Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Wim Vink
Vandaag om 10:21:04
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:02:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 09:50:21
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 00:33:18
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
21 June 2025, 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 June 2025, 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
21 June 2025, 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 June 2025, 16:17:50
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
21 June 2025, 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
21 June 2025, 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
21 June 2025, 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
21 June 2025, 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
21 June 2025, 14:45:36

Auteur Topic: Materieel verzameling van Michiel(NDS)  (gelezen 100228 keer)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
« Gepost op: 28 April 2007, 00:13:44 »
Ik kreeg het idee dat het misschien wel leuk is om hier een topic te starten over al het materieel( spoor N) dat ik heb. Verder uiteraard hoe ik er aangekomen ben en waarom ik dat wilde hebben. Als de gelegenheid zich voordoet wil ik dat ook aanvullen met info over het spul in het echt.

Ook heb ik inmiddels besloten dat ik diverse type treinen wil hebben gewoon puur voor de verzameling. Eerder vond ik dat ik alleen materieel moest hebben wat zich op een modelbaan nuttig kan maken.

Om te beginnen heb ik wat NDS materieel dat in het echt niet bestaat maar naar mijn idee wel in 1:1 gemaakt zou moeten kunnen worden.

De eerste is de NDS GTW 2/6DS( Doppelstock);

Dit treinstel ben ik gaan bouwen omdat een 2 assig onderstel had waar ik meer mee wilde maar toen alleen draaistellen zonder koppelingen had. Ik had toen bedacht dat als je een dubbeldeks railbus van 16m lang op 2 assen je een voertuig dat 3 keer zolang is moest kunnen bouwen op 6 assen. Een GTW leek me erg mooi en dus ging ik dat bouwen. Eerst nog met een vrij lange tussen bak en later heb ik daar een passende korte motorunit in gezet. Het onderstel daarvoor bestaat uit een V200 draaistel en een motortje uit een KATO tram. Het treinstel bestaat dus uit 2 dubbeldeks koprijtuigen en de motorunit. De vormgeving heb ik toen al wat afgekeken van een aan de DR gelevert stuurstandrijtuig. Het stel is geheel zelfbouw uit karton en ivm de stefigheid heb ik de ramen er op geschilderd. Tegenwoordig doe ik dat met verf, bij de eerste zelfbouwtreinen was dat nog met watervaste stift.

Ik heb bedacht dat dit soort treinstellen bedoelt zijn voor regionale en S-Bahn diensten. Daarom zou 120km/u ook de maximumsnelheid moeten zijn en de aandrijving diesel.

De tweede is de NDS DWA dubbeldeks railbus maar dan 4 assig;

Deze motor wagen zou naar mijn idee ook 120km/u moeten kunnen rijden en is bedoelt voor regionaal treinverkeer. Ook moet deze via straatspoor eventueel door kunnen rijden als tram de stad in. Voor sneller in en uitstappen heeft mijn dubbeldeks railbus 2 dubbele deuren tegen over de eene dubbeledeur die de echte heeft.

Dit model is ook zelfbouw van karton eigenlijk volgens het zelfde principe als de vorige. Het model is gebouwd op een onderstel van een 4 assige amerikaase diesel loc van Brawa die ik nieuw voor een 30 of 40 euro had gekocht. Deze wagen heb ik toen samen met meer NDS materieel in een rood/bruine kleur met ICE grijze biezen geschilderd. Achter af beviel dit niet en ben ik weer naar de oude  kleur terug gegaan. Deze motorwagen en m'n railbussen zijn de laatste overblijfselen van de rood/bruine periode.

Foto's van deze treinen heb ik nog niet maar die ga ik wel maken, dat volgt later wel. Deze tekeningen heb ik zelf gemaakt door traffic screensaver tekeningen die ik op internet vond te bewerken.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

stig

• Offline Offline
Re: Materieel verzameling van Michiel(NDS)
« Reactie #1 Gepost op: 28 April 2007, 01:46:36 »
Ik denk waarom zet ie dit soort informatie niet lekker op zijn web-log, maar een blik op je site laat zien waarom:

Citaat
Ja ik heb de laatste tijd weinig gepost, dit komt omdat de modulebaan inmiddels in een topic van beneluxspoor besproken word. Daar krijg ik wel reacties en ik vind het daar veel leuker dan hier.

Je hebt het dus niet meer naar je zin op je eigen web-log... Hmmm, crisis? ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 28 April 2007, 08:02:46 »
Nee Stig geen crisis, dit past mij veel beter, dus doe het lekker hier, denk dat ik m'n web-log er uit gooi. En ik heb even nagevraagd of het een leuk idee was dit topic te openen, werd goed bevonden dus vandaar dat dit er is ;)

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #3 Gepost op: 28 April 2007, 08:14:29 »
Voordat je je weblog eruit gooit kan je natuurlijk ook eens denken aan een andere layout van je site. Bijvoorbeeld meer foto's, minder tekst, andere kleuren, etc.
Eigenlijk hetzelfde als een baan afbreken en opnieuw beginnen ;D
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 28 April 2007, 22:41:33 »
Foto's van deze treinen heb ik nog niet maar die ga ik wel maken, dat volgt later wel.

