Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 15:53:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 15:48:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:41:43
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 15:12:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000  (gelezen 368319 keer)

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #210 Gepost op: 03 december 2009, 00:01:12 »
Wim,

Ik heb intresse in een openbuffer model....

Je hebt een PM!

Rockerbox

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #211 Gepost op: 07 januari 2010, 00:56:54 »
Beste Mensen,

Ik lees met veel belangstelling dit draadje maar ik lees met pijn in het hart hoe mensen een Lok slopen :'( voor een draaistel en een motor en dit terwijl Liliput de onderdelen los levert http://www.liliput.de/downloads/Ersatzteile/L1124.pdf
Misschien een idee?

Ride On

Rino

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8145
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #212 Gepost op: 07 januari 2010, 08:23:37 »
Daar zit een behoorlijk lange levertijd achter.
De onderdelen moeten uit China komen.
Vr. groeten,
Bob

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #213 Gepost op: 07 januari 2010, 10:44:03 »
buiten dat, wat is er mis met een loc slopen? daar hoef je heus niet om te janken hoor.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #214 Gepost op: 07 januari 2010, 10:49:11 »
'Je kunt geen mooiere dingen maken dan door te slopen' (oude wijsheid  ;D)
Overigens is de reden om onderdelen niet los te bestellen dat een donor loc vaak de helft kost van de benodigde onderdelen. En wat er overblijft vindt ook altijd wel weer een liefhebber.
RETROBAHN A.G.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8145
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #215 Gepost op: 07 januari 2010, 13:00:08 »
Alle losse onderdelen bij elkaar zijn denk ik duurder dan een hele loc (uit de aanbieding).
En soms past een loc niet meer in de verzameling.
Kortom slopen  (lees: demonteren) (y)
Vr. groeten,
Bob

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #216 Gepost op: 07 januari 2010, 13:59:20 »
Zal een nieuwe aandrijving overigens niet veel betere rijeigenschappen leveren?
Ik ben er niet geheel tevreden over, ondanks dat ik de gehele aandrijving al eens
helemaal heb doorgelicht, schoongemaakt en gesmeerd heb.

Ik ben nog wat aan het kijken naar een alternatieve aandrijving waarbij de radstand
van de donorloc het zelfde is.

Gr.

Robbert Jan


The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #217 Gepost op: 08 januari 2010, 00:30:09 »
Hallo, iedereen nog de beste wensen voor 2010.
Eerst even reageren op Rino; Ik moet de Liliput motor nu nog krijgen die ik een anderhalf jaar geleden heb besteld. Ik had een donor met een kapotte collector. De motor is via de vakhandel besteld, misschien geen goed idee. Ik denk dat de voorraad reservedelen bij Liliput niet groot is, zo niet nihil, zeker bij de importeur. Die hebben niks meer van de MaK-loc, is mij verteld door leverancier die het kan weten. Een fabriek gaat ook niet zomaar een nieuwe batch maken omdat een aantal mensen hierom vragen, zeker niet ten behoeve van zoiets als van een "concurrent".
Reserve delen zijn mogelijk ook duurder dan 2e hands gekochte locs. Enkele beurzen terug heb ik in Houten nog goede donors voor Euro 55,- p.st. gekocht. De verpakking was er niet meer, wel de hekjes.
Over het hoe en waarom van het gebruik van de aandrijving van deze donorlocs wordt binnenkort meer gepubliceerd.   
Ik heb ook dummy draaistel-bouwsetjes voor de NS6400 van Liliput of de andere Mak's, dus draaistellen gebruiken voor de 2000 is niet zo'n ramp. De Liliput hoeft niet verloren te zijn. Ik heb er nog een aantal geamputeerde Mak's liggen dus..
De draaistellen van Liliput werken, volgens mij, goed, mits goedgemonteerd natuurlijk. Ze hebben betrouwbare overbrenging in bronze lagerbussen, gecompenseerde as en stroomafnemers die ik nog nooit kapot heb gezien.
Wat de aandrijving verder betreft is de Liliput motor de rammelaar, een barrel. Sommigen schreeuwen het uit vanwege gebrek aan een drupje smeerolie, maar veel beter is de in bouw van een vervangende motor als een Mashima of nog beter een een Faulhaber. Dan loopt het helemaal super. En het is redelijk eenvoudig mogelijk op het reeds bestaande NS2000 chassis, dus ook naderhand. Ik kom hier binnenkort op terug met met foto's en meer gegevens. Ook met tips over rijgedrag enz. M.vr gr. Wim Mesu 

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #218 Gepost op: 09 januari 2010, 03:02:29 »
Hallo ;),
We zijn zaterdag 9-1-10 helaas niet in Houten, hoewel we wel een tafel hebben gehuurd en betaald. :'( Het weer is de boosdoener, tenminste als al de weerprofeten uit Den Bilt gelijk krijgen.  :(
M.vr.gr. Wim Mesu

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #219 Gepost op: 09 januari 2010, 09:17:34 »
Hallo ;),
We zijn zaterdag 9-1-10 helaas niet in Houten, hoewel we wel een tafel hebben gehuurd en betaald. :'( Het weer is de boosdoener, tenminste als al de weerprofeten uit Den Bilt gelijk krijgen.  :(
M.vr.gr. Wim Mesu

Baal..is dat nou jammer, wilde net bij je langskomen, om m,n lokje op te halen.


eric

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #220 Gepost op: 09 januari 2010, 10:33:33 »
Hallo ;),
We zijn zaterdag 9-1-10 helaas niet in Houten, hoewel we wel een tafel hebben gehuurd en betaald. :'( Het weer is de boosdoener, tenminste als al de weerprofeten uit Den Bilt gelijk krijgen.  :(
M.vr.gr. Wim Mesu
Je heb grootgelijk!
Waarom zou je de moeilijkheden opzoeken?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jhoske

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #221 Gepost op: 14 januari 2010, 12:51:54 »
Nog bedankt voor het toesturen van de draaistellen. Wij hadden ook niet het risico genomen om naar Houten te gaan.

Gr, Jos.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #222 Gepost op: 06 februari 2010, 21:32:11 »
Hallo, Aansluitend aan mijn bericht van 8 jan. het volgende,
De publicatie in een bekend blad, waar ik het over had, laat nog op zich wachten. Het komt er aan is me verzekerd. Dus geduld a.u.b. maar weer.
Voor de N-spoor uitvoering goed nieuws. Hans en ik hebben de definitive uitvoering vastgesteld. Hans is bezig met de moedermodellen van de draaistellen en de dr.st.zijkanten. Hij doet ook het chassis met de verlichting erop en in de "brandstoftank" kan een decoder worden ingebouwd. Ik doe de kap. Alle aanpassingen zijn verwerkt, de files zijn naar de etser, voor een proefplaat. Dus er is goede voortgang.
Na een serie gebouwd komt de etsplaat ook beschikbaar voor de zelfbouwer. Althans dat is de bedoeling.
Wat betreft de loopeigenschappen van de Ho NS2000 het volgende: De draaistellen moeten altijd goed soepel kunnen draaien in hun vattingen. Is dat niet het geval dan loopt hij er uit bij slingerbochten. Het volgende is er aan te doen: Kijk of de Liliput draaistel-steunen zijdelings niet klemmen, dus tussen de gebogen plaatjes in het chassis. Is dit het geval dan moet je de Lilip. dr.st.steunen iets afvijlen. Het mooi rond buigen en vastsolderen van de plaatjes in het chassis, tijdens de bouw, is daarom ook belangrijk. Ook draaien de Lilip.draaistelsteunen beter op kaal metaal dan op verf, is mijn ervaring. Dus verf terplekke eraf.
Maar ook de geëtste draaistel-opsluitbeugel kunnen te veel klemmen, omdat ze bijv. in het midden iets te ver zijn doorgezet. Een oplossing is, zonder al teveel demontage, mogelijk, alleen de desbetreffende draaistelzijkant moet er af. Steun de opsluitbeugel, aan de onderzijde, met een stukje hout in de bankschroef, met de doorsnede van 12 x 3mm, met het vlak eind, en duw van bovenaf het, geheel met de draaistellen op hun plaats, iets terug. Dus met bijv. met een stukje hout op het chassis, tussen de twee omgebogen draaistelclip-eindjes in. Voorzichtig, geen uitschieters maken!Ook niet te veel ruimte maken, ander krijg je rammeldraaistellen.
De volgende keer heb ik het over de inbouw van verschillenden motoren. De foto's heb ik al. Gr. WimM

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #223 Gepost op: 12 februari 2010, 19:29:49 »
Hallo, Ho- en N-spoorders, voor N-spoor zie mijn vorige bericht.
Ho.
Ik heb, in één van mijn laatste bijdrages aan deze topic, aangegeven nog wat alternatieve aandrijvingen voor de NS2000 in Ho te laten zien.
Eerst de Liliput motor zoals die standaard in de MaK loc met de middenmotor zit. Dus uit de blauwe doos, de 2e serie. Het loopt, maar heeft heel wat spanning nodig voordat ie daar mee begint en als hij het dan eenmaal doet, maakt ie behoorlijk lawaai. Soms helpt een weing olie op de lagers, omdat er bij zijn die al meer dan 15 jaar stil hebben gestaan.

Een goed en al veel beter alternatief voor de aandrijfmotor is een Mashima CAN 14x32 motor. Deze motor heeft twee aseinden van 1,5 mm diameter, maar ze zijn, in lengte over alles 52.5 mm, een beetje te kort om er zo de cardan stukjes op te kunnen schuiven. Een grotere motor kan niet in kap en heeft ook dikkere assen. Dus heb ik het lengte probleem opgelost door op de CAN 14x32 motorassen 2 vliegwielen rond 12.5mm x 7mm lang te monteren. De vliegwielen zijn voorzien van een aangedraaide pen met een uiteinde van 1.5mm, 5,5mm lang, t.b.v. het cardan-kruisstukje. Aan de andere kant zit een nauwkeurig om de motoras passend gat van 1.5mm x 6mm lengte. En dat aan de beide motoreinden. De foto's zijn op te blazen.

De motor zet ik vast met dubbelzijdig plakband op een opvulblokje van rubber, metaal of what ever, in de chassis uitsparing (3 x 10,8 x 23mm).
Tot zover. De volgende keer heb ik het over de inbouw van een Faulhaber. Gr. Wim M

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS Baanbreker - Mesu models NS 2000
« Reactie #224 Gepost op: 12 februari 2010, 23:35:59 »

Hierbij ook nog even een berichte van een bouwer van de Mesu models NS2000. Mochten er mensen nieuwsgierig zijn naar hoe je zo'n model bouwt. Mijn demo op Ontraxs wordt het bouwen van een van de kits van Wim.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda