Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000  (gelezen 368590 keer)

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #225 Gepost op: 13 februari 2010, 00:59:17 »
Eigenlijk ben ik wel benieuwd of straks de ACME NS2000 look-a-like onderstel met moter er onder past. Om dan enkel alleen de messing Mesu behuizing te kunnen plaatsen. Dat zou wel gaaf zijn! Maar dan zou Wim er voor moeten voelen om (ook) enkel de behuizing in de verkoop te zetten.

Jeroen
We're all riders on this train.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #226 Gepost op: 13 februari 2010, 01:44:46 »
Het is alleen niet zo zinnig een ACME loc van 200 pop te kopen om het onderstelletje als je ook een prima Liliput kunt scoren voor een paar tientjes...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #227 Gepost op: 13 februari 2010, 03:36:54 »
"Behuizing, behuizing".Zit ik in de behuizingen???
Ik nodig hierbij iedereen uit, die er belangstelling voor heeft, volgende week een kijkje aan onze tafel in Houten te komen nemen. Dan neem ik een open gelegde loc mee en dan kun je zien wat het allemaal "inhoud". Als je er kennis van neemt wat er in het bouwset zit, dan kun je zien dat het een geheel metalen loc is, bijna helemaal compleet. Je moet er alleen nog draaistellen en een motor in zetten. De loc is goed te bouwen, daar is veel tijd ingestopt. En hij is ook goed rijdend (mits goed afgesteld)
En ja, als je iets anders onder het huis wil zetten, dan is dat je goed recht. Ik zou het niet doen, omdat het meer geld, veel meer moeite en tijd gaat kosten. Ook is het helemaal niet zeker, dat het beter gaat rijden in die configuratie, (ik las ergens op BNLsp.net dat iemand er mee terugging omdat het waggelde).
Ik heb een nog al gewichtig onderstel, voor het geval je dit zou weg willen laten. Dat geeft goede rijeigenschappen. Ik heb dus geen losse kappen want het zijn onderdelen van complete etsplaat.
Op de beurs in Houten heb ik Liliput MaKs gezien voor 55 euro, je moet natuurlijk wel zoeken. Morgen, vandaag alweer, heb ik nog een bijdrage over de inbouw van een Faulhaber in mijn configuratie. En dat rijdt echt helemaal super. gr. W.M.     

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #228 Gepost op: 13 februari 2010, 22:07:18 »
Hallo. Ik zou nog wat laten zien van een betere aandrijving. Hiebij een foto van een aandrijving met een Faulhaber. De foto is vergrootbaar.

De motor is een Faulhaber 1332 1012SP40. (De 13 en de 32 wijzen op de diameter en de lengte van het motorhuis. Ook bij deze motor zijn de beide aseinden 1,5mm rond en is de lengte over beide aseinden niet voldoende om de Liliput cardanasjes te kunnen koppelen. Je zou langere cardanasjes kunnen maken. Ik heb, zoals op de foto te zien is, een vliegwiel gedraaid, 15mm rond x 7.3mm lang, met aan één zijde een asverlengstuk met de diameters 3,5 en 1,5mm over respt. 7 en 5 mm. In het vliegwiel is een nauwkeurig passend gat van 1.5mm, 10mm diep geboord. De motor is dus een beetje uit het midden geplaatst. Van het linker draaistel is, vanwege de vrijloop ten opzichte van de motor, met een hoekje van 1 mm afgeschuind. De motor is ook weer vastgezet met dubbelzijdig plakband op een iets moeilijker vormstuk in de sparing in het chassis. De motor is immers helemaal rond. Het vormblokje, lang 23mm, met de doorsnede van 5 x 10.8mm en een ronde uitsparing aan de bovenzijde, voor de motor tot er nog 2.7 dikte overblijft. Als daarin de motor wordt vastgezet liggen de hartlijnnen van de motor en de draaistellen nagenoeg op één lijn. Ideaal dus. de motor start zeer soepel, kan erg langzaam draaien en loopt geruisloos. De motor kost mij Euro 45,- + verzending en als je daar nog een MaK- loc van Liliput aan spendeerd (en eventueel een decoder) heb je een voorbeeldig rijdende loc. Voor vragen houd ik me van harte aanbevolen.
Met vriendlijke groeten Wim.

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #229 Gepost op: 14 februari 2010, 13:21:00 »
Beste Mensen,

Ik lees met veel belangstelling dit draadje maar ik lees met pijn in het hart hoe mensen een Lok slopen :'( voor een draaistel en een motor en dit terwijl Liliput de onderdelen los levert http://www.liliput.de/downloads/Ersatzteile/L1124.pdf
Misschien een idee?

Ride On

Rino


je kan altijd van het "casco" van de loc nog een dummie maken, aangezien je alleen de aandrijving eruit sloopt.

Mvg, Mark

jhoske

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #230 Gepost op: 14 februari 2010, 13:45:30 »
Ik persoonlijk heb er niet zo veel problemen mee dat een diesel wat lawaai maakt. Mijn  NS 2006 trekt zonder problemen vijftien containerwagons, daar kan een 6400 van trix nog iets leren. De bouw van de NS 600 vordert gestaag, maar hier heb ik een paar vragen over.
De 600 heeft volgens mij geen platen boven op de huif, klopt dat? En hoe zit het met de accu bak, is die kleiner of heeft hij er geen?
En ik zal het op prijs stellen als je 4 dummie draaistellen mee kan nemen naar houten, Wim.

Groetjes, Jos.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8146
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #231 Gepost op: 14 februari 2010, 19:13:57 »
Voor wie er één in het echt wil zien Lake Wales Depot museam (y)
Maar in Kempton rijden ze er ook nog mee...
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2010, 19:18:46 door Bob. »
Vr. groeten,
Bob

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #232 Gepost op: 16 februari 2010, 19:32:05 »
De bouw van de NS 600 vordert gestaag, maar hier heb ik een paar vragen over.
De 600 heeft volgens mij geen platen boven op de huif, klopt dat? En hoe zit het met de accu bak, is die kleiner of heeft hij er geen? Jos.
Hallo Jos; In de weinige gegevens die ik heb, zijn op de foto's van NS600's alle varianten van de accubakken te zien. Er zijn er die helemaal geen "accubak" buiten op de voetplaat hebben. In de oorspronkelijke loc stond de accu in een nis in de cabine van de loc. Er zijn ook foto's van een 600 loc met een korte "accubak", net zo lang als het eerste grote rooster. Maar er waren er ook met een nog iets langere. Meestal hadden de 600's geen "accubak" buiten, maar ik heb ook een foto gezien van een 600 met een lange bak, zolang als bij de meeste 2000's. Er zijn voor de 600 dus veel verschillende mogelijkheden, volgens mij is de bak in de loop der jaren gegroeid.
Wat de platen (ik denk toegangsluiken) op de huiven betreft. De Amerikanen hadden niet gedacht dat er later nog eens een stelletje Ollanders de koppen van de dieselmotoren af zouden gaan trekken. Dus geen luiken in de huiven.
Later zijn we dat toch gaan doen. En wat is dan gemakkelijker dan een hijsgat in de huif. Dus zonder de hele huif te moeten monteren. Dat demonteren van de kap zal tegen die tijd in 1952 ook meestal niet meer zo eenvoudig zijn geweest. Wat in de oorlog werd gebouwd was meestal alleen bedoeld om de oorlog mee te winnen. Als het niet kapot geschoten werd had men geluk. Dus conservering was dan ook nauwlijks aanwezig, is volgens mij ook wel te zien op de foto's uit het begin. Dus vandaar dat luik, dat er op de 600 nog niet op zat. Gr  Wim.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #233 Gepost op: 16 februari 2010, 20:44:29 »
Foto's kijken helpt altijd voor het vinden van de goede uitvoering. Het ontbreken van het luik had ik ook al gezien. De accubak is onduidelijk: soms wel en soms niet. Ik heb nog een verschil gezien tussen de 600 en de 2000 en dat is op de koppen bij de bevestiging van het hekwerk voorop in het midden. Daar heeft de 600 iets extra, dat de 2000 niet meer heeft.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

