein in de richting van Dönsdorf.


Die problemen zijn opgelost. Nu inspiratie opdoen voor het volgende verhaaltje ;)

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4819
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
« Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2012, 20:40:35 »
De gestrande diesel is inmiddels in Bw Dönsdorf gearriveerd.

Groet,
Bas

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 11832
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
« Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2012, 20:45:39 »
Grote grutten.... Klätzmaier zwerft ook van hot naar haar... ik wist niet dattie inmiddels ook al e-loc bevoegd was ;D

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2012, 19:26:10 »
Das een wel erg moderne loc ineens  :-X ... maar geeft niet hoor, erg leuk die verhaaltjes  (y)

Gr, Marc

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3036
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
« Reactie #8 Gepost op: 21 mei 2012, 09:11:25 »
Ja, ik kon mijn huidige favoriet niet weglaten uit het eerste verhaal. IS een uniek exemplaar met zijn eigen verhaal.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3036
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
« Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2012, 20:10:19 »
All,

Tijdens de rit van Schwarzburg naar Dönsdorf is de trein gefotografeerd.
Hij had er flink de sokken in, en om verdere vertraging te vermijden over het hoofdspoor geleid.


Groet,

Gerard van der Sel.

« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2012, 20:16:28 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3036
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
« Reactie #10 Gepost op: 18 september 2012, 10:01:17 »
002. Berg repareren

Bij het rijden door de tunnel onder de Holzburcher burcht kwam er steeds licht door het plafond. In eerste instantie was het niemand opgevallen, maar toe van het najaar de zon een keer verkeerd stond hadden de machinisten er veel last van. Na lang zoeken werd er een scheur in de berg aangetroffen die doorliep tot in de tunnel.  Nu het probleem gevonden was, was het tijd voor het werken aan een oplossing. Een duur advies bureau werd in de arm genomen, die na enkele weken al met een mogelijke oplossing voor het probleem kwam. De scheur moest vergroot worden, zodat daarna met speciale chemicaliën de scheur in de berg weer opgevuld kon worden. Dor dit alles van boven af uit te voeren, kon de treindienst, afgezien van de lichtinval, ongehinderd plaats vinden. Om dit plan uit te voeren is een aannemer gezocht die dan ook druk in de weer is gegaan om de spleet te vergroten.

fig 003: Vergroten van de spleet met een pneumatische hamer

Tijdens de werkzaamheden is niet goed opgelet, waardoor de spleet “iets” groter is geworden dan aangegeven door het adviesbureau. Nadat gekeken is naar de consequenties van deze vergroting, is besloten om niet een vrachtwagen met chemicaliën te laten komen, maar de chemicaliën met de trein te laten bezorgen. Hierdoor zou in een keer de gehele plek gerepareerd kunnen worden. Aldus is er met de leverancier van de chemicaliën geregeld dat het transport niet via de weg maar via het spoor plaats vindt. Nu is het wachten op de trein.

Groet,

Gerard van der Sel

« Laatst bewerkt op: 18 september 2012, 10:07:51 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 2802
    • Zeedoorn
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
« Reactie #11 Gepost op: 18 september 2012, 10:52:53 »
Leuk verhaal, ik ben benieuwd naar de trein en het eindresultaat :).

Groet,
Chris

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 11407
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
« Reactie #12 Gepost op: 18 september 2012, 11:20:41 »
De wagen met chemicaliën is onderweg.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3036
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
« Reactie #13 Gepost op: 18 september 2012, 13:47:12 »
002. Berg repareren (vervolg)

Vandaag zijn de speciale chemicaliën met de trein uit Schwarzburg gekomen. Daar het allemaal in een silowagon kan heeft een Köf III het transport naar Holzburg verzorgd. Om de chemicaliën gemakkelijk op de berg te krijgen is er een hogedruk pomp aanwezig die de chemicaliën vanuit de wagon naar boven op berg pompt. Tijdens het aanbrengen van de chemicaliën is het treinverkeer in de tunnel verboden, waardoor deze korte trein gerust voor de tunnel kon staan.

fig 004: Aanbrengen speciale chemicaliën vanuit de trein.

Na het aanbrengen van de chemicaliën is er  een inspectie in de tunnel. Er komt geen licht meer van buiten anders dan door de beide tunnelingangen. De volgende dag als het geheel weer te belopen is, blijkt ook bovenop de berg alles weer als vanouds. Er zal nog wel wat nawerk plaats moeten vinden om het nodige groen aan te brengen, maar  het herstel lijkt gelukt. De dienstregeling door de tunnel wordt dan ook weer hervat.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3036
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Geluk en tegenslag op Yin Yang
« Reactie #14 Gepost op: 31 oktober 2012, 14:18:41 »
003. Rit 78 246 door Holzenergebirge

Na vertrek uit Schwarzburg volgt een rit door het Holzenergebirge komt de trein aan in Holzburg. De rit heeft wat langer geduurd, omdat dit enkelsporige traject slingerend door het gebergte loopt.  De spoorlijn meandert door het gebergte. Af toe gaat het traject omhoog om het dal te verlaten, om daarna na het oversteken van de berg tussen twee toppen weer af te dalen naar het dal. Bij de tussenliggende stations moet regelmatig gewacht worden op een tegentrein, en onderweg zijn ook van deze inhaalplaatsen gemaakt.
Maar de trein is uiteindelijk gearriveerd in Holzburg.

005: Wachten in Holzburg op de tegentrein.
Na enige minuten komt ook de tegentrein in Holzburg aan. Het is een moderne diesel, die een stel lichgtgewicht wagons trekt. De 78 246 is ook regelmatig voor dit soort wagens te vinden. Alhoewel voor is natuurlijk niet het enige. Deze wagens zijn geschikt om te duwen, en zo duwt de 78 246 ze ook.

006: Tegentrein komt aan in Holzburg.
Nu deze trein binnen is kan de 78 246 de reis vervolgen met zijn sleep wagens.
Na het vertrek van de tegentrein keert de rust weer in Holzburg.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2012, 14:26:25 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.