Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
AI is (gelukkig) nog niet perfect door bask185
Vandaag om 17:06:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 16:49:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Piko NS1100, materieelbespreking door Petertje
Vandaag om 16:25:27
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:26:35
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 11:21:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27

Auteur Topic: Materieel verzameling van Michiel(NDS)  (gelezen 100262 keer)

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
Re: Materieel verzameling van Michiel(NDS)
« Reactie #30 Gepost op: 19 June 2007, 13:27:06 »
Hé Michiel,

je mag dan niet van goederenwagons houden, maar ik vind het wel leuk om te zien dat je er nog wat moeite en tijd in hebt gestoken; ze zijn nice verouderd!

J

ps: over verouderen.....dat IR rijtuig ziet er goed kloppend met de realiteit aan....een ideetje dat ik bij Boppard wellicht ook ga gebruiken

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 21 June 2007, 14:11:17 »
van de week heb ik mijn köf2 onder handen genomen en altrot geschilderd, want dah dingetje was geel.

De kleur verf heb ik toen zelf even gemengt aan de hand van wat foto's en uiteraard het locje direct verouderd.

Deze köf word de trekkracht voor een personentrein. Vanaf de jaren 50 tot halverwege de jaren 70 pendelde er dagelijks een köf2 met 2 3assige umbauwagens tussen Salzgitter-Ringelheim en Salzgitter Bad. De umbauwagens waren daarvoor voorzien van oliekachels voor de verwarming omdat de köf dat niet kon. De stam pendelde 15 keer per dag tussen de doorgaande treinen(ook zo'n aantal) door. Normaal bestond het treintje uit een köf2+ een 2e klas umbau 3asser en een 2e klas/bagage umbau 3asser. De beste foto die ik heb laat echter 2 2e klas umbau 3assers zien;

Deze foto komt uit Eisenbahn-Kurier special 82 Umbau und Rekowagen van DB und DR
Ik heb de rijtuigen al gereserveerd en als ik ze heb gaan ze omgebouwd worden en komen de kachels en schoorstenenenzo erin, daar kom ik dan ook op terug.

Ik heb nog meer umbauwagens gereserveerd en met de overige ga ik de volgende trein maken;
klik
Deze afbeelding is gemaakt met trafficscreensaver plaatjes
Dit is een Nahverkehrzug zoals die in 1977 reden ten zuiden van Freiburg(breisgau). Het enige wat afwijkt bij de mijnen is dat 1 umbau 3asser een 1e klas afdeling heeft. De loc ga ik zelf maken (als dummy) en de silberling en E28/E30 bagagewagen weet ik nog niet, kan kopen en kan zelfbouw worden.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 21 June 2007, 14:16:17 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Der Delbrückerbahn een NDS lijn met geschiedenis.
« Reactie #32 Gepost op: 28 June 2007, 22:11:52 »
Mijn fictieve vervoersbedrijf NDS rijd op verschillende spoorlijnen, verder heb ik niet alleen bedacht wat er voor'n materieel rijd en soms wat geschiedenis erbij.

Ergens rond 1900 word er tussen de plaatsen Delbrück en Wiedenbrück een spoorlijn geopend door een locaal spoorbedrijfje. De spoorlijn heeft een lengte van 23km en heeft naast de 2 eind stations 4 haltes/tussen stations.
De treinen bestaan uit coupé rijtuigjes en stoomlocjes. In de jaren 30 word er bedacht dat het misschien praktischer is als de lijn geëlectrificeerd word. Hier word in tegenstelling tot wat dan bij de DR gebruikelijk is voor gelijkspanning gekozen met een spanning van 1,5KV.
Materieel besteld de Delbrücker Eisenbahn in frankrijk in de vorm van een 2assige uitvoering van de "midi" locs die voor de SNCF gebouwd worden.
Deze locjes lijken op de vanaf die tijd gebouwde BB300, er worden er 2 geleverd. Dit is niet helemaal genoeg maar enkele stoomlocjes kunnen nog wel wat jaartjes mee. Ook worden er nieuwe rijtuigen besteld, deze zijn het zelfde als de donderbussen die de DR en later de DR en DB in dienst hebben. Hiervan worden er 7 geleverd zodat er ook een redelijke reserve is.

In de 2e wereld oorlog blijven de beide elocjes redelijk gespaard en de beschadiggingen en defect zijn daarna snel hersteld.
Al snel moesten de stoomlocjes die er nog waren wel vervangen worden en werden er 2 elocs bij bestelt. Deze waren iets moderner als de vorige en leken daardoor meer op de vanaf eind jaren 40 gebouwde BB8100, maar dan weer 2assig.