Die foto's heb ik nu wel gemaakt alleen ben ik nu door m'n batterijen heen dus die moet ik eerst ff kopen voor ik weer nieuwe foto's kan maken. Hier eerst de foto's van de GTW2/6DS;

Op deze foto het kapje van de kleine motorunit en z'n aandrijving;

Nu nog wat foto's van de Dubbeldeks railbus;

Ik heb nog wat andere foto's voor een volgende post, dus dat komt morgen wel denk ik zo.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 29 April 2007, 15:06:11 »
Tijd om weer 2 leuke rijtuigen te laten zien;
Soms zie je wel eens leuke rijtuigen alleen heb je weinig aan voor op je modelbaan maar wil je ze toch hebben. Dit had ik ook, er veel geld aan uitgeven was ik dan ook niet van plan omdat er ook dingen waren die ik harder nodig had. Ik heb uit 2 Lima Bm rijtuigen 2 leuke rijtuig omgebouwd.

De eerste is een meetrijtuig, van dit rijtuig weet ik weinig, ik heb eigenlijk gewoon gemaakt wat ik op foto's zag alleen heb ik eigenlijk geen idee wat het precies is. Het rijtuig heeft aan één kant een stuurstand die gewoon in de normale rijtuig overgang gebouwd is.

twee foto's met de stuurstand kop van het rijtuig

De andere rijtuig overgang heb ik alleen overgeschilderd

Het tweede rijtuig is een gesellschaftwagen. Dit rijtuig wilde ik hebben omdat, ik zo'n rijtuig wel erg leuk vind om ergens als extra in te kunnen zetten. Omdat ik toen ik dit rijtuig wilde maken geen keuze kon maken tussen de div. DB rijtuigen, en ik dit rijtuig toch niet als DB rijtuig wilde bouwen het ik naar eigen inzicht dit rijtuig gebouwd. Het rijtuig zou in de kleuren van mijn fictive treinverhuurbedrijf( zoiets als Shunter) geschilderd worden. Het rijtuig is nu dus licht oranje met een blauwe bies.

Gister heb ik in Arnhem voor het eerst gesellschaftwagens in het echt kunnen bekijken. Het leuke is dat de beide rijtuigen die ik daar zag gewoon een bar hebben en verder vrij kaal zijn. Die open ruimte zou indien gewenst zelf kunnen inrichten met losse tafels en stoelen.

Ik blijf alle afwijkende/niet veel voorkomende rijtuigen toch wel erg leuk vinden.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Re: Materieel verzameling van Michiel(NDS) Bm rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 30 April 2007, 19:26:44 »
Rijtuigen die mij altijd erg getrokken hebben zijn de duitse Bm rijtuigen. Als kind zag ik ze heel af en toe in Nijmegen en ben er een keer mee naar Amsterdam geweest. Toen ik eenmaal met de modulebaan bezig was vond ik dat ik zeker 1 of meerdere van deze rijtuigen moest hebben. Nadat ik steeds meer las over seze rijtuig familie wilde ik ook wel meer types hebben.

Ik heb toen ik plannen voor een museumtrein had eens 2 Bcm241 rijtuigen van roco gekocht. Aangezien deze vanaf de jaren 60 als Bm239 hun leven vervolgde doen ze nu ook als zodanig bij mij dienst. Ik heb de beide rijtuigen aardig verouderd en de schortplaten verwijderd. Het zijn nu echt de oude vervallen D trein rijtuigen zoals ik het graag zie;

De 2 Bm239ers doen bij mij dienst in een korte regionale D trein samen met een Amz210 en een Br218.

Ergens vorig jaar kwam ik een nieuwe Bm235 tegen uit de grote minitrix jaren 80 IC zet en deze heb ik toen gekocht. Tja deze zit zeg maar aan het andere eind van de familie en die vond ik wel leuk om erbij te hebben. Na wat verschuivingen heb ik die Bm235 ingepland in m'n NZ;

Ik heb laatst voor vrienden een stuk uit het boek "DB-Fahrzeuge band 2: Reizezugwagen der Deutschen Bahn" van GeraMond vertaald.

Bm235
IC zijgangcoupé rijtuigen 2e klas

Tot 1978 waren de Bm235 de enige 2e klas rijtuigen in de InterCity treinen van de DB. Ze zijn door ombouw uit de niet geklimatiseerde  rijtuigen type Bm234 ontstaan.

