Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Invoering SGNS containerwagens bij NS door hans nahon
Vandaag om 22:33:05
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 22:30:06
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 21:27:15
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
  

Auteur Topic: Treinbotsing te Amsterdam  (gelezen 56417 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #60 Gepost op: 21 April 2012, 22:50:46 »
Ik eigenlijk niet.
Het kan toch niet zo zijn dat een mede forumlid elke een draadje op slot kan laten zetten al het draadje niet loopt zoals hij of zij dat wil.
En dan bedoel ik niet specifiek dit draadje, maar ik hoor en lees het zo vaak dat op een draadje wel een slot mag.
laten we dat nu alsjeblieft overlaten aan de moderators.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18464
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #61 Gepost op: 21 April 2012, 22:57:40 »
Citaat
laten we dat nu alsjeblieft overlaten aan de moderators.

Die (met alle respect) ook driftig meedoet aan de discussie en diverse reactie's uitlokt......Beter  was misschien zich er niet zo driftig in te mengen en het geheel op gepaste afstand te volgen. Dat modereert namelijk in mijn optiek een stuk beter ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #62 Gepost op: 21 April 2012, 23:10:09 »
Ik vraag mij wel af hoe zo'n ernstig ongeluk kan gebeuren terwijl er ATB aanwezig is. Ik meen mij te herinneren dat Van Vollenhoven nog als voorzitter van de onderzoeksraad waarschuwde dat het kon gebeuren.

TreintjeDelft

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #63 Gepost op: 21 April 2012, 23:29:18 »
Ik wil toch zeggen dat dit tóch een treinenforum is en geen forum over hulpverlening. Nu bedoel ik hier dus niet mee te zeggen dat het niks uitmaakt hoe het met de inzittenden gaat, natuurlijk is dat het belangrijkste, maar niet het onderwerp van dit forum, en dat is nou precies waar men het dus ook in dit topic over wilt hebben; de treinen.

En ook ik ben nieuwsgierig hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren.
Ook vind ik het bijzonder dat een van de twee machinisten er (bijna) helemaal ongeschonden vanaf is gekomen, wat heeft hij een geluk gehad zeg als je kijkt naar die twee koppen van de treinstellen. Het valt me wel op dat bij de SLT vooral de bufferzone in elkaar is gedrukt, maar bij de VIRM juist ter hoogte van de machinist, rara welke is het meest veilig?

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #64 Gepost op: 21 April 2012, 23:30:26 »
136 (ernstig) gewonden !

So what, dat aldaar een trein doorwisseld, dan doen ze elke dag 100-den keren en al ruim 170 jaren lang ! Dit is gebruikelijk in een wisselstraat.......
Totaal onbelangrijk om dat te melden als waarneming. Kan aan de hand van de nu beschikbare gegevens nog veel meer melden, maar doe het uit respect met de betrokken NSérs en slachtoffers niet !

Dit noemt men dus emotionele chantage.
Gelukkig leven we nog in een vrij land met vrijheid van meningsuiting, en het recht op informatie en speculatie.

Deze rechten proberen te ontnemen getuigd van totale respectloosheid voor de miljoenen die gesneuveld zijn door de jaren heen voor deze rechten, en nu nog steeds met gevaar voor eigen leven deze rechten voor ons handhaven.

Vraag maar eens aan iemand uit midden Europa hoe het is om zonder te moeten leven, en doodsangst te moeten hebben voor het uiten van een eigen mening.

Groeten, Alexander

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #65 Gepost op: 22 April 2012, 00:44:16 »
Die (met alle respect) ook driftig meedoet aan de discussie en diverse reactie's uitlokt......Beter  was misschien zich er niet zo driftig in te mengen en het geheel op gepaste afstand te volgen. Dat modereert namelijk in mijn optiek een stuk beter ;)

Maar als moderatoren hebben we de stilzwijgende afspraak dat we draadjes, waarin we reageren, niet modereren.

Hoewel de  insteek van dit forum modelspoor is, kan modelspoor niet bestaan zonder grootspoor en dus zul je dit soort draadjes altijd zien, om de simpele reden dat men betrokken is bij het onderwerp. Zo lang men respectvol met het onderwerp en elkaars mening omgaat, en zolang de boel niet ontspoort (excusez le mot) is er geen reden voor een moderator om bij te sturen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #66 Gepost op: 22 April 2012, 05:06:26 »
Citaat
Ik vraag mij wel af hoe zo'n ernstig ongeluk kan gebeuren terwijl er ATB aanwezig is. Ik meen mij te herinneren dat Van Vollenhoven nog als voorzitter van de onderzoeksraad waarschuwde dat het kon gebeuren.
Juist daarvoor wordt nu een onderzoek ingesteld, om te weten hoe dit kon gebeuren. Denk aan technisch onderzoek aan de treinen en spoor, het verhoren van personen, alcoholcontroles, uitlezen van computers wat voor en tijdens het ongeval de stand van seinen en wissels was, vertragingen, slecht zicht op de seinen door de zon, etc. En dan volgt over een half jaar een rapport met resultaten en aanbevelingen.

