Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:32:34
Station Roodeschool door phdirk
Vandaag om 22:22:26
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:09:52
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: Modulebaan "Laubenstein"  (gelezen 89515 keer)

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Modulebaan "Oberstein
« Reactie #30 Gepost op: 21 May 2012, 11:03:30 »
Paul,

Je gaat hard met je baan. Ik ben zelf ook bezig, maar jij maakt wat metertjes meer als ik.
Je beloofde seinplaatsing, eerst Laubenstein:

Ik heb gekozen voor de minimale seinpalen variant. Dat was op kleinere stations aan enkelsporige lijnen gebruikelijk bij de DB. Oranje zijn seinen die Hp0, Hp en Hp2 moeten kunnen tonen. De groene seinen hoeven alleen Hp0 en Hp1 te kunnen tonen. Verklaring:
Keerlusmodule: Het sein voor het wissel mag groen zijn als het wissel in beide standen zonder snelheids beperking bereden mag worden, anders toch oranje. Verder geen bijzinderheden.
Station Laubenstein: Het "perronspoor" krijgt als enige rood/groen seinen de rest zal doordat er wissels afbuigend bereden worden (snelheidsbeperking) Hp2 moeten tonen als veilig. De inrijders hebben het complete pakket (Hp0, Hp1 en Hp2) om afbuigende wisselstraten ook aan te kunnen geven. Ik ga erbij de plaatsing van de inrijders vanuit dat er op het station niet gerangeerd wordt.
Module "Boerderij"
Deze bevat de inrijder voor module 4. Dit om rangeren mogelijk te maken.
Module 4:
Ik heb de opstelsporen maar zonder seinen gelaten. Dit wordt rangeren op zicht.
Verder spreken de seinen voor zich (verklaring als de nadere modules). Alleen het sein dat vanaf het inhaalspoor het vertrek naar module 5 regelt, moet ook nog een dwerg hebben, of een combisein. Dus moet de standen Hp00, Sh1 en Hp2 kunnen tonen. Via wat extra spoorruimt op de boerderij module kun je nu treinen van het industrieterrein halen en op het inhaalspoor zetten, zonder het blok op module 5 te bezetten.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS: Van het najaar een trein laten rijden van Laubenstein naar Holzburg?
« Laatst bewerkt op: 21 May 2012, 13:42:19 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

smits66

• Offline Offline
  • Schaal 1:160, Arduino
« Reactie #31 Gepost op: 21 May 2012, 11:59:36 »
Hoi gerard

Bedankt voor het maken van een seinplan voor modulebaan "Laubenstein",
Ik moet nog even studeren op het seinplan om het volledig te snappen, ben niet bekent seinen stelsels. ???

Ik hen nog wel een paar vraagjes waar ik even niet helemaal uitkom.

* Welke seinen kan ik het beste gebruiken armseinen of lichtseinen, of een combinatie van beiden.
* Wat is is het seinbeeld hp ik vermoed dat dit beeld hp1 is ,ik kan allen de beelden hp0, hp1 en hp2 vinden.
* Welk sein moet ik gebruiken voor seinbeeld hp2 een Inrijsein of uitrijsein of een ander type sein.
* Word het het seinbeeld sh1 via een rangeersein aangegeven?
* Ik heb begrepen dat seinbeeld hp00 niet meer word gebruikt , vanaf welke periode word dit  beeld niet meer gebruikt. (kan het even niet vinden, ik heb geen vaste periode waarin ik rij maar vind het wel interessant om te weten.)
* Hoe ziet de electronica er uit om dit aan te sturen, Laubensein is een volledige analoge baan.

Ik ben er ondertussen achter dat hp0 halt is, hp1 vrije vaart, en hp2 snelheidsbeperking betekent. :)

Het lijkt mij een leuk idee om treinen te laten rijden tussen Laubenstein, Oberstein en holburg (y)
« Laatst bewerkt op: 21 May 2012, 12:57:28 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

bouw draadje "Laubenstein"

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 21 May 2012, 13:40:22 »
Hoi Paul,

Je zult een "keuze" moeten maken. Hiervoor kun je op MOROP de juiste norm vinden (806D). Voor jouw baan zou ik gaan voor periode 2 of 3. Je rijdt met stoomlocomotieven en daardoor is periode 4 en verder niet toegestaan.
Dit betekend dat je de goed verkrijgbare lichtseinen kunt gebruiken met de afgeronden borden (niet de vierkante) of armseinen.
Ik zou zelf op Laubenstein armseinen plaatsen en op de lus en industrigebied lichtseinen.
De benaming Hp als seinbeeld, stamt uit de periode 2, 3 en 4 (nieuwe seinen zijn vandaag de dag nog niet overal ingevoerd dus kan nu nog steeds). Betreft zowel arm als lichtseinen. Hp0, Hp1, Hp2, Sh0 en Sh1 zijn beelden die met arm- en lichtseinen gemaakt kunnen worden. Hp00 is een typisch lichtseinbeeld. Viesmann 4413 kan dit tonen. Globaal geldt dat je de 4400/4411 als groene punt kunt gebruiken, de 4402/4412 als oranje punt. De twee genoemde bijzondere seinen zijn de 4413.
Wat betreft je vraag over Hp00: Vandaag de dag is dit niet meer gebruikelijk. Ik denk dat het rond de eeuwwisseling is afgeschaft, maar een precies jaartal kan ik niet geven.
Hoe de elektronica eruit ziet is een leuke vraag. Ik heb dan eerst een tegenvraag. Hoe ga je de boel besturen: soort tableau met daarop schakelaars en een overzicht van hoe de wissels staan of iets anders. Dit is zelfs analoog met wat schakelaars en relais goed te doen.

Groet

Gerard van der Sel.

smits66

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 21 May 2012, 15:37:31 »
Hoi Gerard

Bedankt voor de informatie, ik ga voor de lichtseinen.

Wat de elektronica betreft ga ik voor een bedieningspaneel met het sporenplan van Laubenstein.

Aansturing met selectrix

Het schijnt mogelijk te zijn om met de selectrix encoder a, functiedecoder en een encoder B seinen  en wissels te kunnen schakelen zonder dat er digitaal gereden word, dat kwam ik een tijd geleden op internet tegen, als ik me dat goed herinner, dat zou een mooie oplossing zijn.

Wat ik begrepen heb is dat je met de encoder B ,8 licht sein beelden, Hp0 en Hp1 kunt aansturen of 6 Hp0, Hp1 en 1 Hp0, Hp1, Hp2 sein beelden  of een combinatie van veschillende sein beelden kunt aansturen en de bijbehorende wissel straten kunt aansturen.

Misschien een combinatie van electronica en mechanica, wat het makkelijkst is en niet duur (klein budget),
Electronische sturing van de licht seinen en een mechanische sturing van de wissels (druk knopjes)

Het lijkt me wel gemakkelijk, als ik de trein een vertreksein geeft dat de seinen en de wissels in de juiste stand worden gezet. (geld ook voor modulebaan Oberstein)

Ik hou me op mijn baan niet echt aan de periodes of aan al dan niet bestaande combinaties van treinen, ik rij wat ik mooi vind.
Waarschijnlijk een beetje eigenwijs en tegen het zere been van de perfectionisten, maar ieder beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

Mvg, Paul Smits
« Laatst bewerkt op: 21 May 2012, 16:37:06 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 22 May 2012, 10:15:19 »
Paul,

Aansturen met Selectrix is mogelijk. De encoder A en encoder B zijn inprincipe niet meer dat 8 ingangen en 8 uitgangen. Hierbij wordt de SX-bus als transportmiddel gebruikt. In mijn ogen een dure, maar wel handige, oplossing als je paneel via een simpele verbinding wilt verbinden met de baan. Wel jammer van de centrale, het aanstuur gedeelte voor de treinen blijft ongebruikt.

Aansturing is zover ik op de foto's kan beoordelen nog een kwestie van elektronica. Je wissels hebben al een elektrische aandrijving en voor de seinen alleen nog meer sturing voor de lampen nodig.

Groet,

Gerard van der Sel.

smits66

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 22 May 2012, 12:18:58 »
Hoi, Gerard

Bedankt voor je reactie,

Het is misschien een dure oplossing maar de onderdelen heb ik al in huis, ook ben ik in het bezit van een computer interface en een tweetal selectrix locomotieven, zodat ik het misschien minder zonde is van het selectrix sysytem, ik hoop in de toekomst nog een aantal selectrix loc's te kunnen aanschaffen.

Binnenkort ga ik het selectrix system op mijn computer aansluiten om het met het programma Rocrail te gaan experimenteren.

Aan de rand van de modules komt een connector te zitten met de aansluitingen van de wissels, bezetmelder enz. zodat ik wat flexibeler kan werken.

Als eerste ga ik het geheel analoog bouwen met een bedieningspaneel en wat electronica voor de seinen.

Mvg, Paul

Verhalen uit Oberstein en Laubenstein http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,44401.msg709239.html#new
« Laatst bewerkt op: 22 May 2012, 12:23:39 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

smits66

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 22 May 2012, 22:42:20 »
Vandaag weer een dagje aan modulebaan Laubenstein gewerkt.

Ik heb 3 modules geschilderd en bestrooit, het ging wat moeizaam ,met mijn hoofd in het verband (vrijdag geopereerd aan mijn oor). :(

Module Laubenstein.

Module boerderij.

Module industrie.

Na een dagje bouwen valt het resultaat niet tegen. :)
Als ik er morgen puf voor heb ga ik misschien bommen halen. ???

Groet,

Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 23 May 2012, 09:59:12 »
Bommen? :o :o

Paul, ik neem aan dat je groenvoer bedoelt ;D
en dat de Preisertjes straks in de schaduw een biertje
kunnen gaan drinken.....

Mvg,

Tis

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 23 May 2012, 10:51:17 »
Paul,

Ik vind je dorpje goed getroffen. Kun je me vertellen welke bouwpakketten je ongeveer gebruikt hebt.
Ik moet Holzburg nog vormgeven, maar heb alleen stadshuizen.

Groet,

Gerard van der Sel.

Bruce!!!

• Offline Offline
  • MK III
« Reactie #39 Gepost op: 23 May 2012, 11:09:09 »
Bommen? :o :o

Ja? kan ook toch? Is eens wat anders. ;D

Bruce
Passat driver:)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #40 Gepost op: 23 May 2012, 12:16:10 »

Als ik er morgen puf voor heb ga ik misschien bommen halen. ???

Hoezo? Heb je er nou al genoeg van? ;D ;)

smits66

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 23 May 2012, 16:36:38 »
@ Gerard

voor mijn dorpje heb ik de volgende bouwdozen gebruikt

Aughagen nr. 14461 Kerk-pastorie
Aughagen nr. 14457 Herberg met bijgebouw
Aughagen nr. 14452 2 vakwerkhuizen
Aughagen nr. 14456 Halteplaats

De drie huisjes links op de module zijn van faller

Faller nr. 232220 dorpje met kerkje
Faller nr. 232221 drie huisjes (zelfde als in de doos nr 232220 aleen in andere kleuren.

Het is wel aan te raden om deze huisjes te schilderen.

@ allen

Ach ja, mijn hersens lagen nog in in narcose, ;)

Ik ben al een tijdje bezig met het probleem van de autotunnel naast het spoor.

Ik kon geen mooie oplosing vinden ,na even rustig kijken heb ik de volgende oplossing bedacht:

Ik gebruik een tunnelportaal voor treinen en heb daar ongeveer 2 cm afgezaagd, achter het portaal heb ik een
kokkertje van de wc rol gelijmt.

Ik zelf vind het er Leuk uitzien.

De bewoners van Laubenstein staan verbaast hoe snel bomen kunnen groeien. ;D

Vandaag heeft Paul Smient een vrije dag  8)

Hier nog wat sfeer plaatjes

Dat was het weer

Groet, Paul Smits
« Laatst bewerkt op: 24 May 2012, 09:25:43 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

smits66

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 26 May 2012, 00:40:47 »
Ben gisteren nog even met de keerlus module bezig geweest.

Ben even aan het bedenken hoe ik het ga doen, Mijn idee is om een klein bergdorpje of een schaapheder met kudde wat koeien erbij, een groot bos, met bos dieren, misschien een wandel gebied met beekje en een hoger gelegen kapelletje met twee berg hutten, ideeën genoeg maar ik weet het nog niet.

Als er mensen zijn met ideeën hoor ik dat graag ?  ::)

Vandaag weer aan de modulebaan gewerkt.

Ben vandaag eerst even naar de Houtloods in den haag geweest, om wat ijslandsmos, weide hekjes en grasvezels te halen.

Ik heb de autotunnel afgemaakt maar moet het verder nog afwerken.

Ook de berg aan de achterkant van de module ben ik mee verder gegaan, wil allen nog wat details toevoegen.

De bewoners van Laubenstein zijn een wandel graag volkje nu zie ik ze weer verschijnen aan de andere kant van Laubenstein. ;D

Vandaag ook aan de boerderij module gewerkt. Ik wil morgen de boerderij verder afbouwen.

Als ik er puf voor heb ga ik de hekjes schilderen :P
Ook probeer ik weer even aan de industrie en keerlus module wat te doen.

Op Module Laubenstein ga ik de 3 huisjes aan de linker kant van de module vervangen voor andere huisje, kwa steil vind ik ze er niet bijpassen.
Ik moet nog even denken of ik er 2 of 3 huisjes ga neer zetten.

Wat denken jullie ervan ?  ::)

Ik zou het leuk vinden, als je deze topic leest er ook opmerkingen, aanvullingen enz. gegeven worden. :)

Mvg Paul  ;D
« Laatst bewerkt op: 26 May 2012, 09:47:11 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

raymond erdtsieck

• Offline Offline
  • N Spoor Freak
« Reactie #43 Gepost op: 26 May 2012, 17:04:00 »
Hallo Paul,

Leuke baan heb je (y)

Je vroeg om opmerkingen, aanvullingen enz.
Nou bij deze dan :)

Je kan als je wilt je bomen van truf ( bv van woodland scenics) voorzien.
Hoe je dat doet? je koopt een bus haarlak (gewoon de goedkoopste) spuit de boompjes in en strooit turf erover en je boompjes zien er gelijk veel mooier uit!
Ik heb dit zelf ook gedaan bij mijn boompjes op mijn Bergbaantje,  zie  WW Bergbaan 1:160 (in een doos) http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40123.0.html

Wat je ook nog zou kunnen doen is je gras strooien met een elektrichegrasstooier (Noch)of een omgebouwde vliegenmepper, je grasveld staat dan heel mooi rechtop ;)

En ja die 3 huisjes die vind ik ook niet echt passen, ik zou eerder van die huisjes gebruiken die met hout bewerkt zijn.

Owja laat je de rails die geballast is zo in die kleur?
Je zou deze een beetje kunnen vervuilen met Rembrandtkrijt of met Artitec poeders.

Zo ik hoop dat je wat aan mijn opmerkening hebt?
Met deze opmerkingen wil ik dus zeker niet je baan afkraken , want ik vind je baan er erg leuk uitzien (y)

Succes met bouwen verder!!!

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

smits66

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 26 May 2012, 23:33:12 »
@ raymond

Raymond bedankt voor je adviezen.  (y)

De Haarlak methode ga ik zeker proberen, de bomen staan nog los.

Het strooien met een elektriche grasstooier ga ik niet proberen, de lengte van de vezels zijn 5mm of meer dat vind ik te lang, een poppetje is ongeveer 10 mm, ik kan geen kortere vezels vinden, ik vind het wel mooi, ik wil wel eens een keer de grasmat methode proberen, het schuren van stukjes van een grasmat en opplakken.

Het ballast blijft denk ik in die kleur,op een foto is het ballast door de flits veel helderder als dat het werkelijk is, de railsen ga ik nog wel schilderen, ik doe dat als laatste (de railsen liggen nog niet vast op de baan.)

Wat de huisjes betreft ben ik het helemaal met je eens, ik ga er andere huisjes neer zetten die beter, kwa stijl erbij passen,

Zoals je ziet is het model hetzelfde als de huisjes die er al staan alleen zonder vakwerk, ik moet alleen nog bedenken of ik er twee of drie huisjes neerzet.

Het strooien met tuf wil ik ook nog gaan proberen, op dit moment kan ik niet verder met Laubenstein.

@allen

Op dit moment kan ik nog even niet verder gaan met Laubenstein, en ga ik weer verder met Modulebaan Oberstein

Hoewel de term modulebaan Oberstein doet vermoeden dat het om letterlijk een modulebaan gaat klopt niet helemaal, in principe is het mijn vaste baan opgebouwd uit 5 of 6 modules die semi permanent aan elkaar zitten ivm evt verhuizen.
Modulebaan Laubenstein kan wel aan Oberstein gekoppeld worden.

Module Steengroeve word tijdelijk afgekoppeld om goed bij deze baan te kunnen komen, waar de steen groeve zit is ook het koppel punt voor laubenstein, aan de industrie module kan dan de steengroeve gekoppeld worden, teminste dat is de bedoeling ::)

Het sporenplan ben ik nog niet helemaal uit,ongeveer zoals het nu ligt, het kan nog veranderen, de omtrek van de baan is 200 x 80  lange poot en 120 x 80 korte poot, helaas heb ik niet meer ruimte ???, er moet daar echt wel een leuke baan van gemaakt kunnen worden, in n spoor. :)

Aan de linker kant (raamkant) komt iets van een locomtiefloods 2 voudig en wat industie en verzorgings plaats voor diesel en stoom locomotiefen, aan de rechter kant en op de korte poot komt het dorpje te liggen (er moet wel rondjes gereden worden, anders word het rijden wel erg moeilijk.) ;)

Een ander idee is om de locloods en verzorgings plaats voor locomotieven op de korte poot te maken het dorpje ligt dan aan de linkerkant. Ik moet er maar eens voor gaan zitten.

Over de bouw van het dorpje wil ik nog eens goed over nadenken, word het gebouwd rondom een pleintje, of meer als een dorpje gebouwd op een heuvel, of als klein stadje, of als een plat dorpje of misschien meer als lint dorpje of een combinatie van ideeën, ik weet het werkelijk niet, ??? maar goed ik ben nog een weekje thuis  :) dus tijd zat. (y)

Ik probeer wel nog een stuk van mijn proef baantje te gebruiken (zie foto hierboven), of dat lukt weet ik niet.

De steengroeve word kleiner uitgebeeld dan eerst de bedoeling was, maar er kan dan wel een stortbunker bij geplaatst worden, wat naar mijns inziens de sfeer ten goede komt, en komt aan de kopse kant van de baan, zoals de plannen nu zijn.

Op het industrie deel komt er een locloods  tweevoudig , kolenbunker, dieseltank, waterkraan en een goederen loods en nog wat kleine gebouwtjes, ook daar ga ik mij het hoofd over breken, de komende week.

Waar de bediening van de baan gaat komen wil ik ook eventjes rustig bekijken.

In principe word de baan analoog opgebouwd maar kan ook door selectrix aangestuurd worden, in dat geval gebruik ik voor de  aansturing van de baan het programma rocrail.

Wat mij wel duidelijk is dat het een budget baan gaat worden, helaas barst ik niet van de euro's  ???

Het meeste van het bouw materiaal, voor de modules komt van de bouw, hout,balkjes,schuim , en als ik weer wat gespaard heb ga ik weer wat scenery spullen voor kopen, hoewel ik heb nog wel een paar locomotieven op mijn verlang lijst staan (Köff , Br218 citybahn,V200....) ;)

Om een lang verhaal kort te maken, ga ik mij deze week een het hoofd breken om een leuk en afwisselend baan plan te maken, en een start te maken met de bouw van Oberstein.

Mvg Paul
Üdvözlet Paul Smits.