Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EL11 NSB sound file door D_Loc
Vandaag om 14:55:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:49:33
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
Vandaag om 14:32:26
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:06:36
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56

Auteur Topic: Materieel verzameling van Michiel(NDS)  (gelezen 100909 keer)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Re: Materieel verzameling van Michiel(NDS)
« Reactie #15 Gepost op: 18 May 2007, 12:03:24 »
Ik heb de afgelopen diverse rijtuigen gebouwd en omgebouwd die inmiddels weer verdwenen zijn. Dit geld zeker voor rijtuigen van mijn getrokken NDS S88. Hiervoor heb ik verschillende soorte korte rijtuigjes gehad en omgeschilderd. Het trein beeld beviel me steeds niet en uit eindelijk kreeg ik toen een goed idee om het anders te doen.

Van 5 rijtuigen heb ik toen onderstellen gebruikt en daar nieuwe rijtuigen op gebouwd. Het setje voor de S88 ging bestaan uit 3 26.4m rijtuigen en ik wilde dat dat rijtuigen waren die de DBAG ook had. Één van die nieuwe rijtuigen is de eerder besproken NDS ABDnf738 de andere 2 rijtuigen werden By439 rijtuigen. Ik had ook nog onderstellen over en op eentje hiervan bouwde ik nog een By439 maar dan in de DB Regio uitvoering ipv de NDS uitvoering.
Nadat ik dit jaar de plannen voor mijn modules had aangepast had ik ook andere treinsamenstellingen nodig. De DB Regio By439 paste daar niet helemaal in, maar ik had een rijtuig met 1e klas afdeling extra nodig. De ABy407 ziet er het zelfde uit als de By439 alleen heeft dat rijtuig 1e klas. Dus het rijtuig een 1e klas baan gegeven en eigenlijk ook toen pas klasse nummers erop gezet. Nu draait dat rijtuig mee in een RB89 setje netjes tussen de silberlinge.

Dit zijn de 2 NDS rijtuigen, netjes in de huidige NDS kleuren.

Dit is de verkehrsrode ABy407.

Nog even wat uitleg over de By439 en ABy407 rijtuigen;
Die rijtuigen zijn gemoderniseerde uitvoeringen van de "Halberstadters". Van deze rijtuigen werden als Bmh721 tussen 1978 en 1983 1280 rijtuigen gebouwd. Deze rijtuigen lijken wel wat op de Silberlingen en nog meer op de Nederlandse Plan W's. Net als de plan W's hebben ze een geheel rechte wagenbak en niet de afgeschuinde zijwanden bij de wagen einden zoals de Silberlinge ze hebben. De Halberstadters hebben een glad dak zonder ventilatoren.

Vanaf 1991 had de DR rijtuigen nodig voor RegionalBahn treinen omdat ze die in dat jaar nieuw invoerde als vervanging van de Nahverkehrszuge. De DR liet daarvoor dan ook rijtuigen ombouwen. Als basis diende de Bmh721, deze rijtugien werden verbouwd tot ABy407*, By438 en By439. De By438 hielden in tegenstelling tot de andere 2 types hun 34 polige stuurstroomleiding. Deze is namelijk alleen voor het ex oost duitse systeem geschikt. De andere 2 types kregen een 36 polige stuurstroomleiding voor het nieuwe standaard systeem. Daardoor kunnen die rijtuigen ook met veel andere type rijtuigen en locs door elkaar als trek/duw trein worden ingezet. Dat gebeurd dus ook en de rijtuigen zijn door heel duitsland te zien.

*; Er waren ook nog 2 prototypes ABy408.

Modellen van deze rijtuigen worden in spoor N zover ik weet niet gemaakt, je zult ze dus zelf moeten bouwen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

WillemNS

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 18 May 2007, 12:13:38 »
Erg mooi hoe je dat allemaal opbouwt, en het lijkt nog allemaal echt ook!

