Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 01:33:10
Overbrenging 50 0073 van VSM naar ZLSM 3 december door V200-G2000
Vandaag om 00:36:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:22:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 00:13:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:38
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 maart 2024, 23:45:13
liliput L131999 (NS 3500 "Goudvink") handleiding gezocht door ArjanB
01 maart 2024, 23:31:28
Bestaande STL voor houder Lima CD motor aanpassen door Pauldg
01 maart 2024, 23:24:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Schachbrett
01 maart 2024, 23:11:18
opbouw treinbaan weer opgepakt door Schachbrett
01 maart 2024, 22:54:44
Bouw Bührtal III door Schachbrett
01 maart 2024, 22:50:27
US diorama in H0 door bigboynl
01 maart 2024, 22:31:02
Driewegwissel en rocrail door GeerC
01 maart 2024, 22:24:38
Hulp bij digitaliseren LS Models 17021 (6-delige TEE RAe) door SplatmanNL
01 maart 2024, 20:27:45
DR5000 doet niet wat die zou moeten doen. door Ben
01 maart 2024, 19:44:18
Van V36 naar Staatsmijnen 123 door Nez Cassé
01 maart 2024, 19:40:28
LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa door grossraumwagen
01 maart 2024, 19:38:36
Laag-Baarlo door Mark Lin
01 maart 2024, 19:25:46
Treinverzameling verzekeren door Ronald Halma
01 maart 2024, 19:13:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Piet Groot
01 maart 2024, 19:11:28
Station Baarn HIJSM door Ronald Halma
01 maart 2024, 18:46:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
01 maart 2024, 17:44:49
n-spoor locs vallen stil (stroomafname) door Nijboer
01 maart 2024, 17:25:20
Trapje tender Br 01 104 (Roco 63210) door Hasenwald
01 maart 2024, 17:19:00
H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'. door Klaas Zondervan
01 maart 2024, 17:09:40
Industriële scenery door MarcNL
01 maart 2024, 16:26:34
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald Halma
01 maart 2024, 16:01:54
Tillig rails door cor_b
01 maart 2024, 15:17:11
Oplichting.. ? door Tinus Trein
01 maart 2024, 14:11:00
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 maart 2024, 13:41:03
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000  (gelezen 366111 keer)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #960 Gepost op: 09 mei 2023, 16:52:57 »
Nog een aanvulling op het bovenstaande.

De flenzen aan de kogellagers moeten, werktuigbouwkundig gezien, aan de buitenkant van de draaistelstrippen zitten!
Ga maar na: zijdelinkse krachten op de wielflenzen werken maar één kant op. Naar het midden van de loc toe. Dus via het wiel naar het lager toe.
Het wiel drukt dus tegen het lager. Het lager kan niet weg door de flens en geeft zodoende de kracht door aan het draaistel / de loc.

Als de flens van het kogellager aan de andere zit, kan hij dus theoretisch uit zijn passing in het draaistel worden gedrukt bij zijdelingse belasting.
Het wiel kan dan tegen het draaistel gaan aanlopen. Wil je dat? >:(  Doe dat dan ook niet.
Wim

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #961 Gepost op: 10 mei 2023, 00:32:08 »
Ik ga nog effe door met samenbouw beschrijving.

Betreffende de wormaandrijving afstelling in een vorige episode, nog het volgende:
Drukken worm en wormwiel tegen elkaar, dan kan een opvullinkje in de klemming onder de elektromotor d.m.v. een papiertje, een tape of een latoenplaatje een remedie zijn.

Verder met de beschrijving.
Op sommige foto's uit de vorige episode zijn bij het proefdraaigedeelte van de draaistellen in de ongespoten toestand, reeds aangebrachte stroomafnemers te zien.
Het is echter beter de stroomafnemers pas na het spuiten van de draaisteldelen aan te brengen. Proefdraaien doe ik gewoon via een paar draadjes aan de motoren.
Het gaat immers om het goed draaien van de aandrijving, de motoren op de wielassen. De stroomafnemers komen later wel aan de orde. Ook de wielen laat ik er af.

Schoonmaken en spuiten.
Om de draaistellen te kunnen spuiten moeten eerst de delen schoongemaakt worden. Daartoe worden wielassen, motoren en kogellagers verwijderd.
Kogellagers mag je niet verpersen door tegen de middenbus te drukken. Dan verpest je gegarandeerd je lagers. Dus alleen tegen de buitenbus aan drukken bij in- en uitdrukken.

Het schoonmaken van de te spuiten delen doe ik in diverse stappen.

Maar eerst maak ik allerlei  hulpmiddelen van hout, spijkers, schroeven, sateprikkers, balsahout en dubbelzijdig dik plakband, om daarop de delen te kunnen plaatsen vóór het spuiten.
Om ze niet meer met de handen aan te hoeven raken na het stralen en vóór het benzinespuiten. Zie foto's hieronder in het kader van: alle dele spuitklaar.





Het lijkt wel een beetje een kermis van kachelhout, maar het werkt wel.
Als alles o.k. is en werkt, haal ik alles los voor het sop en schoonmaken.
 
Eerst in een afwassopje om restanten soldeerwater te verwijderen. Daarna afspoelen met lauw water en laten drogen.
Ik ben in het bezit van een straalcabine, waarin ik de delen kan stralen met aluminium oxide.
Ik werk bij zeer gematigde persdruk om bolling van de messingplaten door het hamereffect te voorkomen.  Ook straal ik waar mogelijk nooit haaks op het te stralen vlak.

De cabine raamstijlen bescherm ik door aan de binnenzijde in de cabine 2 á 3 mm dikke plaatjes hout achter de raamstijlen te plakken met dun dubbelzijdig plakband.
De fijne ingeëtste jaloezieën in de motorhuiven bescherm ik door stukjes afplaktape te snijden die precies over de jaloezieën te plakken.
Ze worden dan niet gestraald, maar ik heb er nog nooit een nadeel van meegemaakt. De grote jaloezieën, tegen de cabine aan, bescherm ik niet.
Daarna zet ik de delen, na het stof en alu.oxide vrij blazen met perslucht, de delen weer op de spuitstandaards en hulpmiddelen om ze daarna met de benzinespuit vetvrij af te spuiten.
Wel effe in de buitenlucht, anders kun gegarandeerd de lucht in vliegen.
Bij het stofvrijblazen oppassen dat je model niet van de stand afvliegt en op de straat beland met flinke deuk tot gevolg. (Hoe zou ik dat nou weten  ???)

Na het drogen van de benzine ga ik direct over op het spuiten van de primer op de blanke delen, uitwendig maar ook inwendig voor zover mogelijk.

We zijn al toe aan het spuiten. Ben ik nou niks vergeten? Als je denkt dit of dat wil ik ook nog behandeld zien geef me dan een tip hier.
Wordt vervolgd,
Wim





Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7444
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #962 Gepost op: 10 december 2023, 12:37:00 »
Ik ben ook maar begonnen met een h0 model van de 600, de 612 in mijn geval. Die bleek na de Watersnood in '53 'opgesloten' aan de Vlissingense kant van de vloed. Ik maak daar voor Fremo-inzet een kleine weergave van en wel de periode na de ramp, zeg april mei. Omdat ik dit draadje niet wil vervuilen met mn gepruts verwijs ik door naar het draadje Zee. Land, link onder mn bericht.
De dieseltank is klaar, aan het frame wordt gewerkt. Ik wil het ding eerst rijbaar hebben voor ik de kap bouw. De kap vind ik nl het leukst, de aandrijving het lastigst 😉

Groet
Huup
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7444
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #963 Gepost op: 10 december 2023, 16:36:03 »
Wim heb jij misschien locomotiefnrplaaten van de 612? Ik heb hier de 2012.
Geen idee welke je indertijd hebt bijgevoegd bij t h0 model.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #964 Gepost op: 11 december 2023, 13:06:15 »
Hallo Huup,

Leuk dat je nog wat post over de NS600/2000 in Ho. Het is geen gepruts van jou, het ziet er goed uit. Dus welkom.
Ja ik heb denk ik nog wel nummerplaatjes van de 612, ik ga zo nog wel ff graven.

Heb je in de gaten dat de 600 serie stekkerdozen had boven de bufferplaat, en dat de luchthappers aan de rechterkant van de motorhuiven van de 2000's bij de 600 ontbraken?
De handrail liep daar rechtdoor en de roosters daar waren niet onderbroken.
De stekkerdozen heb ik denk ik nog wel.

Ik geef je nog een berichtje. Mvrgr.
Wim Mesu 

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7444
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #965 Gepost op: 11 december 2023, 14:50:28 »
Ha Wim, dat zou super zijn. Aan de opbouw ben ik nog niet begonnen. Ik doe eerst frame en aandrijving.
Maar ik heb het genoteerd!
Als je de stekkerdozen hebt liggen, hou ik me aanbevolen. Wilde ze zelf maken, maar af is handiger  (y)
« Laatst bewerkt op: 11 december 2023, 14:52:37 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 708
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #966 Gepost op: 11 december 2023, 17:44:51 »
Hallo,

Ik heb de nummerplaten 612 gevonden, inclusief de waterslide transfers van de 612. Dat is ook wel handig.
De stekkerdozen heb ik ook, plus de stekkerdoos imitatiesklepjes, die er op zitten. E.e.a. verder afhandelen via pb.

Wat er op de NS600 t.o.v. de 2000 ook niet op zit zijn de kattenluik imitaties op de neuzen, bedacht ik nog.
Dus de gaatjes hiervoor niet doorprikken en de vierkante raamwerkjes hiervoor weglaten.

Succes met de bouw en hou ons op de hoogte a.u.b..
Mvrgr. Wim

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7444
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #967 Gepost op: 11 december 2023, 19:36:03 »
Wim, super! PB in de maak.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7444
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #968 Gepost op: 23 december 2023, 22:32:27 »
Afgelopen weken dus bezig geweest. Met een bout. Dat bleek niet voldoende.
Ook paar foutnes gemaakt. Bufferbalk solderen voor het monteren van de traptreden bijvoorbeeld.  Uitei delijk toch gelukt, gelukkig.
Nu verder met soldeerpasta, brandertje en evt, als t me te benauwd wordt, secondelijm.

Een paar plaatjes.






















Zo kan t ook 🙃




Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #969 Gepost op: 24 december 2023, 09:55:59 »
Ziet er al wel goed uit hoor. Doe het je niet na  (y)
Mischa

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7444
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #970 Gepost op: 24 december 2023, 09:59:06 »
Het pakketje zit ongelooflijk goed.in elkaar. Aan het ontwerp ligt het niet als het misgaat. Op de kleinste frutsels na, is het model daardoor zelfs wel geschikt voor beginners.
Persoonlijk vond ik de djh-bouwpakketten moeilijker.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21584
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #971 Gepost op: 24 december 2023, 10:01:32 »
Apart ding die 1100. Lijkt wel een kap die over een BUB-1100 is geschoven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.