Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door meino
Vandaag om 19:36:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 19:34:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 19:14:12
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
booster vraag door Menno
Vandaag om 17:55:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
  

Auteur Topic: digitaliseren blokkendoos Roco cat nr 4190S  (gelezen 11115 keer)

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:digitaliseren blokkendoos Roco cat nr 4190S
« Reactie #15 Gepost op: 14 May 2012, 16:40:37 »
Ik ben bang dat hij is blijven steken op het feit dat hij dat 6-assige draaistel niet passend kreeg... :P:



Sorrie... moest even... :P

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re:digitaliseren blokkendoos Roco cat nr 4190S
« Reactie #16 Gepost op: 14 May 2012, 23:52:45 »
En ik zal hem mogelijk wel inhalen ,want ik heb er nog een voor de digitalisering.



Eerst een nieuwe motor met vliegwiel , wat frees werk.


 De motoren oud en nieuw.



Aanpassing oude bevestiging.


Nieuwe bevestiging van de onderzijde .


Hup wat vulling slordig zonder reizigers.



Voor betere stroom afname door kopp. naar volgend rijtuig

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re:digitaliseren blokkendoos Roco cat nr 4190S
« Reactie #17 Gepost op: 15 May 2012, 10:41:18 »
Wat betreft het te hoge voltage. Ik bouwde een Roco railbus bijwagen om. Deze heeft ook lampjes voor 12/14 Volt. Ik heb het probleem hier opgelost door een weerstand van 47Ohm 1/4W in een van de leidingen te zetten. Dit is natuurlijk moeilijker als het lampje vastgesoldeerd zit op een printplaat.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re:digitaliseren blokkendoos Roco cat nr 4190S
« Reactie #18 Gepost op: 15 May 2012, 23:50:01 »
Foto's van  de voortgang.



Door slijpen van print.





Inmiddels ben ook ook bezig met een een aanpassing van binnenverlichting met een andere motor.

Indien er foto's gewenst zijn verneem ik dit graag.

wil.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6337
  • ***
Re:digitaliseren blokkendoos Roco cat nr 4190S
« Reactie #19 Gepost op: 16 May 2012, 07:25:51 »
 (y) altijd leuk om te zien hoe een ander dit aanpakt Wil. Dat wordt dan dus toch een foto ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re:digitaliseren blokkendoos Roco cat nr 4190S
« Reactie #20 Gepost op: 16 May 2012, 20:20:52 »
Zo de laatste handelingen voor het oude type blokkendoos.

De decoder is een Zimmo geworden omdat deze zeer dun is.

Decoder gedeeltelijk op de motor laten rusten 5 a 7 mm anders kan de kap niet goed sluiten (schaduw schot voor het lampje).
Binnenverlichting F1.
Blauwe draad niet gebruikt lampjes blijven via oude massa aansluiting .







KLAAR.


wil.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re:digitaliseren blokkendoos Roco cat nr 4190S
« Reactie #21 Gepost op: 17 May 2012, 10:45:00 »
Hallo,

Ik heb destijds ook mijn oude Roco Blokkendoos gedigitaliseerd en hierbij een paar foto's.
Als eerste een foto van het hele motorstel. Zoals in het draadje al aangegeven, zie je op de onderste printbaan (die oorspronkelijk met twee schroefjes aan het chassis vastzit) dat deze twee schroefjes geïsoleerd zijn. Bij de plaats van de schroefjes is een deel van de printbaan verwijderd en bij het achterste schroefje heb ik een printdoorverbinding gemaakt.
Ik gebruik een Digitrax DH123 decoder en die heeft z'n plaats gevonden in de ruimte achter de motor. Ik heb voor alle zekerheid wel een stukje karton aangebracht om de ruimte af te scheiden. Zoals je ziet past de decoder er mooi in.


(totaalplaatje)

Deze decoder heeft maar twee uitgangen, geel en wit. De lampjes in het motorstel heb ik verwijderd, zowel de interieurlampjes als de frontlamp. Voor de frontverlichting heb ik twee ledjes gebruikt en deze sluit ik via een stekkerverbindinkje aan op de witte en de blauwe decoderdraad. Links op de foto zie je het contrastekkertje zitten. De gele draad (achteruitrijverlichting) heb ik geherprogrammerd zodat deze nu de binnenverlichting aanstuurt.


(stekkertje voor fontverlichting)

Wat nog gaat gebeuren is dat vanaf de binnenverlichting (was nog een restje lichtstrip van een ander project) een 2-polige stroomvoerende koppeling wordt aangebracht om hiermee de binnenverlichting van het andere rijtuig van spanning te kunnen voorzien. Hierop wordt dan tevens de sluitverlichting aangesloten. Omdat mijn treinen maar één kant oprijden heb ik geen behoefte aan wisselende verlichting. Zodoende heb ik de gele decoderdraad gebruikt om de binnenverlichting te kunnen aan en uitschakelen.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Met vriendelijke groet,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8343
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:digitaliseren blokkendoos Roco cat nr 4190S
« Reactie #22 Gepost op: 17 May 2012, 13:19:06 »
Mag ik hier even tussendoor iets vragen over de toepassing van de blauwe draad? Er wordt geschreven dat je de verlichting ook naar de wielen kan laten lopen ipv de blauwe draad. Maakt het dan nog uit naar welke kant? Zou je dus de 'min' zijde van de verlichting ook op de zwarte of rode draad kunnen aansluiten? Dat klinkt een beetje ongelofelijk.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re:digitaliseren blokkendoos Roco cat nr 4190S
« Reactie #23 Gepost op: 17 May 2012, 14:51:04 »
Sven , het maakt niet uit aan welke zijde de lampjes worden verbonden met direct een verbinding naar de rails.

De andere zijde van de lampjes gaan naar wit/geel en groen draden van de decoder.

wil.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re:digitaliseren blokkendoos Roco cat nr 4190S
« Reactie #24 Gepost op: 17 May 2012, 15:18:25 »
Zou je dus de 'min' zijde van de verlichting ook op de zwarte of rode draad kunnen aansluiten? Dat klinkt een beetje ongelofelijk.
Wat je de 'min' zijde noemt is eigenlijk de 'plus' zijde.
De blauwe draad van de decoder is de plus, en de witte en de gele worden tegen de min geschakeld.
De rode en de zwarte bevatten de digitale spanning, dat is een blokvormige wisselspanning. Die wordt in de decoder gelijkgericht.

Stel dat je de verlichting aan de rode verbindt, in plaats van de blauwe, dan loopt er stroom door de verlichting als rood positief is t.o.v. zwart. Als de rode negatief is, dan loopt er geen stroom. De stroom loopt dus maar de helft van de tijd.
Maar je kunt in plaats van de rode ook de zwarte gebruiken, want die is ook de helft van de tijd positief.
Vergeleken met de gelijkspanning achter de gelijkrichter zijn rood en zwart dus gelijkwaardig.

Ik hoop dat dit verhaal een beetje te volgen is, anders kan ik het met een plaatje wel verduidelijken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re:digitaliseren blokkendoos Roco cat nr 4190S
« Reactie #25 Gepost op: 17 May 2012, 16:06:39 »
Zo nu de laatste met een nieuwe motor en binnenverlichting sluit/voor lichten.

De lok loopt geruisloos en een beter gedrag door vliegwiel.

Decoder lopi 3.

Ben geen prof. fotograaf maar ik hoop dat er genoeg zichtbaar is.











KLAAR.

wil.

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
Re:digitaliseren blokkendoos Roco cat nr 4190S
« Reactie #26 Gepost op: 01 November 2012, 13:32:59 »
Willem22,
op 22 mei jl vraag je belangstellend hoe het er mee staat met de inbouw van de decoder in mijn blokkendoos. Door omstandigheden heb ik maanden niet met mijn hobby bezig kunnen zijn maar het is gelukt mede door de uitvoerige instructies van Henk, dank daarvoor. Als gevolg van zijn uitleg heb ik de blauwe decoderdraad ongebruikt gelaten en alle verlichting (binnen/bok/front/sluit) aan één stroomspoor gehangen. De witte en gele decoderdraad heb ik verdraaid en aan de binnenverlichting gehangen (F0). De bokverlichting (groene draad) op F1, de frontverlichting op F2 (violetdraad) en de sluitverlichting op F3 (bruine draad). De lichtgeleiders heb ik eruit gehaald, het voorste gedeelte afgeknipt en teruggeplaatst. De frontverlichting (DR 12) en de sluitverlichting (DR 15) heb ik al brandend aangebracht om een goede spreiding van het licht te krijgen. Op de bok zit een Roco figuur catalogusnummer 116244.
Tot slot nog een vraag: welke motor heb jij geplaatst (merk, catalogusnummer) en is dat gemakkelijk te doen?










willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re:digitaliseren blokkendoos Roco cat nr 4190S
« Reactie #27 Gepost op: 01 November 2012, 17:38:23 »
@Knar46, ja dit ziet er perfect uit toch.

Ik zie dat je de oude print voor je binnen verlichting heb gebruikt.

Zo te zien zijn de kop en sluitlichten goed helder.

Ja de motor heb ik vervangen en die heb ik bij Peetoom in Houten gekocht ,veel betere rijkwaliteiten en

goedkoper dan een org. van Roco.

Wel vermelden bij aankoop of je gebruik maak van een vliegwiel ,maar volgens mij is hij bij jou zonder.

Bij Peetoom gewoon vragen naar vervanging Roco motor in oud type blokkendoos.

Ik hoor nog wel als je meer info nodig heb.

wil.


willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re:digitaliseren blokkendoos Roco cat nr 4190S
« Reactie #28 Gepost op: 07 November 2012, 14:43:16 »
Hierbij een foto van aangepast frame voor een Mashima motor.
Motor op foto  is voor een vliegwiel toepassing (Kopp. moet nog verwijderd worden), motor zonder vliegwiel toepassing ,aan een zijde aslengte 13mm .




wil.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2012, 14:51:18 door willem22 »

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
Re:digitaliseren blokkendoos Roco cat nr 4190S
« Reactie #29 Gepost op: 07 November 2012, 16:24:58 »
Wil,

Peetoom blijkt onder http://www.gmens.nl/ te vinden te zijn maar ik krijg geen antwoord op mijn vraag. Hij is al op leeftijd volgens jou en ik zal verder niet aandringen.
De Masihma motor heeft volgens jouw gegevens een diktemaat van 18.3 mm en de bestaande motor van 17.4 mm, hetgeen dus betekent dat het ijzeren gietstuk op eerstgenoemde maat gebracht zou moeten worden. Dat wordt me teveel werk.
Wat zijn trouwens de voordelen van een motor met vliegwiel ten opzichte van een motor zonder?

Bedankt voor je jongste foto.

Met vriendelijke groet.

Knar46