Willem

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 21 May 2007, 21:48:14 »
Naast mijn vele silberling stuurstandrijtuigen heb ik uiteraard voor een goede beeldvorming van de DBAG ook de nodige silberlingrijtuigen.

Het begon met een tweede hands ABnrzb704, daar later een mintgroene Bnrz436 bij gekocht. Eind 2006 heb ik daar nog zelf 3 Bn719's bij gebouwd. Deze waren bedoelt voor 2 treinen die ik toen gepland had. Nu zitten deze 3 rijtuigen verdeelt over 2 RB's.

Dit het 1e/2e klas rijtuig ABnzrb704, deze is wel vuil maar verder redelijk schoon.

Deze Bnrz436, dit rijtuig is en verouderd en zit aan 2 kanten gezellig onder de graffiti, dit heeft een vriend ooit eens erop gezet.

Dit is één van de 3 Bn719's, deze is wel verouderd maar verder nog schoon.

Dit is de 2e Bn719 ook deze is alleen verouderd.

Deze 3e Bn719 is niet alleen verouderd maar heeft aan één zijde ook graffiti. Die graffiti heb ik letterlijk na geschilderd van wat ik bij zo'n rijtuig op een foto tegen kwam. Bij geschikte foto's krijgen de andere ook nog wel een behandeling.

De Silberling rijtuigen zijn de meest bekende rijtuigen van Duitsland. Vanaf 1959 werden ze in zeer grote aantallen gebouwd verdeelt over diverse series en types. Van de 2e klas rijtuigen werden totaal zo'n 3000 rijtuigen gebouwd. Tot enkele jaren terug waren de orginele Silberlinge nog overal in voormalig west te vinden. In 2000 reden er in sommige regio's zelfs nog de nodige treinen die volledig uit orginele rijtuigen bestonden.
Vanaf 1984 begon de DB met het kleinschalig moderniseren van Silberlinge tot CityBahn rijtuigen. Dit werd vanaf 1989 meer en meer en vanaf 1993 ging in een hoog tempo en kwamen er ook een aantal echt grote series gemoderniseerderijtuigen op de baan. De gemoderniseerde Silberlinge bepalen in sommige delen van Duitsland nog steeds het beeld in RB en RE's. In andere gebieden zijn ze inmiddels vervangen door treinstellen en lightrailstellen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 22 May 2007, 21:23:41 »
Naast de al eerder beschreven locs en rijtuigen heb ik nog meer. Ik heb eens van iemand een NS 1100 van minitrix overgenomen. Daar had ik achter deels spijt van omdat ik met een nederlandse Eloc op een duitse baan weinig kon. Uiteindelijk kreeg het idee om op het onderstel een duitse Br141 te bouwen. Deze werd nog wel iets aan de korte kant maar dat valt niet echt op. De kap van deze loc heb ik gemaakt van balsahout en karton net als vele andere modellen die ik heb.

Een jaar of 2 terug kwam ik op marktplaats een Br110 tegen van fleischmann. Deze loc was in vrij slechte staat en koste ook weinig en die heb ik toen gekocht. Ik dacht eens kijken wat er van te maken is. Toen ik thuis de loc ging testen bleek er toch meer niet goed als in eerste instantie te merken en te zien was. Deze loc heb ik toen toch nog acceptabel aan het rijden gekregen al is die nu niet meer rijvaardig. Deze Br110 was blauw/beige en die heb ik na een tijdje voor mijn NZ verkehrsrot geschilderd.

Vorig jaar zocht ik voor een trein die ik wilde samenstellen een dummy eloc. Ik kon niks vinden in de prijsklasse die ik zocht maar ik kwam wel een br111 tegen waarvan de kap de nodige onderdelen miste. Deze loc was digitaal maar dat maakte me niet veel uit omdat ik er een dummy van zou maken. Nadat ik de kap van alle onderdelen voorzien had die hij miste bedacht toch te proberen de loc terug te brengen naar analoog. Dit lukte waarna de Br141 tijdelijk dummy werd. Nu heb ik mijn Br111 voor een RegionalBahn staan.

Naast deze locs heb ik nog een Br212( west V100) deze heb ik van een vriend van mij overgenomen die hem wel kwijt wilde. Deze heb ik een tijd in z'n verkehrsrode kleur gehad. Daarna heb ik de locs een tijd in de NDS kleuren gehad. De inzetbaarheid van de loc als NDS loc was niet optimaal en toen besloot ik er weer een DB loc van te maken. Ik heb de loc toen in een zwaar verweerde oriëntrode uitvoering geschilderd. Op mijn modules komt de loc nu te staan als rangeerloc die de NZ terug trekt naar het opstelterrein.

Ook heb ik nog een stammetje railbussen, deze heb ik gebouwd omdat het een trein is die me erg aanspreekt. Ik had een 2assig Kato onderstel waar ik wat mee wilde. Ik had hem eerst in mijn GTW zitten maar daar had ik hem vervangen door een beter passend korter midden bakje. Het onderstel was niet lang genoeg voor de Br798/VT98 die ik wilde bouwen. Omdat verlengen ook geen optie was heb ik toen maar de railbusjes iets te kort gebouwd. De railbusjes zijn ongeveer 1cm te kort, eetnje is een motorwagen en een tweede is een dummy motorwagen. Ik heb toen nog 3 goedrenwagens bijgekocht waarvan ik de onderstellen heb gebruikt. Op deze onderstellen heb ik 2 stuurstandwagens en een bijwagen gebouwd.

Alle railbusjes zijn van de NDS en zijn in een oude huisstijl roodbruin/lichtgrijs geschilderd. De NDS railbussen moeten gemoderniseerd zijn t.o.v.  de orginele DB uitvoering. De NDS railbussen hebben daarom zwenk/schui deuren i.p.v. de bekende vouwdeuren. De railbusjes hebben een aparte koppeling, aan één zijde een beugen over de hele bakbreedte. Aan de andere zijde zit een haakje waar de beugel invalt. Daardoor kunnen ze zonder problemen door heel krappe bogen rijden. De koppelingen zijn van dun bloemistendraad gemaakt en dus mooi dun.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 24 May 2007, 18:24:43 »
Nu ik al mijn grote locs besproken heb is het tijd voor weer wat rijtuigen.

Enkele keren is mijn NachtZug al voorbij gekomen, alleen het grootste deel van de rijtuigen daarvan nog niet. Het voormij belangrijkste rijtuig in mijn NZ is de WLABm171. De type aanduiding zal voor velen niet echt herkenbaar zijn, maar dat type rijtuig zien we ook dagelijks in Nederland. Het is het bekende dubbeldeks slaaprijtuig dat in de CityNightLine te vinden is. Mijn rijtuig is echter niet van CNL maar van DB NachtZug en heeft dus ook een andere kleur. Ik vind het nog steeds een erg mooi rijtuig en dat was ook de reden dat ik die zeker in mijn NZ wilde hebben. In model zijn die rijtuigen nog niet te koop en dus geld daarvoor weer als het er niet is maak ik het zelf.

Een ander slaaprijtuig heb ik gekocht maar dat was geen geschikt type voor mijn NZ. Het was een T2(ofzo) slaaprijtuig, maarja ik wilde meer een WLABmh175 hebben. Uiteindelijk heb ik een halve oplossing gekozen. Ik heb het rijtuig verkehrsrot geschilderd en er aan het deur lose kop eind aan beide zijdes een deur opgeschilderd. Dit ziet er niet verkeerd uit alleen klopt de raam indeling aan één zijde niet.

Dit waren samen met de WLABmh174(met boldak) jaren lang de standaard slaaprijtuigen van de DB. Ze zijn niet echt snel maar dat is voor mijn trein niet echt belangrijk omdat de loc ook niet harder mag als 140km/u.

Naast deze 2 rijtuigen zitten er ook ligrijtuigen in de trein. Daarvoor heb ik 3 Bcm243 rijtuigen, dit is de lig uitvoering van de eerder besproken Bm rijtuigen. Deze rijtuigen zitten en zaten in zo'n beetje iedere nachttrein van de DB. Daarom wilde ik ze ook in mijn trein hebben. 1 rijtuig is omgeschilderd uit een oud Lima rijtuig en de andere 2 zijn omgeschilderde Bm rijtuigen uit de grote IC set van Minitrix.

De Bc(o)m243 rijtuigen stammen uit 1962 en er zijn er totaal 467 van gebouwd. In 1996 zijn er 65 omgebouwd naar Bvcmz248 deze hadden toen nog maar 5 ligplaatsen per coupé en kregen daarbij ook airco.
De Bc(o)m243 hebben 10 coupés met 6 zit of ligplaatsen. Verder hebben die rijtuigen 2 wc's en 3 wasruimtes en een begeidercoupé. Deze heeft één zitplaats en een kapzitje die samen weer een ligplaats kunnen vormen. De rijtuigen zijn toegelaten voro 140 of 160km/u afhankelijk van de draaistellen.

Ook zitten er in mijn trein zitrijtuigen, 2 van die rijtuigen heb ik gebouwd omdat ik een paar korte minitrix rijtuigbakken over had. Ik had toen 3 rijtuig bakken over en ja die korte rijtuigjes inzetten vond ik geen optie. Dat ziet er namelijk niet uit, maar toen heb ik één kap in 3en gedeel en daarmee de andere 2 kappen verlengd. Daardoor zijn 2 kappen ontstaan met de juiste lengte en raam indeling. Deze rijtuigen zijn Bimz264 rijtuigen en ze zijn ook verkehrsrot geschilderd. De rijtuigen hebben helaas niet de correcte deurtjes maar ik vind dat geen reden daar wat aan te doen.

Meer over de Bim(z) 263/264 in een eerdere post.

Een ander zit rijtuig is zelf gebouwd en dat is een Bomz236. Dit is een ex. DR rijtuig en een door ontwikkeling van de eerder besproken Bom280. Deze 112 rijtuigen waren bedoelt voor het IC verkeer en nu zijn ze in grote aantallen in NZ's te vinden.

Enkele andere rijtuigen die ik nog heb komen later nog eens aan bod.

Groetjes Michiel

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #20 Gepost op: 24 May 2007, 18:29:02 »
k vind die houten wagentjes toch echt stoer, is eens wat anders dan dat messinggeneuzel  ;D

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 25 May 2007, 15:07:35 »
En waren er nog enkele andere rijtuigen.

Eentje is een beetje standaard hap, een Dm902( bagagewagen dus) en waarom ik die ooit gekocht heb..... Uhm tja zou het echt nie meer weten :P.
Maar goed hij was ooit in de POP kleuren groen/grijs dat weet ik nog wel. Dus dat werd direct blauw/beige schilderen dus en dat isie nog steeds. Hij was ooit ook nog voor een museumtrein bedoelt geweest. Nu zittie alweer eeuwen in m'n NachtZug.

http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/06/Dm903-1-2.jpg
linkje voor grote foto
De Dm902 rijtuigen stammen uit 1960 en er werden er totaal 181 gebouwd. Een deel heeft geen zijgang de andere wel. Bij de opdeling van de DBAG gingen de rijtuigen naar DB Regio en kregen ze de type aanduiding Dm920. Een deel is bij DB Regio aangepast tot fietsrijtuig type Dduu498. De rijtuigen staan op "Klotzgebremste"(bestaat daar nou geen Nederlands woord voor ???) MD33 draaistellen. De rijtugien hebben daardoor een max. snelheid van 140km/u. Op de kopeinden hebben de rijtuigen draaideuren en verder 2 2m brede roldeuren.
Deze rijtuigen zijn naast de bagage afdeling voorzien van een WC, en een dienstafdeling.