Met de 4 2assige elocs kunnen alle treinen gereden worden en is er ook wat reserve. Van de 7 rijtuigen worden er 2 aangepast tot stuurstand rijtuig. Jaren gaat dit gewoon verder. Eind jaren 70 zijn de rijtuigen zo'n 40 jaar oud en aan vervanging toe. Dit word te duur bevonden en daarom word rijtuig voor rijtuig in de werkplaats binnen genomen en word er op het onderstel een nieuwe rijtuigbak gebouwd. In 1980 waren alle rijtuigen weer indienst en ging men weer op de gebruikelijke manier verder.

Begin jaren 90 word de Delbrücker Eisenbahn overgenomen door de NDS( Neu Dalhausen Stadbahn) die zijn werk terrein wil uit breiden tot ver buiten Neu Dalhausen. Daardoor komt er langzaam aan wat verandering inzicht.
In 1996 raakte één van de 2 oudste locs type B38 ernstig defect en werd daardoor buiten dienst gesteld. 3 jaar later in 1999 werd al het nog rijdende materieel vervangen, dat had inmiddels al heel lang dienst gedaan en het werd dus tijd.

klik voor vergroting

De NDS die inmiddels diverse lijnen rond Neu Dalhausen bediend, had voor div. diensten nieuw materieel in bestelling. Van de grooste serie werden 2 stellen aan de lijn Wiedenbrück-Delbrück toebedeelt. Deze dieselstellen GTW2/6DS maken sinds dien de reizigersdienst uit. Het oude materieel werd buiten dienst gestelt en overal rond en in Neu Dalhausen gestalt. Ook de bovenleiding verdween en voor het beetje goederen verkeer least de NDS nu een oost V100.

Nu anno 2001 staat het oude materieel weg te rotten in en rond Neu Dalhausen en wat er mee gaat gebeuren is voor iedereen buiten de NDS een raadsel. De toekomst zal het ons van zelf leren.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

nu terug naar de 1:160 situatie ik ben inmiddels de genoemde locjes in model aan het bouwen. Deze komen o.a. op Neu Dalhausen hbf en bij mftraisn te staan. Zo kan ik een paar leuke zwaar verwaarloosde locjes bouwen.
Hier vast wat foto's

De locjes bestaan uit 0,8mm karton en div soorten hout en worden gebouwd op onderstellen van 4 goederenwagens die ik daarvoor gesloopt heb( die wagens staan nog wel op de foto een paar posts terug).

Na het schuren heb ik ze met on verdunde muurverf geschilderd in 2 lagen en daarna weer flink opgeschuurd. Daardoor zijn ze redelijk goed glad geworden. Een laag verdunde en op sommige plekken onverdunde hotulijm maken de basis af.

Hier de 2 B38ers in hun eerste laag groen, die kleur bestaat uit 1 deel midden groen en 2 delen grijs/beige om een goed uitgebleekte kleur weer te geven.
De kastjes op het dak zijn airco kasten die ooit op een japans treinstel hebben gezeten. De roosters op de zijwand zijn stukjes horregaas, iest wat grof, maar moet het toch ergens van maken.

Word vervolgd groetjes Michiel

Ps; de hierboven genoemde spoorlijn heeft ook in het echt bestaan, van die lijn weet ik verder niks, maar hij is op somige kaarten en op google earth( het tracé) nog wel te vinden.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 29 June 2007, 11:07:23 »
Hier nog even een foto'tje van 3 panto's die ik gisteravond gesoldeerd heb. Ze zijn niet functioneel en bestaan uit 9 onderdelen die in elkaar gesoldeerd moesten worden.

Waarom 3?, de 4002 was zijn panto al kwijt geraakt na zijn buitendienststelling in 1996.

Groetjes Michiel

WillemNS

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 29 June 2007, 11:10:54 »
Toch knap als je zelf pantograven kan maken, en dan ook nog zo mooi!