Al in 1954 schafte de DB prototype (type Bm231) sneltreinrijtuigen die nog 3e klas waren met  afdelingen en een lengte van 26.400mm aan. Deze voor het nationale en internationale verkeer gedachte rijtuigen moesten de rijtuigen van voor de oorlog aflossen. Al een jaar later volgde de levering van de eerste grote serie die als Bm232 bekend werd.
Na een tweede kleine serie( Bm233) die al wat kleine veranderingen had stelde de DB vanaf 1963 een grote serie met verdere verbeteringen zoals draaivouwdeuren als Bm234 in dienst. Als afsluiting van de ontwikkeling werden vanaf 1978 ongeveer 720 wagen Bm234 voor de inzet in IC treinen om en nieuwgebouwd en als Bm235 gekenmerkt.
De Bm238 ontstond vanaf 1984 door modernisering van Bm232 rijtuigen. Daarbij kregen de rijtuigen kop en zijdeuren van het zelfde type als de Bm234 rijtuigen.
Deden de Bm232, 234 en 238 grotendeels dienst in het regionaal verkeer( de Bm234 voor het regionaal verkeer als Bm501), of waren tot InterRegio rijtuigen omgebouwd. De Bm235 reden nog overwegend in de hoogwaardige reizigersdienst.

Technische kant;
De meeste wagens lopen op draaistellen type MD33 met remblokken op de wielband en zijn voor een snelheid van 140km/u toegelaten. De voor 160km/u toegelaten Bm234 en de Bm235(200km/u) lopen op MD36 draaistellen met schijf en magneetrailremmen.
De rijtuig overgangen van de Bm232 zijn van 4delige vouwdeuren voorzien, de instap deuren zijn draaideuren. De Bm234, 235 en 238 bezitten kopschuifdeuren en instap draaivouwdeuren met opklap trede. Bedraagt de venster breedte bij de Bm232 en Bm238 maar 1000mm, bij de Bm234 en Bm235 is dat 1200mm.

Binnenkant;
Alle wagens hebben 12 afdelingen met 6 gestoffeerde stoelen en bagagerekken, klapzittingen in het zijgangpad en 2 balkons met WC en wasruimte.
Verlicht worden de rijtuigen door middel van TL lampen die via een generator gevoed worden. De lucht verversing gaat via statische  luchters type KuckKuck op het dak.

Technische gegevens;
Lengte over de buffers                          26.400mm
Draaistelafstand                                    19.000mm
Wagenkast breedte                               2.825mm
Rijtuig hoogte b.s.                                  4.050mm
Dienstgewicht                                        39.000kg
Draaistel type Bm232/234/238              MD33Bm
                       Bm234/235                      MD36
Remtype         Bm232/234/238               <R> KE-GPR
                       Bm234/235                      <R> KE-GPR-Mg(D)Afdelingen                                               12
Zitplaatsen                                              72
Verwarming                                             Whz(d)es
Indienststelling       Bm232                     1955                                         
                               Bm234                      1963   
                               Bm235                      1978
Aantal                     Bm232                    1.225
                               Bm234                    1.848   
                               Bm235                       721       
                               Bm238                          ?

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 01 May 2007, 22:31:43 »
Toen ik net was terug overgestapt naar spoor N en de eerste plannen voor de modelbaan gemaakt werden besloot ik dat ik een IC wilde hebben.
Ik ben toen rijtuigen gaan kopen voor mijn IC, ik kocht toen een mix van IC en IR rijtuigen omdat die ook gemengt reden in het tijdperk dat ik wil uit beelden. Later vond ik het leuker om zowel een IC als een IR te hebben en ben ik m'n materieel gaan opsplitsen. Daarna heb ik nog diverse IR rijtuigen bij gekocht en nu heb ik een IR van 8 bakken waarvan 1 snackpoint rijtuig waarover later meer.

Ik heb 1 Aimz261;

Dit rijtuig heb ik nieuw gekocht en is van minitrix, het rijtuig heb ik nog wat verouderd zodat hij er realitischer uit ziet.

De Aim260 en Aimz261 zijn vanaf 1988 omgebouwd uit de Am203 en ABm225 voor de toen nieuw geïntroduceerde treinsoort InterRegio.
Van de Aim260 zijn er 44 gebouwd en van de Aimz261 123 waarvan er 27 aan de DR geleverd werd. De rijtuigen zijn toegelaten voor 200km/u en er zijn verschillende subseries die op div punten van elkaar verschillen. Denk hierbij aan een noodrem overbrugging voor op hogesnelheids lijnen, en een gesloten toiletsysteem.

Verder heb ik voor m'n IR 4 Bim263 rijtuigen, eentje in de IR kleuren heb ik nieuw gekocht en is van minitrix.

Een andere ook in de IR kleuren heb ik omgebouwd uit een oud Bm rijtuig van minitrix en heeft daardoor niet helemaal het juiste type deur.

Verder heb ik er eentje in de ICE kleuren die ik heb omgeschilderd uit een Aimz261. Tuurlijk de raam indeling klopt dan niet helemaal maarja daar kan ik niet echt mee zitten.

Dan heb ik er nog één die verkehrsrot is en die heb ik uit een Bm235 van fleischmann omgebouwd.

Ook de Bim263, Bimz264 en Bimdz268 zijn vanaf 1988 uit rijtuigen Bm234 en 235 omgebouwd. Ook deze met volledig nieuw interrieur. Van de Bim263 zijn er 183 gebouwd, van de Bimz264 380 en van de Bimdz268 132.

Ik heb in mijn IR ook een Bimz259, deze is ook in de IR kleuren en heb ik uit een Avmz111 van Lima omgebouwd. Bij deze klopt dan de raam indeling ook niet maar het rijtuig ziet er wel goed uit vind ik.

Omdat de DR vanaf 1992 ook met IR's ging rijden had de DR ook IR rijtugien nodig. Deze werden vanaf 1991 uit rijtuigen Am200, ABom226, Bom280 en Bom281 omgebouwd. Zo ontstonden 12 rijtuigen Bimz256, 240 Bimz259, 2 ABimz265 en 62 Bimz267. De ABimz265 waren speciaal voor de dienst op zweden gebouwd. In 1998 reden de Bimz rijtuigen vooral vanuit het voormalige oost duitsland. De Bimdz267 werden ook vanuit noord duitsland ingezet.

Om het af te maken heb ik nog een IR stuurstand rijtuig, een Bimdzf269.0. Deze heb ik ooit eens voor E25,- 2e hands gekocht bij de modelbouw winkel in Kleve.

Vanaf 1995 liet de DB voor een deel van de IR en IC dienst 32 stuurstand rijtuigen bouwen. Er werden 20 rijtuigen Bimdzf269.0 gebouwd voor de IR dienst uit ABom226 rijtuigen. Verder werden er voor de IC dienst 12 rijtuigen Bimdzf269.2 gebouwd uit Bom281 rijtuigen. In 1998 werden de Bimdzf269.0 ingezet vanuit Leipzig en München. De Bimdzf269.2 werden vanuit München en Saarbrücken ingezet. Beide rijtuig type hebben een afdeling voor het vervoer van fietsen.

Zoals de i in de type aanduiding al aangeeft zijn het rijtuigen met IR interrieur. Later zijn er voor de IC dienst ook echte IC stuurstand rijtuigen( Bpmbdzf297) gebouwd. Deze zijn in veel grotere aantallen geleverd, maar word in model volgensmij nog helemaal niet gemaakt. Dit type komt later nog ter sprake want die heb ik gebouwd voor mijn IC.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 03 May 2007, 13:48:57 »
Tijd om weer eens wat te schrijven, ik zou nog op die snackpointrijtuigen terug komen dus ga ik daar maar eens mee beginnen.

Ik heb 2 snackpointrijtuigen type Bpmbkz291.8(later 294.8), dit zijn aangepaste Bpmz291 rijtuigen. Deze rijtuigen zijn van rijtuigen zijn van drank en snack automaten voorzien om in wat kortere IR treinen de catering functie van de bordbistro's over te nemen. Toen het aantal InterRegio verbindingen steeds minder werd zijn ze ook in enkele InterRegioExpress treinen gaan rijden. Deze treinen namen deels de functie van de IR's over maar vallen onder de regionale treinen. De snackpoint rijtuigen hebben het niet echt lang uit gehouden. Ergens tussen 1998 en 2001 zijn er 30 omgebouwd uit de Bpmz291. Vanaf 2004 zijn ze alweer terug verbouwd tot Bpmbz294. Dat is iets wat met meerdere rijtuigen met drank en snack automaten in duitsland gebeurd is.

Ik vond het wel leuk om deze rijtuigen te gebruiken voor mijn InterRegio en voor mijn RegionalExpress. Hiermee kan ik een beeld geven hoe deze rijtuigen werden ingezet.

Dit is het rijtuigen dat in mijn IR dienst doet, deze geeft met zijn Oriëntrode kleurstelling mijn IR zijn 4e huisstijlkleur. Naast Oriëntrot zitten zoals in de vorige post te zien is rijtuigen in de ICE kleur, Verkehrsrot en in de IR kleur in.

Dit is het rijtuigen uit mijn RE en deze is dus in de huidige Regio kleuren geschilderd. Beide rijtuigen zijn omgebouwd uit andere rijtuigen, deze uit een Eurofima rijtuig en de Oriëntrode uit een vergelijkbaar proef rijtuig van de DB.

Mijn RE is eigenlijk een soort kopie van de IRE Elsterwerda-Berlin-Rostock. De treinsoort IRE is vanaf 10-6-2001 gaan rijden en rond Berlin is toen gestart met ex. IR rijtuigen type Bimz259, snackpointrijtuigen en dubbeldeksstuurstand rijtuigen. Deze combinatie heb ik in model gemaakt en voor het gemak verplaatst naar mijn regio.
Naast de al beschreven snackpoint heb ik ook 2 Bimz259 rijtuigen in deze trein zitten. Deze rijtuigen heb ik ook in de vorige post beschreven.

Net als het rijtuig in de IR heb ik deze 2 ook omgebouwd uit 2 Avmz111 rijtuigen. Het is een beetje jammer dat de raam indeling niet helemaal klopt, maar toch komen deze goed verkrijgbare rijtuigen genoeg in de buurt om een goede indruk achter te laten.

Een tijd geleden kwam ik bij toeval een Bom280 van Arnold tegen, deze wilde ik er nog wel bij hebben voor in een andere RE waar ik toen mee bezig was. Na wat dingen omgegooit te hebben loopt hij nu in m'n RE19 mee. Helaas moest er aan dit rijtuig nog het nodige aangepast worden. Arnold leverd een soort tussen model van de Bm familie en de Bom280. Dit model klopt echter voor beide rijtuigen niet. In mijn geval betekende dat dat de dakventilatoren er af moesten want die heeft een Bom280 niet en ik moest het dak wat bij schilderen.

Bij de DR werden tussen 1984 en 1990 nieuwe couperijtuigen met zijgang gebouwd met een lengte van 26.4m. Deze rijtuigen werden door div. kleine aanpassingen als Bom280 t/m Bom283 geleverd. Deze rijtuigen waren toegelaten voor 140/160km/u. Een groot deels van deze rijtuigen werden vanaf 1991 omgebouwd tot IR rijtuigen. Andere gingen later naar DB Regio waar ze in de oude en nieuwe regio kleuren rijden/gereden hebben.

Als stuurstandrijtuig voor mijn RE heb ik een DABgbuzf760 gebouwd, dit is het laatste type dubbeldeks rijtuig dat nog aan de DR geleverd is. Dit rijtuig is het eerste rijtuig dat ik 100% zelf gebouwd heb toen ik 3 terug weer met N begon. Dit rijtuig hoort ook thuis in de hierboven genoemde IRE rond Berlin.

Zoals gezegt zijn dit de laatste aan de DR geleverde dubbeldeks rijtuigen. Deze rijtuigen zijn in 1992/93 geleverd door wagonbau Görlitz die er 100 voor de DR bouwde. Zoals de letter combinatie al aangeeft voorziet dit rijtuigen in zowel 1e als 2e klas. Deze rijtuigen hebben al in de meest uit een lopende samenstellingen gereden. Ze rijden/reden met enkel en dubbeldeksrijtuigen en in treinlengtes van 1 tot 5 of misschien wel 6 rijtuigen. In 1998 werden deze rijtuigen vanuit Leipzig, Rostock, Magdeburg, Dresden, Berlin en Stuttgard ingezet.

Tja voor een trein heb je ook een trek/duw kracht nodig, ik heb voor deze trein een Br143 staan. Deze locs rijden en reden zo'n beetje alles wat er maar te rijden viel in Duitsland. Ik heb er daarom ook 2 in m'n collectie. Een verkehrsrot model dat ik zelf gebouwd heb op een gecrasht onderstel van een andere Br143, deze loc zit in mijn RE19.

Verder heb ik nog een model in de S-bahn kleuren en deze zit bij mij in een RB samen met Silberlinge en een Halberstadter.

De Br143 is was de nieuwe eenheidsloc van de DR, vanaf 1984 t/m 1991 werden er meer dan 600 geleverd in verschillende supseries. Deze locs worden nu hoofdzakelijk door DB Regio gebruikt en een aantal zijn verkocht aan particuliere bedrijven. Ook zijn er inmiddels div. locs met grote schades door aanrijdingen en branden terzijde gestelt. Je komt de locs overal in duitsland tegen met regionale stop(RB) en sneltreinen(RE/IRE). In het ruhrgebied en rond Nürnberg zijn ze ook heel veel met S-bahn treinen onderweg. De locs hebben en maximum snelheid van 120km/u al worden er inmiddels locs omgebouwd voor 140 en 160km/u. Deze locs komen dan als Br114.1 in dienst.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 03 May 2007, 17:47:35 »
Mijn idee van het verzamelen en samenstellen van treinen in model.

Ik heb misschien een wat aparte manier van uitbreiden van mijn materieel park. De modeltreinen die ik tot nu toe gekocht heb zijn eigenlijk allemaal of 2e hands of via aanbiedingen of andere goedkope sets gekocht. Alleen wat rijtuigen van mijn IC en IR heb ik voor de volle nieuwprijs gekocht.
Had ik in het begin nog zoiets van dat wil ik ongeveer hebben dus eens kijken wat de fabrikanten leveren en dat koop ik dan.
Hoe langer ik bezig ben met m'n modules hoe meer ik ga kijken naar wat rijd er precies in het echt en hoe vertaal ik dat naar model. Als ik nu een bepaald model wil hebben dan zal ik die heel snel uit een oud 2e hands model ombouwen ipv dat ik hem nieuw koop.

Als je je erg in het 1:1 spul verdiept kom je er meer en meer achter dat er eigenlijk maar weinig leverbaar is in model. Daardoor heb ik nog meer zoiets van uh ja laat maar ik bouw het zelf wel. Ik heb totaal 14 DB rijtuigen in model die niet door de spoor N fabrikanten geleverd worden. Daar onder ook een IC stuurstandrijtuig en een aantal silberling stuurstanden. Verder heb ik ook veel spul zelf of omgebouwd omdat dat financieel mij veel beter uitkwam.
Ook in de toekomst ben ik van plan nog heel veel tot bijna alles zelf te gaan bouwen, alleen dan krijg ik wat ik hebben wil en houd ik het betaalbaar.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 05 May 2007, 22:55:50 »
Zo tijd om weer eens wat te schrijven, dit keer maar eens het IC materieel. Ik heb een IC van inmiddels 11 rijtuigen, er zitten eigenlijk maar 5 type rijtuigen in maar vaak weer in 2 verschillende kleuren.

