Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
Vandaag om 17:55:09
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Lichtprintjes NS2400 door Jint Nijman
Vandaag om 16:57:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
  

Auteur Topic: Wat is handiger, digitaal of Analoog?  (gelezen 16893 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Wat is handiger, digitaal of Analoog?
« Reactie #90 Gepost op: 08 April 2012, 15:21:35 »
Ja, jullie zien het verkeerd.  ;D
Het gaat om de voorspelbaarheid. Op ieder punt van de baan kun je voorspellen in welke richting een willekeurige loc zal rijden rijden als je de regelaar naar rechts draait. Bij digitaal moet je weten wat voor- of achterkant van de loc is.
We rijden niet allemaal Amerikaans en/of met stoom. Van veel moderne locs is het vaak niet of slechts met moeite te zien.
 
Ik vind het analoge denken hierin logischer en daarmee makkelijker. Maar dat is uiteraard persoonlijk.

Huub

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9394
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Wat is handiger, digitaal of Analoog?
« Reactie #91 Gepost op: 08 April 2012, 15:27:00 »
Citaat
Van veel moderne locs is het vaak niet of slechts met moeite te zien

Met een stuurstand aan 2 kanten is achter voor en voor achter niet ? Dus maakt het niet uit. Waar kijk je dan naar, juist de verlichting, is bij digitaal niet anders..

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8589
Re:Wat is handiger, digitaal of Analoog?
« Reactie #92 Gepost op: 08 April 2012, 15:31:44 »
Och, je hebt cabine 1 of cabine 2.
Jeroen

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9394
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Wat is handiger, digitaal of Analoog?
« Reactie #93 Gepost op: 08 April 2012, 15:34:35 »
Kan, maar wat is dan voor en wat achter, als naar de grolsch veste ga rijdt die trein vooruit, kom ik terug rijdt ie dan achteruit of ook gewoon vooruit. Hij wordt in Enschede echt niet gedraaid...dus een beetje onzin is dit als argument wel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26576
    • Pagina van klaas
Re:Wat is handiger, digitaal of Analoog?
« Reactie #94 Gepost op: 08 April 2012, 15:46:56 »
Och, je hebt cabine 1 of cabine 2.
Precies. En cabine 1 is per definitie de voorkant. Maar dat is dus lastig te zien.
Het argument "ja kan het aan de verlichting zien", dat heb ik vaker gehoord. Maar dat gaat in mijn geval niet op, omdat ik semi-automatisch rijd, en die automaat kan de lampjes niet zien.
Ook het argument dat aan de achterkant van het ovaal links ineens rechts is geworden gaat bij mij niet op omdat mijn baan langs de muren van de kamer loopt. Ik sta er middenin, dus linksom is altijd linksom, waar ik ook kijk.

Ik blijf bij mijn stelling dat bij analoog 2-rail de rijrichting altijd voorspelbaar is. Je kan wel allerlei argumenten verzinnen om dat te ontkrachten, maar dan heb je het toch niet helemaal begrepen. Of je kijkt er vanuit een andere visie naar.

Wat echte treinen betreft, die rijden altijd vooruit, gezien vanuit de positie van de machinist.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Wat is handiger, digitaal of Analoog?
« Reactie #95 Gepost op: 08 April 2012, 15:49:33 »
dus een beetje onzin is dit als argument wel
Het argument is geen onzin, ook niet een beetje.
Als ik een loc, waarvan niet op afstand is te zien wat voor- en achterkant is, voor een trein heb staan, kan ik bij analoog perfect voorspellen welke richting de trein op zal gaan als ik de regelaar in een bepaalde richting draai. Die voorspelbaarheid is wel handig, want ik wil geen geduwde trein hebben. Bij digitaal kan ik dat niet voorspellen. Heeft de loc verlichting, kan ik daaraan nog wat zien, al is dat alleen als de verlichting is aangesloten op een richtingafhankelijke functieuitgang. In andere gevallen kan ik het alleen zien, door daadwerkelijk aan de regelaar te draaien.
Of je het een belangrijk argument vindt is een tweede. Maar die voorspelbaarheid mis ik toch wel bij digitaal.

Huub

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9394
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Wat is handiger, digitaal of Analoog?
« Reactie #96 Gepost op: 08 April 2012, 16:09:09 »
Pff, display van m'n rijregelaar geeft toch erg duidelijk aan of ie voor of achteruit gaat, digitaal is erg voorspelbaar, dat ding doet echt niet wat ie niet opgedragen krijgt...computers leiden ook geen eigen leven..

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re:Wat is handiger, digitaal of Analoog?
« Reactie #97 Gepost op: 08 April 2012, 16:15:23 »
Ik vind dat de starter van dit draadje nog weinig reageert.
Groetjes
Johnny

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1654
Re:Wat is handiger, digitaal of Analoog?
« Reactie #98 Gepost op: 08 April 2012, 16:24:20 »
die is al afgehaakt en achter de meiden aan :P
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26576
    • Pagina van klaas
Re:Wat is handiger, digitaal of Analoog?
« Reactie #99 Gepost op: 08 April 2012, 16:28:20 »
Pff, display van m'n rijregelaar geeft toch erg duidelijk aan of ie voor of achteruit gaat,
Inderdaad, maar is vooruit nou naar rechts, of naar links? Dat kun je niet zien.
Nog iets opmerkelijks waar je misschien nooit op hebt gelet: de richtingpijlen op een digitale regelaar wijzen niet naar links of rechts, maar naar boven of beneden. En dat is niet voor niks. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gert1

  • Gast
Re:Wat is handiger, digitaal of Analoog?
« Reactie #100 Gepost op: 08 April 2012, 16:38:36 »
die is al afgehaakt en achter de meiden aan :P

Dat zou natuurlijk kunnen, maar dan is ze al wel heel erg jong uit de kast gekomen...  ;)

mvg,
Gert

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re:Wat is handiger, digitaal of Analoog?
« Reactie #101 Gepost op: 08 April 2012, 16:48:40 »
als je even googelt zie je dat er wat zand in het drijfwerk terechtgekomen is:

http://www.huybregts.org/news.php


fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

pieter post

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re:Wat is handiger, digitaal of Analoog?
« Reactie #102 Gepost op: 08 April 2012, 17:00:02 »
Nog niet genoemd: binnenkort kun je -digitale-treinen besturen met een mobieltje. Daar heeft de jeugd wel oren naar, denk ik!
Piet

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17691
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Wat is handiger, digitaal of Analoog?
« Reactie #103 Gepost op: 08 April 2012, 17:05:01 »
Ja, jullie zien het verkeerd.  ;D

.....We rijden niet allemaal Amerikaans en/of met stoom.

Huub

Huub, ik was het in zoverre met je eens maar dit is geen argument.... Amerikanen zijn redelijk tot goed voorspelbaar voor wat betreft voor- en achterkant. Ik heb maar 1 of 2 locs waarbij je dat niet kunt zien en dat is o.a. een 44 tonner (= ook hoogoven loc). Voor al die andere +/- 80 knapen (in zover digitaal) kan ik prima de voorkant onderscheiden en daarmee voorspellen welke kant hij opgaat als ik "vooruit" druk.

Inderdaad, maar is vooruit nou naar rechts, of naar links? Dat kun je niet zien.
Nog iets opmerkelijks waar je misschien nooit op hebt gelet: de richtingpijlen op een digitale regelaar wijzen niet naar links of rechts, maar naar boven of beneden. En dat is niet voor niks. ;)


Klaas, kom op... :) pijltje naar boven bij Lenz betekent voor mij vooruit. Duidelijk en zonder vragen.

Maar nogmaals; analoog is prima hoor. Alleen vind ik digitaal nog steeds veel en veel gemakkelijker  ;)

@Piet; dat kan nu al hoor ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26576
    • Pagina van klaas
Re:Wat is handiger, digitaal of Analoog?
« Reactie #104 Gepost op: 08 April 2012, 17:07:40 »
Klaas, kom op... :) pijltje naar boven bij Lenz betekent voor mij vooruit. Duidelijk en zonder vragen.
Dan heb je toch mijn vraag daarbij niet gelezen. Is vooruit nou naar rechts of naar links?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.