Willem

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #35 Gepost op: 29 June 2007, 21:05:31 »
Dat is een indrukwekkende verzameling Michiel zeker als je bedenkt dat je het allemaal zelf bouwd. Ik zou dat zeker niet kunnen.
Voor grootspoorfoto's zie site

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 29 June 2007, 21:57:59 »
Ook al haal ik met zelf gebouwde modellen nooit het detail niveau en afwerkings niveau van fabrieks modellen. Aan de zelf gebouwde modellen beleef ik juist ook zoveel plezier omdat ik dan bedenk dat ik het zelf gemaakt heb. Dat maakt heel veel goed als je je model naast een fabriekmodel hebt staan. Dat geld vooral bij mijn elocs.

groetjes Michiel

Ps; er zal binnenkort nog aardig wat bij komen aan treinen( deels zelf gemaakt(2 locs en 3 rijtuigen) en deels gekocht).

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 03 July 2007, 23:20:39 »
Inmiddels zijn de NDS 4001 t/m 4004 bijna af, de groene kleur bleek wat licht dus ik heb ze donkerder geschilderd. ik heb ze gewassen met zeer sterk verdunde grijze en heel lichtgrijze verf. daarna de biezen er op geschilderd. De 4002 is wat lichter als de rest want die staat al 3 jaar langer buitendienst. Daarna wat gedrybrusht met roest enzo.

2xB38

2x B49

Alle 4 samen

en 3 stuks op hun plek op module 1

Groetjes Michiel

Ps; ik heb nu nog zeer veel spul liggen om onderhanden te nemen.

Bastiaan

• Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
    • Trapho
« Reactie #38 Gepost op: 05 July 2007, 22:07:26 »
Dat zijn heel leuke locjes geworden! Zeker een interessant ontwerp, zo'n 1100-achtige kast op een tweeassig onderstel :D

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #39 Gepost op: 05 July 2007, 22:12:59 »
Dat is een mooi detail geworden op je baan.
Voor grootspoorfoto's zie site

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 05 July 2007, 22:37:03 »
De kleur van de locs past wel mooi bij alles er om heen, maar het verhaal achter de locjes, ja dat vind ik het leukste ;D

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 07 August 2007, 23:48:42 »
Gister heb ik het onderstel onder mijn Oriëntrode Br212 uitgehaalt en de loc overgezet op andere draaistellen zonder aandrijving.

Op het onderstel van de Br212 is inmiddels een andere loc in aanbouw. Deze loc word van mftrains, kleur en front/sluitsein indeling zijn nog niet bekend.

Het word een loc zoals die door het amerikaanse leger in de 2e wereld oorlog naar europa zijn gestuurd. Deze locs zijn in de jaren 40 speciaal voor dit doel gebouwd. Na de oorlog kwamen die locs in div. europese landen terecht en vooral bij de NS en FS.

Mijn loc kan niet helemaal worden zoals de echte, de cabine zit noodgedwongen uit het midden, maar dat mag de pret niet drukken.

de kap bouw ik uit 0.8mm karton.

Het onderste deel heb ik gemaakt van roerhoutjes van de kiosk. Dit heb ik er eerst op gelijmd en later de ruimtes die weer open moesten uitgeslepen. Inmiddels heb ik er 4 groefjes ingeslepen in daar spijkertjes als buffers ingelijmd.

Er moeten nog schortplaten onder de cabine komen en ik moet kijken in hoeverre ik het onderste deel van de bufferbalk kan maken ivm de koppeling die vrij moet kunnen bewegen.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 09 August 2007, 00:01:56 »
De loc is nu zo goed als klaar voor het schilderen, ik heb hem glad gemaakt met muurverf( laag aanbrengen en laten drogen en opschuren) en houtlijm( afwerklaag).

Ik heb horregaas gebruikt als rooster en voor de trapjes. 2 schroefjes dienen als schoorstenen, verder wat handgrepen er op. De cabine deuren komen niet in de kopwanden van de cabine maar in de zijwanden, dit omdat de motorhuifen te breed zijn.

Zo moet de loc er uit gaan zien maar dan verouderd uiteraard;

dit is weer een bewerkt traffic screensaver plaatje

Op de cabine zet ik geen losse handgrepen wand dat leverd een probleem met het onderstel op, dus daar worden ze er op geschilderd/getekend.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 09 August 2007, 23:02:56 »
Zo inmiddels lekker locje aan het schilderen;

De foto's laten het niet echt goed zien maar hij is aardig vel oranje, het blauw zit er ook op, nu nog wat dingen zwart maken en dan kan ik het oranje nog wat bijwerken.

Groetjes Michiel

Ps; hij heeft wel de kleur blauw van de tekening in de vorige post ook al is dat niet goed te zien.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 10 August 2007, 17:25:35 »
De loc is nu geheel klaar;

Groetjes Michiel