Het voormij belangrijkste van de trein is het stuurstand rijtuig, dit rijtuig type Bpmbdzf297. Dit rijtuig wilde ik hebben omdat dit het belangrijkste en meest voorkomend type stuurstandrijtuig voor IC treinen bij de DB is. Daarom vind ik het ook zo vreemd dat dit type niet in spoor N geleverd. Begrijpen doe ik het deels ook wel want het eerder beschreven IR stuurstandrijtuig reed in meer verschillende uitvoering rond. Een model van de Bpmbdzf297 mocht dus in model niet ontbreken. Daarom heb ik dit model omgebouwd uit een eurofima rijtuig.

De DB schafte vanaf 1997 een 2e serie stuurstandrijtuigen voor het IC verkeer aan. Er werden totaal 76 rijtuigen geleverd door PFA. Deze rijtuigen werden omgebouwd uit rijtuigen type Bom 280/281(zie vorige post). Het verschil tussen de Bpmbdzf297 en de Bimdzf269 is vooral te zien bij de kop. De onderste klep van de beschermkap ontbreekt bij de Bpmbdzf297. Verder heeft de Bpmbdzf297 de zelfde ramen als de Bpmz291. Ook heeft de Bpmbdzf297 voor en achter zwenkschuifdeuren terwijl de Bimdzf269 achter draaivouwdeuren heeft. Ook deze rijtuigen zijn uiteraard voor 200km/u toegelaten en zijn in heel Duitsland aan te treffen.

Het belangrijkste deel van de 2e klas rijtuigen in mijn IC bestaat uit Bpmz291. Totaal heb ik er 5 in drie verschillende kleuren, 1 verkehrsrot, 1 oriëntrot en 3 in de ICE kleur. Het veel kleuren op een natuurlijke manier in één trein hebben vind ik erg mooi.

In 1977 kocht de DB 40 proefrijtuigen Bpmz291, daarna werden in meerdere bouwseries totaal 520 rijtuigen geleverd. Voor de inzet op hogesnelheidslijnen werd een deel aangepast. De normale buisbalgen werden vervangen door drukdichte exemplaren. Ook werden de deuren, airco en wc's aangepast, deze rijtuigen kregen type aanduiding Bpmz293. Alle rijtuigen zijn toegelaten voor 200km/u en een klein deel is later aangepast en kreeg een fietsafdeling of drank en snack automaten. En die kregen daardoor ook andere type aanduidingen.

1e klas hoort natuurlijk ook in IC's thuis, ik heb niet bewust voor een bepaald type 1e klas rijtuig gekozen. Ik keek gewoon naar wat ik kon kopen. Ik heb 2 rijtuigen Avmz207, de eerste in de ICE kleur heb ik omgeschilderd uit een eurofima rijtuig. De 2e in het oriëntrot heb ik ergens 2e hands gekocht, maar eigenlijk geen idee waar, waneer of waarom. Het veruit grootste deel van die Avmz207 rijtuigen is in 1989 drukdicht gemaakt en daardoor Avmz107 geworden. Ik heb eigenlijk niet bewust voor de 207 gekozen, maar ik vind het verschil tussen de 207 en 107 nu niet zo schokkend dat ik de rijtuigen daar aan aan wil passen.

LHB leverde in 1977/78 100 rijtuigen aan de DB. In 1989 liet de DB 71 rijtuigen aanpassen voor de inzet op hogesnelheidslijnen. ZIj kregen type aanduiding Avmz107 en de rijtuignummer werden met 200 verhoogt. Verder werden 6 rijtuigen omgebouwd voor de TouristikZüge.

Ja catering mag natuurlijk in een IC niet ontbreken, daarom zit er een Bordbistro in mijn IC. Dit is een rijtuig dat ik van begin af aan wilde hebben in model, dit in tegenstelling tot restauratie rijtuigen waar ik weinig mee heb.

De DB liet vanaf 1988 rijtuigen type ABm225 ombouwen tot BistroCafé(nu Brodbistro) ARkimbz262. Ook aan de DR werden uit eindelijk 23 rijtuigen geleverd. In 1994 kwamen alle rijtuigen bij de DB terecht. Een aantal subseries kregen voor de inzet op hogesnelheidslijnen een noodremoverbruging. De rijtuigen zijn voorzien van een iets bredere deur en toilet voor invalide. Verder zit er een conducteurscoupé in en 2 zijgang coupés 1e klas en een open coupé 1e klas. Daarna volgt de bistro met 5 half ronde zitjes, een sta tafel en een hangplek aan de zijkant. Dit word dan natuurlijk weer gevolgt door de keuken.

