Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models  (gelezen 49322 keer)

Krazy Dre

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • Ben er weer
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #30 Gepost op: 01 januari 2018, 15:06:28 »
Dat ziet er goed uit (y)
Mooi hoor
Groningen in het klein

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12319
    • sleutelspoor
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #31 Gepost op: 01 januari 2018, 15:20:20 »
Ook dit draadje De Hoekse Lijn nader bekeken, welke te vinden is in mijn blog (Sobat Kras) ,zal je veel antwoorden vinden over deze portalen die langs de Hoekselijn stonden.


@Frans van Meerwijk en Ivo tB,

Jullie hebben het over de vakwerkmasten op de Hoekse lijn, maar op het Gedeelte tussen Vlaardingen west en Vlaardingen centrum en ook tussen Vlaardingen centrum en oost hadden de vakwerkportalen aan 1 zijde een rechte mast. Hoe het op de rest van de lijn was weet ik niet meer zo 1 2 3. op Feijenoordse meesters zijn deze afwijkende vakwerkportalen op een aantal foto's te zien; http://www.feijenoordsemeesters.nl/Vlaardingen.htm

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2018, 16:49:27 door Bert van Gelder. Reden: Link klikbaar? »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #32 Gepost op: 02 januari 2018, 02:58:28 »
Hallo,

Bedankt voor je reacties.
Dunne draad voor een bovenleiding, 0.3mm dik, doe je natuurlijk niet met een brander. Anders zie je even een vonk en weg is tie...de draad.
Ik doe het met een soldeerpistool. Dit in verband met het materiaal van de soldeermal.
De module is voor Houten, dus een vitrine erover, is weer extra gesleep. Liever niet.

Verder met "bouwbeschrijving". Ik was begonnen met buigen en daar ga ik verder mee.









Het linker deel duw ik bij elk stapje een eindje verder om met de vingers. Todat dat het ongeveer haaks om staat.
Als nog niet helemaal haaks is kun de bovenstaande reeks handelingen nog een keer herhalen.

Hoe nu verder?
Ik begin nu weer met hetzelfde vlak, wat we zojuist omgezet hebben en weer onderaan.



Nu dus aan de andere kant van de zigzag-staven. Daar begin ik weer stapje voor stapje m.b.v. de bektang om te zetten.



 

Enzovoorts, enzovoorts, totdat je weer helemaal "boven" ben. Gelijkmatig werken anders ontstaan er ongelijkmatigheden of kwispels.
Je zou hier wel een buiggereedschap kunnen gebruiken, als je er één hebt die er in past in de mastvorm.
Ik ga er van uit dat iemand het zonder die dingen ook moet kunnen samenbouwen, dus met de platte bektang. 





Je ziet de mast vorm krijgen.
Wordt vervolgd. Wim


Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #33 Gepost op: 02 januari 2018, 12:34:36 »
Hallo Wim,

Is er een bepaalde reden waarom je geen etch part bender gebruikt om de lange lengtes in 1 maal gelijkmatig en zonder risico van vervormen om te buigen ?
Werkt toch makkelijker dan ipv stukje met stukje met een tangetje te werken ?

Mvg
Peter
Petdig1

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4114
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #34 Gepost op: 02 januari 2018, 15:25:12 »
even teruglezen:

.......
Ik maak gebruik van een kleine platte bek tang zonder tanden en mij vingertoppen.
Omdat niet alle buiglijnen dóór lopen aan de bovenkant van mast, kun je geen buigbankje gebruiken.
Daarom doe ik het met de tang en mijn vingers, stapje voor stapje. Het gaat redelijk snel en ik verlies ook geen tijd met het instellen van buiggereedschap.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #35 Gepost op: 02 januari 2018, 16:56:35 »
Waarom? Daarom?
Ik wil voorkomen dat een eventuele klant denkt: Ik kan die portaal bouwsetten niet kopen, want ik heb dat gereedschap niet.

Het gaat in dit deel van het draadje erom: Hoe pak ik het bouwen aan. Waar begin ik met buigen?
Het gaat hier niet over buiggereedschap. (Als je wat leuks of handigs heb, o.k. Ik ken dat ding trouwens niet. Laat zien)

Het buigen gaat snel, binnen seconden, de buiggroeven zijn zo uitgelegd dat ze bijna werken als scharnieren.



De vlakken vallen zo in elkaar. Zonder al dat gedoe van instellen buiggereedschap, klemmen, fout, niet zuiver, overnieuw...anders verpest je de ets.
En de holte in de mast is maar 5 á 6mm.

Ik ga nu weer verder waar ik gebleven was.



Hoe is de stand van zaken nu? Zie de foto hieronder. (de tang hieronder is nu alleen maar om vast te houden)



Alleen de buitenvlakken van de poot van de mast moeten nu nog omgezet worden. Zie hier onder.



Onderaan beginnen. Pak de doorgaande strip met uitstekers en buig die om. Steeds verder.



Steeds verder tot dat ie haaks op de verbindingsstrippen staat.



Dan dit gehele vlak ombuigen tot de onderkant van de mast een gesloten geheel vormt.







Dan de verbindingspunten zeer zuiver bij elkaar buigen, op zo'n danige manier dat ze zonder druk van buiten af bij elkaar blijven staan. Dus soms wat doorbuigen en dan terug laten veren.



En de eerste 2 soldeerverbindingen. Laat de meest rechtse verbinding nog los tot de staven van het bovenliggende vlak ook bij gebogen zijn. Dat voorkomt het weg knallen als je het weer warm maakt voor solderen van de staven van het bovenvlak.



Over naar het volgende buitenvlak van de mast, hoger op. Daar dezelfde handelingen weer. Eerst de buitenstrip weer omzetten.



Als de strip omgezet is, het gehele vlak ombuigen tot de aansluitpunten tegen elkaar vallen.



Goed uitlijnen.



En vast solderen.



Wordt vervolgd. Wim
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2018, 17:20:39 door WimM. Reden: verbeterd »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #36 Gepost op: 02 januari 2018, 19:02:51 »
Prachtige portalen! Jammer dat ze nooit op de oostelijke Betuwelijn hebben gestaan, maar hm nu ik dit zo zie wil ik er eigenlijk toch wel een paar bestellen voor een soort (klein) zijprojectje van 2 of 3 modules. Vraag me wel af hoe met draag/hangkabel en rijdraad te doen.

Groeten
Richard
Groeten,
Richard

Frans8800

  • Gast
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #37 Gepost op: 02 januari 2018, 23:50:42 »
Prachtige portalen, bijzonder leuk om dat in model te zien.




WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #38 Gepost op: 03 januari 2018, 17:19:18 »
Bedankt voor je reacties.
Richard: Van de hang en rijdraden maak ik complete sectiestukken van de gewenste lengte van mast tot mast. Die lijm ik dan op de masten vast.
Frans: Leuke foto's.

Verder met de bouwerij.
Het kost meer tijd om het uit te leggen, dan om het te doen. Het gaat behoorlijk snel.
De onderste twee stukken van een poot zitten in elkaar. De diagonaal halverwege in de mast laat ik nog even los.
Eerst controleer ik of de doorsnee van de mast een beetje rechthoekig is. Anders zo maken door voorzichtig om te duwen.



Wat ook nog moet gebeuren is het vastzetten van de verbindingsstaaf tussen de vakwerkstaven.



Ombuigen en vastsolderen aan de staaf aan de andere kant van de mast. Nu is de mast ook beter bestand tegen vastpakken.



Na dit gaan we naar boven in de mast. In het volgende mastvlak moet er een kleine knik in het zijvlak worden gebogen.



Op de foto hierboven een beetje naar binnen. Aan de andere kant van het vlak, hieronder, dezelfde hoeveelheid terug buigen.



Waar ik in het bovenstaande mee bezig ben wordt in de onderstaande schets duidelijk gemaakt. Je kijkt nu op de achterkant van de mast, dus haaks op het spoor, om het zo maar aan te duiden.



Omdat de poot van de mast een bepaalde breedte heeft en de bovenkant van het portaal op een dubbele plaatdikte uitkomt moet het vakwerk een beetje omgezet worden. Als dit gedaan is kunnen de "losse" staven op hun plaats gebracht worden. Te beginnen bij de onderste. (foto hieronder)



Omvouwen en dubbel vouwen op de andere staaf.



Daarna open trekken naar het tegenoverliggende knooppunt. Nog niet vastsolderen.



Eerst de volgende (middelste) staaf. Ongeveer dezelfde handelingen hiermee als hierboven.



Eerst de buitenste strip hiervan haaks omzetten. En dan het geheel omvouwen.



Vastsolderen de volgende keer. Dus wordt vervolgd.

Wim

 

 
 

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #39 Gepost op: 03 januari 2018, 17:35:44 »
Hallo Wim,

Erg fijn dat je complete rijdraadsecties uitbrengt. Maar waarom worden die secties gelijmd aan de masten en niet gesoldeerd? In ieder geval een duidelijke handleiding!

