Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door grossraumwagen
Vandaag om 13:07:11
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 12:56:02
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
Vandaag om 12:45:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 12:32:44
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39

Auteur Topic: Treinbotsing te Amsterdam  (gelezen 54197 keer)

Reinier Z.

• Offline Offline
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #90 Gepost op: 22 April 2012, 12:23:59 »
Bijna geen trein in beeld, maar wel een indruk van de omvang van de gebeurtenis door de indrukwekkende hoeveelheid hulpdiensten: http://youtu.be/qmuViYlDmk0
Reinier

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 22 April 2012, 12:35:10 »
Het lastige van openbaarvervoer / massa transport is dat als het fout gaat er ook meteen heelveel mensen slachtoffer kunnen worden
Maar als leek heb ik de indruk dat de hulpverlening erg goed verliep. En een geluk bij dit ongeluk is natuurlijk dat in een stad / groot stedelijk gebied de hulpdiensten sneller in grotere getalen aanwezig kunnen zijn.

Groeten, Alexander

TreintjeDelft

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 22 April 2012, 13:35:20 »
Het laatste nieuws wat ik heb gelezen is dat de SLT is weggesleept, als ik het goed zie door een V100 van Rail Feeding. De VIRM staat op het punt om te worden weggesleept door een G2000 van RTS.

Bron: http://nos.nl/video/365055-gebotste-stoptrein-amsterdam-weggesleept.html

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #93 Gepost op: 22 April 2012, 13:41:38 »
m'n medeleven aan de fam. & vrienden van de gewonden... & een goed herstel voor die gewonden.
Schouderklopkes aan de betrokken collega bestuurders... .
Ik hoop dat ze dit voorval een plaatsje kunnen geven & ten gepaste tijde, de draad terug kunnen opnemen.

Ik heb deze draad eens goed doorlopen.
Rampen van dergelijke omvang maken nu eenmaal emoties los. Dit is een forum & dus moet het kunnen dat we hier van gedacht kunnen wisselen, en we hoeven het niet altijd met elkaar eens zijn, maar dit toch zonder "op de man te spelen".
Het kan een deel van het verwerkingsproces vormen, een uitlaatklep, voor wie er van ver of van dichtbij ermee te maken heeft (gebruikers, collega's, gewoon geïnterisseerden).

Het is in de eerste plaats aan de media om respectvol met het beeldverslag & berichtgeving om te gaan.
Als is dat wat dansen op een dunne koord. Waar ligggen de grenzen? De ene vermag al wat meer dan de andere...

En de mens is van nature uit een nieuwschierig wezen. Dus mag ik zo vrij zijn om eens mee te gissen?
Het gras lijkt steeds groener aan de andere kant van de heuvel: Wij dachten dat jullie beveiligings systeem in 't noorden een pak veiliger was dan het onze. Het ATB lijkt meestal pas in werking te treden aan 40 km/u? m.a.w. mochten de 2 treinen, beiden aan 35km/u. gereden hebben, was dat net zoals aan 70 km/u door een muur te gaan.

In in deze jaarperiode, net als een kleine periode tijdens de herfst, ervaar ik ook zelf hinder van de laag hangende zon. Zowel in het klassieke wegverkeer als op 't spoor. Bij een dergelijke lichtinval lijken de seinen met klassieke verlichting al eens 'spookbeelden' te gaan geven. Glasvezel/LED seinen hebben daar minder last van, maar blijken (te?) duur te zijn om ze overal te gaan gebruiken.

S'wat. Mij lijkt het beter om de bevoegde diensten hun werk te laten doen. En te wachten op hun bevindingen.
Wij in 't zuiden wachten ook nog steeds op de uitkomst van...
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #94 Gepost op: 22 April 2012, 13:47:29 »
Maar als moderatoren hebben we de stilzwijgende afspraak dat we draadjes, waarin we reageren, niet modereren.

- Peter

Dank je, Peter :) Ik maakte deze opmerking dan ook niet om Gert persoonlijk aan te vallen, maar meer omdat dit nou juist een van de punten is waarop het voormalige bestuur gestruikeld is.

J_wijk

• BNLS Spoorkaart Oostenrijk
  • Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 22 April 2012, 14:19:41 »
nu op Nederland 1

persconferentie over de botsing

Mvg. Jarno

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #96 Gepost op: 22 April 2012, 17:58:08 »
Eén dode door treinbotsing Amsterdam

moet je toch nog vrij hard gereden hebben wil je zoveel gewonden hebben?

MR

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 22 April 2012, 18:24:59 »
Vergis je niet in de krachten bij een frontale botsing.

