Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:13:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: Treinbotsing te Amsterdam  (gelezen 53930 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #60 Gepost op: 21 April 2012, 22:50:46 »
Ik eigenlijk niet.
Het kan toch niet zo zijn dat een mede forumlid elke een draadje op slot kan laten zetten al het draadje niet loopt zoals hij of zij dat wil.
En dan bedoel ik niet specifiek dit draadje, maar ik hoor en lees het zo vaak dat op een draadje wel een slot mag.
laten we dat nu alsjeblieft overlaten aan de moderators.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #61 Gepost op: 21 April 2012, 22:57:40 »
Citaat
laten we dat nu alsjeblieft overlaten aan de moderators.

Die (met alle respect) ook driftig meedoet aan de discussie en diverse reactie's uitlokt......Beter  was misschien zich er niet zo driftig in te mengen en het geheel op gepaste afstand te volgen. Dat modereert namelijk in mijn optiek een stuk beter ;)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #62 Gepost op: 21 April 2012, 23:10:09 »
Ik vraag mij wel af hoe zo'n ernstig ongeluk kan gebeuren terwijl er ATB aanwezig is. Ik meen mij te herinneren dat Van Vollenhoven nog als voorzitter van de onderzoeksraad waarschuwde dat het kon gebeuren.

TreintjeDelft

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #63 Gepost op: 21 April 2012, 23:29:18 »
Ik wil toch zeggen dat dit tóch een treinenforum is en geen forum over hulpverlening. Nu bedoel ik hier dus niet mee te zeggen dat het niks uitmaakt hoe het met de inzittenden gaat, natuurlijk is dat het belangrijkste, maar niet het onderwerp van dit forum, en dat is nou precies waar men het dus ook in dit topic over wilt hebben; de treinen.

En ook ik ben nieuwsgierig hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren.
Ook vind ik het bijzonder dat een van de twee machinisten er (bijna) helemaal ongeschonden vanaf is gekomen, wat heeft hij een geluk gehad zeg als je kijkt naar die twee koppen van de treinstellen. Het valt me wel op dat bij de SLT vooral de bufferzone in elkaar is gedrukt, maar bij de VIRM juist ter hoogte van de machinist, rara welke is het meest veilig?

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #64 Gepost op: 21 April 2012, 23:30:26 »
136 (ernstig) gewonden !

So what, dat aldaar een trein doorwisseld, dan doen ze elke dag 100-den keren en al ruim 170 jaren lang ! Dit is gebruikelijk in een wisselstraat.......
Totaal onbelangrijk om dat te melden als waarneming. Kan aan de hand van de nu beschikbare gegevens nog veel meer melden, maar doe het uit respect met de betrokken NSérs en slachtoffers niet !

Dit noemt men dus emotionele chantage.
Gelukkig leven we nog in een vrij land met vrijheid van meningsuiting, en het recht op informatie en speculatie.

Deze rechten proberen te ontnemen getuigd van totale respectloosheid voor de miljoenen die gesneuveld zijn door de jaren heen voor deze rechten, en nu nog steeds met gevaar voor eigen leven deze rechten voor ons handhaven.

Vraag maar eens aan iemand uit midden Europa hoe het is om zonder te moeten leven, en doodsangst te moeten hebben voor het uiten van een eigen mening.

Groeten, Alexander

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #65 Gepost op: 22 April 2012, 00:44:16 »
Die (met alle respect) ook driftig meedoet aan de discussie en diverse reactie's uitlokt......Beter  was misschien zich er niet zo driftig in te mengen en het geheel op gepaste afstand te volgen. Dat modereert namelijk in mijn optiek een stuk beter ;)

Maar als moderatoren hebben we de stilzwijgende afspraak dat we draadjes, waarin we reageren, niet modereren.

Hoewel de  insteek van dit forum modelspoor is, kan modelspoor niet bestaan zonder grootspoor en dus zul je dit soort draadjes altijd zien, om de simpele reden dat men betrokken is bij het onderwerp. Zo lang men respectvol met het onderwerp en elkaars mening omgaat, en zolang de boel niet ontspoort (excusez le mot) is er geen reden voor een moderator om bij te sturen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #66 Gepost op: 22 April 2012, 05:06:26 »
Citaat
Ik vraag mij wel af hoe zo'n ernstig ongeluk kan gebeuren terwijl er ATB aanwezig is. Ik meen mij te herinneren dat Van Vollenhoven nog als voorzitter van de onderzoeksraad waarschuwde dat het kon gebeuren.
Juist daarvoor wordt nu een onderzoek ingesteld, om te weten hoe dit kon gebeuren. Denk aan technisch onderzoek aan de treinen en spoor, het verhoren van personen, alcoholcontroles, uitlezen van computers wat voor en tijdens het ongeval de stand van seinen en wissels was, vertragingen, slecht zicht op de seinen door de zon, etc. En dan volgt over een half jaar een rapport met resultaten en aanbevelingen.

We moeten dus nog even wachten voor we de oorzaak van de botsing weten. Ik heb in dit draadje al de meest voor de hand liggende oorzaak voorbij zien komen. Maar je mag voorafgaan aan het onderzoek nooit of te nimmer uitsluiten dat het ditmaal wel om een technisch falen gaat.

Groeten,
Johnnie
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #67 Gepost op: 22 April 2012, 05:09:09 »

Lijkt mij bijzonder ongepast tegenover betrokkenen, zowel reizigers als ook personeel om nu al over de oorzaak te gaan gissen, terwijl we absoluut niet kunnen inschatten wat de oorzaak van dit ernstige incident is.

Tevens even realiseren, en dat ook voor diegene welke zich openlijk zorgen maken over het oud ijzer, ook nu nog, rond 21.20 uur, zitten er nog slachtoffers in de treinen !

dit draadje doorlezend word ik wel een beetje moe van je opgeheven vingertje. NATUURLIJK is iedereen geïnteresseerd in de oorzaak!

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #68 Gepost op: 22 April 2012, 05:42:09 »
-Hulde aan de constructeurs van deze bakken! Heel slim om, iig bij de VRIM, de kreukelzônes bij de balkons te ontwerpen. Je moet er niet aan denken hoe het eruit had gezien als het, laten we zeggen, twee blokkendozen waren geweest.
-Treedt ATB niet pas in werking vanaf 10km/u? Of was het 20? 5? (Klok, klepel.)
-Zorg dat je, zeker als je in het voorste rijtuig moet zitten, "achteruit" rijdt. En dan het liefst zonder iemand tegenover je. Je kan op je vingers natellen dat je dan de minste kans op letsel hebt. Met 10km/u op de bank tegenover je gesmeten worden lijkt me al vrij riskant. (Dit besef ik me nu pas, na ettelijke 100.000'en kilometers in treinen te hebben gezeten, vooruit rijdend - oeps)
-We kruipen voortdurend door het oog van de naald, helaas soms nèt niet. Enjoy life!

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #69 Gepost op: 22 April 2012, 07:17:59 »
Atb vanaf 40 km/u
Met groet,

Ger.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #70 Gepost op: 22 April 2012, 07:28:21 »
Al het materieel heeft ATBVv, deze werkt ook onder de 40 km/h. Mits het sein wat gepasseerd wordt voorzien is van extra ATBVv bakens is het ook onder de 40 km/h beveiligd voor door rood rijden.
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #71 Gepost op: 22 April 2012, 08:58:44 »
Nou, dan stel ik voor dat we met zijn allen luisteren naar Silvester's oproep en hier niet meer reageren.
Toch nog even hier over; dit soort draadjes zijn vergelijkbaar met de koffieautomaat van een bedrijf. Daar worden de belangrijkste nieuwsfeiten van de voorgaande dag besproken en omdat we hier allemaal een treinentik hebben gebeurt dat hier ook. Dat heeft niets met respect of wat dan ook te maken maar met normaal menselijk gedrag, niet mis mee lijkt me. Voor mij ligt de grens bij foto's van slachtoffers, daar zit ik niet op te wachten, en mensen die beweren dat ze precies denken te weten wat er aan de hand is.
No dress rehearsel, this is our life.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #72 Gepost op: 22 April 2012, 09:08:28 »
Treinbotsing werd ook al op CNN vermeld.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Willem van den Broek

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • Ja dit ben ik (2006)
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #73 Gepost op: 22 April 2012, 09:16:56 »
Op de Franse nieuwszenders wordt ook aardig gespeculaasd.

Natuurlijk ben ik wel benieuwd wat er gebeurt is want mijn vrouw rijdt dat traject elke werkdag (Zaandijk <> Bijlmer)
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 835
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re:Treinbotsing te Amsterdam
« Reactie #74 Gepost op: 22 April 2012, 09:31:04 »
De oorzaak wil ik ook wel weten.Ik rij het traject twee keer per week.
En ik zit meestal in de eerste coupe...
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen