Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door grossraumwagen
Vandaag om 13:07:11
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 12:56:02
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
Vandaag om 12:45:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 12:32:44
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
  

Auteur Topic: Treinbotsing te Amsterdam  (gelezen 54111 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4250
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #75 Gepost op: 22 April 2012, 09:31:20 »
Ha

Wat een onzin, het draadje sluiten nog wel ! Moet je dan 3 maanden wachten tot iedereen hersteld is? Grappen en speculatie /discussie horen bij dit soort gebeurtenissen. Als je daar niet tegen kan, prima, lees niet mee. Maar ga niet dat morele vingertje opheffen naar anderen.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #76 Gepost op: 22 April 2012, 09:40:24 »
Zwaar gewond is wanneer het herstel meer als 4 weken (kan ook 6 weken zijn) in beslag neemt

Volgens mij eerder een verwachte ziekenhuisopname van meer dan een etmaal. Lichtgewond ben je dan als het min of meer poliklinisch kan worden afgedaan. Dat is ook het belang van de indeling, hoeveel medische capaciteit is er nodig, zodat mensen op de beste manier over de ziekenhuizen kunnen worden verdeeld. Het is medische triage en niet in de eerste plaats bedoeld voor berichtgeving.

Gisteren ook op de Duitse teletekst en daar stond 13 schwerrverletsten en dat kwam op dat moment overeen met het aantal zeer zwaargewonden dat in Nederland werd genoemd. Dan heb je topklinische zorg en IC-verpleging nodig.
« Laatst bewerkt op: 22 April 2012, 09:53:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #77 Gepost op: 22 April 2012, 09:40:48 »
Treinbotsing werd ook al op CNN vermeld.
Andre

Als het 133 doden i.p.v. gewonden waren geweest dan kan ik het me voorstellen dat CNN er melding van maakt, maar nu lijkt het me wat overdone. 133 gewonden is in het wegverkeer een "normale weekproductie", maar dat haalt het nationale nieuws niet eens, trouwens ook de meer dan 10 doden per week niet altijd. Nu het een treinongeluk betreft wordt het door de media gehyped (Telegrof had het al weer over een "treinramp"  :-\) en als wereldnieuws verspreid. Daarbij valt me op dat men, als het ware om deze grote aandacht te rechtvaardigen, vooral de aandacht legt bij het aantal zwaargewonden en zeer zwaargewonden en bijna teleurgesteld lijkt te reageren als de woordvoorders van NS en brandweer niet kunnen bevestigen dat onder de zeer zwaar gewonden mogelijk mensen verkeren die in levensgevaar zijn.

Begrijp me niet verkeerd; een botsing als deze is zeer ernstig en heeft veel mensen leed bezorgd, maar ik erger me aan de pers die bij gebrek aan kennis ("weet u al welke trein tegen de andere trein aan is gereden"  :-X) aan het speculeren slaat en dan maar zoveel mogelijk de ramp probeert te spectaculariseren. Gelukkig dat er dan mensen zijn zoals Paul Gelton, directeur Rail- en Wegvervoer bij ILT, die de enige goede reactie gaf op de speculatieve opmerking van een verslaggever dat het allemaal nog erger had kunnen zijn als ... : "Ja, maar dat geldt voor elk incident".


gr. Carlo (1000 km per week in de trein, het meest kwetsbaar op de fiets naar het station)
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #78 Gepost op: 22 April 2012, 09:41:23 »
Ik heb hier al helemaal geen verstand van maar is het technisch mogelijk dat beide treinen op het zelfde spoor een groen sein hadden gekregen ???

Jeffrey

MichaelArends

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • Railrunners Groningen
    • Website Modelspoor Club Stad Groningen
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #79 Gepost op: 22 April 2012, 09:44:14 »
Ik eigenlijk niet.
Het kan toch niet zo zijn dat een mede forumlid elke een draadje op slot kan laten zetten al het draadje niet loopt zoals hij of zij dat wil.
En dan bedoel ik niet specifiek dit draadje, maar ik hoor en lees het zo vaak dat op een draadje wel een slot mag.
laten we dat nu alsjeblieft overlaten aan de moderators.
Harm


(y) idd

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #80 Gepost op: 22 April 2012, 10:06:38 »
Mispoes, helemaal mee eens. Daarom snap ik die overdreven reacties van o.a. mat 60 ook niet...

Even appels met peren vergelijken: als bij jou op de modelbaan een treinstel ontspoort wil je toch ook weten wat de oorzaak is en niet wachten tot alle preisertjes weer allemaal heel zijn ::) :P ;)

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #81 Gepost op: 22 April 2012, 10:53:47 »
Gisteren ben ik bij het treinongeluk geweest (met de ambulance), en ik kan jullie vertellen dat er zeker ernstig gewonden waren. Inhoudelijk kan ik er niets over zeggen

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #82 Gepost op: 22 April 2012, 11:32:46 »
Respect!