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #98 Gepost op: 22 April 2012, 18:44:39 »
Niet per sé. Loop maar eens met voetgangerssnelheid tegen een voorwerp dat niet meegeeft. Al naar gelang je fysieke conditie kan dat al je leven kosten.

Heel triest, dat er een reizigster overleden is. Het geeft het ongeluk toch meer dramatische lading. Aan de andere kant liggen er van de gewonden nog "maar" 16 in het ziekenhuis, de rest kon na behandeling naar huis (bron: Telegraaf-site). Van de 33 "zeer zwaar gewonden" is deze mevrouw dus overleden. Betekent dat dan dat 16 zeer zwaar gewonden alweer uit het ziekenhuis ontslagen zijn? Dan is de term "zeer zwaar gewond" m.i. wel erg lichtvaardig gebruikt door de media.

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Willem van den Broek

• Offline Offline
  • Ja dit ben ik (2006)
« Reactie #99 Gepost op: 22 April 2012, 18:56:36 »
Ik denk betreffende het aantal gewonden en helaas ook een dode dat je hier niet alleen naar de vorm, snelheid, kreukel zones en zo van het voertuig moet kijken.
Je moet namelijk ook kijken hier naar de vele losse spullen in het voertuig, denk hierbij aan bijvoorbeeld kinderwagens, tassen, koffers, eventuele huisdieren, vele voorwerpen als drink/eet ware, boeken, telefoons ander draagbaar materiaal.
En dan moeten we niet vergeten de stand van de persoon. Ik bedoel hierbij bijvoorbeeld, stond de persoon, zat de persoon, lag hij of had hij een andere (on)gezonde houding?

Zoveel waar over je moet nadenken.

Neem nu even de bus in zwisterland alle personen droegen veiligheids riem en de bus reed niet hard toch zaten de personen achter in opeens voorin
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #100 Gepost op: 22 April 2012, 19:58:44 »
Ik denk dat het hoge aantal gewonden in de SLT een gevolg is van het feit, dat er nogal wat mensen stonden ivm drukte in de trein.
Of er veel mensen stonden durf ik niet te zeggen. Twee andere factoren wat betreft het hoge aantal gewonden durf ik wel te noemen: Een daarvan zijn de dwars op de rijrichting geplaatste klapzittingen in de SLT's. Ik denk dat een klap op die stoelen veel harder aankomt dan met je gezicht naar voren zittend.

Een tweede punt voor het aantal gewonden is het feit dat een van de twee treinen onderweg was naar CS. Ik heb elke week een trein vanuit Haarlem naar het CS en het is elke week hetzelfde liedje: vlak nadat we sloterdijk achter ons gelaten hebben staan er al mensen op 'want centraal komt er aan'
Dat we dan nog 5 minuten doorkachelen voordat we überhaupt een perron zien, deert de meesten blijkbaar niet. Ik blijf tot die tijd lekker zitten.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind het ook heel erg wat er gebeurd is, maar denk dat in een van de twee treinen al heel wat mensen opgestaan waren.

Het is niet voor niets dat ik zelf altijd met m'n rug naar de rijrichting probeer te gaan zitten en eigenlijk nooit in het eerste rijtuig plaatsneem.

Het ergste in de pers vond ik toch wel het constant aanhalen dat 'een van de treinen kort voor de aanrijding een langgerekt geluidssignaal gegeven zou hebben' en 'dat niet precies duidelijk was waar dat voor was.' Hoe dom kun je zijn...

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 22 April 2012, 20:13:27 »
[..] maar meer omdat dit nou juist een van de punten is waarop het voormalige bestuur gestruikeld is.

Eh, nee, dat is het niet (één van die punten dus). Ik weet niet waar die perceptie vandaan komt dat het modereren iets met de huidige situatie te maken heeft.

Maar het is niet gepast om daar in dit draadje over verder te gaan.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

markje

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 22 April 2012, 20:23:11 »
Virm en slt worden gewoon hersteld

MR

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 22 April 2012, 20:28:23 »
Ik vraag mij af of er ook nog wat gezegd gaat worden over de glazen wanden in de treinen. Deze zijn aangebracht om het doorzicht door de trein te behouden en toch nog compartimentering te hebben.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 22 April 2012, 20:32:11 »
Ik ben benieuwd naar de oorzaak. Naar hoe dit kon gebeuren. Dit kan toch niet alleen te maken hebben met door rood sein gereden? D'r moet toch ook een rijweg verkeerd ingesteld zijn? Hoe kan dat? D'r is toch altijd ook een beveliging als je een rijweg vekeerd insteld, werkte deze niet? Vragen die ik mij stel en zeker speculaas in zich hebben.

Sterkte aan de nabestaanden van het slachtoffer en beterschap gewenst voor de gewonden.
Jeroen