Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door 008200
Vandaag om 12:04:09
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 11:58:46
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:53:48
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 11:50:47
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 11:09:00
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Remunj
Vandaag om 08:51:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Handregelaar aan IB Basic door VAM65
Vandaag om 08:04:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:57:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
  

Auteur Topic: Project Lembourg - Noord  (gelezen 10324 keer)

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Project Lembourg - Noord
« Gepost op: 19 April 2012, 19:52:45 »
Dit draadje is het vervolg op het vorige draadje.

Vandaag maar eens de doorgang uitgezaagd naar de keerlus en de doorgang naar het schaduwstation.

Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Project Lembourg - Noord
« Reactie #1 Gepost op: 28 April 2012, 11:30:47 »
In afwachting op meer bestelde rails, ben ik maar alvast begonnen met een stukje van het kopstation te leggen en te digitaliseren. Hier volgen enkele foto's van de vooruitgang.


Bekabeling aan de onderkant van de rail gesoldeerd. Rood is data, Bruin is massa.


Bekabeling hangt nog los en moet nog met klemmetjes vastgezet worden. Alle kabels tevens voorzien van een label.


Voorkant van de "digi" box. 2 roco versterkers (10764) en 2 ampere meters om de boel in de gaten te houden. Is ook een leuk gezicht  :)


Nu van de achterkant.


Amperemeter zit tussen de voeding en de Roco versterker.


2 roco versterkers gekoppeld en diodeschakeling gemaakt. Zie ook dat ik de multimuisingangen van de 2e versterker afgeplakt heb.


Alle printplaten wil ik in de "digi" box verwerken als 1 centraal punt. Er komen 3 uitschuifbare "laden" waar alle printen op bevestigd worden.

Dit alles is nog een testopstelling.

Zo dat was het weer voor ff.
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Project Lembourg - Noord
« Reactie #2 Gepost op: 28 April 2012, 16:23:33 »
In WinTrack 10 ook maar gelijk de sporen in blokken verdeeld. Rood is gedetecteerd spoor en blauw in ongedetecteerd. Wissels heb ik nummers gegeven en de detectiestukken ook van nummers voorzien. De bekabeling is van gelijke labels voorzien.


Kopstation

Het oranje gedeelte is de keerlus. Deze bevat ook een detectie.


Schaduwstation

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Project Lembourg - Noord
« Reactie #3 Gepost op: 30 April 2012, 21:40:01 »
Vandaag de "RoSoft" ServoSwitch in elkaar gesoldeerd. Heb hier een verslagje van op mijn site gezet.



Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en hoor graag van jullie.

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Project Lembourg - Noord
« Reactie #4 Gepost op: 02 May 2012, 22:19:10 »
Nog steeds in afwachting op rails maar wat geknutseld met een "RoSoft" wisseldecoder en ontkoppelrail van Roco. Heb er maar gelijk een verslagje van gemaakt.



Veel plezier ermee en ik hoor graag van jullie.

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
    • MCKmodelbouw
Re:Project Lembourg - Noord
« Reactie #5 Gepost op: 03 May 2012, 11:29:24 »
Ziet er goed uit. Die metertjes zijn inderdaad een erg leuk gezicht (y)

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • sec geplot
Re:Project Lembourg - Noord
« Reactie #6 Gepost op: 03 May 2012, 12:30:55 »
Grappig die A meters.
Ziet er goed uit.

Erik

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re:Project Lembourg - Noord
« Reactie #7 Gepost op: 03 May 2012, 12:53:43 »
Hallo Harrie,

Je schrijft op je site dat de ontkoppelrail 2A trekt. Ik vindt het persoonlijk nog al wat.
Lijkt me raadzaam om dit maar eens te controleren.

Verder bewijst de A meter zich dan zeker.

Groetjes

Arthur

PS. Leuke site trouwens.
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Project Lembourg - Noord
« Reactie #8 Gepost op: 03 May 2012, 15:17:46 »
Hoi,

Ja die A-meters zien er leuk uit. Er komt er nog een 3e bij voor de 3e trafo (Conrad 52VA met 18v en 12v uitgang) die voor de externe spanning moet gaan zorgen. Daarbij vind ik het ook erg veel dat de ontkoppelrail 2A trekt maar de A-meter geeft het aan. Dus zou ik niet weten hoe dit anders te controleren en ga er van uit dat het toch juist is.

Bedankt trouwens voor de leuke complimenten.

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re:Project Lembourg - Noord
« Reactie #9 Gepost op: 03 May 2012, 15:41:02 »
Hoi Harrie,

Mocht ik overkomen als een zeurk**s dan alvast mijn excuses. De ontkoppelrail zal het zeker niet zijn. Deze wordt aangestuurd door een driver IC, kan het typenummer helaas niet zo snel achterhalen, maar die zal zeker geen 2 ampere kunnen leveren.

En dan iets heel anders wat me te binnen schiet, die paneel meter wat is daar de ingangstroom van. Daar bedoel ik mee hoeveel Ampere is er nodig voor een volle schaal uitslag. Let dan niet op de voorzijde van de meter maar de specificaties.
Of heb je soms een bestel- typenummer voor me.

Groetjes

Arthur
 
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Project Lembourg - Noord
« Reactie #10 Gepost op: 03 May 2012, 17:16:47 »
Hallo Arthur,

Dit is de meter die ik gebruik. Hij komt van Conrad en heeft artikelnummer 108471 - 89. In mijn eerder baantje "Tresland" wat niet meer bestaat had ik deze meter reeds eerder gebruikt. Zie hiervoor deze topic. Op YouTube staat het filmpje nog.

Edit: Link naar YouTube toegevoegd.

gr. Harrie
« Laatst bewerkt op: 03 May 2012, 17:23:47 door Harrie Denessen »
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re:Project Lembourg - Noord
« Reactie #11 Gepost op: 03 May 2012, 17:44:49 »
Driver IC's zijn de ULN2803 waarvan er 2 outputs worden gecombineerd. Goed voor een max. continu belasting van 1A per uitgang.

Ik heb zelf dezelfde ontkoppelaars in gebruik en vrijwel dezelfde decoders (rara waar die van Wim op gebaseerd zijn ;))., maar de belasting van 2A eigenlijk nooit gemeten. Hier gebruik ik de speciale ontkoppel-firmware in de decoders welke o.a. de outputs nog langer kan bekrachtigen. Tot op heden nog geen enkele ULN2803 gesneuveld, dus ik denk niet dat deze echt 2A continu zullen 'trekken'. Of gewoon niet lang genoeg om je ULNs te frituren. ;D

Gr. Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Project Lembourg - Noord
« Reactie #12 Gepost op: 12 May 2012, 20:29:01 »
Hallo,

Afgelopen week maar eens verder gegaan met het aanleggen van de Centrale Voedings Leiding (CVL). In mijn geval is het eigenlijk een Centrale Massa Leiding (CML). Zie foto. De onderste 3 draden zijn is de CML. De bovenste CML (bruin) is de massa van booster 1, de middelste is de massa van baanverlichting etc., de onderste is de massa van booster 2.

De bovenste kabelboom is de bekabeling van de gedetecteerde, ongedetecteerde baanstukken, servos en ontkoppelrails.



Ik heb dit zo ingericht omdat ik alle printen zoals bezetmelders, servo / wisseldecoders, schakeldecoders etc. in 1 box wil onderbrengen. Zie foto.



Voorkant van mijn Box. 2 versterkers (boosters) en vier 5A meters. Van links naar rechts: Booster 1, Booster 2, Voeding Decoders, Voeding baanverlichting etc.



Achterkant van mijn  Box. Hier gaan alle draden zoals voeding, data (bewaakt en onbewaakt via diodeschakeling) naar de laden waarop de printen bevestigd worden. Op deze manier heb ik alles netjes bij elkaar.



Detail van aangesloten servoswitch via de voeding- en databoom. Op deze lade worden 8 decoders (servoswitches) voor 8 zichtbare wissels gemonteerd.

Dit is weer eens een andere manier van monteren en bewaken  ;D

Commentaar en op of aanmerkingen hoor ik graag.

mvg.

Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
    • MCKmodelbouw
Re:Project Lembourg - Noord
« Reactie #13 Gepost op: 12 May 2012, 20:46:58 »
Dat ziet er keurig geordend uit (y)
Lijkt mij ideaal als er iets fout zou zijn. Dan is het tenminste makkelijk te vinden.
Daar deed ik een dag over op/onder mijn vorige baan :-\ ;)

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Project Lembourg - Noord
« Reactie #14 Gepost op: 15 May 2012, 21:35:04 »
Het gemak van deze methode moet zich nog uitwijzen ::). Tot nu toe ben ik er zeer tevreden over.

Om nog even terug te komen op de vraag of de ontkoppelrail echt 2A trekt. Als ik deze aansluit op een voeding van 12VA (1A) dan hoor je de ontkoppelrail alleen maar wat klapperen en verder niets. Denk toch echt dat deze ontkoppelrail wat meer nodig heeft en dus wel degelijk 2A wegtrekt zoals de A-meter het ook aangeeft.

Als iemand een andere mening / ervaring heeft dan hoor ik dat graag.

mvg.

Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.