Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DCM motor van Märklin demonteren. door saskia
Vandaag om 18:41:44
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 18:03:03
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:02:25
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:46:52
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 17:27:18
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 16:51:47
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorijzer
Vandaag om 16:29:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 16:01:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44

Auteur Topic: Spoor van twee kanten berijden..  (gelezen 7657 keer)

hubertus

• Offline Offline
Re:Spoor van twee kanten berijden..
« Reactie #15 Gepost op: 13 April 2012, 08:23:34 »
En dan geef je net een voorbeeld dat niet klopt. Je moet een paar basisonderdelen definiëren waar het programma om vraagt als je die nog niet hebt, maar vervolgens kun je in vrij willekeurige volgorde je database opzetten. Je kunt de baan tekenen zonder ook maar één blok te hebben aangemaakt, slechts één wisseldecoder is vereist.
Niet dat er geen onlogische dingen in koploper zitten, alhoewel logica in dit opzicht erg subjectief kan zijn.

Maar gelukkig zijn we niet afhankelijk van koploper. Genoeg alternatieven beschikbaar.

Johan Schalken

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 13 April 2012, 08:51:42 »
De gebruiksaanwijzingen die ik heb gedownload gaan allemaal uit van het feit dat je eerst de blokken moet definiëren en de onderlinge verbindingen maken alvorens je verder kan..

Ik ga ook eens kijken wat Itrain doet... misschien klikt het daar wel mee..

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 13 April 2012, 09:43:08 »
Als ik mensen op weg help met koploper, laat ik ze ook meestal bij de blokken beginnen. Is het simpelste uitleggen aan iemand die koploper verder niet kent. Maar dat betekent niet dat het ook moet op die manier. Vraag is natuurlijk of de maker van de gebruiksaanwijzing bewust mogelijkheden heeft weggelaten om het simpeler te houden of dat hij gewoon niet weet dat  het ook anders kan.  :)

Huub

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 13 April 2012, 10:41:51 »
Citaat
De gebruiksaanwijzingen die ik heb gedownload gaan allemaal uit van het feit dat je eerst de blokken moet definiëren en de onderlinge verbindingen maken alvorens je verder kan..

Zie het probleem niet zo.

Je zal toch ergens de ondelinge relatie van de blokken moeten vastleggen.
Of je dat nou voor of na het tekenen van het baanplan doet, je moet het toch doen anders kan koploper niets.
En dat zal voor andere programma's net zo gelden.

Citaat
Ik ga ook eens kijken wat Itrain doet... misschien klikt het daar wel mee..

Succes met de "klik".

Gr.
Eric
Gr.
Eric

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 13 April 2012, 11:27:04 »
Ik heb ook nog even naar je keerlusprobleem gekeken, maar dat kan volgens mij gewoon worden opgelost met b.v. de keerlusmodule van Wim Ros.
Onderstaande tekening laat zien hoe.

Voorwaarde is wel dat er alleen maar in de aangegeven richtingen wordt gereden.
Omdat het middelste blok omgepoold wordt moet je de treindetectiepunten via een gescheiden detectieschakeling laten lopen (staat niet in de tekening). Immers: de detectiestukken zullen de ene keer in de "common" aansluiting van de booster zitten en de andere keer in de "life" aansluiting.
Normaal gebruik je de aansluitingen op de keerlusmodule ook voor treindetectie, maar dat kan in dit speciale geval niet.

Zo ben ik er nog steeds niet achter welke spoorstaaf onderbroken dient te worden en welke op een ringleiding moet worden aangesloten...

Welke spoorstaaf je kiest voor het onderbreken voor de treindetectiepunten maakt niet uit, zolang je maar consequent over de hele baan dezelfde spoorstaaf neemt.

Gerrit

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 13 April 2012, 12:04:37 »
Ik heb voor je een tekening gemaakt die gebaseerd is op een KL-module die werkt volgens de "kortsluit" methode:

Suk6 er mee

Marius.

« Laatst bewerkt op: 13 April 2012, 12:06:17 door SBBcargo »
Marius

Johan Schalken

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 13 April 2012, 12:20:46 »
Super!!! Hier kan ik al heel veel mee...  (y)

MC

• Mvg Mark
  • Offline Offline
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
« Reactie #22 Gepost op: 13 April 2012, 14:23:14 »
Ik misschien ook wel!