Groeten
Richard
Groeten,
Richard

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #40 Gepost op: 03 januari 2018, 23:10:20 »
Hallo, Misverstand.
Ik heb nergens gezegd dat ik de draadsecties te koop ga aanbieden.
Je bent met één sectie ongeveer 1.5 á 2 uur bezig om ze in elkaar te zetten per sectie van 35 cm.
Mag je (en kun je) lekker zelf doen. Ik kan mijn tijd beter besteden met het uitbrengen van nieuw materieel, waar ik druk mee bezig ben.

Verder met de masten. Goed uitlijnen voor het solderen is wel belangrijk. Nu van de andere kant gezien.



Beetje soldeerwater er op en dan met het soldeerpistool of bout een drupje soldeer er in laten lopen. Een vaste hand is hierbij wel een zegen.



Nu moet het boveneind van deze staaf nog vast gezet worden nabij de bovenbalk. Maar voordat we dat doen is het handig eerst te kijken of de punt van de top nog een beetje symmetrisch is. Anders een beetje omduwen.





Het plat genepen eind van de onderste staaf solderen we voor de zekerheid ook vast.



De tussenliggende verbindingstaafje van deze staaf kan nu ook omgezet en vast gesoldeerd worden.



De bovenste schuine staven komen nu aan de beurt. Weer hetzelfde verhaal, eerst de buitenstrip haaks omzetten. Dan het geheel omvouwen. Het bovenste verbindinkje vast laten, dubbel vouwen, plat knijpen.   



Goed uitlijnen ook hier weer het devies.



En dan vast solderen.



Ook de bovenste verbinding van deze staaf onder de bovenbalk van soldeer voorzien.



Als we zover zijn kan nu de poot aan de andere kant van de mast gedaan worden op dezelfde manier als hiervoor beschreven. Hoe meer je het gedaan hebt hoe sneller het gaat.
Als je met de andere poot klaar ben, kan de bovenbalk worden aangepakt.



Daarover de volgende keer meer. Wordt vervolgd.

Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #41 Gepost op: 04 januari 2018, 13:00:12 »
Ja misverstandje....das nou jammer, wou net ff 25 rijdraadsecties bij je gaan orderen :angel: maar vraag blijft waarom de draadsecties in de mast gelijmd moet worden ipv solderen
Groeten,
Richard

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #42 Gepost op: 05 januari 2018, 02:07:14 »
Heel simpel. De bovenleidingmasten worden geverfd. De bovenleiding is niet functioneel, kan gewoon ingehaakt worden. Maar dan moet ik na iedere reis naar Houten de boel opgehangen. Lijm dan maar vast. Dan heb je ook geen last van er af vallen als je er een keer tegen aan komt.

Ik ga verder met samenbouw. We waren aangekomen bij de bovenbalk.
Vouw deze zo samen dat deze een H balk vorm. Ik doe het weer stap voor stap met de platte bektang bij de verbindingstukjes.





En dan dubbel knijpen. Let op dat beide helften even hoog zitten, anders beiden even hoog drukken.





Bovenbalk nog niet samen solderen. Eerst de draagkabel-isolatorstoelen monteren, nadat we deze hebben voorbewerkt.



Koppen vormen. Eén ring links, één rechts, niet loshalen ombuigen. Dan de poten tornen, zie hieronder.







Onderste: zo ziet het er dan uit, klaar om in te steken in de bovenbalk. Let op dat de stoel in het midden op de bovenbalk komt. Lipjes zitten aan één kant en de uitsparingen ook. Hieronder dus de stoel eerst omdraaien voor insteken.



Hierop kan de bovenbalk gesoldeerd worden. Soldeer goed laten doorvloeien. Dit wordt bevorderd door rondom langs de naad soldeervloeistof aan te brengen en zwaartekracht zijn werk te laten doen. Effe de tijd geven. Ook bij de pennen van de stoelen goed op de vulling met soldeer letten. Anders krijg je daar zwakke plekken in de balk. En ook voor het zicht.



Volgende keer verder met de isolatoren en de trekpijpen. Groet.

Wim
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2018, 02:09:52 door WimM. Reden: verbeterd »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #43 Gepost op: 05 januari 2018, 07:11:12 »
Ik heb niets met "waslijnen", ik hou het lekker bij stoom en diesel, maar dit zijn met recht vakwerkportalen Wim  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: NS Vakwerk-bovenleidingsmasten in Ho van Mesu Models
« Reactie #44 Gepost op: 05 januari 2018, 09:03:19 »
Hoi hoi!
Al weer een tijd geleden een paar gebouwd voor een artikel. Ze zijn erg mooi en verrassend stevig als ze eenmaal in elkaar zitten! Deze portalen stonden ook op de lijn naar Zandvoort, naast mijn geboortehuis.
Prachtig model Wim!