Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 14:56:14
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
  

Auteur Topic: Edinburgh Haymarket  (gelezen 15367 keer)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #30 Gepost op: 31 March 2012, 22:26:12 »
Ah! Wij gaan morgen. Handig die Dremel hé  ;)

vrgr Steef
Mvh Steef

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #31 Gepost op: 31 March 2012, 22:29:46 »
Ik denk dat jij ook wel een machinistendiploma mag halen ;) Wij wonen aan de overkant van de N224, dus als je nog een bakkie wilt doen, doe maar ff PB-tje
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #32 Gepost op: 01 April 2012, 17:09:52 »
Weer een kleine vordering vandaag. De locomotieven lopen prima dus hoogste tijd om te zorgen dat ze er niet vanaf gaan rijden. Tijdelijk aan weerszijden een plankje gemonteerd.



Aan de onderkant de bedrading vast gesoldeerd aan de ringleiding.



Met veel pijn en moeite het laatste beetje DAS klei wat ik nog had platgeslagen en de eerste meters muur opgetrokken. Na het drogen de stenen er in krassen. Daarna uit triplex voor de noordelijke tunnel een voorportaal gemaakt.



In 't echt:


Bron: Railbrit

Van de andere kant ziet het er dan zo uit:

« Laatst bewerkt op: 01 April 2012, 23:26:04 door Johan Vermij. Reden: typootje »
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • G5
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #33 Gepost op: 01 April 2012, 17:37:57 »
Gaat ineens hard, ziet er goed uit. Ik ben erg benieuwd naar die tunnelportalen, lijkt me wel een k***e klus om dat op schaal N te doen.

Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #34 Gepost op: 01 April 2012, 19:10:53 »
De kleinste ballast vindt ik eigenlijk nog te groot voor schaal N. Gelukkig hoef ik me daar geen zorgen over te maken, want zo rond 1920 deden ze in Schotland nog niet echt aan keurig aangeharkte ballast bedjes. Nee, de boel gewoon op 't zand.

Dat riep ik nou wel heel stoer, maar even checken of dit wel waar is. Leen, dat weet jij vast wel.

Als ik zo diverse foto's bekijk dan denk ik dat pas in de jaren 50-60 de mainline rails van een grindbed voorzien zijn, en de yards, industriespoortjes en local branches misschien nog wel later. Op de meeste oude foto's van stoomlocomotieven is geen grind te bekennen - We laten de kleurenfoto's buiten beschouwing, want die zijn veel later genomen. Ik zie zelfs nog een paar vroege diesels rondrijden op een grindloos spoor.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #35 Gepost op: 01 April 2012, 19:11:50 »
Jammer dat je je gsm op stil had staan, volgende keer beter.

vrgr Steef
Mvh Steef

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #36 Gepost op: 01 April 2012, 20:26:09 »
Johan, ze gebruikten zoveel mogelijk ash and clinker, en wat er in de regio verkrijgbaar was. Bovendien waren de ballastbedden een heel stuk lager dan tegenwoordig.
In stationsgebieden en sidings zie je op oude foto's dan ook vrijwel helemaal geen ballast van grind en meestal zelfs geen of bijna geen bed. Op de mainlines werd gebruikt wat er in de regio voorhanden was, op de ECML zie je wel grind van brokken steen van een cm of 5 of misschien iets groter, maar geen grind met mooie ronde bruine stenen zoals ik die vroeger bij de NS zag. Ook daar is het ballastbed laag in vgl. met wat we nu gewend zijn.

In Schotland weet ik het niet precies, maar ga er maar vanuit dat je op alle lijnen m.u.v. de mainline prima DAS klei kan gebruiken. De ballast is inderdaad al gauw te grof, dat had je zelf ook al gezien. Er zijn dan ook mensen die as van sigaretten of van de barbecue gebruiken voor de sidings.

