Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Edinburgh Haymarket  (gelezen 14443 keer)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Edinburgh Haymarket
« Gepost op: 25 maart 2012, 17:45:12 »
Al een jaar of twee loop ik te spelen met het idee voor een Schotse baan. Er zijn veel baanplannen getekend, maar de bouw is nog niet van de grond gekomen. Voor de Dioramawedstrijd Eurospoor 2011 heb ik de North British Distillery uit Edinburgh nagebouwd en toen ik daar research voor aan het doen was, was ik eigenlijk heel erg gecharmeerd van de omgeving.

Ik heb de omgeving vorig jaar al eens in WinTrack gezet en heb lang lopen dubben aan welke kant ik ga beginnen.



De North British Distillery ligt aan het blauwe lijntje uit de bovenste helft. De groene sporen gaan naar Haymarket Station, dat helemaal rechts op de onderste groene sporen ligt. Het blauwe deel helemaal onderaan is het kolendepot van de Caledonian Railways. Dat gaat helaas thuis niet passen.

Ik ga beginnen met het station. Vandaag heb ik de eerste schetsen gemaakt aan de hand van foto's om de maten te bepalen en na te denken over hoe ik het kan fresen of plotten.

Het station heeft aan de voorkant twee verdiepingen:


(Bron: Railbrit.co.uk)

Aan de achterkant zijn er overigens 3 verdiepingen. Helaas geen foto's meer van de originele situatie, maar een recente plaat van Google Maps gecaptured (voldoende bronvermelding?)



Waarom voor twee en achter drie verdiepingen? Haymarket Station ligt tegen de Caledonian Crescent aan en vanaf Haymarket lopen liepen er twee sporen door een tunnel naar het centrum, Princess Street.



(Bron: Railbrit.co.uk)

In overview ziet het er dan zo uit:



Een eerste schets



Vanavond eens wat rekenwerk doen en de eerste lijnen uitzetten in Autocad.

Gisteren op de Beneluxspoor Gebruikersdag heb ik kennis gemaakt met Johan Moors en zijn freeswerk. Dat zag er prac htig uit in lagen. Dat wil ik hier ook proberen.

Vraagje aan Johan... Hoe zou jij dit aanpakken qua lagen en vlakken? Ik denk de raamomlijsting apart er op plakken?
Hier nog iets meer detail om de diepte verschillen te zien:



(Bron: Railbrit.co.uk)
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2012, 08:59:39 door Johan Vermij. Reden: Bronvermelding toegevoegd »
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2012, 17:52:02 »
Aan het entousiasme in je verhaal gisteren vermoede ik al dat het
geen eenvoudig plan zou worden. Ik ben ook benieuwd naar het bouwen.
Alleen stoom zei je... echt geen heel klein dieseltje???

vrgr Steef
Mvh Steef

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2012, 18:49:42 »
Zoiets?


(Bron Railbrit.co.uk)

Nee, dat komt er bij mij niet in  ;D
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2012, 18:50:32 »
Is ook geen klein dieseltje.... ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Myuktrains

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2012, 19:20:28 »



Maar wat moet dit voorstellen? Is dit een tunnel die buiten gebruik is en die afgeschermd is?

Zomaar een vraag.

Martijn

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2012, 19:45:08 »
Zou dit siteje nog goed zijn voor je?

;D
Jeroen

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2012, 20:33:59 »
@Jeroen De Railbrit site is natuurlijk een onmisbare bron van inspiratie voor iedereen die Engels tuft.

@Martijn Die tunnel is de noordelijke van de 2 tunnels richting centrum. Zoals de reeds genoemde Railbrit site omschrijft:

Citaat
Haymarket North tunnel, mostly used by services on the Forth Bridge line, is currently closed at weekends to allow installation of overhead wires which the South tunnel has had for nearly 20 years. On Saturdays at least this means local services from Fife are terminating at Haymarket and there are some alterations to other services. This view is taken from Platform 1 at Haymarket looking towards Waverley. Not sure what the curtain is for; do the workers put on a show at the end of the day?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2012, 21:21:52 »
Even op een klaarliggende modulebak snel met wat multiplex de contouren van het station uitgezet.



In real life lopen de sporen licht gebogen, maar die kromming haal ik er voor mijn modulebaan uit. Dat wordt zo'n 8 meter rechtdoor tuffen. Hier even 2 x 2 sporen neergelegd tussen de perrons. En de muren even grof neergezet. Tegen het einde van de module komt de twee tunnels, bij de lineaal het station.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2012, 22:11:43 »
Goed te zien dat je begonnen bent, ben erg benieuwd en blijf dit draadje volgen.
BTW, kun je wat meer vertellen over dat freeswerk, is dat in styreen?

Rob

Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2012, 23:58:21 »
Rob,

Voor het Diorama van de North British Distillery heb ik alle gebouwen in Autocad gezet en met een lasercutter laten uitprinten door Lion Lasers. Het materiaal en de mogelijkheden hadden hun voor en nadelen, dus nu wil ik eens een andere methode proberen. Met de Laser was styreen te lastig vanwege de temperatuur en hebben we voor een hardere kunststof gekozen.

Met dit gebouw zal er meer reliëf in moeten komen. Meerdere lagen, dus tijd om een andere methode te proberen. Volg het draadje en je komt vanzelf meer te weten ;)

Johan
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #10 Gepost op: 27 maart 2012, 15:28:42 »
Met een beetje Googelen komt je tegenwoordig vaak verder dan met een stukje huisvlijt. Zo kwam ik op de site van de Koninklijke Commissie voor Oudheidkundig en Historische Monomenten van Schotland (RCAHMS) een prachtige schets tegen.

Met een beetje passen en meten deze op 1:100 gezet en de maten genomen.



(Bron: RCAHMS)

Hiermee kunnen we wel uit de voeten om e.e.a. na te tekenen in Autocad.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #11 Gepost op: 27 maart 2012, 15:34:09 »
Heb je toevallig ook gezien of dat dit zgn standaard stations waren? Deze lijkt verdacht veel op dat van Burntisland. Net over de brug rechts af :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #12 Gepost op: 27 maart 2012, 15:35:52 »
Ja, met de beruchte floating railway :)

Wel standaard, maar niet in bouwpakketje 1:148 voor zover ik weet.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #13 Gepost op: 27 maart 2012, 15:44:51 »
En de Forth railway bridge dan?
Ook in 1:148? ;)
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #14 Gepost op: 27 maart 2012, 15:49:49 »
Eerst maar een het Glenfinnan viaduct voor mijn diodramaatje
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery