Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Petertje
Vandaag om 00:30:45
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
Vandaag om 00:04:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
01 October 2025, 23:45:44
Raadplaatje door grossraumwagen
01 October 2025, 23:41:34
Piko 2025 door kar
01 October 2025, 23:36:44
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
01 October 2025, 23:29:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
01 October 2025, 23:16:36
rode multimaus defect door Sikko
01 October 2025, 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
01 October 2025, 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
01 October 2025, 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
01 October 2025, 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
01 October 2025, 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
01 October 2025, 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
01 October 2025, 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
01 October 2025, 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
01 October 2025, 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
01 October 2025, 14:25:40
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
01 October 2025, 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
01 October 2025, 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
01 October 2025, 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
01 October 2025, 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
01 October 2025, 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 October 2025, 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
01 October 2025, 08:46:50
  

Auteur Topic: Treinbotsing te Amsterdam  (gelezen 55473 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4279
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #75 Gepost op: 22 April 2012, 09:31:20 »
Ha

Wat een onzin, het draadje sluiten nog wel ! Moet je dan 3 maanden wachten tot iedereen hersteld is? Grappen en speculatie /discussie horen bij dit soort gebeurtenissen. Als je daar niet tegen kan, prima, lees niet mee. Maar ga niet dat morele vingertje opheffen naar anderen.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #76 Gepost op: 22 April 2012, 09:40:24 »
Zwaar gewond is wanneer het herstel meer als 4 weken (kan ook 6 weken zijn) in beslag neemt

Volgens mij eerder een verwachte ziekenhuisopname van meer dan een etmaal. Lichtgewond ben je dan als het min of meer poliklinisch kan worden afgedaan. Dat is ook het belang van de indeling, hoeveel medische capaciteit is er nodig, zodat mensen op de beste manier over de ziekenhuizen kunnen worden verdeeld. Het is medische triage en niet in de eerste plaats bedoeld voor berichtgeving.

Gisteren ook op de Duitse teletekst en daar stond 13 schwerrverletsten en dat kwam op dat moment overeen met het aantal zeer zwaargewonden dat in Nederland werd genoemd. Dan heb je topklinische zorg en IC-verpleging nodig.
« Laatst bewerkt op: 22 April 2012, 09:53:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #77 Gepost op: 22 April 2012, 09:40:48 »
Treinbotsing werd ook al op CNN vermeld.
Andre

Als het 133 doden i.p.v. gewonden waren geweest dan kan ik het me voorstellen dat CNN er melding van maakt, maar nu lijkt het me wat overdone. 133 gewonden is in het wegverkeer een "normale weekproductie", maar dat haalt het nationale nieuws niet eens, trouwens ook de meer dan 10 doden per week niet altijd. Nu het een treinongeluk betreft wordt het door de media gehyped (Telegrof had het al weer over een "treinramp"  :-\) en als wereldnieuws verspreid. Daarbij valt me op dat men, als het ware om deze grote aandacht te rechtvaardigen, vooral de aandacht legt bij het aantal zwaargewonden en zeer zwaargewonden en bijna teleurgesteld lijkt te reageren als de woordvoorders van NS en brandweer niet kunnen bevestigen dat onder de zeer zwaar gewonden mogelijk mensen verkeren die in levensgevaar zijn.

Begrijp me niet verkeerd; een botsing als deze is zeer ernstig en heeft veel mensen leed bezorgd, maar ik erger me aan de pers die bij gebrek aan kennis ("weet u al welke trein tegen de andere trein aan is gereden"  :-X) aan het speculeren slaat en dan maar zoveel mogelijk de ramp probeert te spectaculariseren. Gelukkig dat er dan mensen zijn zoals Paul Gelton, directeur Rail- en Wegvervoer bij ILT, die de enige goede reactie gaf op de speculatieve opmerking van een verslaggever dat het allemaal nog erger had kunnen zijn als ... : "Ja, maar dat geldt voor elk incident".


gr. Carlo (1000 km per week in de trein, het meest kwetsbaar op de fiets naar het station)
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #78 Gepost op: 22 April 2012, 09:41:23 »
Ik heb hier al helemaal geen verstand van maar is het technisch mogelijk dat beide treinen op het zelfde spoor een groen sein hadden gekregen ???

Jeffrey

MichaelArends

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • Railrunners Groningen
    • Website Modelspoor Club Stad Groningen
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #79 Gepost op: 22 April 2012, 09:44:14 »
Ik eigenlijk niet.
Het kan toch niet zo zijn dat een mede forumlid elke een draadje op slot kan laten zetten al het draadje niet loopt zoals hij of zij dat wil.
En dan bedoel ik niet specifiek dit draadje, maar ik hoor en lees het zo vaak dat op een draadje wel een slot mag.
laten we dat nu alsjeblieft overlaten aan de moderators.
Harm


(y) idd

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #80 Gepost op: 22 April 2012, 10:06:38 »
Mispoes, helemaal mee eens. Daarom snap ik die overdreven reacties van o.a. mat 60 ook niet...

Even appels met peren vergelijken: als bij jou op de modelbaan een treinstel ontspoort wil je toch ook weten wat de oorzaak is en niet wachten tot alle preisertjes weer allemaal heel zijn ::) :P ;)

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #81 Gepost op: 22 April 2012, 10:53:47 »
Gisteren ben ik bij het treinongeluk geweest (met de ambulance), en ik kan jullie vertellen dat er zeker ernstig gewonden waren. Inhoudelijk kan ik er niets over zeggen

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #82 Gepost op: 22 April 2012, 11:32:46 »
Respect!

willem7853

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #83 Gepost op: 22 April 2012, 11:34:25 »
Citaat
Die VIRM ziet er slecht uit, volgens berichtgeving zaten de meeste gewonden in de SLT...
dat komt door dat de botsenergie opgenomen is door het treinstel(kreukelzone).
Is het treinstel niet of weinig vervormd dan heeft het treinstel de botsenergie overgedragen op de inzittenden, wat weer meer verwondingen opleverd.
thuis ben ik de enige die (model)spoort

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10749
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #84 Gepost op: 22 April 2012, 11:44:32 »
Dus uit een volledig verfrommeld treinstel stap je ongeschonden naar buiten, en als er niets aan te zien is lig je zelf in puin? Beetje kort door de bocht deze redenatie. Ik denk dat zaken als bezetting van de trein en bijvoorbeeld het aantal staande passagiers en de aanwezigheid van koffers en kinderwagens die gaan rondvliegen ook van invloed zijn.
No dress rehearsel, this is our life.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #85 Gepost op: 22 April 2012, 11:51:14 »
Natuurlijk ben ik wel benieuwd wat er gebeurt is want mijn vrouw rijdt dat traject elke werkdag (Zaandijk <> Bijlmer)
De oorzaak wil ik ook wel weten.Ik rij het traject twee keer per week.
Ik rij het meestal 5 keer per week (Westhaven/Houtrakpolder-Amsterdam-Oberhausen v.v.)k, en ik zit helemaal voorin.... :-X
En daarvoor moet ik diezelfde dagen op een snelweg rijden waar men 120km/h mag rijden waar geen enkele vorm van beveiliging aanwezig is. De kans dat ik daardoor om het leven kom of zwaar gewond raak is toch wel een stuk groter....

Ik wil het niet bagataliseren (en ik ben ook wel benieuwd wat er gebeurd is), maar als je niet wil dat jou iets overkomt moet ook niet aan het verkeer (in de ruimste zin van het woord) deelnemen. En ook niets in huis moet doen,dat schijnt ook niet zonder risico's te zijn.....

Ik wacht het rapport wel af....

Ik zag trouwens dat de tekst van het eerste bericht AT5 veranderd is :o ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #86 Gepost op: 22 April 2012, 11:51:40 »
Saillant detail: vandaag zou er een grote hulpverleningsoefening gehouden worden bij de Hemspoortunnel.
Deze oefening gaat nu door het incident van gisteren niet door.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #87 Gepost op: 22 April 2012, 11:57:47 »
@nederduitsemeester: jij snapt 'em!

@Marc; klopt, maar in wezen heeft Willem gelijk. De kreukelzones zorgen voor een minder abrupte afremming dan wanneer de bak volledig strak blijft en dus ineens stil staat. Het is overigens meer het verschil tussen vallen op een rubberen tegel en op een betonnen tegel, het blijft pijnlijk. Overigens wordt in de media gezegd dat geprobeerd zal worden de intercity op eigen kracht van de plaats des onheils te laten wegrijden... Zou heel bijzonder zijn gezien de stand van de bakken op de draaistellen en het volledig ingedrukt zijn van een cabine met bijbehorende stuurtafel. Maar ik laat me graag verrassen.

Carlo
« Laatst bewerkt op: 22 April 2012, 12:46:25 door Dpc Fo. Reden: typefout hersteld »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #88 Gepost op: 22 April 2012, 12:01:37 »
dat komt door dat de botsenergie opgenomen is door het treinstel(kreukelzone).
Is het treinstel niet of weinig vervormd dan heeft het treinstel de botsenergie overgedragen op de inzittenden, wat weer meer verwondingen opleverd.
Voor zover ik kan zien heeft de kreukelzone van de SLT wel degelijk gewerkt.
Deze zit bij een SLT verborgen onder de glasvezel neus van het treinstel.
Er heeft in de Eisenbahn Kurier een artikel gestaan over de Duitse tegenhanger van de SLT, de baureihe 422 van DB Regio. Daarin werd een ook kleine uitleg gegeven over de werking van de kreukelzone in deze treinstellen, die onderhuids constructief gelijk zijn aan de NS SLT treinstellen.
Vergeet niet dat de SLT treinstellen aan een veel strengere botsnorm moeten voldoen, als de V-IRM treinstellen, ivm het bouwjaar. Eén van die normen is dat het gedeelte waar zich reizigers en/of personeel kunnen bevinden, niet of nauwelijks vervormt. Bij sommige shots op TV zou ik zeggen dat deze kreukelzone is ingedrukt en dus heeft gewerkt.

Ik denk dat het hoge aantal gewonden in de SLT een gevolg is van het feit, dat er nogal wat mensen stonden ivm drukte in de trein.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 22 April 2012, 12:15:25 door Petertrein81 »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10749
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #89 Gepost op: 22 April 2012, 12:08:13 »
@Dpc Fo; je omschrijft uitstekend de functie en werking van een kreukelzone. Ik vind alleen het leggen van de 1 op 1 relatie met het aantal gewonden wat kort door de bocht, daar zijn uiteindelijk veel meer factoren bepalend voor. Per saldo stap ik toch liever uit een trein die vrijwel onbeschadigd is, er was dan blijkbaar minder botsenergie door de kreukelzone op te nemen.  ;)
No dress rehearsel, this is our life.