@ Jamie: Het seizoen van de autoslaaptrein bestaat grofweg drie periodes. Voor de zomervakantie, tijdens de zomervakantie en na de zomervakantie. Dit zegt namelijk iets over de verhouding van slaapwagens (MU en AB30) en de ligwagens (Bcm en Bcvm/Bcvhm). In de zomervakantie gaan er veel meer gezinnen met kinderen mee en die kozen vaak voor de ligwagens. Dat is eigenlijk de enige periode dat er twee Bcm rijtuigen gebruikt werden, standaard reed er maar 1 mee. Ik vermoed dat de samenstelling van Gert ook uit de zomervakantie komt.Voor en na de zomervakantie rijden er meer slaapwagens mee, drie tot vier slaapwagens waren geen uitzondering. 2 tot 3 Bcvm rijtuigen, 1 Bcm en een restaurant en de rest autowagens. Dit zijn eigen bevindingen uit de tijd dat ze nog op Bologna en Avignon reden, hoe het nu is weet ik niet.Uiteraard waren er kleinere samenstellingen mogelijk maar niet vaak op deze bestemmingen. Ze hebben eens een zondagtrein op Narbonne geprobeerd en die liepen duidelijk minder goed. De kortste samenstelling die ik heb gehad was: 1700-restauratie-Bcm-Bcvhm-Bcvm-AB30-4 DD. Blijf je in H0 net onder de drie meter. Als je wilt rijden met juiste samenstellingen en je hebt weinig ruimte, dan moet je geen autoslaaptrein samenstellen. Ik heb zelf een complete autoslaaptrein samen kunnen stellen die goedkoper was dan twee Roco plan V treinstellen, heb ik toch meer trein voor dat geld. Mvg,Marc
@1202 Ben ik volledig mee eens. (alleen heb ik ze verzameld,en rijd er niet mee)Ik heb zelf dienst gedaan bij de autoslaaptrein in de zomermaanden als seizoenswerk.Dit was in de periode van 1992-1998 (wagons-lits)Van die periode weet ik de treinsamenstellingen wel.
@1202 in de NS tijd kende ik de wagons bcvm niet sorry,maar alleen de bcm en de bcvmh.De bcm en de bcvmh hadden allemaal een NS teken en een geel maantje met de tekst choucette.Ik dacht dat die bcvm weer later aangekocht waren te versterking of voor de citynigtline en allemaal lichtblauw waren,maar dan zal ik dan misschien verkeerd hebben?Wel dat er een tiental rijtuigen bcvmh geschikt zijn gemaakt voor 200km/u (7en 8ste computercijfer is dan 90 ipv 70 ter herkenning) zie daarvoor lijstje van martijn
Hi Jamie, ik ben heel geinteresserd in samenstellingen uit die tijd. Zou je er een paar kunnen delen? Bv uit begin jaren 90.
Voordat er misverstanden ontstaan, we hebben het over dezelfde rijtuigen. Ik was in de veronderstelling dat de 10 rijtuigen de geschikt waren voor 200km/u de aanduiding Bcvmh droegen en de overige 19 Bcvm, vanwege het ontbreken van de railrem en generators op de draaistellen. Ik ben uitgegaan van de interne aanduiding die men EETC gebruikte. Wagon-Lits had bij type aanduidingen ook andere ideeën dan NS internationaal. (M, MU, MUs of MUn) Het is maar welke info je als uitgangspunt gebruikt.Bij voorkeur een samenstelling waarin DD's van de FS verwerkt zitten. Er zijn maar weinig foto's van te vinden van deze wagens in een complete autoslaaptrein.Mvg,Marc