willem7853

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #83 Gepost op: 22 April 2012, 11:34:25 »
Citaat
Die VIRM ziet er slecht uit, volgens berichtgeving zaten de meeste gewonden in de SLT...
dat komt door dat de botsenergie opgenomen is door het treinstel(kreukelzone).
Is het treinstel niet of weinig vervormd dan heeft het treinstel de botsenergie overgedragen op de inzittenden, wat weer meer verwondingen opleverd.
thuis ben ik de enige die (model)spoort

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #84 Gepost op: 22 April 2012, 11:44:32 »
Dus uit een volledig verfrommeld treinstel stap je ongeschonden naar buiten, en als er niets aan te zien is lig je zelf in puin? Beetje kort door de bocht deze redenatie. Ik denk dat zaken als bezetting van de trein en bijvoorbeeld het aantal staande passagiers en de aanwezigheid van koffers en kinderwagens die gaan rondvliegen ook van invloed zijn.
No dress rehearsel, this is our life.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #85 Gepost op: 22 April 2012, 11:51:14 »
Natuurlijk ben ik wel benieuwd wat er gebeurt is want mijn vrouw rijdt dat traject elke werkdag (Zaandijk <> Bijlmer)
De oorzaak wil ik ook wel weten.Ik rij het traject twee keer per week.
Ik rij het meestal 5 keer per week (Westhaven/Houtrakpolder-Amsterdam-Oberhausen v.v.)k, en ik zit helemaal voorin.... :-X
En daarvoor moet ik diezelfde dagen op een snelweg rijden waar men 120km/h mag rijden waar geen enkele vorm van beveiliging aanwezig is. De kans dat ik daardoor om het leven kom of zwaar gewond raak is toch wel een stuk groter....

Ik wil het niet bagataliseren (en ik ben ook wel benieuwd wat er gebeurd is), maar als je niet wil dat jou iets overkomt moet ook niet aan het verkeer (in de ruimste zin van het woord) deelnemen. En ook niets in huis moet doen,dat schijnt ook niet zonder risico's te zijn.....

Ik wacht het rapport wel af....

Ik zag trouwens dat de tekst van het eerste bericht AT5 veranderd is :o ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #86 Gepost op: 22 April 2012, 11:51:40 »
Saillant detail: vandaag zou er een grote hulpverleningsoefening gehouden worden bij de Hemspoortunnel.
Deze oefening gaat nu door het incident van gisteren niet door.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #87 Gepost op: 22 April 2012, 11:57:47 »
@nederduitsemeester: jij snapt 'em!

@Marc; klopt, maar in wezen heeft Willem gelijk. De kreukelzones zorgen voor een minder abrupte afremming dan wanneer de bak volledig strak blijft en dus ineens stil staat. Het is overigens meer het verschil tussen vallen op een rubberen tegel en op een betonnen tegel, het blijft pijnlijk. Overigens wordt in de media gezegd dat geprobeerd zal worden de intercity op eigen kracht van de plaats des onheils te laten wegrijden... Zou heel bijzonder zijn gezien de stand van de bakken op de draaistellen en het volledig ingedrukt zijn van een cabine met bijbehorende stuurtafel. Maar ik laat me graag verrassen.

Carlo
« Laatst bewerkt op: 22 April 2012, 12:46:25 door Dpc Fo. Reden: typefout hersteld »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #88 Gepost op: 22 April 2012, 12:01:37 »
dat komt door dat de botsenergie opgenomen is door het treinstel(kreukelzone).
Is het treinstel niet of weinig vervormd dan heeft het treinstel de botsenergie overgedragen op de inzittenden, wat weer meer verwondingen opleverd.
Voor zover ik kan zien heeft de kreukelzone van de SLT wel degelijk gewerkt.
Deze zit bij een SLT verborgen onder de glasvezel neus van het treinstel.
Er heeft in de Eisenbahn Kurier een artikel gestaan over de Duitse tegenhanger van de SLT, de baureihe 422 van DB Regio. Daarin werd een ook kleine uitleg gegeven over de werking van de kreukelzone in deze treinstellen, die onderhuids constructief gelijk zijn aan de NS SLT treinstellen.
Vergeet niet dat de SLT treinstellen aan een veel strengere botsnorm moeten voldoen, als de V-IRM treinstellen, ivm het bouwjaar. Eén van die normen is dat het gedeelte waar zich reizigers en/of personeel kunnen bevinden, niet of nauwelijks vervormt. Bij sommige shots op TV zou ik zeggen dat deze kreukelzone is ingedrukt en dus heeft gewerkt.

Ik denk dat het hoge aantal gewonden in de SLT een gevolg is van het feit, dat er nogal wat mensen stonden ivm drukte in de trein.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 22 April 2012, 12:15:25 door Petertrein81 »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #89 Gepost op: 22 April 2012, 12:08:13 »
@Dpc Fo; je omschrijft uitstekend de functie en werking van een kreukelzone. Ik vind alleen het leggen van de 1 op 1 relatie met het aantal gewonden wat kort door de bocht, daar zijn uiteindelijk veel meer factoren bepalend voor. Per saldo stap ik toch liever uit een trein die vrijwel onbeschadigd is, er was dan blijkbaar minder botsenergie door de kreukelzone op te nemen.  ;)
No dress rehearsel, this is our life.