Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 22:49:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
kar
Vandaag
om 22:36:48
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
Vandaag
om 22:33:48
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
kar
Vandaag
om 22:30:49
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 22:28:10
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
Dennis1984
Vandaag
om 22:20:10
"Spoor op Vleugels" in H0
door
MOVisser
Vandaag
om 22:07:43
schok bij vertrek
door
saskia
Vandaag
om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
Frank 123
Vandaag
om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
AP3737
Vandaag
om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
Vandaag
om 21:33:13
Rheinburg, TP V/VI
door
Dennis1984
Vandaag
om 21:16:49
Dat overkomt mij niet.
door
klusser
Vandaag
om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
Vandaag
om 20:49:54
Raadplaatje
door
Cc72000
Vandaag
om 20:10:38
US diorama in H0
door
jan47
Vandaag
om 19:45:53
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:48:10
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:09:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Jan Bennink
Vandaag
om 13:42:30
Lokpilot 4 defect
door
bellejt
Vandaag
om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:02:57
Overstap naar HTM
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Karben
Vandaag
om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 12:13:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Modulebaan "Laubenstein"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Vorige
-
Volgende
-
1
...
10
11
[
12
]
13
14
...
18
Omlaag
Auteur
Topic: Modulebaan "Laubenstein" (gelezen 89345 keer)
smits66
Schaal 1:160, Arduino
Re: Modulebaan "Laubenstein"
«
Reactie #165 Gepost op:
04 August 2013, 18:09:51 »
Hoi
Helaas, mijn vakantie is voorbij, we hebben weer uitstekend weer gehad zonnig
en gemmideld 36 graden , voor mij iets te veel van het goede.
We zijn vannacht om 1:30 thius gekomen.
Hoewel de vakantie voorbij is
kan ik weer lekker verder knutselen aan mijn kleine modelbaan
, in Hongarijë heb ik een rots gezien die ik probeer, naar eigen inzicht op dit baantje te gaan na te maken, op de grote baan wil ik het wat uitgebreider gaan doen.
Ik heb in Hongarijë diverse stationnetjes gezien, die klein zijn maar leuk om op de grote baan na te maken, het spoornet, voor zover ik het heb gezien is voornamelijk enkelsporig, op de grote baan wil ik het een enkelsporig modelbaan gaan maken naar het voorbeeld van Hongaarse spoornet maar met Duits materieel, leve de model spoor hobby
, ik ben de baas en ik beslis hoe het gaat worden
Wat mij wel opviel zijn de gebruikte wissels bij de stations, zo op het oog lijken het 30 graden wissels, op de modelspoorbaan worden ze meestal speelgoed wissels genoemd.
Zie bovenstaande foto's
Foto's zet ik zo snel mogelijk op het internet, kan mijn communicatie kabel nog even niet vinden.
, staan er bij
@Floris
Bedankt voor je reactie
De vakantie zat er tussen, ik probeer deze week nog een filmpje op het internet te zetten.
Zodat er gezien kan worden hoe dit baantje analoog word bediend en misschien een idee hoe je jou baan kan sturen.
@Harm
Bedankt voor je reactie
En dat is nog maar de helft, niveau 2 komen nog meer wissels en seinen te zitten.
Er is geen ruimte voor het uitvoeren van de keerlus in dubbelspoor.
Zowel niveau 0 als 1 zijn voor het grootste gedeelte niet zichtbaar, alleen het gedeelte waar een oprit zichtbaar is.
mvg Paul
«
Laatst bewerkt op: 04 August 2013, 20:29:49 door smits66. Reden: foto\'s bijgeplaatst
»
Üdvözlet Paul Smits.
bouw draadje "Laubenstein"
mass am see
de hondsrug baan
«
Reactie #166 Gepost op:
04 August 2013, 18:35:52 »
Hoi Paul,
ook wij zijn terug van vakantie, wel iets eerder dan jij maar dat doet er niet toe.
Heb net als jij beschrijft leuke dingen in het buitenland gezien en wat goed toepasbaar is op de modelbaan.
En de vakantie is er voor om af en toe dingen op te slaan die bruikbaar zijn voor de modelbaan en dan doet het er
niet toen met welk tijdperk je rijdt of met NS treinen door de bergen te rijden, gewoon lekker je eigen baas.
mvgr Evert en Bas.
smits66
«
Reactie #167 Gepost op:
04 August 2013, 20:44:52 »
Hoi Evert en bas
Bedankt voor je reactie.
Ik ben al veel vaker in Hongarijë op vakantie geweest, maar begin van dit jaar is mijn interesse gewekt met betrekking tot de stationetjes, dit komt omdat mijn vrouw graag eens met een Hongaarse trein wilde reizen, ik heb haar op het station afgezet samen met haar zusje, helaas kon ik zelf niet mee, de auto moest nog bestuurd worden
De stations in Hongarijë zijn niet groot, ik bedoel de stations sporen meestal 3 sporen, waarvan er maar één spoor word gebruikt voor de treinen, in deze vakantie heb ik wat foto's gemaakt om het eens op mijn gemak te bekijken en of ik het voor mijn grote modelbaan kan gebruiken.
Ik denk dat ik het wel kan gebruiken.
Wat mij ook opviel zijn de wissels bij de stations, deze hebben een vrij grote hoek ,de wissels lijken kwa hoek op de wissels van 30 graden op de modelspoorbaan. (zie foto's in de post hier boven.)
Al met al weer een geslaagde vakantie en inspiratie voor de bouw van mijn eigen modelspoorbaan, zowel spoor technische als landschap.
mvg Paul
Üdvözlet Paul Smits.
smits66
«
Reactie #168 Gepost op:
06 October 2013, 18:40:46 »
Hoi modelspoorders
Het is al weer een tijd geleden dat ik in dit draadje wat geplaatst hebt.
Dat komt omdat de treinenkamer nog niet klaar is, dat duurt nog even en ik ben bezig met het ontwerpen van een BNLS n-spoor modulebaan.
Voor mijn module baan Laubenstein heb ik al veel baanplannen gemaakt, het lukte me maar niet om een goed ontwerp te maken enerzijds omdat ik er teveel rij mogelijkheden wil en anderzijds dat ik een stukje nebenbahn wil uitbeelden, ook wilde ik geen spaghetti aan sporen en wilde ook geen schaduw stations gebruiken.
Ik heb daarom al een tijd niets aan dit draadje gedaan, echter bij het definitief starten van de N-Spoor modulebaan ben ik weer eens bezig geweest met het ontwerpen van een sporenplan voor de module.
Daarmee kwam ook het idee om nog eens een poging te wagen met het ontwerpen van een sporenplan voor mijn Modulebaan Laubenstein.
Alles wat ik wilde op mijn eerdere ontwerpen heb ik in de virtuele prullenbak gegooid en ben zonder eisen aan het ontwerpen gegaan, ook door de verschillende banen te bekijken op internet, kreeg ik weer wat ideeën.
Het niet willen maken van een schaduwstation heb ik in de virtuele prullenbak gegooid.
Dit baanplan is een combinatie van banen die ik op internet/Youtube heb gezien.
Wat ook meespeelde was de te grote baan die ik wilde ontwerpen, ik heb gekozen voor een kleinere baan, het eerste ontwerp was 300 cm x 200 cm x 240 cm met een diepte van 60 cm.
Het nieuwe ontwerp is 300 cm x 200 cm met een diepte van 60 cm, dieper dan 60 cm wil ik niet gaan omdat je er dan nog goed bij kan komen ook als de scenery gemaakt is.
De mogelijkheid om de baan uit te breiden is nog altijd aanwezig, ik kan nog een stuk van 180 cm x 80 cm bij bouwen, maar er is in het huidige ontwerp nog geen mogelijkheid om de baan uit te breiden, ik wil kijken of de N-Spoor module er aan te koppelen is.
Het nieuwe ontwerp bevat een groot doorgangs station met een aftakking naar een localspoor dat hoger gelegen is.
Ook zijn er twee schaduwstations in gemaakt en er is een verborgen spoor en voor mooie foto's een paradespoor
Het localspoortje wil ik nog aan spijkeren er is daar waarschijnlijk wel wat aan te verbeteren.
Had altijd wel een idee oom een steengroeve te maken op mijn modulebaan, wie weet.
We noemen het naar voor het gemak Laubenstein V2.
Hoe heb ik het in gedachte.
Duits thema, hoofdspoor met aftakking localspoor.
Periode III en IV
Heuvel/berg landschap
Groot station (nog geen naam) met een stad op de achter grond (nog niet verder over gedacht)
Bij het grote station een kleine draaischijf met locloodsen en verzorging spoor kleine kolenbunker/ diesel tank plaats
Klein station Laubenstein (localspoor) met een klein dorpje.
Dubbele paradespoor.
Twee schaduwstations.
Het baanplan :
Schaduwstation 1
Schaduwstation 2
Verborgen spoor
Zichtbare sporen
Totaale baanplan.
Als rails wil ik gaan voor Fleischmann profirails of peco code 80 of peco code 55 , daar ik de meeste railsen nieuw moet kopen veel van mijn minitrix railsen zijn niet best meer, hoor ik graag wat het voordeligst is, ik heb begrepen dat peco code 80 goed samen te gebruiken is met minitrix rails
Peco code 55 railsen worden op de BNLS N-Spoor modulebaan gebruikt, wil ik deze aansluiten op mijn modulebaan zal ik kunnen overwegen om peco code 55 railsen te gaan gebruiken.
Mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.
dimo1_dimo1
«
Reactie #169 Gepost op:
06 October 2013, 19:03:05 »
leuk plan
is er tussen de verschillende sporen bij het station wel ruimte voor perrons?
verder zitten volgens mij de schaduw stations elkaar in de weg.. neem aan dat het paradespoor een niveau onder het station licht? of is dat 2 niveau`s verschil?
groeten,
Auke
smits66
«
Reactie #170 Gepost op:
06 October 2013, 19:24:18 »
Hoi Auke
Het was mij nog niet opgevallen dat er niet veel ruimte tussen de railsen van het station zit, bedankt voor de opmerking
, zal kijken of ik daar wat aan kan veranderen.
Schaduwstation 1 zit op niveau 0, schaduwstation 2 zit op niveau 1 en het station op niveau 2
Tussen het station en schaduwstation 1 zit een hoogte verschil van ongeveer 15 cm( kan het evt 10 tot 12 cm houden), vandaar dat de sporen van station naar schaduwstation 1 zo lang zijn.
Tussen het station en schaduwstation 2 is het hoogte verschil 5 tot 7 cm, afhankelijk van het hoogte verschil tussen het station en schaduwstation 1.
Het paradespoor zal ook iets schuin naar benden/boven lopen.
Het local spoortje word niveau 3, ten opzichte van het station zal het local stationnetje op 7 cm boven het grote station komen.
Alles staat nog open, dit is een eerste ontwerp, het local spoortje moet ik nog eens nader bekijken hoe ik dat ga uitvoeren.
Mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.
dimo1_dimo1
«
Reactie #171 Gepost op:
06 October 2013, 20:09:38 »
Gaan er op het lokaal spoor ook stomers rijden tussen het station en het stationnetje? Want die kunnen namelijk niet bij de draaischijf..
groeten,
Auke
smits66
«
Reactie #172 Gepost op:
06 October 2013, 20:16:38 »
Hoi Auke
Ik weet nog niet wat er komt te rijden, in ieder geval wil ik een railbus op dat stuk laten rijden en misschien wat kleine stomers Br 89, T3 enz.
Het is wel mogelijk, volgens mij, om de draaischijf te bereiken echter is dat een lange omweg.
Ik moet het local spoor nog verder uitwerken, ik denk dat het wel mogelijk is om een kleine kolenbunker te plaatsen bij het eindstation.
Mvg Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.
dimo1_dimo1
«
Reactie #173 Gepost op:
06 October 2013, 20:19:36 »
Bij het lokaal spoor heb je onderaan ook nog een hoop ruimte.. misschien een leuke plaats voor een klein goederen lijntje
groeten,
Auke
smits66
«
Reactie #174 Gepost op:
06 October 2013, 20:27:32 »
Dat lijkt mij wel een leuk idee
Ik zou een kleine steengroeve kunnen bouwen, houtzagerij, veeboerderij met vee laadplaats of een goederen overslag.