Ik zal vanavond eens kijken of ik nog een foto heb van de ECML o.i.d. in Schotland.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2012, 20:34:11 door Stoomboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #37 Gepost op: 01 April 2012, 20:51:54 »
Gelijk maar even gekeken in mijn boek "The Scottish 4-4-0's".
Overal waar je foto's ziet m.u.v. op de mainline zijn nauwelijks losse stenen te zien, af en toe een paar stenen die op de vrijwel egale asondergrond liggen.
Bij de foto's op de mainline zie je steeds een ballastbed van ca. 15 (1mm) tot in een geval max. zo'n 30 cm (2mm). De 30 cm is m.i. een uitzondering, wellicht is daar een flauwe bocht. het gebruikte materiaal is kleine stenen, zoals hierboven al beschreven, maar m.i. niet groter dan 5 cm (0,3 mm) en meestal misschien zelfs nog wel iets kleiner.

Leen.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #38 Gepost op: 01 April 2012, 21:52:32 »
Leen, thanks voor de info.

Het tunnelportaal leek nog niet helemaal op het origineel, dus heb het muurtje nog wat aangepast en het hoekje afgevijld.



Daarna e.e.a. in de grondtonen gezet en de eerste stenen ingekrast.



Het was vandaag blijkbaar lekker weer in Edinburgh, want de bouwvakkers gingen als een dolle tekeer. Voordat ik het wist lag de Dalry Road over de tunnel er in en was het gras uit de grond geschoten. Ze hebben wel slordig gewerkt, want er zitten direct al een paar verzakkingen in het wegdek.



En zelfs de eerste vrachtwagen is al onderweg naar de Caledonian Distillery om de hoek.



Morgen maar snel de mannen van de groenvoorziening naar buiten sturen om de berm te maaien. De Dikke Controleur is overigens ook nog langs geweest. Hij vond de verkeerssituatie bijzonder onveilig en heeft de bouw van een muur gelast naast de weg.

Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #39 Gepost op: 02 April 2012, 21:09:39 »


Terwijl er wat muurtjes staan te drogen heb ik de modulebak maar even aan de muur gehangen en de sporen op de andere modules gelegd om het geheel een beetje in perspectief te plaatsen.



Naast de 4 doorgaande hoofdsporen van de mainline voor het passagiers vervoer komen er nog een flink aantal sporen bij. Op dit stuk de twee sporen die naar de onderhoudsloods gaan. Daarvoor moeten nog een aantal opstel sporen komen.

grtz,

Johan
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #40 Gepost op: 02 April 2012, 22:05:56 »
Johan, nog even over LNER loks. Dapol gaat in N nieuwe Gresley A1/3 en A4 loks uitbrengen:

http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/54500-dapol-a3-photo-review/page__fromsearch__1

http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/53547-dapol-a4-streaks-in/

Volgens mij zijn die mooier dan alles wat er tot nu toe uitgebracht is. Het detail ziet er prima uit, alleen ogen de wielen een beetje lomp, maar dat is eigenlijk het enige waaraan je kunt zien dat het N is.

Leen.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #41 Gepost op: 02 April 2012, 22:55:41 »
Zohee... Die foto's zijn echt niet met een iPhone genomen. Wat een detail zeg. Fraai werk van Dapol. Dat wordt weer sparen!

Hier nog wel één met de iPhone genomen... Begint toch al een leuk hoekje te worden al zeg ik het zelf...



J ;)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #42 Gepost op: 02 April 2012, 23:05:04 »
Ja, nou eigenlijk de CR rijtuigen nog.......

Leen.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #43 Gepost op: 02 April 2012, 23:07:55 »
Weet je waar die voor gaan op eBay, niet te betalen man ;)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Edinburgh Haymarket
« Reactie #44 Gepost op: 02 April 2012, 23:17:23 »
Gewoon wachten tot je een keer geluk hebt. Soms duurt dat wel even...  :(
Wel in de gaten blijven houden natuurlijk.

Leen.