De volgende keer besteed ik aandacht aan( een deel van) de locs die ik in model heb.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 May 2007, 10:30:18 »
Wie goed oplet ziet dat ik bij de vorige post 2 rijtuigen vergeten was.

Ik heb in mijn IC nog 2 rijtuigen Bvmz185 zitten, eentje in de ICE kleur heb ik nieuw gekocht gehad. De andere in het oriëntrot heb ik samen met enkele andere rijtuigen 2e hands in Kleve gekocht.

De DB had in 1988 rijtuigen voor dienst op hogesnelheidslijnen nodig. Naast het ombouwen van bestaand materieel kocht de DB ook nieuwe rijtuigen. In 1988 werden 60 voorserie rijtuigen type Bvmz185 geleverd. In 1991 volgde nog een serie van 120 rijtuigen. De MD52 draaistellen met staalvering van deze rijtuigen zijn geschikt voor 250km/u. De rijtuigen zelf zijn voor maximaal 200km/u toegelaten. De rijtuigen hebben zowel 5 zijgang coupés als één grote openafdeling in het midden van de wagen.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 06 May 2007, 20:40:21 »
Ik had van de week na het kijken van een dvd over de DB V100 het idee om daar ook maar een treinsamenstelling mee te maken. Dit is dan puur voor de verzameling, maar dat leek me wel mooi om te hebben. Zaterdag kwam ik bij toeval een Lima N Br212 tegen die defect was voor E7,50. Deze heb ik meteen gekocht en toen wist ik ook direct wat ik wilde. Ik ben nu bezig een stoptrein van de lijn Nijmegen-Kleve uit 1988 na te maken. Hiermee heb ik dan meteen een silberling stuurstandrijtuigen dat ik nog niet had. Ik heb iets met stuurstand rijtuigen ik heb er al zeer veel, dit rijtuig word al mijn 6e silberling stuurstand en zeker niet de laatste. Ik heb de gekocht Br212 blauw/beige geschilderd want hij was altrot. Dit omschilderen was nodig omdat ik voor mijn trien persee een blauw/beige loc nodig heb. Deze vormde samen met een BDnrzf740 in het zilver met 2 oranje stukken voorop de N3779 Nijmegen-Kleve van 2-10-1988.

Verder is mijn Br52 uit de Del Prado serie inmiddels klaar, hiermee maak ik ook voor de verzameling een regionale trein van de DR uit de jaren 80. Als rijtuigen komt er een moderniseringsrijtuig ABge en 2 Reko rijtuigen Bghwe en BDghwe.

De loc is net zo lekker vervuilt en afgeragt als dat die locs in de DDR volgens foto's die ik vond ook waren.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 10 May 2007, 14:19:54 »
Zo tijd om weer eens wat over mijn materieel te typen. Na de vele rijtuigen die voorbij zijn gekomen is het ook wel handig om eens aandacht aan locs te besteden, want zonder die dingen rijd het zo moeilijk ;)

Zoals ik een tijd terug in het over mijn modules beschreven heb heb ik een Br120 en een Br101 gebouwd. Deze locs zijn lekker snel( 200km/u) en geschikt voor het rijden met trek/duw treinen. Dat maakt deze locs tot de basis voor alle getrokken langeafstand treinen van de DB. Beide locs mochten dus eigenlijk niet ontbreken voor mijn IC en IR. Een Br101 had ik een jaar of 2,5 a 3 terug al eens 2e hands gekocht. Dit is een goed rijdend model van Fleischmann maar die gaat zich nuttig maken bij en vriend van mij. Voor mezelf heb ik toen de dummy Br101 gebouwd omdat ik het zonde vond die loc stil te laten staan als een ander hem goed kan gebruiken.

Dit is die Br120.1 deze locs werden bij de DB in dienst gestelt in 1987. Deze locs reden met van alles, hoofdzakelijk het snelle reizigersverkeer maar ook met snelle goederen treinen en af en toe regionale treinen. De laatste jaren worden ze ingezet voor IC/EC(ook gezamelijk met de Br101) en nachttreinen. Op drukke dagen als vrijdag en zondag zijn op sommige lijnen de treinen te zien die met een Br120 voor een een Br101 achter rijden of anders om. Deze treinen worden gewoon door 1 machinist bedient en bestaan soms ook uit een mix van duitse en zwitserse rijtuigen.

Dit is de nieuwe Br101, deze locs hebben een max. snelheid van 220km/u en zijn vanaf 1996 geleverd, totaal zijn er 145 locs geleverd. De Br101 rijd en reed vooral met IR, IC/EC en Nachttreinen er zijn ook 2 verbindingen waar ze voor regionale treinen worden ingezet.