We moeten dus nog even wachten voor we de oorzaak van de botsing weten. Ik heb in dit draadje al de meest voor de hand liggende oorzaak voorbij zien komen. Maar je mag voorafgaan aan het onderzoek nooit of te nimmer uitsluiten dat het ditmaal wel om een technisch falen gaat.

Groeten,
Johnnie
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #67 Gepost op: 22 April 2012, 05:09:09 »

Lijkt mij bijzonder ongepast tegenover betrokkenen, zowel reizigers als ook personeel om nu al over de oorzaak te gaan gissen, terwijl we absoluut niet kunnen inschatten wat de oorzaak van dit ernstige incident is.

Tevens even realiseren, en dat ook voor diegene welke zich openlijk zorgen maken over het oud ijzer, ook nu nog, rond 21.20 uur, zitten er nog slachtoffers in de treinen !

dit draadje doorlezend word ik wel een beetje moe van je opgeheven vingertje. NATUURLIJK is iedereen geïnteresseerd in de oorzaak!

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #68 Gepost op: 22 April 2012, 05:42:09 »
-Hulde aan de constructeurs van deze bakken! Heel slim om, iig bij de VRIM, de kreukelzônes bij de balkons te ontwerpen. Je moet er niet aan denken hoe het eruit had gezien als het, laten we zeggen, twee blokkendozen waren geweest.
-Treedt ATB niet pas in werking vanaf 10km/u? Of was het 20? 5? (Klok, klepel.)
-Zorg dat je, zeker als je in het voorste rijtuig moet zitten, "achteruit" rijdt. En dan het liefst zonder iemand tegenover je. Je kan op je vingers natellen dat je dan de minste kans op letsel hebt. Met 10km/u op de bank tegenover je gesmeten worden lijkt me al vrij riskant. (Dit besef ik me nu pas, na ettelijke 100.000'en kilometers in treinen te hebben gezeten, vooruit rijdend - oeps)
-We kruipen voortdurend door het oog van de naald, helaas soms nèt niet. Enjoy life!

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2316
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #69 Gepost op: 22 April 2012, 07:17:59 »
Atb vanaf 40 km/u
Met groet,

Ger.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #70 Gepost op: 22 April 2012, 07:28:21 »
Al het materieel heeft ATBVv, deze werkt ook onder de 40 km/h. Mits het sein wat gepasseerd wordt voorzien is van extra ATBVv bakens is het ook onder de 40 km/h beveiligd voor door rood rijden.
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #71 Gepost op: 22 April 2012, 08:58:44 »
Nou, dan stel ik voor dat we met zijn allen luisteren naar Silvester's oproep en hier niet meer reageren.
Toch nog even hier over; dit soort draadjes zijn vergelijkbaar met de koffieautomaat van een bedrijf. Daar worden de belangrijkste nieuwsfeiten van de voorgaande dag besproken en omdat we hier allemaal een treinentik hebben gebeurt dat hier ook. Dat heeft niets met respect of wat dan ook te maken maar met normaal menselijk gedrag, niet mis mee lijkt me. Voor mij ligt de grens bij foto's van slachtoffers, daar zit ik niet op te wachten, en mensen die beweren dat ze precies denken te weten wat er aan de hand is.
No dress rehearsel, this is our life.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #72 Gepost op: 22 April 2012, 09:08:28 »
Treinbotsing werd ook al op CNN vermeld.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Willem van den Broek

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • Ja dit ben ik (2006)
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #73 Gepost op: 22 April 2012, 09:16:56 »
Op de Franse nieuwszenders wordt ook aardig gespeculaasd.

Natuurlijk ben ik wel benieuwd wat er gebeurt is want mijn vrouw rijdt dat traject elke werkdag (Zaandijk <> Bijlmer)
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #74 Gepost op: 22 April 2012, 09:31:04 »
De oorzaak wil ik ook wel weten.Ik rij het traject twee keer per week.
En ik zit meestal in de eerste coupe...
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen