Toch zou ik niet voor deze methode gaan. Je moet hier zeker weten dat de trein altijd in het middelste spoor past.
Bij eventueel een beetje rangeren (bv omlopen van de lok) overschrijdt je steeds de kortsluitsecties met alle gevolgen van dien.
En bij stilstaan over meer secties gaat dit al helemaal niet werken. Dan heb je 1 grote kortsluiting.
Gewoon in de lussen inbouwen omdat je daar toch maar in 1 richting rijdt en je daar in principe miet stilstaat en als dat wel gebeurd je in een blok stilstaat (onvoorziene omstandigheden voorbehouden. En je hebt daar uimte genoeg om het keerlusblok ruim lang genoeg te maken, zit je altijd safe qua treinlengte.
En verder zou ik geen kortsluitmethode toepassen. Het werkt maar is niet de fraaiste oplossing. Er zijn genoeg elegantere oplossingen beschikbaar (div. varianten van de ultieme keerlusschakeling) die met sensorrails werken en al schakelen voor er een kortsluuiting ontstaat.
Het baanplan wat je nu schetst is wat uitgebreider dan waar je mee begon. Hierin in het station het keerlus probleem oplossen zal och wat lastiger worden.
Dat is een wet bij elke keerlussectie, dus ook bij deze.
Huh? Wat bedoel je hier mee? Stemming makerij! Ga maar na: Trein komt van links op het midden spoor binnen (omschakelmoment).....
De keerlussectie-wet zegt dat de treinlengte niet groter mag zijn dan de keerlussectie groot is. Alleen in dit specifieke geval mag je hier van afwijken als binnen de rijrichting je een trein gaat inhalen via het midden spoor.
Dat was de vraag niet. De vraag ging over een spoor tussen de sporen van de hondebot. Dat je verschillende baan ontwerpen kunt maken ben ik mee eens, maar de vraagsteller vroeg daar in eerste instantie niet om.
Voor alles is een religie . Ook voor hoe je een keerlussectie moet besturen. Daar zijn al heel wat draadjes hier over vol geschreven. Dus het is een persoonlijke voorkeur en daar is ieder vrij in (hoop ik )
Het is lastig te zien, dus ik kan het verkeerd hebben, maar ondanks het wat uitgebreider plan, is het nog steeds maar één spoor dat het keerlusprobleem veroorzaakt.Huub
Jouw verhaal gaat op als je zeker weet dat je nooit de keerlussectie overschrijdt en er niets blijft staan op de scheiding. Plaats je de keerlusschakeling buiten het station dan heb je nooit een probleem hiermee.
Klopt. Maar aanfezien Johan aangeeft dat dit een van zijn ideen is kan het nog wel veranderen en kan de oplossing toch moeilijker blijken.Darom mijn advies om het buiten het station op te lossen. Houdt je in het stationsgebied meer vrijheid mbt ontwerpen.
@ Ernest.... dat is 'm.. Nou snap ik wat men bedoeld en ik zie hier ook gelijk het grote voordeel van.. Alles op die twee rode sporen na heeft dezelfde spanning en kan dus op elke manier bereden worden..