Ik moet dat nog is even goed bekijken.
Ik zou het local spoor kunnen verlengen en er een kleine halteplaats met losplaats voor hout maken.
mvg Paul
Üdvözlet Paul Smits.
tijgernootje
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
«
Reactie #175 Gepost op:
06 October 2013, 20:37:46 »
In elk geval isje creativiteit weer terug ,dus ben beniuewd naar wat het allemaal gaat worden
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
smits66
«
Reactie #176 Gepost op:
06 October 2013, 20:44:14 »
Hoi Floris
Ach, ik had een modelspoor dipje, een bekent probleem bij modelspoorders.
Hoewel er nu een leuk en afwisselend baanplan is kan het nog wel even duren voor ik er daadwerkelijk aan kan beginnen, eerst moet de treinenkamer opgeknapt worden.
Heb me laten meeslepen
met de BNLS N-Spoor modulebaan, ga in ieder geval één module bouwen misschien wel twee of drie.
Grt Paul Smits
Üdvözlet Paul Smits.
smits66
«
Reactie #177 Gepost op:
08 February 2014, 01:05:14 »
Hoi,
Pfffffft, uge, uge hatshie, wat een stof komt er van dit topic af ....
Na een lange tijd niet te hebben gepost in dit topic, ga ik het weer oppakken.
Ik kon geen passend baanplan bedenken, die binnen mij budget paste dat frustreerde me dat ik even
een pas op de plaat hebt gemaakt en er tijdelijk er mee gestopt ben.
Ondertussen heb ik niet stil gezeten en ben ik bezig geweest met het ontwerpen van een
modelbaan sturing voor mijn nog te bouwen modelbaan.
Ik gebruik voor de modelbaan sturing een microcontroller type atmega 328 met een arduino uno bootloader,
deze microcontroller zijn op de modelbaan in grootte getale te gebruiken voor diverse sturingen van de modelbaan.
oa. wisselsturing, bloksturing, seinsturing, lichtsturing, lichtefecten enz.
De prijs van een complete microcontroller print ligt om en nabij de 6 euro inclusief een geëtste print, voor een wisselsturing ben ik ongeveer voor één euro klaar, dit alles valt voor mij binnen mijn budget voor mijn modelbaan.
Het nadeel van een microcontroller systeem kan zijn, dat je voor de microcontroller zelf programma's moet schrijven ik zie dit als uitdaging een ander kan het zien als beperking.
De verschillende modules communiceren met het I
2
C protocol met elkaar één van de modules word als master ingesteld de andere microcontrollers als slave.
Mijn model baan blijft volledig analoog gestuurd alleen kan ik de computer gebruiken voor het uitlezen van de diverse terugmeldingen en kan eventueel de seinen, wissels, stations sporen bedienen met de computer.
Ik kan ik de snelheid van de trein via de computer regelen (als er locomotief te snel rijd)
De maat van de microcontroller print is 5x7 cm
Om een lang verhaal en kort te maken ga ik deze microcontroller sturing gebruiken voor mijn modelbaan,
ik ben nog verder aan het testen wat ik er nog meer mee kan.
Ondertussen heb ik de modules (waren al een lange tijd klaar) aangepast, bij nader inzien vond ik de module baan te hoog om er lekker aan te bouwen.
Ik kon de modules niet in hoogte stellen, om ze goed op elkaar aan te laten sluiten, dat heb ik maar als eerste aangepakt.
Ik heb de modules op pootjes van 10 cm gezet, met een inslag moer en een slob bout heb ik er voor gezorgd dat ik de modules in hoogte verstelbaar zijn ca 3 cm.
Een van de modules staat op wieltjes dit ivm het logeerbed wat in de treinenkamer staat, kan ik deze makkelijk verplaatsen zodat het bed uitgeklapt kan worden.
Ondertussen ben ik weer begonnen met het bedenken van een nieuw sporenplan, dat wil zeggen alleen de keerlus/wacht module.
Deze probeer ik morgen maken, ik heb daar de railsen en wissels al voor liggen, komen van mijn oude baan af.
Hoe de baanplan er verder gaat uitzien weet ik nog niet.
