Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:36:56
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
Vandaag om 13:34:12
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door tijgernootje
Vandaag om 13:34:04
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronaldk
Vandaag om 13:28:46
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 13:23:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Rico [momfer]
Vandaag om 12:41:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Spoor- en tramweg parafernalia door FritsT
Vandaag om 12:03:02
Roco 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:45:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 11:30:37
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
Vandaag om 11:08:45
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 11:06:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:04:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:11:32
20 toen door Harryku
Vandaag om 09:28:47
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 09:22:21
365 "Het is weekend foto's" door 741230
Vandaag om 09:20:36
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 09:16:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:14:29
Heroplage Artitec Plan W? door gtw6016
Vandaag om 09:12:58
Modelbaan Beltheim. door Frank 123
Vandaag om 09:07:53
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 08:32:39
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 07:44:36
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 03:25:10

Auteur Topic: Spoor van twee kanten berijden..  (gelezen 7644 keer)

Johan Schalken

• Offline Offline
Spoor van twee kanten berijden..
« Gepost op: 12 April 2012, 19:14:37 »
Ik ben nu anderhalf jaar aan het werken aan een baanplan en ik struikel elke keer weer over het digitale gedeelte om een simpeler baanplan wat meer pit te geven..

Het basis principe is een hondenbot... nou heb ik daar inmiddels 500 varianten van maar nog niet iets waar ik 200% tevreden ben..
Een van de opties is een klein lokaal station met drie sporen waar het middelste spoor van twee kanten bereden dient te worden..

Simpel voorbeeld..
----------------------  < rijrichting
    \            /
     ------------
    /            \
----------------------   > rijrichting

Mijn vraag is hoe ga ik dat middelste spoor digitaal bedienen...? Heb ik daarvoor een keerlus module voor nodig...?
« Laatst bewerkt op: 12 April 2012, 19:29:13 door Johan Schalken »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Spoor van twee kanten bereiden..
« Reactie #1 Gepost op: 12 April 2012, 19:16:38 »
Daar heb je inderdaad een keerlusmodule voor nodig. En dan zou ik de module in één van lussen van de hondebot zetten en niet op het middelste spoor.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 12 April 2012, 19:21:43 »
Niet in één van beide, maar in beide lussen.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 April 2012, 19:23:46 »
Als het inderdaad echt rondjes rijden is heb je 2 keerlussen nodig. In elke lus 1. De precieze lokatie ligt een beetje aan de rest van het baanplan. Liggen er bv meer sporen in de lussen? Dan moet je het in het aan of afvoerspoor leggen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Johan Schalken

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 April 2012, 19:28:51 »
De lussen liggen vrij ver van elkaar vandaan.. en in de lussen komen in ieder geval een aantal blokken en mogelijk ook 1 schaduwstation..
Het station waar dit dubbel rijden moet plaatsvinden is een 2,5-3 meter lang.. de lussen hebben een lengte van minstens 10 meter en 12 meter... in de korte lus komt waarschijnlijk het schaduwstation te liggen, de lange lus heeft een parade baan en enkele stopblokken..

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re:Spoor van twee kanten berijden..
« Reactie #5 Gepost op: 12 April 2012, 19:32:32 »
De lengte noch de afstand tov elkaar van de lussen doet niet ter zake. Zodra er een situatie ontstaat dat, om het maar even zo te zeggen, de +rail en de -rail elkaar ontmoeten, heb je een KL-module nodig. Met of zonder opstelsporen.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 April 2012, 19:35:29 »
@Johan,

Dan heb je in de lussen in ieder geval genoeg ruimte om daar de twee keerlusschakelingen aan te brengen.
De drie stationsporen hebben dan allemaal dezelfde polariteit.

Weer een probleem opgelost  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Johan Schalken

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 12 April 2012, 19:51:36 »
Dat is juist niet wat ik wil.. het middelste spoor dient uitsluitend als inhaal spoor wanneer dat nodig is.. de twee buitenste sporen worden alleen in een richting gereden..
Dus de keerlusmodule wil ik uitsluitend gebruiken voor het middelste spoor.. maar dat kan dus niet begrijp ik?

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 12 April 2012, 20:02:18 »
Als je een keerlusmodule hebt die werkt op kortsluiting-detectie, kan wat je wil in ieder geval.
Bij keerlusmodules die op een andere manier werken, zal het niet altijd kunnen.

Huub

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 April 2012, 20:13:11 »
Citaat
Dat is juist niet wat ik wil..
Dat is wel wat je wil  8) aleen weet je dat nog niet.
Wat jij wil is kortsluiting voorkomen op dat middenspoor. Dat voorkom je door voor het station de polariteit om te polen. Op die manier hoef je in het station geen moeilijke toeren uit te halen en hebben alle 3 de sporen dezelfde polariteit.

