Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23

Auteur Topic: Modulebaan "Laubenstein"  (gelezen 89577 keer)

smits66

• Offline Offline
  • Schaal 1:160, Arduino
Update :Modulebaan "Oberstein
« Reactie #15 Gepost op: 29 April 2012, 00:01:57 »
Ik ben vandaag nog even bezig geweest met mijn modulebaan.

Ik heb een compleet baanplan van modulebaan "Laubenstein" getekend met annyrail.

Modulebaan "Laubenstein".

Modulebaan "Laubenstein" is een onderdeel van mijn modulebaan "Oberstein" maar word als zelfstandige module baan gemaakt met de mogelijkheid om aan modulebaan "Oberstein" te koppelen.

Deze baan bestaat uit max. 10 modules van 120cm x 40cm of 80cm x 40 cm alleen de keerlus module is 100cm x 55 cm.
Het is een meerjarenplan om dit te realiseren, maar daar is het een hobby voor. ;D

Met het tekenen van Modulebaan "Oberstein" begin ik zo spoedig mogelijk.

Ik werk op dit moment aan de twee modulebanen.

Voor verbetering, opmerkingen of aanmerkingen sta ik altijd open, voor deze modelspoor banen.

Word vervolgd

Mvg Paul
« Laatst bewerkt op: 29 April 2012, 00:06:08 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

bouw draadje "Laubenstein"

Bjor

• Offline Offline
Re:Modulebaan "Oberstein
« Reactie #16 Gepost op: 29 April 2012, 09:09:52 »
Hoi Paul,

Ik ben onder de indruk! Wat een voortgang en wat een leuk sporenplan. (y) Zoals Tis al zei: "je gaat als de brandweer." Die bergwand (zie 24 april) is erg grijs. Als je door je grijze verf ook verschillende hoeveelheden okergele verf mengt (beginnen met kleine beetjes en uitproberen op een stukje hout), krijgen je rotsen een meer zandsteenachtige kleur. Grijs is alleen graniet en misschien is wat afwisseling in kleur ook leuk. Maar het is maar een tip; niks moet. ;)

Groeten en tot ziens op de club.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

smits66

• Offline Offline
Update: Modulebaan "Oberstein"
« Reactie #17 Gepost op: 29 April 2012, 22:56:28 »
Ben vandaag weer verder gegaan met het afmaken van module "Laubenstein"

Ik heb eerst de boel geschilderd en, ben daarna het gaan bestrooien.
De module is nog niet af er moet nog veel gebeuren, de rechterkant is de module nog niet klaar.

Ik heb vandaag veel kunnen doen.
Ik heb voor het totale plaatje even wat huisjes en het stationnetje neer gezet.

Ik ga eerst even een begin met hoekmodule maken, deze is niet zo groot.
Op de hoekmodule komt een boerderij en een weg naar het industrie gebied.

Word vervolgd

grt Paul
« Laatst bewerkt op: 29 April 2012, 23:00:49 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #18 Gepost op: 01 May 2012, 08:50:25 »
Paul,

Ik had je naar 'baanplannen" van het geheel willen vragen. Maar je bent me voor. Blijft mijn andere vraag over. Ik zie dat je een bepaalde afstand aanhoud bij de bakovergangen. Heb je daar ook speciale constructies om de bakken uit te lijnen?
Kun je die eens op de foto zetten of wat meer van vertellen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

smits66

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 01 May 2012, 22:51:42 »
Hoi Gerard

Bij modulebaan "Laubenstein" is het niet de bedoeling dat het vaak uit elkaar gehaald word, dat geld ook voor de modulebaan "Oberstein"

Het is meer gemaakt als vaste baan (bij gebrek aan ruimte zijn deze modules 40 diep gemaakt)

Ik heb een paar foto's genomen hoe ik het doe, er zijn echter veel mogelijkheden om het te maken.

Ik heb dit even als demo gemaakt, zodat je een idee krijgt hoe ik dat hebt gemaakt, deze constructie werkt het beste als je een vlakke plaat gebruikt en geen open constructie.

Het is de bedoeling dat je eerst een een rand onder de plaat maakt waarmee je de modulen kunt koppelen en om de poten er aan te bevestigen.

Je kan het beste voor de rand een strook multiplex van 18mm dik en 100 mm hoog gebruiken.

Aan de kant waar de module gekoppeld word maak je een extra rand aan waarop het volgende module rust, van de volgende module plaats je de rand met de dikte van de extra rand terug (zie foto).

Vervolgens boor je twee gaten van 8 mm door het hout heen en doet daar een bout m6 in met aan beide kanten een grote plaatring, doordat het gat 8 mm is, en de bout 6 mm is kun je de module stellen.

Groet,

Paul
Üdvözlet Paul Smits.

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 03 May 2012, 08:46:05 »
Paul,

Duidelijke foto's. Ik ben nog zoekende naar een manier om mijn volgende baan op te bouwen. Ik ben aan het twijfelen tussen openframe of module bouw. Voor openframe ben ik het baanplan aan het doorspitten op problemen. Voor modulebouw zou ik eigenlijk hetzelfde plan willen, maar ik denk dat dat een maatje te veel wordt (meerdere lagen boven elkaar).
Van alle methodes om modules te koppelen vind ik deze wel het prettigst. De sporen en het maaiveld zijn zo goed uitgelijnd en liggen al stevig voordat de schroeven zijn bevestigd. Nadel de bakken hebben geen identieke uiteinden.
Ga er eens over nadenken wat voor impakt dat gaat hebben.

Bedankt en

Groet,

Gerard van der Sel.

smits66

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 03 May 2012, 23:29:20 »
@gerard

Deze module bakken hebben aan de één zijde een spie en aan de andere zijde een groef, (je kunt het vergelijken met het leggen van een laminaatvloer), alleen met de hoek modules moet je rekening houden, linker en rechter hoek module.

De breedte van de modules maak niet uit omdat je de maat van de spie en groef vanaf de achterkant van de module meet, als de module te smal is om de spie te verhullen kun je een afdek plaatje maken.

In mijn geval zijn de spie en de groef maximaal 40 cm omdat mijn modules allemaal 40 breed zijn.

Nog even vergeten te vermelden, in de vorige post, is dat er onder de poten een stelbout zit om de module in de hoogte te stellen en evt. waterpas te stellen.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is hoe ik het doe.

Het antwoord op je vraag of ik nog selectrix gebruik kan ik volmondig ja op antwoorden, deze modulebaan kan zowel analoog en met selectrix werken, op het bedienigs paneel komt een schakelaar te zitten waarmee ik tussen analoog bedrijf en selectrix kan schakelen.

Ik ben nog steeds op zoek naar de selextrix handboek 1 en 2 en nog wat componenten ,bezetmelders, functiedecoder en encoder B en A en nog een keerlusmodule.

Selectrix word voornamelijk gebruik op module baan "Oberstein", ik mis nog te veel treinspullen om deze modulebaan af te maken, vandaar dat ik ben begonnen aan modulebaan "Laubenstein" waar ik nog wel treinspullen voor heb, modulebaan "Laubenstein" kan aan modulebaan "Oberstein" gekoppeld worden.

Mvg , Paul 
Üdvözlet Paul Smits.

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 04 May 2012, 09:13:03 »
Paul,

Is zelf maken, of zelf laten maken een optie? Scheelt aanmerkelijk in het aanschafbedrag. 8 terugmelders voor circa  €40,00 .

Groet,

Gerard van der Sel.

smits66

• Offline Offline
Update : Modulebaan "Oberstein"
« Reactie #23 Gepost op: 06 May 2012, 14:46:14 »

Ik ben weer even met mijn modulebaan bezig geweest.

Ik heb aan de hoek module, waarop een boerderij gaat komen, gewerkt en de ruwe vorm van de module gemaakt
Vanmiddag ga ik weer verder met werken aan deze module.

Ik ben ook begonnen aan de industrie module en ga daar ook nog aan de ruwe vorm verder werken.

@ gerard

Ik heb inderdaad overwogen om dat te doen, maar ik kom nog af en toe op het internet nog goedkope selectreix onderdelen tegen. Ik heb laatst een bezetmelder gekocht voor 25 euro.
Het nadeel van zelfbouw vind ik dat je een open printplaat onder de baan hebt zitten, je kunt er wel een behuizing om heen bouwen maar daar ben ik niet zo goed in, krijg het nooit goed passend.   

Mvg Paul
Üdvözlet Paul Smits.

smits66

• Offline Offline
Update: Modulebaan "Oberstein"
« Reactie #24 Gepost op: 06 May 2012, 23:36:32 »

Ik ben de rest van de dag bezig geweest met het maken van de twee modules.

Ik heb de hoek module "boerderij"  geschilderd, alleen het erf is niet de juiste kleur, dat komt met de verdere afwerking wel weer goed.

De heuvel aan de voorkant en de achterkant moet nog verder afgemaakt worden.

Ook heb ik verder gewerkt aan de "industrie" module.

Ik heb eerst de railsen verwijderd en de module geschilderd , de kleur bij de fabriekshal is ook niet de juiste kleur, maar ook dat komt wel goed als ik de module verder afwerk.

Naast de goederen loods, op het blauwe vlak moet nog een dieseltank komen om de diesel locomotieven van brandstof te kunnen voorzien.

Tussen de twee sporen achter op de module moet nog een bekolings installatie komen en een waterkraan om de stoom locomotieven van kolen en water te voorzien.

Er moeten nog al wat hekken geplaatst worden en kleine keten neergezet worden, verder moeten de heuvels afgewerk worden en de diverse vlakken nog bestrooit worden en accessoires geplaatst worden en de wegen moeten nog worden afgemaakt.

Er moet nog heel wat gebeuren om deze module klaar te maken, daar is het ook een hobby voor. ;D

Mvg Paul  8)

Üdvözlet Paul Smits.

Kashmir47

• Thijs
  • Offline Offline
    • Modelbaan Bovendal
« Reactie #25 Gepost op: 07 May 2012, 17:53:06 »
Dat lijkt meteen al heel anders :D

smits66

• Offline Offline
Update :Modulebaan "Oberstein
« Reactie #26 Gepost op: 08 May 2012, 22:27:37 »

Vanavond weer verder gegaan met de opbouw van mijn modulebaan "Laubenstein"

Ik ben bezig geweest met schilderen en het bestrooien van de hoek module en de industrie module.

Ook ben ik bezig geweest met de industrie module met schilderen en bestrooien.

Achteraan bij de fabriek moet nog een kolenbunker en een waterkraan komen.
Midden op de baan nabij de goederen loods moet nog een dieseltank komen en het en der moeten er nog keetjes komen.
Op beide modules moeten nog bomen en struiken komen en veel hekken geplaatst worden.

Al met al nog een behoorlijke klus. ;)

Binnenkort begin ik met de keerlus module, dat word een heuvel/berg module, ik ben het sporenplan nu aan het ontwerpen.

Mvg Paul

Üdvözlet Paul Smits.

smits66

• Offline Offline
Update: Modulebaan "Oberstein
« Reactie #27 Gepost op: 13 May 2012, 20:19:06 »
Ik ben vandaag bezig geweest met het sporenplan van modulebaan "Oberstein"
en het sporenplan van modulebaan "Laubenstein".

Beide modulebanen kunnen aan elkaar gekoppeld worden, of los van elkaar gebruikt worden.

Modulebaan "Oberstein" moet worden aangepast omdat er verschillende sporen
aan het wrikken zijn, vandaar dat ik een nieuw sporenplan heb gemaakt en ga
de modulebaan aanpassen volgens het nieuwe sporenplan.

Modulebaan "Oberstein"

Modulebaan "Laubenstein"

Op beide banen word zowel linksom als rechtsom gereden in verband met de keerlussen.
Er moeten op beide banen blokseinen geplaatst worden, op deze twee banen word via een vereenvoudig
seinstelsel gereden "alleen blokseinen" aan het begin van een blok.

Zijn er nog mensen die mij kunnen vertellen waar ik de blokseinen moet plaatsen en hoeveel blokken ik nodig heb om met meerdere treinen analoog te rijden op beide modulebanen, ik heb een stuk of 15 analoge locomotieven waar ik mee kan rijden.

Beide modulebanen zijn analoog opgebouwd, in de toekomst zal ik misschien overstappen op een digitale sturing.
Het word mij te duur om mijn analoge locomotieven om te bouwen naar digitaal, de meeste locomotieven zijn ongeveer 10 tot 15 jaar oud.

Groet Paul
Üdvözlet Paul Smits.

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 14 May 2012, 08:31:04 »
Paul,

Voor zowel "Laubenstein" als "Oberstein" is de blokindeling vrij natuurlijk te maken. Ik zal van de week wat seinen op beide tekeningen plaatsen en een kort verhaal erbij waarom de sienen zo staan. Kun je van daaruit wat tegengas geven.

Groet,

Gerard van der Sel.

smits66

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 20 May 2012, 20:52:20 »
Ik zit op het moment thuis na een operatie aan mijn oor, ik ben nog even bezig geweest voor ik geopereerd werd, heb ik alvast poten onder de modules gezet zodat ik er eventueel nog aan zou kunnen werken.

Afgelopen donderdag heb ik drie nieuwe modules voor Laubenstein gemaakt, de hoek module en de keerlus module ook is de industrie module verder afgemaakt.

De modules worden gekoppeld met een spie en groef en onder de poten komt nog een stel pootje zodat de modules goed uitgelijnd kunnen worden door de spie en de groef is het koppelen van de modules een fluitje van een cent.

Op de keerlus module heb ik een plaat polyfoam gelegd waar de scenery en de railsen op gemaakt worden, het werk ook als geluidsdemping.

Zoals je op de onderstaande foto's kunt zien is het makkelijk om verder te bouwen op de volgende modules.

Ik ben ook weer even aan de industrie module bezig geweest, op deze module moet nog een kolenbunker en een diesel tank komen en nog wat kleine gebouwtjes.

Voor de sfeer van het dorpje Laubenstein nog even twee fototjes.

Dat was het weer,

groet Paul
« Laatst bewerkt op: 20 May 2012, 21:05:08 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.