Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

D236 Nord-West-Expres door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:35:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:34:02
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 22:31:22
Rheinburg, TP V/VI door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:29:49
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:18:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 22:04:38
Piko 2025 door Spoor010
Vandaag om 22:01:32
Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 21:38:35
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
Vandaag om 21:36:58
NS 8800 in spoor 0 door Huup
Vandaag om 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
Vandaag om 21:06:52
Mijnbouw Indonesië door Rob Ellerman
Vandaag om 21:06:02
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
Vandaag om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 19:49:01
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
  

Auteur Topic: Edinburgh Haymarket  (gelezen 15573 keer)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7286
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #30 Gepost op: 31 March 2012, 22:26:12 »
Ah! Wij gaan morgen. Handig die Dremel hé  ;)

vrgr Steef
Mvh Steef

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #31 Gepost op: 31 March 2012, 22:29:46 »
Ik denk dat jij ook wel een machinistendiploma mag halen ;) Wij wonen aan de overkant van de N224, dus als je nog een bakkie wilt doen, doe maar ff PB-tje
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #32 Gepost op: 01 April 2012, 17:09:52 »
Weer een kleine vordering vandaag. De locomotieven lopen prima dus hoogste tijd om te zorgen dat ze er niet vanaf gaan rijden. Tijdelijk aan weerszijden een plankje gemonteerd.



Aan de onderkant de bedrading vast gesoldeerd aan de ringleiding.



Met veel pijn en moeite het laatste beetje DAS klei wat ik nog had platgeslagen en de eerste meters muur opgetrokken. Na het drogen de stenen er in krassen. Daarna uit triplex voor de noordelijke tunnel een voorportaal gemaakt.



In 't echt:


Bron: Railbrit

Van de andere kant ziet het er dan zo uit:

« Laatst bewerkt op: 01 April 2012, 23:26:04 door Johan Vermij. Reden: typootje »
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • G5
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #33 Gepost op: 01 April 2012, 17:37:57 »
Gaat ineens hard, ziet er goed uit. Ik ben erg benieuwd naar die tunnelportalen, lijkt me wel een k***e klus om dat op schaal N te doen.

Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #34 Gepost op: 01 April 2012, 19:10:53 »
De kleinste ballast vindt ik eigenlijk nog te groot voor schaal N. Gelukkig hoef ik me daar geen zorgen over te maken, want zo rond 1920 deden ze in Schotland nog niet echt aan keurig aangeharkte ballast bedjes. Nee, de boel gewoon op 't zand.

Dat riep ik nou wel heel stoer, maar even checken of dit wel waar is. Leen, dat weet jij vast wel.

Als ik zo diverse foto's bekijk dan denk ik dat pas in de jaren 50-60 de mainline rails van een grindbed voorzien zijn, en de yards, industriespoortjes en local branches misschien nog wel later. Op de meeste oude foto's van stoomlocomotieven is geen grind te bekennen - We laten de kleurenfoto's buiten beschouwing, want die zijn veel later genomen. Ik zie zelfs nog een paar vroege diesels rondrijden op een grindloos spoor.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7286
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #35 Gepost op: 01 April 2012, 19:11:50 »
Jammer dat je je gsm op stil had staan, volgende keer beter.

vrgr Steef
Mvh Steef

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #36 Gepost op: 01 April 2012, 20:26:09 »
Johan, ze gebruikten zoveel mogelijk ash and clinker, en wat er in de regio verkrijgbaar was. Bovendien waren de ballastbedden een heel stuk lager dan tegenwoordig.
In stationsgebieden en sidings zie je op oude foto's dan ook vrijwel helemaal geen ballast van grind en meestal zelfs geen of bijna geen bed. Op de mainlines werd gebruikt wat er in de regio voorhanden was, op de ECML zie je wel grind van brokken steen van een cm of 5 of misschien iets groter, maar geen grind met mooie ronde bruine stenen zoals ik die vroeger bij de NS zag. Ook daar is het ballastbed laag in vgl. met wat we nu gewend zijn.

In Schotland weet ik het niet precies, maar ga er maar vanuit dat je op alle lijnen m.u.v. de mainline prima DAS klei kan gebruiken. De ballast is inderdaad al gauw te grof, dat had je zelf ook al gezien. Er zijn dan ook mensen die as van sigaretten of van de barbecue gebruiken voor de sidings.

Ik zal vanavond eens kijken of ik nog een foto heb van de ECML o.i.d. in Schotland.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2012, 20:34:11 door Stoomboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #37 Gepost op: 01 April 2012, 20:51:54 »
Gelijk maar even gekeken in mijn boek "The Scottish 4-4-0's".
Overal waar je foto's ziet m.u.v. op de mainline zijn nauwelijks losse stenen te zien, af en toe een paar stenen die op de vrijwel egale asondergrond liggen.
Bij de foto's op de mainline zie je steeds een ballastbed van ca. 15 (1mm) tot in een geval max. zo'n 30 cm (2mm). De 30 cm is m.i. een uitzondering, wellicht is daar een flauwe bocht. het gebruikte materiaal is kleine stenen, zoals hierboven al beschreven, maar m.i. niet groter dan 5 cm (0,3 mm) en meestal misschien zelfs nog wel iets kleiner.

Leen.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #38 Gepost op: 01 April 2012, 21:52:32 »
Leen, thanks voor de info.

Het tunnelportaal leek nog niet helemaal op het origineel, dus heb het muurtje nog wat aangepast en het hoekje afgevijld.



Daarna e.e.a. in de grondtonen gezet en de eerste stenen ingekrast.



Het was vandaag blijkbaar lekker weer in Edinburgh, want de bouwvakkers gingen als een dolle tekeer. Voordat ik het wist lag de Dalry Road over de tunnel er in en was het gras uit de grond geschoten. Ze hebben wel slordig gewerkt, want er zitten direct al een paar verzakkingen in het wegdek.



En zelfs de eerste vrachtwagen is al onderweg naar de Caledonian Distillery om de hoek.



Morgen maar snel de mannen van de groenvoorziening naar buiten sturen om de berm te maaien. De Dikke Controleur is overigens ook nog langs geweest. Hij vond de verkeerssituatie bijzonder onveilig en heeft de bouw van een muur gelast naast de weg.

Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #39 Gepost op: 02 April 2012, 21:09:39 »


Terwijl er wat muurtjes staan te drogen heb ik de modulebak maar even aan de muur gehangen en de sporen op de andere modules gelegd om het geheel een beetje in perspectief te plaatsen.



Naast de 4 doorgaande hoofdsporen van de mainline voor het passagiers vervoer komen er nog een flink aantal sporen bij. Op dit stuk de twee sporen die naar de onderhoudsloods gaan. Daarvoor moeten nog een aantal opstel sporen komen.

grtz,

Johan
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #40 Gepost op: 02 April 2012, 22:05:56 »
Johan, nog even over LNER loks. Dapol gaat in N nieuwe Gresley A1/3 en A4 loks uitbrengen:

http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/54500-dapol-a3-photo-review/page__fromsearch__1

http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/53547-dapol-a4-streaks-in/

Volgens mij zijn die mooier dan alles wat er tot nu toe uitgebracht is. Het detail ziet er prima uit, alleen ogen de wielen een beetje lomp, maar dat is eigenlijk het enige waaraan je kunt zien dat het N is.

Leen.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #41 Gepost op: 02 April 2012, 22:55:41 »
Zohee... Die foto's zijn echt niet met een iPhone genomen. Wat een detail zeg. Fraai werk van Dapol. Dat wordt weer sparen!

Hier nog wel één met de iPhone genomen... Begint toch al een leuk hoekje te worden al zeg ik het zelf...



J ;)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #42 Gepost op: 02 April 2012, 23:05:04 »
Ja, nou eigenlijk de CR rijtuigen nog.......

Leen.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #43 Gepost op: 02 April 2012, 23:07:55 »
Weet je waar die voor gaan op eBay, niet te betalen man ;)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #44 Gepost op: 02 April 2012, 23:17:23 »
Gewoon wachten tot je een keer geluk hebt. Soms duurt dat wel even...  :(
Wel in de gaten blijven houden natuurlijk.

Leen.