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 13 April 2012, 14:23:29 »
Toch zou ik niet voor deze methode gaan. Je moet hier zeker weten dat de trein altijd in het middelste spoor past.
Bij eventueel een beetje rangeren (bv omlopen van de lok) overschrijdt je steeds de kortsluitsecties met alle gevolgen van dien.
En bij stilstaan over meer secties gaat dit al helemaal niet werken. Dan heb je 1 grote kortsluiting.
Gewoon in de lussen inbouwen omdat je daar toch maar in 1 richting rijdt en je daar in principe miet stilstaat en als dat wel gebeurd je in een blok stilstaat (onvoorziene omstandigheden voorbehouden. En je hebt daar uimte genoeg om het keerlusblok ruim lang genoeg te maken, zit je altijd safe qua treinlengte.

En verder zou ik geen kortsluitmethode toepassen. Het werkt maar is niet de fraaiste oplossing. Er zijn genoeg elegantere oplossingen beschikbaar (div. varianten van de ultieme keerlusschakeling) die met sensorrails werken en al schakelen voor er een kortsluuiting ontstaat.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Johan Schalken

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 13 April 2012, 14:45:35 »
In de lussen komen nog blokken.. en omdat het een hondenbot betreft is het ook niet echt een keerlus principe..
Dus het enige segment waar kortsluiting ontstaat is het middelste spoor in het station.. de overige baanvakken zijn gewoon dubbelsporig en voorzien van blokken..

Johan Schalken

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 13 April 2012, 14:59:14 »
Dit is een van de baanplannen waar ik mee aan het stoeien ben... geeft een beetje aan welke richting ik op wil..

De lengte van het station is 285cm...

Johan Schalken

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 13 April 2012, 14:59:45 »
Dubbele post... sorry..
« Laatst bewerkt op: 13 April 2012, 15:01:24 door Johan Schalken »

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #27 Gepost op: 13 April 2012, 15:22:52 »
In de lussen komen nog blokken.. en omdat het een hondenbot betreft is het ook niet echt een keerlus principe..

Jawel, alleen anders dan jij gewend bent... dat maak je er immers van door die wisselstraten. Ook zonder het middenspoor maar slechts met overloopwissels was het automatisch tot een keerlus geworden in elektrische zin.

Dus het enige segment waar kortsluiting ontstaat is het middelste spoor in het station.. de overige baanvakken zijn gewoon dubbelsporig en voorzien van blokken..

Ik zie in je baanplan tekening ruimte genoeg voor de nette oplossing (iets als Xtreme keerlusschakeling, in de lussen van het hondebot), dus waarom moeilijk doen? Het geeft je bovendien veel meer vrijheid qua rijden.

Overigens valt het wel op dat alle sporen links van de hoofdbaan in je station slechts vanaf het buitenste spoor bereikbaar zijn, is dat wel zo handig?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 13 April 2012, 15:23:22 »
Mijn baanplan is in grote lijnen vergelijkbaar met dat van jou; een heel groot hondebot met in het midden een station. In mijn geval vier sporen.
In beide "knoken"van het hondebot heb ik schaduwstations. De keerlussen heb  ik vlak na de schaduwstations gelegd omdat ik daar ruimte genoeg heb om mijn langste treinen in het "C" blok te laten passen.
De rijrichting maakt helemaal niet meer uit, ik kan op mijn baan rangeren hoe ik wil. Vier treinen in het station laten rijden in tegengestelde richting op maakt niet uit welk spoor.
Naar mijn mening de meest eenvoudige en bedrijfszekere oplossing.
Zou mijn advies zijn.
Groet,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 13 April 2012, 16:46:59 »
??? Een keerlus is een keerlus. Hoe je het ook tekent. En een hondebot met een verbinding in het midden heeft per definitie 2 keerlussen.

Citaat
Ik zie in je baanplan tekening ruimte genoeg voor de nette oplossing (iets als Xtreme keerlusschakeling, in de lussen van het hondebot), dus waarom moeilijk doen? Het geeft je bovendien veel meer vrijheid qua rijden.
Dat proberen we Johan al een tijdje duidelijk te maken, maar als Johan het graag moeilijk oplost. So be it  :'(

Om het simpel te houden is het het beste om het hele stationsgebeuren op de zelfde polariteit te houden en de problemen er buiten op te lossen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric