Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Ronald69
Vandaag
om 22:13:07
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
MichielB
Vandaag
om 22:06:54
booster vraag
door
Patrick Smout
Vandaag
om 22:05:38
Aachenau West
door
MichielB
Vandaag
om 22:02:43
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Gino
Vandaag
om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
defender
Vandaag
om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
Vandaag
om 19:58:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
Vandaag
om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
defender
Vandaag
om 19:08:33
Molenbaan (werktitel)
door
defender
Vandaag
om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0.
door
Sven
Vandaag
om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
wob
Vandaag
om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
Vandaag
om 17:29:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
Vandaag
om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:30:02
Rijnstraat
door
Huup
Vandaag
om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:47:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
digitaliseren blokkendoos Roco cat nr 4190S
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: digitaliseren blokkendoos Roco cat nr 4190S (gelezen 11118 keer)
knar46
digitaliseren blokkendoos Roco cat nr 4190S
«
Gepost op:
21 April 2012, 12:11:07 »
Voor het digitaliseren van de oude blokkendoos van Roco trein nr NS BD 9151 (in doos met catalogusnummer 4190S) ben ik op zoek naar foto's. Zijn die er?
Knar46
henk
Re:digitaliseren blokkendoos Roco cat nr 4190S
«
Reactie #1 Gepost op:
21 April 2012, 12:13:55 »
Ken ze niet, maar veel gemakkelijker dan bij dit model wordt het niet.
Als er geen foto's worden gevonden, zet hier dan een foto van de print neer. Is zo ingetekend wat je moet doen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
knar46
«
Reactie #2 Gepost op:
21 April 2012, 18:29:00 »
Henk,
bijgaand twee foto's. Ik gebruik de Lenz decoder 10331-01 die 3 functiedraden heeft (groen, violet en bruin). In de motorwagen zitten 3 witte lampjes die ik apart wil schakelen. Eén lampje wordt door een rood lampje vervangen (sluitlicht, de wagen rijdt één kant op).
Ik denk de volgende werkwijze toe te passen (scheelt jou tikwerk).
bruine draden van de wielen losmaken en rood en zwart aansluiten;
grijs en oranje aan de motor;
3 diodes(?) verwijderen;
onderbrekingen aanbrengen in de gemeenschappelijke leiding van de lampjes (zodat ieder lampje "apart komt te staan");
witte draad aan verlichting voor;
groene functiedraad aan (rood) lampje achter;
violet functiedraad aan lampje binnenverlichting;
blauwe draad aan lampje binnen verlichting.
Ik zou de bruine draad (en blauwe draad) ook aan de verlichting voor kunnen hangen (ipv aan de witte draad) zodat ik separaat kan in-en uitschakelen.
Ik hoor wel van je.
Knar46
henk
«
Reactie #3 Gepost op:
21 April 2012, 20:40:51 »
Hallo Knar. Ik heb liever één foto van de hele print. Die vergroten we wel. Nu kan ik niet goed zien waar sommige printsporen blijven en ik weet dat niet meer uit mijn herinnering.
Maar misschien gaat het met alleen tekst ook wel.
Ik zou de bruine draden voor de draden lekker aan de print laten zitten, anders moet je ingewikkeld gaan doen met draden trekken. Dan hou je dus twee grote printsporen voor de stroomafname waar je later de rode en zwarte draad aan moet solderen.
Alle spoeltjes en diodes verwijderen. Alleen die bruine condesator vlak bij de motor kan je laten zitten.
De motoraansluitingen moet geen contact meer maken met de printsporen voor de stroomafname. Zo te zien is dat al bij één aansluiting gelukt door het verwijderen van een spoeltje, voor de andere moet je zo te zien een baantje doorslijpen.
Verder zou ik de blauwe draad niet gebruiken, maar de verlichting telkens aan één kant aan de stroomafname laten zitten. Die lampjes hebben eigenlijk een te lage spanning voor digitaal, maar door de blauwe draad niet te gebruiken komt er sowieso maar de helft van het vermogen op te staan. Is dat probleem gelijk opgelost.
Moet je verder kijken of de lampjes aan de andere kant los staan van de stroomafname. Door het verwijderen van de diodes is die kans vrij groot.
knar46
«
Reactie #4 Gepost op:
22 April 2012, 11:27:57 »
Henk,
hartelijk dank voor je uitleg,
Bijgaand een foto van het geheel.
Ik heb nog wel een aantal vragen (ik ben niet technisch van huis uit maar probeer me er wel in te verdiepen). Je schrijft: "Verder zou ik de blauwe draad niet gebruiken, maar de verlichting telkens aan één kant aan de stroomafname laten zitten." Is het dan klaar met het aansluiten van de functiedraad (groen, violet en/of wit) aan het desbetreffende lampje?
Stel ik gebruik Digirails DR12 (cocpitverlichting) voor frontverlichting en DR15 voor sluitverlichting, zou je dan de rode draad van de verlichting op die gemeenschappelijk leiding kunnen aansluiten (of toch maar beter aan de blauwe decoderdraad). Ik lees ergens dat aansluiten van licht niet aan de electronische plus van de decoder (blauwe draad) maar aan de chassis massa van de locomotief aanleiding kan geven tot flikkeren van het licht.
Is het zinvol het lampje van de binnenverlichting te vervangen door een lampje voor digitaal gebruik (Märklin 610080, de ene keer lees ik 19V, de andere keer 22V).
Met belangstelling zie ik uit naar je antwoord.
Knar46
henk
«
Reactie #5 Gepost op:
22 April 2012, 11:39:59 »
En nu nog echt recht van boven, loodrecht op de print en zo scherp mogelijk als het even kan.
Je kan verlichting tussen functiedraad en blauwe draad aansluiten en je kan verlichting tussen functiedraad en stroomafname aansluiten. Bij DCC veroorzaakt de tweede optie normaal geen geflakker, bij Motorola wel. Je kunt het ook combineren. Die gloeilamjes op stroomafname, de blauwe draad voor zo'n digirails DR12. Gebruik je voor alles de blauwe draad, dan de functieuitgangen al bij voorbaat dimmen of de lampjes vervangen.
ruudns
«
Reactie #6 Gepost op:
22 April 2012, 12:39:25 »
Let wel op dat als je de blauwe draad gaat gebruiken je goed moet opletten dat je de print isoleert tov het metalen onderstel. Er zitten nl 1 of 2 zelftappers door de print die contact maken met één van de printsporen. Dit kun je oplossen door het printspoortje door te slijpen met een dremel aan beide kanten van de zelftapper en daarna het printspoor weer door te verbinden met een stukje geïsoleerde draad. De schroef maakt dan geen contact meer met je printbaan. Als je de functie uitgangen goed dimt, kun je de lampjes laten zitten.
Ik zelf heb de motorspoeltjes en de bruine condensators verwijderd. Daarmee is de motor al gelijk geïsoleerd van de rest. Verder heb ik de diodes verwijderd en ook de lampjes vervangen door smd-leds. Helaas heb ik geen verslagje met foto's gemaakt van deze ombouw
. Ook de sluitseinen heb ik uitgeboord en er een smd led achter geplakt. daarna de seinen vol laten lopen met Kristal Klear. Als ik het nog eens moest doen nam ik een stuk 1mm lichtgeleider met een rode 3mm led en een stukje krimpkous. Zoals beschreven in mijn ombouw van de lima koploper. De binnenverlichting heb ik gemaakt met smd leds die allemaal in serie staan met een weerstandje. Verder heb ik stroomvoerende koppelingen van viesmann gebruikt om ook voeding te halen uit de bijwagen. Dit komt de rijeigenschappen zeker ten goede. De blauwe draad heb ik in de bijwagen opnieuw gemaakt mbv 2 diode vanaf de wielen. Dan heb je de koppeling voor de stroomafname (2x) en één voor front en één voor sluitlicht gebruikt.
«
Laatst bewerkt op: 22 April 2012, 13:09:52 door ruudns. Reden: De blauwe draad heb ik in de bijwagen opnieuw gemaakt mbv 2 diode vanaf de wielen. Dan heb je de koppeling voor de stroomafname (2x) en één voor front en één voor sluitlicht gebruikt.
»
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
knar46
«
Reactie #7 Gepost op:
22 April 2012, 16:18:32 »
Henk en Ruud,
nog een foto van boven.
Na het verwijderen van (2) diodes en een spoeltje dient - zoals Henk opmerkt - het baantje van de motor naar de (bovenste) stroomafnamestrip (printspoor) nog onderbroken te worden en wat de lampjes betreft het baantje van het middelstje lampje naar dezelfde stroomafnamestrip.
Aan de onderzijde van de lampjes is er dan een doorlopend printspoor. Zie ik het goed dat dit printspoor rechts middels een soldeerpunt met de (onderste) stroomafnamestrip (printspoor) is verbonden?
Ruud: er zitten twee zelftappers (rechts- en linksboven) die het metalen onderstel verbindt met het printspoor. Ik zal deze weglaten of anders jouw methode volgen.
Knar46
henk
«
Reactie #8 Gepost op:
22 April 2012, 16:41:36 »
De foto is nogal donker, dus zelf goed controleren of mijn verhaal klopt, maar zo zou het moeten kunnen: drie componenten verwijderen, vier onderbrekingen en de bovenleidingschakelaar verwijderen.
Bij de cirkels zal het boutje het betreffende printspoor elektrisch met het chassis verbinden. De gemakkelijkste manier om dat te voorkomen is dat printspoor op twee plaatsen onderbreken - net naast de gaten zoals aangegeven - en dan de buine draden iets naar binnen weer met het grote printspoor te verbinden.
Als je goed kijkt, zie je dat het printspoor voor de gezamenlijke aansluiting voor de lampjes, stroom krijgt via de bovenleidingschakelaar. Als je die schakelaar verwijdert, dan heb je probleemloos een apart spoor voor de blauwe draad. Overbrug de schakelaar en je kunt de blauwe draad voor de lampjes achterwege laten.
De aansluiting van de decoder zal wel duidelijk zijn. Zwart en rood aan de buitenste printsporen, oranje en grijs aan de motorlippen, eventueel blauw aan het printspoor dat de lampjes verbind en boven de lampjes (op de foto) kun je dan telkens een functiedraad aansluiten.
«
Laatst bewerkt op: 22 April 2012, 17:02:32 door henk
»
Richey
«
Reactie #9 Gepost op:
10 May 2012, 21:21:27 »
Ik ben ook met deze bak bezig, maar wel een extra waarschuwing van mijn kant: Ook al dim je die lampjes tot het uiterste, dan nog blijven ze extreem veel warmte afgeven. Het dak van mijn bijwagen is er in ieder geval aardig door gesmolten... :/.
Ik zit nu nog netjes te wachten op ledjes, heb er 300 besteld via Ebay (moet genoeg zijn..
).
Verder ben ik vooral nog aan het zoeken naar informatie over die wagen, SMD ledjes als sluitseinen met Kristal Klear geeft hem in ieder geval al een veel knappere snoet...
.
Groet,
Richey
knar46
«
Reactie #10 Gepost op:
10 May 2012, 21:42:00 »
Richey,
Ik gebruik Digirails DR12 (cocpitverlichting) voor frontverlichting en DR15 voor sluitverlichting, vastgezet met Olba lijm.
En Kristal Klear om de boel af te werken.
Knar46
Richey
«
Reactie #11 Gepost op:
10 May 2012, 22:02:15 »
Tja ik vond die hele opzet van die cabine een beetje raar qua ligt. Je ziet precies het hele draaistel zitten, en tijdens het rijden is de hele handel verlicht. En tja... geen machinist rijdt de hele rit met de cabineverlichting aan...
Kortom: ik heb het bovenste deel van de lichtgeleider er uit gesloopt, op het onderste (dat ook door de kap naar de frontseinen gaat) heb ik een SMD ledje geplakt, en ik wil hem verder inclusief ledje zwart verven. Zo blijft de cabine mooi donker, maar de verlichting brand wel mooi.
Vervolgens heb ik met de hand de sluitseinen uitgeboord en opgevuld met Kristal Klear. Eerst had ik lichtgeleiders gemaakt, maar dat was niet helemaal naar tevredenheid. Toen achter allebei die gaatjes maar een SMDledje geplakt, en met karton een verlaagd plafond in de cabine gemaakt. Helemaal donker dus...
.
Ook aan de achterkant het ik het tussenstukje van de lichtgeleider er uitgehaald. Ik ga met een stukje printboard en smd ledjes een aantal ledjes als cabineverlichting aanbrengen, en dan ook hetzelfde doen bij de bijwagen.
Ik denk dat ik aan de achterkant van de mB4D geen front en sluitseinen maak, maar enkel nog in de bijwagen.
Ik zal van de week eens foto´s maken...
Groet,
Richey
willem22
«
Reactie #12 Gepost op:
11 May 2012, 16:29:27 »
Hierbij 2 foto's van mijn inbouw decoder in een oude type blokken doos .
Oude print vervangen voor een nieuwe en binnen verl. aangebracht.
Bakken zijn elektrisch gekoppeld.
Motor vervangen.
wil.
«
Laatst bewerkt op: 12 May 2012, 12:36:59 door willem22
»
Richey
«
Reactie #13 Gepost op:
12 May 2012, 12:09:37 »
Netjes Wil!
Omdat het maar zo'n klein stukje verlichting is dacht ik van "dat rochel ik zelf wel"... Opzich niets mis mee, maar ik heb weer eens niet opgelet, en er 0402 ledjes voor gekocht...
Blijkt toch iets te hoog gegrepen... :-P
willem22
«
Reactie #14 Gepost op:
13 May 2012, 00:56:28 »
Knar46 , hoe ver ben je nu met de inbouw decoder?
wil.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3