Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
12 December 2025, 23:26:22
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Rondom Charlois door hervé
12 December 2025, 22:02:07
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 December 2025, 20:12:26
3 januari NVBS oliebollenrit door KNed
12 December 2025, 19:24:20
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Mark D.
12 December 2025, 16:30:02
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
12 December 2025, 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
12 December 2025, 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
12 December 2025, 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
12 December 2025, 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
12 December 2025, 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
12 December 2025, 12:08:21
  

Auteur Topic: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005  (gelezen 39534 keer)

Gert1

  • Gast
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #15 Gepost op: 18 October 2013, 21:15:34 »
Of EETC al die rijtuigen heeft overgenomen van CNL weet ik niet.
Maar aan die afwijkende kleur te zien in ieder geval ééntje.
Zie mijn foto's hierboven.

Mvg,
Gert

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #16 Gepost op: 18 October 2013, 21:21:28 »
@noordwaarts ik ben benieuwd,kunt u eens kijken wat er op het rijtuig voor typeaanduiding staat,en het rijtuignummer?
Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 01 February 2014, 07:10:51 door Peter Korsten »

Gert1

  • Gast
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #17 Gepost op: 18 October 2013, 21:23:32 »
Ik zal het straks voor je nakijken.

Mvg,
Gert

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #18 Gepost op: 18 October 2013, 21:56:29 »
Wat ik wel via google heb gevonden is deze mooie site.
http://stortenbeker.eu/groot.asp?f1=nummer&q1=6184.0590108&o2=&f2=&q2=&o3=&f3=&q3=&start=2
Daar zie je 1 van de 10 couchette's met gele maan die geschikt is voor 200km/u een bcvmh is.
Nu nog kijken of de couchette voor 160km/u ook een bcvmh is,zo ja lijkt de vraag opgelost te zijn.

Ik ben nu nog erg benieuwd naar de cnl wagontype benaming van LSModels.
Die heb ik inmiddels gevonden!
http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?p=615432&sid=929437db97363abbb6dbcf468706d507
Daar zie je aan het wagennummer dat dat rijtuig in cnl uitvoering een ex NS bcvmh couchette rijtuig moet zijn geweest.
Heeft iemand enig idee waar de bcmh vandaan komt waar 1202 het over heeft?
Ik ben nu dan toch wel benieuwd eerlijk gezegd.
Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 18 October 2013, 22:17:40 door Jamie »

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #19 Gepost op: 18 October 2013, 22:36:54 »
Ik ken zelf bij EETC alleen maar Bvcmh rijtuigen of ze nu rood/blauw/cnl blauw zijn. Ongeacht of het rijtuigen zijn uit de 70 of 90 serie. Er zijn 6 rijtuigen geweest die in het CNL blauw hebben gereden bij EETC. Waarvan er nu nog 3 rondrijden maar het kan zijn dat die ondertussen rood zijn geworden. 
Voor grootspoorfoto's zie site

Maarten.T

  • Online Online
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #20 Gepost op: 18 October 2013, 22:55:03 »
De 6 rijtuigen die voor CNL (2002-2004) hebben gereden zijn de 61 84 05-90 103, 104, 106, 107, 109, 110.
Daar zijn er in 2011 2 van gesloopt 103 en 109.
Er is er ook nog 1 verkocht en dat is de 106.
Wat de status van de 104, 107, 110 is weet ik niet

Gert1

  • Gast
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #21 Gepost op: 18 October 2013, 23:10:28 »
Zojuist even gekeken. Dit rijtuig:

heeft als opschriften Bcvmh 61 84 05-90 110-8

mvg,
Gert

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #22 Gepost op: 19 October 2013, 03:34:05 »
@ Jamie: Het seizoen van de autoslaaptrein bestaat grofweg drie periodes. Voor de zomervakantie, tijdens de zomervakantie en na de zomervakantie. Dit zegt namelijk iets over de verhouding van slaapwagens (MU en AB30) en de ligwagens (Bcm en Bcvm/Bcvhm). In de zomervakantie gaan er  veel meer gezinnen met kinderen mee en die kozen vaak voor de ligwagens. Dat is eigenlijk de enige periode dat er twee Bcm rijtuigen gebruikt werden, standaard reed er maar 1 mee. Ik vermoed dat de samenstelling van Gert ook uit de zomervakantie komt.

Voor en na de zomervakantie rijden er meer slaapwagens mee, drie tot vier slaapwagens waren geen uitzondering. 2 tot 3 Bcvm rijtuigen, 1 Bcm en een restaurant en de rest autowagens. Dit zijn eigen bevindingen uit de tijd dat ze nog op Bologna en Avignon reden, hoe het nu is weet ik niet.

Uiteraard waren er kleinere samenstellingen mogelijk maar niet vaak op deze bestemmingen. Ze hebben eens een zondagtrein op Narbonne geprobeerd en die liepen duidelijk minder goed. De kortste samenstelling die ik heb gehad was: 1700-restauratie-Bcm-Bcvhm-Bcvm-AB30-4 DD. Blijf je in H0 net onder de drie meter. :)

Als je wilt rijden met juiste samenstellingen en je hebt weinig ruimte, dan moet je geen autoslaaptrein samenstellen. ;) Ik heb zelf een complete autoslaaptrein samen kunnen stellen die goedkoper was dan twee Roco plan V treinstellen, heb ik toch meer trein voor dat geld. :P

Mvg,
Marc

@1202 vraagje heeft u misschien een foto van de bcvm?
Ik ben nu na al deze voorgaande antwoorden toch wel erg benieuwd welk rijtuig u nu bedoeld.
Mvg jamie diks

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #23 Gepost op: 19 October 2013, 05:21:12 »
@1202 Ben ik volledig mee eens. (alleen heb ik ze verzameld,en rijd er niet mee)
Ik heb zelf dienst gedaan bij de autoslaaptrein in de zomermaanden als seizoenswerk.
Dit was in de periode van 1992-1998 (wagons-lits)
Van die periode weet ik de treinsamenstellingen wel.


Hi Jamie, ik ben heel geinteresserd in samenstellingen uit die tijd.  Zou je er een paar kunnen delen? Bv uit begin jaren 90.

Over de bvcm/Bcvm, volgens mij heeft die nooit gereden in deze treinen. Er waren twee typen, de ex-TUI, Type Bcvmh, en de rijtuigen uit de DB/NS ligwagenpool, type Bcm en Bcmh. Rijtuigen waren identiek, de h staat ergens voor, maar weet ik zo niet. Waarschijnlijk type verwarming oid.

Gr.
Cornelis

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1818
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #24 Gepost op: 19 October 2013, 08:43:15 »


Gezien de vraag over de CNL-kleurstelling van de EETC Bcvmh-rijtuigen hieronder de stand van zaken op dit moment:
61 84 05-90 104-1   CNL
61 84 05-90 107-4   CNL
61 84 05-90 108-2   Blauw
61 84 05-90 110-8   CNL
61 84 05-70 111-0   Rood
61 84 05-70 115-1   Blauw
61 84 05-70 117-7   Rood
61 84 05-70 118-5   Blauw
61 84 05-70 120-1   Rood
61 84 05-70 121-9   Rood
61 84 05-70 122-7   Blauw
61 84 05-70 123-5   Blauw
61 84 05-70 124-3   Rood
61 84 05-70 125-0   Blauw
61 84 05-70 126-8   Blauw
61 84 05-70 127-6   Rood
61 84 05-70 129-2   Blauw

Martijn
« Laatst bewerkt op: 19 October 2013, 08:47:14 door martijnhaman »

1202

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #25 Gepost op: 19 October 2013, 08:52:29 »
@1202 in de NS tijd kende ik de wagons bcvm niet sorry,maar alleen de bcm en de bcvmh.
De bcm en de bcvmh hadden allemaal een NS teken en een geel maantje met de tekst choucette.
Ik dacht dat die bcvm weer later aangekocht waren te versterking of voor de citynigtline en allemaal lichtblauw waren,maar dan zal ik dan misschien verkeerd hebben?
Wel dat er een tiental rijtuigen bcvmh geschikt zijn gemaakt voor 200km/u (7en 8ste computercijfer is dan 90 ipv 70 ter herkenning) zie daarvoor lijstje van martijn

Voordat er misverstanden ontstaan, we hebben het over dezelfde rijtuigen. Ik was in de veronderstelling dat de 10 rijtuigen de geschikt waren voor 200km/u de aanduiding Bcvmh droegen en de overige 19 Bcvm, vanwege het ontbreken van de railrem en generators op de draaistellen. Ik ben uitgegaan van de interne aanduiding die men EETC gebruikte. Wagon-Lits had bij type aanduidingen ook andere ideeën dan NS internationaal. (M, MU, MUs of MUn) Het is maar welke info je als uitgangspunt gebruikt.

Hi Jamie, ik ben heel geinteresserd in samenstellingen uit die tijd.  Zou je er een paar kunnen delen? Bv uit begin jaren 90.

Bij voorkeur een samenstelling waarin DD's van de FS verwerkt zitten.  ;) Er zijn maar weinig foto's van te vinden van deze wagens in een complete autoslaaptrein.

Mvg,
Marc

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #26 Gepost op: 19 October 2013, 13:23:06 »
Een goedemorgen.
Ik heb helaas alles op dia,en niet gedigitaliseerd.
Dit is wat ik zovlug even kon vinden in mijn diabox,en op internet.

1111+bcvmh ferrien kleur+2x bcvmh blauw+adagio+2xMu ten +7xstava 2 assers. (11-07-95)
1124+2xMu ten+andante+2xbcvmh blauw+bcm blauw+9x stava. (1995)
1142+3xMu ten+andante+2xbc10+5xDD. (02-04-93)
1204+2xbcm+2xbcvmh blauw+allegro+2xMu nieuwe kleur+7xDD.
1124+2xMu+andante+2xbcm oceaan blauw+4xDD. (1989)
1122 blauw zonder neus Asein+2xWLABm+2xMu+geel/blauwe restaurant+3xbc9+5xduitse autowagon 3 asser
1606+3xbcm oceaan blauw+geel/blauwe buffet+Mu+WLABm+6xduitse autowagon 3 asser.
647+1xbcm oceaan blauw+geel/blauwe buffet+2xMu ten+4xduitse autowagon 3 asser.
1309+2xMu ten+andante+3xbc10+10xstava.
1107+mu ten+mu nieuwe kleur+allegretto+4xbcvmh blauw+1xbcm blauw+7xDD. (1996)
1770+mu nieuwe kleur+andante+5xbcvmh blauw+1x bcm blauw+7xDD (16-08-02)
1151+WLABm railtour+Mu ten+Mu eerste kleur+geel/blauw restaurant+5xbc9+12xstava (20-07-83)

Modellen zijn te verkrijgen als:
Bcm oceaan blauw van LSmodels 11023+11024
Bcm blauw met maan en ns teken LSmodels 12097
Bcvmh ferrien LSmodels 44010-2
Bcvmh blauw met maan en ns tekens LSmodels 44011-1+44011-2
Buffet geel/blauw frank oude elferink
Restaurant geel/blauw frank oude elferink
Wlabm ten roco 44841
Mu ten rivarossi 3607+3541
Mu nieuwe kleurstelling LSmodels 5657
Bc9 roco 1:87 nr 45307
Bc10 roco 1:87 nr 45391
Sncf DD heris en LSmodels
Stava LSmodels 30192-1+30192-2
Bruine duitse autowagons 3asser roco 1:87

Mvg jamie diks

« Laatst bewerkt op: 19 October 2013, 13:37:58 door Jamie »

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #27 Gepost op: 19 October 2013, 14:12:38 »
Voordat er misverstanden ontstaan, we hebben het over dezelfde rijtuigen. Ik was in de veronderstelling dat de 10 rijtuigen de geschikt waren voor 200km/u de aanduiding Bcvmh droegen en de overige 19 Bcvm, vanwege het ontbreken van de railrem en generators op de draaistellen. Ik ben uitgegaan van de interne aanduiding die men EETC gebruikte. Wagon-Lits had bij type aanduidingen ook andere ideeën dan NS internationaal. (M, MU, MUs of MUn) Het is maar welke info je als uitgangspunt gebruikt.

Bij voorkeur een samenstelling waarin DD's van de FS verwerkt zitten.  ;) Er zijn maar weinig foto's van te vinden van deze wagens in een complete autoslaaptrein.

Mvg,
Marc


Die italiaase DD zaten in de treinen bologna zover ik weet.
Dat is iig jaar 2002 geweest zo uit mijn hoofd.dat zijn die grijs/rode wagons met lage bovenverdiepingen toch?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50210.msg807303.html#msg807303
Deze had ik al eerder eens gepost.
Mvg jamie
« Laatst bewerkt op: 19 October 2013, 20:39:21 door Jamie. Reden: link toegevoegd met fotos italiaanse DD. »

1202

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #28 Gepost op: 19 October 2013, 17:43:00 »
Ter aanvulling op het lijstje modellen van Jamie:

Er zijn meer bruikbare modellen van de Less autowagens. Naast de 30192 zijn ook 30193, 30194, 30197 en 34010 te gebruiken.

Wat betreft de FS DD's zie ik nu pas dat er al een topic over bestaat :-[, ik ga dat eens doornemen.

Mvg,
Marc

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
Re: Discussie over EETC samenstellingen vanaf 2005
« Reactie #29 Gepost op: 19 October 2013, 20:30:01 »
Als het goed is staat er hier op dit forum,misschien wel dat topic waar je het over hebt zelfs,een dia overgefotografeerd met mijn digitale camera.
Daarop zie je duidelijk de italiaanse DD afgebeeld met een ACTS 6005 in den bosch.
Zie daarvoor deze link onderaan.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50210.msg807303.html#msg807303
Mvg jamie
« Laatst bewerkt op: 01 February 2014, 07:17:24 door Peter Korsten »