Een niet standaard rijtuig in mijn NDS Discorijtuig;

http://i179.photobucket.com/albums/w304/neudalhausenstadbahn/06/NDSWRmh132-1-2.jpg
Linkje voor grote foto
Naar mijn idee zou dit in iedere NZ moeten zitten 8), dus ik vind dat DBNZ bij mij maar ff Disco bakken moet leasen :P :P :P(nouja in model dan 8)). Ik vond dit wel erg leuk voor in m'n NZ dus een restauratie rijtuig gekocht en omgeschilderd. Eerder had ik al eens zo'n heel kort minitrix rijtuig omgebouwd. Dat moest dan een omgebouwd rekorijtuig voorstellen. Dat was uiteindelijk niet helemaal zoals ik het wilde en ik heb hem mooi kunnen verkopen ;) Zo rijden er elders op modelbanen ook een NDS rijtuig rond :P :P.

Het laatste rijtuig bewaar ik nog ff voor van de week een keer, groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 25 May 2007, 15:09:24 door neudalhausenstadbahn »

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 28 May 2007, 15:43:51 »
De BDnf735 die laatst aan het bouwen was is inmiddels al weer een tijdje klaar en dus wat foto's.

Groetjes Michiel

Bastiaan

• Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
    • Trapho
« Reactie #23 Gepost op: 30 May 2007, 21:23:18 »
Al is het niet altijd even netjes afgewerkt, ik moet zeggen dat je een unieke verzameling opgebouwd hebt! Als kind tussen de 10 en 12 jaar had ik deze verzameling echt prachtig gevonden :D En nog steeds kijk ik mijn ogen uit als ik zie wat je er in amper een maand tijd weer bij hebt gebouwd ;)

Ik zou zeggen: ga lekker zo door. Details komen later wel ;)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 30 May 2007, 22:32:59 »
Wat je hier allemaal vind is het werk van ruim 3 jaar, de laatste maand was 1 stuurstand rijtuig en 6 U-bahnstellen en een omgeschilderde Br212.

groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 04 June 2007, 19:54:12 »
Ik ben voor achter mijn Br52 bezig met 2 Rekowagens en een Modernisierungswagen. Deze rijtuigen zijn 18.7m en 21.25m lang leuke rijtuigen alleen niet te koop in N( volgensmij) maar minitrix leverde tot 10 jaar terug nog veel te korte rijtuigen. De TEE bakken zijn net wat te lang voor de modernisierungswagens. Maar dat is zo weinig dat het niet echt een probleem hoeft te zijn. De hele korte Bm en Am bakken zijn bruikbaar voor de Rekowagens maar daar moet veel meer verbouwd worden:

Dit is mijn Modernisierungswagen in ombouw, ik heb de ramen in de deuren aangepast en de dakrand verwijderd.

Dit is mijn 2e klas Rekowagen, bij deze heb ik de wanden losgesneden en opnieuw in andere volgorde en met een stukje wand uit een ander rijtuig weer vast gelijmd. Het onderstel is zo'n 1cm ingekort, nu moet ik van een ouwe korte TEE bak nog een dak jatten.

Dit is een Rekowagen met 2e klas en bagage afdeling, deze bestaat uit zijwand delen van 2 korte TEE bakken en een hele korte Am ook hier is het onderstel flink ingekort.

Ik heb een nieuwe digicamera en deze kan best leuke foto's maken, behalve de bovenstaande foto's heb ik ook de volgende foto's gemaakt;

Groetjes Michiel

WillemNS

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 04 June 2007, 22:29:47 »
Daardoor lijkt je baan veel mooier, en ook je modellen.
Het was eerst een beetje grauw, maar nu zeker niet meer!

Willem

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 15 June 2007, 13:54:49 »
Laat ik nog eens wat typen over materieel dat ik in model heb:

Een rijtuig type dat mij erg aanspreek zijn de Amz210 rijtuigen. Dit zijn de laatste rijtuigen voor het lange afstands verkeer die in 1991 nog aan de DR gelevert zijn. Het zijn opvallende rijtuigen, een kruising tussen klassiek en modern. Aan de eene kant de moderne zwenkschuif deuren, aan de andere kant wel alle ramen die open kunnen en het ontbreken van schortplaten aan de onder kant.
Plaatje; http://www.rig-bahn.jp/db-page/db-image/ir/Amz210_Gesx5.gif
http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/IC+IR/Amz-ABomz/Amz210_DH.jpg

Dit is een rijtuig type dat ik daardoor ook al heel lang wilde hebben, maarja wat doe je er dan mee. De rijtuigen reden vooral in IR en D treinen maar vooral door het ontbreken van een airco zijn ze inmiddels al weer verdwenen bij de DB. Dus ja voor een modelbaan anno 2001 zijn ze iets wat lastig, maar heb dat ding maar in een D trein gezet.

Zelf heb ik dat rijtuig gebouwd uit een eurofima achtig rijtuig van ibertren. Dat ding klopte wat kleurstelling/raam indeling voor geen meter, maar was een goede basis voor mijn ombouw. Er hoefde niet zo heel veel aangedaan te worden. Het dak moest van alle ribbels ontdaan worden en de schortplaten moesten er uit. Heb gewoon een deel van de bodum er uit gesneden. Zoalng je de bak niet op z'n kop houd zie je dat niet. Verder heb ik een klein stukje naast de onderrand van de deuren weg gesneden. Daarna was het een kwestie van omschilderen.

nog een foto die met m'n oude digicamera genomen is

Van die Amz210 rijtuigen zijn er 40 geleverd als één spannings rijtuig. 5 zijn er later aangepast tot meer spannings rijtuig Amz210.1 en 5 rijtuigen zijn voor de dienst op zweden gedeklasseerd tot ABomz229.1. Deze laatste rijtuigen zijn ook schikt om per boot te vervoeren, wat ook wel nodig is. Het spul mag trouwens wel lekker snel, ze zijn voor 200km/u toe gelaten. In 1998 reed alles nog in IR en D treinen, maar daarna zijn ze vrij snel verdwenen. Ze zijn nog een tijd door DB Regio ingezet waarbij een aantal gedeklasserd was tot 2e klas rijtuig.

Daarna zijn ze buitendienst gestelt en verkocht. Een deel schijnt nu verbouwd te worden voor de ALEX treinen rond München.

Dit was het laatste rijtuig wat ik al had, van nu af gaat dit topic draaien op mijn nieuwe aanwinsten, en ja er zit naast het spul dat al in aan/ombouw is nog wel wat aan te komen daarover in Juli en Augustus meer.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 19 June 2007, 13:12:59 »
ik was net wat goederenwagens aan het ompakken en die heb ik meteen maar even op de foto gezet.

Anderhalf jaar gelden had ik het plan om een goederentrein via de tramlijn die ik toen gepland had door de stad te laten rijden naar een paar fabrieken. Inmiddels is dit niet meer aan de orde maar de goederenwagens die ik daarvoor verzamelt had heb ik nog. Eigenlijk heb ik weinig met goederentreinen, ik vind het mooi ze te zien maar in model heb ik er weinig mee. Maar goed ik heb het spul nu opgeslagen in de doos waar m'n verzameltreinen ook in zitten. Dit is wat ik heb aan goederen wagens;

3 Etjes met een lading bieten.

Een Eanos met bieten.

3 Etjes met schroot.

Nog 2 Etjes, nu met lading zand.

Nog een leeg Etje, die Etjes zijn bijna allemaal deels verouderd met echt roest.

Een moderne gesloten wagen.

2 verschillende onderlossers met een lading ballast.

Een lage bakwagen en de gereedschapswagen voor de rail kraan.

m'n railkraan met giekwagen, die kraan zal waarschijnlijk gesloopt worden om z'n draaistellen af te staan aan een nog te bouwen ex. DR Br118=DBAG Br228.

Groetjes Michiel

WillemNS

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 19 June 2007, 13:19:31 »
Mooie wagens Michiel!

Willem