Citaat
Dus de keerlusmodule wil ik uitsluitend gebruiken voor het middelste spoor.. maar dat kan dus niet begrijp ik?
Niet kunnen is kort door de bocht maar het is gemakkelijker om het probleem buiten dat spoor op te lossen. Zie hierboven.

Uit je verhaal en vragen blijkt dat je nog teveel analoog denkt. Daar bepaalde de polariteit van de spoorstaven de rijrichting. Staat daar een + op de rechter rails dan rijdt de lok vooruit. Staat de lok op de linker rails dan rijdt ie achteruit.
Dat hele idee moet je loslaten.
Bij digitaal staat er een gecodeerd bloksignaal op de rails. De rails hebben snel achter elkaar een positieve en engatieve polariteit. Daar haalt de lokdecoder zijn instructies uit en stuurt daarmee de lok aan, ongeacht de polariteit op de rails.
Maar het signaal gaat wel over twee rails en daarom ontstaat er toch kortsluiting. Die los je op door de keerlusschakeling. Die schakelt in die sectie de polariteit van de rails om. De lokdecoder merkt daar eigenlijk niets van. Die ziet nog steeds de commando's voorbij komen en handelt daar na.
De lok blijft dus gewoon in dezelfde richting doorijden. Al zou je er 10 keerlusschakelingen achter hangen die steeds de polariteit wisselen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Sander

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 April 2012, 20:18:12 »
Johan,

2 keerlusschakelingen, 1 in een blok in de linker lus en 1 in een blok in de rechter lus.
Probleem opgelost.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Johan Schalken

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 12 April 2012, 20:30:26 »
Dat ik nog teveel analoog denk klopt als een bus... Analoog gezien zou ik dit zo oplossen met relais en reed contacten..
Digitaal blijkt nog een flinke klus als je daar aan wil beginnen... zelfs op een simpel baanplan. Het duurde al even voordat ik door had dat je het best een blok in drie delen kan opdelen..
Voor een analoge herintreder valt het digitaal verhaal gewoon tegen.. komt ook eigenlijk een beetje door de informatie die je net niet kan vinden... wat sluit je aan en waarop en hoe..
Zo ben ik er nog steeds niet achter welke spoorstaaf onderbroken dient te worden en welke op een ringleiding moet worden aangesloten...

Ook heb ik al gekeken naar Koploper omdat het heel veel word gebruikt hier.. echter ondanks dat mijn computer kennis ver boven het gemiddelde ligt vind ik het programma zo onlogisch als de pest.. maar dat is voor later..

Dus in dit geval moet ik een inrij blok maken waar 1 keerlus module word geplaatst en dat voor beide kanten..? Heeft dat inrij blok ook nog een minimale lengte nodig..?

Sander

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 12 April 2012, 20:35:50 »
Johan,
verdeel je keerlussen in blokken.
Neem 1 blok, wat langer is dan je langste trein. En sluit dit aan via een keerlusmodule.
Doe dit in beide keerlussen.

Kies 1 spoorstaaf voor je onderbrekingen, let erop dat de onderbrekingen allemaal indezelfe spoorstaaf zitten.

Beide spoorstaven verbind je vervolgens via een bezetmelder aan je ringleiding.
Stukken spoor waar geen bezetmelder aan vast zit verbind je door een diodebrug (gelijkrichter) aan je rignleiding.

mvg,
 Sander

mvg,
 Sander

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 April 2012, 20:43:42 »
Zoals gezegd. Probleem opgelost  ;D
Citaat
Zo ben ik er nog steeds niet achter welke spoorstaaf onderbroken dient te worden en welke op een ringleiding moet worden aangesloten...
Maakt niet uit. Kies er 1 uit en houdt die consequent aan.

Citaat
Ook heb ik al gekeken naar Koploper omdat het heel veel word gebruikt hier.. echter ondanks dat mijn computer kennis ver boven het gemiddelde ligt vind ik het programma zo onlogisch als de pest.. maar dat is voor later..
Velen zijn je voor gegaan. Als je er een beetje in duikt komt het vanzelf. Niet gelijk beginnen met een megabaan met alle toeters en bellen willen besturen.
Dan loop je bij elk programma vast.
Gewoon simpel beginnen en het stukje bij beetje opbouwen. En natuurlijk het koploperforum gebruiken.

Citaat
Dus in dit geval moet ik een inrij blok maken waar 1 keerlus module word geplaatst en dat voor beide kanten..? Heeft dat inrij blok ook nog een minimale lengte nodig..?
Dit heb je aan twee kanten nodig omdat je twee keerlussen hebt.
En de lengte van het keerslusblok moet minimaal zolang zijn als de langste trein waarmee je gaat rijden.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Johan Schalken

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 13 April 2012, 07:39:07 »
Super... ik ga daar eens mee aan de slag...

Het probleem wat ik met Koploper heb is dat het achterstevoren werkt.. waarom eerst de blokken definiëren etc en dan pas de baan..?
En zo zijn er meer dingen met het programma die gewoon niet logisch zijn..