Het eerste idee is om er twee of drie etages van te maken bv. : Hoofdbaan op niveau 0, rangeer/goederen spoor op niveau 1 en nebenbahn op niveau 2 de etages zijn niet gekoppeld (drie afzonderlijke banen) ik wil wel kijken of ik niveau 1 en 2 met een enkelvoudige oprit met elkaar kan koppelen.
Mijn eerste baanplan ontwerp "Laubenstein" vind ik nog steeds het meest bij mijn idee van een nebenbahn passen, ook dat kan een goede mogelijkheid zijn, al zou het dan wel in dubbelspoor uitgevoerd gaan worden om het toepassen van een bloksysteem makkelijker te maken.
Plaatje Laubenstein één.
Een andere mogelijkheid is om de baan in de diepte in tweeën te delen (optische).
Voorkant nebenbahn achterkant hoofdspoor ( bij het station komen de sporen bij elkaar maar kan er niet van de hoofdbaan naar de nebenbahn gereden worden.)
Ik heb nog geen plannen voor de diverse banen gemaakt, ik ga mijn gedachten daar is over laten gaan, het belangrijkste is dat het in budget gebouwd kan worden.
mvg Paul
«
Laatst bewerkt op: 08 February 2014, 01:17:05 door smits66
»
Üdvözlet Paul Smits.
smits66
«
Reactie #178 Gepost op:
13 February 2014, 01:44:24 »
Hoi, mensen
Modulebaan "Laubenstein" word een analoge baan, echter worden de meeste zaken op de modulebaan gestuurd door een microcontroller (type arduino).
De locomotieven blijven analoog, maar worden door een blok systeem (arduino) analoog gestuurd, in het begin wil ik daar pulse breedte modulatie voor gebruiken( kan ik in ieder geval met mijn locomotieven rijden) het is echter de bedoeling dat uiteindelijk de locomotieven door middel van fase aansnijding gaan rijden.
Fase aansnijding is beter voor de motoren van de locomotieven dan pwm.
pwm zorgt voor snellere slijtage van de motoren dan fase aansnijding, daar de meeste van mijn locomotieven meer dan 15 jaar oud zijn, en er geen of nauwelijks onderdelen, vooral motoren voor de locomotieven te vinden zijn.
Fase aansnijding is een pure analoge sturing, omdat een arduino microcontroller een digitale bouwsteen is moet ik dat nog verder uitzoeken hoe ik dat kan gaan aansturen, zal wel in combinatie met een relais gestuurd worden.
De arduino (at mega 328pu) heeft 6 analoge porten, misschien kan ik daar wat mee.
Hoe het modelbaan sturing met een arduino er uitziet, laat ik zien aan de hand van flowchart, zodat de mensen die dit topic lezen kunnen zien, hoe het bedacht is en hoe het werkt.
De eerste flowchart laat het totaale overzicht zien, van de sturing en de tweede flowchart laat zien hoe het blok systeem werkt en er uitziet.
Het overzicht van de sturing.
Het overzicht van de bloksturing.
In de vorige post staat een plaatje van de eerste module van de modulebaan "Laubenstein" nieuwe versie, alleen kwam ik er met het vast leggen van de railsen erachter dat ik het gespiegeld had neergelegd
waardoor ik de railsen weer kon losmaken (zaten alleen gespijkerd
,het ging gelukkig makkelijk) , heb meteen de tekening aangepast van de eerste module.
Op deze module word er maar één kant op gereden behalve op het korte station spoor in combinatie met de twee kops poortjes, deze sporen zijn volledige gescheiden (geïsoleerd) van de rest van de module, de controller houd wel in de gaten of er van het hoofdspoor treinen dat blok kan inrijden en zorgt er voor dat de polarisatie van de sporen geregeld word.
Later vandaag
zet ik de foto's van de module op het forum.
Mvg Paul
Üdvözlet Paul Smits.
dimo1_dimo1
«
Reactie #179 Gepost op:
13 February 2014, 08:33:03 »
De analoge aansluitingen van de arduino zijn enkel in staat om een analoge signaal uit te lezen.. Ze zijn ook als digitale input of output te gebruiken
groeten,
Auke
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8