Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Lodewickshaven
door
Jelmer
Vandaag
om 13:53:29
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
door
Pauldg
Vandaag
om 13:46:29
Station Roodeschool
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Lambert
Vandaag
om 13:39:40
Hulp gezocht omgeving Drachten
door
Joz
Vandaag
om 13:38:02
Bauarbeiten im gange
door
Jelmer
Vandaag
om 13:37:42
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 13:29:35
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 13:26:52
Bumper voor de LH-101 handregelaar
door
robstuart
Vandaag
om 13:24:34
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
thijs
Vandaag
om 13:18:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Falkenberg
Vandaag
om 13:11:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 13:04:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 12:59:21
Rondom Charlois
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 12:51:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple
door
GD
Vandaag
om 12:23:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 12:15:58
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen
door
kar
Vandaag
om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 11:51:46
TRAX3D - kan geen account aanmaken
door
Pauldg
Vandaag
om 11:42:27
Märklin 2025
door
Railpassie
Vandaag
om 11:36:35
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Herb73
Vandaag
om 11:23:12
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
Vandaag
om 09:40:15
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:23:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Van en voor gebruikers
|
Wim Mesu
(Moderator:
WimM
) |
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
Vorige
-
1
...
63
64
[
65
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 (gelezen 401184 keer)
WimM
Moderator
Offline
Berichten: 723
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #960 Gepost op:
09 May 2023, 16:52:57 »
Nog een aanvulling op het bovenstaande.
De flenzen aan de kogellagers moeten, werktuigbouwkundig gezien, aan de buitenkant van de draaistelstrippen zitten!
Ga maar na: zijdelinkse krachten op de wielflenzen werken maar één kant op. Naar het midden van de loc toe. Dus via het wiel naar het lager toe.
Het wiel drukt dus tegen het lager. Het lager kan niet weg door de flens en geeft zodoende de kracht door aan het draaistel / de loc.
Als de flens van het kogellager aan de andere zit, kan hij dus theoretisch uit zijn passing in het draaistel worden gedrukt bij zijdelingse belasting.
Het wiel kan dan tegen het draaistel gaan aanlopen. Wil je dat?
Doe dat dan ook niet.
Wim
Gelogd
WimM
Moderator
Offline
Berichten: 723
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #961 Gepost op:
10 May 2023, 00:32:08 »
Ik ga nog effe door met samenbouw beschrijving.
Betreffende de wormaandrijving afstelling in een vorige episode, nog het volgende:
Drukken worm en wormwiel tegen elkaar, dan kan een opvullinkje in de klemming onder de elektromotor d.m.v. een papiertje, een tape of een latoenplaatje een remedie zijn.
Verder met de beschrijving.
Op sommige foto's uit de vorige episode zijn bij het proefdraaigedeelte van de draaistellen in de ongespoten toestand, reeds aangebrachte stroomafnemers te zien.
Het is echter beter de stroomafnemers pas na het spuiten van de draaisteldelen aan te brengen. Proefdraaien doe ik gewoon via een paar draadjes aan de motoren.
Het gaat immers om het goed draaien van de aandrijving, de motoren op de wielassen. De stroomafnemers komen later wel aan de orde. Ook de wielen laat ik er af.
Schoonmaken en spuiten.
Om de draaistellen te kunnen spuiten moeten eerst de delen schoongemaakt worden. Daartoe worden wielassen, motoren en kogellagers verwijderd.
Kogellagers mag je niet verpersen door tegen de middenbus te drukken. Dan verpest je gegarandeerd je lagers. Dus alleen tegen de buitenbus aan drukken bij in- en uitdrukken.
Het schoonmaken van de te spuiten delen doe ik in diverse stappen.
Maar eerst maak ik allerlei hulpmiddelen van hout, spijkers, schroeven, sateprikkers, balsahout en dubbelzijdig dik plakband, om daarop de delen te kunnen plaatsen vóór het spuiten.
Om ze niet meer met de handen aan te hoeven raken na het stralen en vóór het benzinespuiten. Zie foto's hieronder in het kader van: alle dele spuitklaar.
Het lijkt wel een beetje een kermis van kachelhout, maar het werkt wel.
Als alles o.k. is en werkt, haal ik alles los voor het sop en schoonmaken.
Eerst in een afwassopje om restanten soldeerwater te verwijderen. Daarna afspoelen met lauw water en laten drogen.
Ik ben in het bezit van een straalcabine, waarin ik de delen kan stralen met aluminium oxide.
Ik werk bij zeer gematigde persdruk om bolling van de messingplaten door het hamereffect te voorkomen. Ook straal ik waar mogelijk nooit haaks op het te stralen vlak.
De cabine raamstijlen bescherm ik door aan de binnenzijde in de cabine 2 á 3 mm dikke plaatjes hout achter de raamstijlen te plakken met dun dubbelzijdig plakband.
De fijne ingeëtste jaloezieën in de motorhuiven bescherm ik door stukjes afplaktape te snijden die precies over de jaloezieën te plakken.
Ze worden dan niet gestraald, maar ik heb er nog nooit een nadeel van meegemaakt. De grote jaloezieën, tegen de cabine aan, bescherm ik niet.
Daarna zet ik de delen, na het stof en alu.oxide vrij blazen met perslucht, de delen weer op de spuitstandaards en hulpmiddelen om ze daarna met de benzinespuit vetvrij af te spuiten.
Wel effe in de buitenlucht, anders kun gegarandeerd de lucht in vliegen.
Bij het stofvrijblazen oppassen dat je model niet van de stand afvliegt en op de straat beland met flinke deuk tot gevolg. (Hoe zou ik dat nou weten
)
Na het drogen van de benzine ga ik direct over op het spuiten van de primer op de blanke delen, uitwendig maar ook inwendig voor zover mogelijk.
We zijn al toe aan het spuiten. Ben ik nou niks vergeten? Als je denkt dit of dat wil ik ook nog behandeld zien geef me dan een tip hier.
Wordt vervolgd,
Wim
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 8918
May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #962 Gepost op:
10 December 2023, 12:37:00 »
Ik ben ook maar begonnen met een h0 model van de 600, de 612 in mijn geval. Die bleek na de Watersnood in '53 'opgesloten' aan de Vlissingense kant van de vloed. Ik maak daar voor Fremo-inzet een kleine weergave van en wel de periode na de ramp, zeg april mei. Omdat ik dit draadje niet wil vervuilen met mn gepruts verwijs ik door naar het draadje Zee. Land, link onder mn bericht.
De dieseltank is klaar, aan het frame wordt gewerkt. Ik wil het ding eerst rijbaar hebben voor ik de kap bouw. De kap vind ik nl het leukst, de aandrijving het lastigst 😉
Groet
Huup
Gelogd
Duin aanZee II
Huup
Offline
Berichten: 8918
May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #963 Gepost op:
10 December 2023, 16:36:03 »
Wim heb jij misschien locomotiefnrplaaten van de 612? Ik heb hier de 2012.
Geen idee welke je indertijd hebt bijgevoegd bij t h0 model.
Gelogd
Duin aanZee II
WimM
Moderator
Offline
Berichten: 723
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #964 Gepost op:
11 December 2023, 13:06:15 »
Hallo Huup,
Leuk dat je nog wat post over de NS600/2000 in Ho. Het is geen gepruts van jou, het ziet er goed uit. Dus welkom.
Ja ik heb denk ik nog wel nummerplaatjes van de 612, ik ga zo nog wel ff graven.
Heb je in de gaten dat de 600 serie stekkerdozen had boven de bufferplaat, en dat de luchthappers aan de rechterkant van de motorhuiven van de 2000's bij de 600 ontbraken?
De handrail liep daar rechtdoor en de roosters daar waren niet onderbroken.
De stekkerdozen heb ik denk ik nog wel.
Ik geef je nog een berichtje. Mvrgr.
Wim Mesu
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 8918
May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #965 Gepost op:
11 December 2023, 14:50:28 »
Ha Wim, dat zou super zijn. Aan de opbouw ben ik nog niet begonnen. Ik doe eerst frame en aandrijving.
Maar ik heb het genoteerd!
Als je de stekkerdozen hebt liggen, hou ik me aanbevolen. Wilde ze zelf maken, maar af is handiger
«
Laatst bewerkt op: 11 December 2023, 14:52:37 door Huup
»
Gelogd
Duin aanZee II
WimM
Moderator
Offline
Berichten: 723
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #966 Gepost op:
11 December 2023, 17:44:51 »
Hallo,
Ik heb de nummerplaten 612 gevonden, inclusief de waterslide transfers van de 612. Dat is ook wel handig.
De stekkerdozen heb ik ook, plus de stekkerdoos imitatiesklepjes, die er op zitten. E.e.a. verder afhandelen via pb.
Wat er op de NS600 t.o.v. de 2000 ook niet op zit zijn de kattenluik imitaties op de neuzen, bedacht ik nog.
Dus de gaatjes hiervoor niet doorprikken en de vierkante raamwerkjes hiervoor weglaten.
Succes met de bouw en hou ons op de hoogte a.u.b..
Mvrgr. Wim
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 8918
May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #967 Gepost op:
11 December 2023, 19:36:03 »
Wim, super! PB in de maak.
Gelogd
Duin aanZee II
Huup
Offline
Berichten: 8918
May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #968 Gepost op:
23 December 2023, 22:32:27 »
Afgelopen weken dus bezig geweest. Met een bout. Dat bleek niet voldoende.
Ook paar foutnes gemaakt. Bufferbalk solderen voor het monteren van de traptreden bijvoorbeeld. Uitei delijk toch gelukt, gelukkig.
Nu verder met soldeerpasta, brandertje en evt, als t me te benauwd wordt, secondelijm.
Een paar plaatjes.
Zo kan t ook 🙃
Gelogd
Duin aanZee II
Mischa
Offline
Berichten: 189
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #969 Gepost op:
24 December 2023, 09:55:59 »
Ziet er al wel goed uit hoor. Doe het je niet na
Gelogd
Mischa
Huup
Offline
Berichten: 8918
May your coffee kick in before reality does.
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #970 Gepost op:
24 December 2023, 09:59:06 »
Het pakketje zit ongelooflijk goed.in elkaar. Aan het ontwerp ligt het niet als het misgaat. Op de kleinste frutsels na, is het model daardoor zelfs wel geschikt voor beginners.
Persoonlijk vond ik de djh-bouwpakketten moeilijker.
Gelogd
Duin aanZee II
henk
Online
Berichten: 22635
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
«
Reactie #971 Gepost op:
24 December 2023, 10:01:32 »
Apart ding die 1100. Lijkt wel een kap die over een BUB-1100 is geschoven.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
Vorige
-
1
...
63
64
[
65
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Van en voor gebruikers
|
Wim Mesu
(Moderator:
WimM
) |
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000