jhoske

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #234 Gepost op: 17 februari 2010, 12:36:34 »
Oke, bedankt voor de informatie. Ik ga voor de korte accubak, Zit er toch een detailverschil tussen beide locs
Tja, die Amerikanen van toen. Wel diesellocs maar Tanks op Benzine!

Groetjes, Jos.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #235 Gepost op: 17 februari 2010, 12:39:25 »
Dan branden de laatste beter 8) ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #236 Gepost op: 17 februari 2010, 12:45:17 »
Ik heb nog een verschil gezien tussen de 600 en de 2000 en dat is op de koppen bij de bevestiging van het hekwerk voorop in het midden. Daar heeft de 600 iets extra, dat de 2000 niet meer heeft.

mvg,
Ivo

Volgens mij zat daar oorspronkelijk een stekkerdoos Ivo. Is al vrij snel weggehaald, dacht ik, zodat het niet om een specifiek verschil tussen 600 en 2000 gaat. Mijn model heeft hem nog, omdat dat eigenlijk een model van de oorspronkelijke Amerikaanse loc is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #237 Gepost op: 17 februari 2010, 12:50:05 »
Oke, bedankt voor de informatie. Ik ga voor de korte accubak, Zit er toch een detailverschil tussen beide locs
Tja, die Amerikanen van toen. Wel diesellocs maar Tanks op Benzine!

Groetjes, Jos.

Tot ver in de jaren '80 reden Daf trucks van NL Defensie ook op benzine. Handig qua standaardisatie: hoef je maar een soort brandstof op voorraad te hebben. Maar uiteindelijk werd dat toch te duur.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

jhoske

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #238 Gepost op: 17 februari 2010, 12:53:36 »
Voor de liefhebbers, er staat ook een filmpje op You Tube van de museum loc in Kempton. Whitcomb 65 tons.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #239 Gepost op: 14 april 2010, 23:30:27 »
Hallo Jos en andere messing fans,
Bedankt voor de tip van de You Tube-film van de museum loc in Kempton in Amerika, de Whitcomb 65 tons. Een heel leuke film die een goed beeld van de loc (met geluid) geeft. Ik had het nog niet eerder gezien. Het geluid is volgens mij van de originele Budamotoren, want ze hebben daar nog een reserve van staan. Nogmaals bedankt.
Op dit moment zijn de Schelde stoomkranen mondjesmaat leverbaar in de definitieve vorm als bouwpakket van een statisch model, voorzien van alle delen; geëtst messing, witmetalen gietstukken, wielassen en met een gedetailleerde bouwbeschrijving in de vorm van exploded views, Mijn streven is een zo gemakkelijk mogelijk en met plezier te bouwen bouwsets te maken, die toch wel gecompliceerde zijn, omdat er zo min mogelijk compromissen ten aanzien van het grote voorbeeld worden gemaakt. Ik heb al een paar reacties van proefbouwers en die zijn erg positief. Dus ik denk dat ik in mijn missie gslaagd ben. Verfijningen waar Len de Vries over spreekt in de Railmagazine hebben meer betrekking op het reproduceren van delen, met name de gietstukken, omdat dat nu nog niet zo doeltreffend gaat. 
Gebouwde exemplaren zijn te zien in Houten, bouwsets daar afhalen geniet de voorkeur boven verzending per post. Weer die slechte ervaringen. Hierbij nog een detailfoto, vergrootbaar. Ik moet hem nog's verouderen. Met vriendelijke groeten, Wim M

Ps. Ik heb nu ook Schelde naamplaatjes voor de SHM-kraan, foto later.