Locs waarvan ik er ook een aantal in model heb zijn locs van de V160 familie. Deze locs zag ik als kind nog regelmatig in Nijmegen en daar is eigenlijk de intresse in duitse treinen ook mee begonnen. Toen ik weer met spoor N begon was het voor mij ook vrij snel duidelijk dat ik ook wat van deze locs in model wilde hebben. De eerste 2 locs die ik toen ook kocht waren toevallin beide Br215ers van roco. Eentje was Altrot en eentje Blauw/beige. De blauw/beige loc heb ik nu ingebruik als Br218 met een stammetje silberlinge. De altrode 215 heb ik als NDS2500 in gebruik en rijd met ex. Halberstadters en een ex. Silberling als S88. Deze loc is nu 2 kleuren grijs met roze/mintgroene koppen.

Een half jaar terug ofzo wilde ik voor een trein die ik toen gepland had nog een dummy Br218 erbij hebben. Deze heb ik toen zelf gebouwd op oude draaistellen en deze loc is verkehrsrot. Nu heb ik deze loc gepland voor een D trein.

De locs uit de V160 familie (Br210, 215, 216, 217 en 218) hebben eigenlijk alles gereden wat er maar op diesellijnen te rijden viel. Inmiddels zijn deze locs hard op hun retour, de rol van de Br218 is in het reizigers verkeer bijna uitgespeelt in het Ruhrgebied. In andere delen van Duitsland valt voor die locs nog wel wat leuke treinen te rijden maar veel minder als ooit eens was. De Br218 en 215 hebben een max. snelheid van 140km/u en zijn ook geschikt voor het rijden met trek/duw treinen. De Br215 en een deel van de 218ers alleen met silberlinge maar de ZWS 218ers kunnen met alles trek/duw rijden behalve ex. DR dubbeldeks rijtuigen en de S-bahn rijtuigen type X. Dat bied dus ook leuke mogelijkheden op een modelbaan.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 14 May 2007, 14:17:49 »
Ik heb op dit moment een Silberling stuurstand in aanbouw, dus is het tijd om daar maar eens wat over te schrijven. Dit nieuwe rijtuig word pas m'n 6e silberlingstuurstand ;D. Uhm ja zoals een duitse site zegt "Silberlinge sind cool", ja best wel en intresant ook :P :P.

Wat heb ik zoal;
De eerste is meteen een aparte, de eerste stuurstand is er eentje van het ouste model, maar in een moderne uitvoering. Het is namelijk een stuurstandrijtuig van de NDS en deze word in de S88 ingezet. De NDS ABDnf738 wijkt ook af van de echte rijtuigen door de aanwezigheid van een open afdeling 1e klas.

Dit is het enige niet in het echt bestaande model.

Van de silberling rijtuigen werden ook vele stuurstand rijtuigen gebouwd om zo ook als trek/duwtrein te kunnen rijden. Er zijn 3 belangrijke types gelevert. Als eerste 370 DBnf738 rijtuigen, deze hadden nog een doorloopkop. Daarna een tussen versie DBnrzf739 (30 stuks) geleverd, dit was een door ontwikkelde versie maar nog met doorloopkop.
Daarna kwam weer een grote serie BDnrzf740 maar dit keer met de bekende Karlsruhe kop. Vanaf 1978 werden 200 BDnf738 rijtuigen ook van een Karlsruhe kop voorzien en kregen daarbij de type aanduiding BDnf735.

Weer laten vanaf 1984 werden er weer rijtuigen omgebouwd, in 1984 7 rijtuigen in BDnrzf460 voor de CityBahn Köln. In 1987 4 rijtuigen in BDnrzf461 voor de CityBahn Hamburg. Deze rijtuigen kregen ook een heel ander interieur en stonden ook model voor latere ombouw acties. In de jaren 90 werden bijna alle stuurstand rijtuigen verbouwd. Daarbij ontstonden 11 verschillende types met aantallen variërent van 6 tot 200 stuk per type. Een kleiner deel van de omgebouwde rijtuigen kreeg ook een nieuwe kop type Wittenberge die ook op veel Halberstadter werd geplaatst.

Gek genoeg is geen één van deze types in spoor N verkrijgbaar. Fleischmann beweert een BDnrzf463( één van de meest voorkomende types) te leveren, maar voor het gemak zitten er nog bagage deuren in terwijl die er in het echt niet in zitten. Dit is dus geen kloppend model.
Daarom heb ik ook alles zelf gemaakt.

Wat heb ik nog meer?;
Ik heb verder een BDnrzf740 één van de oorspronkelijke types dus gewoon in het zilver met een blauw/beige kop.

Ik heb 2 BDnrzf463 rijtuigen, eentje Mintgroen, met aan één zijde grafiti die een rijtuig van dat type in het echt ook had.

De ander is in de Verkehrsrode uitvoering.

Verder heb ik een BDnzf479, dat is het type met Wittenberge kop. Dit model heb ik uit een Plan W van Fleischmann omgebouwd, hij mist alleen z'n dak ventilatoren.

Nu ben ik een BDnf735 aan het bouwen, dit type reed veel tussen Nijmegen en Kleve als pendeltrein. Het rijtuig word zilver met een blauwe bies onder en een zilvere kop met 2 oranje vlakken erop.

Het model begint zilver te worden, maar is dus nog lang niet klaar.

Word vervolgt groetjes Michiel