Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen  (gelezen 24507 keer)

vrijbuiter55

  • De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #15 Gepost op: 09 april 2012, 13:05:42 »
Gedeelde smart, is halve smart.    :o  (y)
Ik vind het reuze interessant wat jullie doen en volg jullie op de voet.  ;D

Ponytail

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #16 Gepost op: 09 april 2012, 13:23:29 »
Weg bij Railz?

Railz heeft tegenwoordig echt stromend water: er zijn zoveel tranen gevloeid bij zijn vertrek. Genoeg om alle rivieren tevullen! :o

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #17 Gepost op: 09 april 2012, 14:03:13 »
 :o Ivo, Styreen???  ;)
 ;D Ahhh, de draaistellen zijn wel soldeerspul...

ff. serieus: ziet er goed uit, en ook al zou het bij mij nérgens bij passen (en dan ben ik eindelijk eens bezig om "lijn" in de verzameling te brengen), ik krijg toch wel neigingen... Komt waarschijnlijk vooral door de beschildering: ik ben gék op sierbiezen, krullen en frutsels (al kan ik ze nauwelijks fatsoenlijk trekken... :'( )
Daarbij vind ik ook het interieur van dat orgel in het NSM zo mooi...Natuurlijk, het is een vervoermiddel, maar in dit ding wil je toch (al dan niet op de Hofpleinlijn) bést een aantal uren vertoeven als de verwarming en het licht tenminste blijven werken om al dat vakmanschap en handwerk rustig te bewonderen...

Hou je ons op de hoogte van de vorderingen en vooral de dingen waar jij tegen aan loopt...

Tenslotte voor de moderator(en):
Ik zie inmiddels "geprinte kappen", "geplot styreen"en "gefreesd styreen"...
Ik vind de technieken alledrie geweldig, maar is het een idee (en überhaupt mogelijk) om dit in dit forum "beter vindbaar" te maken? Misschien net zoals inmiddels bij de Bruggen een IG???
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #18 Gepost op: 09 april 2012, 23:15:17 »
Gewoon uitgebreid zoeken op ZHESM en alleen onderwerp aanvinken en je krijgt de topics.

Interieur van de ZHESM kun je je nog aardig op uitleven. Wat te denken van teakhouten latjes op de 3e klas banken en bronzen leuningen en groen gecapitonneerde 2e klas banken met ronde wangen. Het binnenschilderwerk zit tegen het plafond, dus daar zie je niets van. Maar op de rugleuning van elke bank zat een gloeilamp. Een 3mm LED is eigenlijk net te dik, maar iets kleiner in goldenwhite boven elke bank en in het midden onder de lichtbak boven elk raam? Is toch een aardig gezicht. Krijg je net zoiets als in de TEE restauratierijtuigen.

Maar dit ZHESM stel moet wel eens af worden gemaakt, dus misschien gaat mijn fantasie weer met me op de loop.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #19 Gepost op: 10 april 2012, 19:29:44 »
Het dak van de C is inmiddels redelijk in vorm. Nu nog wat schuren en plamuren om het echt goed glad te krijgen en met een laagje spuitplamuur kijken of het een beetje klopt.

Kleine voortgang: ik heb de 3 bodemplaten van de C op elkaar gelijmd met UHU lijm en wat andere onderdelen om de meest logische bouwvolgorde voor mezelf te bepalen.



De eerste 2 platen van de bodem van de C. De grote gaten in de bodem zijn bedoeld om de flenzen van de wielen van het draaistel te laten bewegen. Deze diepte is voor RP25 wielen niet nodig, maar voor NEM wielen geen overbodige luxe. Maar zo kun je nog wat spelen met verschillende draaistellen en verschillende wielen.



En de bovenste plaat erop. Provisorisch staan hier nu ook de kopwanden van de coupé erop waartegen aan de balkons moeten komen. In deze kopwanden moet ik nog de deurramen uitsnijden, want die waren wel open, voor zover ik dat op foto's kan nagaan. Een foto maakt me wel aan het twijfelen: in het boek over de HSM staat een foto van het interieur van een stukje B rijtuig met een schuifdeur en erachter een dichte deur. Ik kan zo snel niet vinden waar deze zit, maar dan zou misschien toch de deur naar de balkons dicht zijn geweest.



De onderste zijwand versterkingen, waar tevens de bevestiging van de bak aan de bodem aan komt heb ik hier al aan de tussen wand gelijmd. Bovenaan deze zijwanden zit een strip styreen, die precies gelijk valt met de bovenste zijkant van de tussenwand en ook gelijk komt met de kopwanden. De zijkant met de ramen komt hier dan strak tegenaan en maakt een kleine bolling naar binnen aan de onderkant. Dit zou met een beetje voorbuigen van de onderkant van de zijwand gewoon strak moeten passen. De zijwand bestaat uit 0,5mm styreen en zwabbert los natuurlijk wel. Maar tegen deze zijwand geplakt zou het meer stevigheid moeten krijgen. Omdat de bovenkant koud onderaan het dak wordt gelijmd, denk ik daar nog een vierkant stuk styreen strip tegenaan te lijmen. Dan zit het zeker recht.



Hier loop ik tegen nog een vraag aan. De bevestiging van de bak aan de bodem komt precies op de plek waar de banken zitten. Waarschijnlijk is het de bedoeling de zittingen daar dan maar weg te laten. Dat klopt dan wel ongeveer, maar het middenpad wordt geblokkeerd  :D. Lijkt wel een SLT.





Later maar eens kijken of ik de balkons op de koppen in elkaar krijg. Daar zijn een paar kleine aanpassingen nodig voor mijn versie. De opening in de zijwanden moet iets groter, omdat de dubbele teakhouten klapdeuren in totaliteit een iets bredere opening lijken te hebben, en de lampgaten in de kopwand moeten dicht. Dat klopt wel voor een Ces van na 1926, maar niet voor een C van daarvoor.



Alle onderdelen voor het balkon



Provisorisch gepast.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #20 Gepost op: 10 april 2012, 21:59:37 »
die bevestiging zit inderdaad op de plek van een zitting, camoufleert m een beetje... (speelt voor zitting, al loopt ie door in het pad wegens de stevigheid) je kan daar dus bankjes met maar 1 zitting neerzetten zoals je al voorstelde. Niet de meest elegante oplossing maar wel de stevigste die ik kon verzinnen  ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #21 Gepost op: 10 april 2012, 22:15:53 »
Stevig is het zeker. Misschien ga ik iets verzinnen met kleurgebruik of de banken voorzien van latjes fineer  ;)

Het past allemaal heel mooi.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #22 Gepost op: 10 april 2012, 22:18:10 »
je kan ook de bovenste van de 2 lagen van de bevestiging ter hoogte van het middenpad wegsnijden, dan is in elk geval de zitting onderbroken voor het oog.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #23 Gepost op: 10 april 2012, 22:33:01 »
Dacht ik ook al aan, maar is misschien net iets minder stevig. Is wel een optie voor later als de bak wat verder is.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #24 Gepost op: 13 april 2012, 23:21:17 »
Volgende stap: interieur en eerste kop.

Het interieur zit gelijmd en is gepast in de kap:



Hier zie je ook de kop, die is opgebouwd uit 5 delen. De zijkanten worden in de 45 graden hoeken afgeschuind, zodat de buitenkant strak past.



Hier zie je wat ik eerder bedoelde met de bevestiging op de plaats van een bank. Dat wordt rugleuning plaatsen, aan een kant de zittinge plaatsen en de andere kant een dunner plaatje op de bevestiging maken.



De kop van iets dichterbij. Hier ben ik nog niet helemaal tevreden over. Het past niet strak tegen de bodem en ook de aan de onderkant geplaatste driehoekjes hebben meer speling dan ik had verwacht.

Van boven ziet het er dan zo uit:



Ik denk dat de deur en wand die schuin staan kleiner moeten worden, zodat een en ander strak tussen het front en de panelen waar de zijdeuren in zitten passen. Floris, klopt dit?

Het is nog makkelijk weer los te maken nu en aan te passen.

Dan voor de aardigheid een paar plaatjes hoe het moet gaan worden:





Op het plaatje hieronder zie je nog de dwarsbalken waar de zijwanden op rusten. Dat heeft alleen de C. De C heeft namelijk vanaf de bufferbalken een recht chassis, waar via dwarsbalken het geheel op rust. De mBC en mB hebben dat niet, want die hebben gebogen chassisbalken, die de buitencontouren van de bak volgen. Ik twijfel nog of de onderste bodemplaat, die hier uitsteekt alsof het geheel op een U of H profiel rust op de C thuishoort. De chassisbalk ligt in elk geval meer naar binnen en de dwarsbalken lopen vanaf de bovenkant sterk rond naar binnen en hebben geen recht vlak aan de zijkant. Even verder puzzelen met foto's.



Aan de andere kant heb ik de zijwanden vast haaks in de kopwand gelijmd:



En hier zie je hoeveel de zijwand toch nog uitsteekt tov het chassis:



wordt vervolgd.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 14 april 2012, 12:22:29 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #25 Gepost op: 14 april 2012, 11:01:59 »
Mooi bouwverslag Ivo , gaat een perfect treinstel worden . (y) (y)

( ik zie 2 dezelfde foto's , klopt dat ? )

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #26 Gepost op: 14 april 2012, 11:11:57 »
als ik heeel heeel heeel eerlijk ben, vindt ik deze nu al 10 keer mooier dan de geprinte versie ( sorry Jan)
Mvg Marty,

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #27 Gepost op: 14 april 2012, 12:23:57 »
( ik zie 2 dezelfde foto's , klopt dat ? )
Nu niet meer. Ik kon het nog veranderen.

@Marty, er komt nog wel iets meer aan detaillering. Dat ben je misschien al een beetje gewend.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #28 Gepost op: 14 april 2012, 12:51:15 »
Daarom zei ik ook nu al  :)
Mvg Marty,

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS-Werkspoor - ZHESM 3 delig treinstel uit gefreesd styreen
« Reactie #29 Gepost op: 15 april 2012, 00:40:29 »
Na één kop en de raad van Floris weet ik weer iets meer. Dus de volgende kop iets anders aangepakt en die is volgens mij gewoon goed.

Zoals gezegd heb ik eerst de twee zijwanden haaks in de coupéwand gelijmd en goed laten drogen. Dan heb je in elk geval een vaste basis voor de rest. Daarna heb ik de driehoekjes vooraan strak en passend tegen de voorkant aangelijmd en vervolgens de frontwand vastgezet, zodat het geheel in de omtrek vaststaat:







Met de nog te herstellen kop ernaast voor het verschil in passing:



Dan de tussenwanden weer 45 graden afgeschuind. Voor de passing heb je nu, omdat de zijwanden en de kopwand al met elkaar verbonden zijn een goede referentie. Dus dan past dat gewoon goed en blijft de rest keurig haaks:



Dit wandje zit gelijmd met cyanoacrylaat met een beetje hulp van versneller.

De andere wand heb ik gewoon met Revell lijm vastgezet en eerst gefixeerd met 2 stukjes tape:



En maar even op de draaistellen gezet:



Achter de mBC van Sabro, die hoger is dan deze van styreen:



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*