Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000  (gelezen 367023 keer)

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 267
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #945 Gepost op: 10 oktober 2022, 23:23:09 »
 En afgelopen zaterdag was de lokomotief in alle pracht op Houten te zien:



 (nu wel in het goede topic)
 

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #946 Gepost op: 26 oktober 2022, 01:08:58 »
Hallo,
De bovenstaande loc in Houten was een 1 op 45 loc, prototype nr. 2, eindelijk naar een klant toe.  (y)
In de tussentijd deze week ook nog een 1 op 43.5 uitvoering van de 2000 klaar gemaakt. Foto volgt.

Rijdt prima met 2 Faulhaber 1331L012S40 motoren parallel met wormenoverbrenging 1 op 30 van Lemo Solar en een Locpilot 5 eventueel met sound.
Wel goed inregelen, primair volgens het boekje m.b.v. een Multimaus. Maar met een programmeerstation gaat het nog beter.

Dus nu eindelijk tijd om de bouwbeschrijving weer eens verder aan te pakken.
Ik heb al veel tijd besteed om een aantal bruikbare foto te selecteren (daar gaat de meeste tijd in zitten). Staan verjongt klaar.

In de laatste episode stelde ik dat ik klaar was met de "uitsteeksels" op de loc. Maar ik ben er nog een aantal vergeten te noemen.



Om te beginnen de 2 ruitenwissers ("rw") op de cabine voorruiten, rechtsvoor en linksachter. Op alle grootspoor foto's zie je ze allemaal naar beneden hangen onder een hoek van 45 graden. Dat doe ik dus ook maar.

Verder heb ik de huifhijshaken, 4 per huif, nog niet genoemd. De "hho" deeltjes in de etsplaat.

Wat ook nog niet genoemd is zijn de handrails bovenaan op de motorhuiven. De rond gebogen railtjes zijn etswerk deeltjes ("trh" genoemd in de etsplaat). Als je de etsrandjes van die delen een beetje weg vijlt en je spuit ze met de kap mee lijken ze gewoon ronde "stangen", zoals de rest van de lange handrails langs de huiven
De lange handrails worden gebogen uit messing staf rond 0.5mm. Netjes werken en goed buigen en vastzetten, want als de loc klaar is worden ze zandgeel gekleurd. En dat steekt goed af tegen de groene achtergrond van de motorhuiven.
Ze zitten erg in het zicht.
Ook goed vastzetten want ze krijgen, als de loc af is (en ook daarvoor) ontzettend veel voor hun broek. Vooral de lange met zijn T-stuk, midden-ondersteuning.

Zie voor de juiste maten van de  handrail rond de luchthapper ook mijn post van 21 Juni 2022 van deze topic. Hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4294.msg3222319013#msg3222319013

Ik moet het ook nog hebben over de handrails op de voetplaat bij de bufferplaat. Het is al weer over 1 uur na middernacht, dus wordt vervolgd.
Wim


 
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2022, 16:47:50 door WimM. Reden: Aangevuld »

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #947 Gepost op: 26 oktober 2022, 08:17:30 »
Wat een mooie details zitten er op deze lok  (y)

Prachtig ontwerp Wim.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #948 Gepost op: 26 oktober 2022, 09:51:35 »
En wat een tijd spendeert Wim er weer aan. (y)

Vooral de bouwbeschrijvingen zijn een dingetje.
Ik weet zelf hoeveel energie er daarvoor nodig is en in gaat zitten.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #949 Gepost op: 29 oktober 2022, 01:43:03 »
Ja, het is allemaal dubbel op omdat het ook allemaal al op de samenbouwtekeningen staat. En daar heb ik ook al duizenden uren in zitten.
Maar men vind het lastig daar goed op te kijken, men wil snel doorrammen. M'n uren zou ik beter in het opzetten van nieuwe projecten kunnen steken, maar ja het is niet anders... Zo, ik ben mijn ei weer kwijt

Wat ik verder nog niet in de afbouwbehandeling aan uitsteeksels op de kap heb genoemd zijn de kleine handgreepjes boven de cabinedeuren. Ook buigen uit 0.5mm messing draad.



Wat ook nog aan de loc-kap met het chassis moet wordt aangebracht zijn de delen om en nabij de bufferplaten. In het midden van de bufferplaat komt de ring met het vierkante gat ("to" gemerkt in de etsplaat).
Daar doorheen komen later de trekhaken van de koppelingen. De ingeëtste klinknagels aan de buitenkant uiteraard. (De luchtslangen die je op de foto ziet zijn te kort. Hangen bij 1 op 1 op de onderrand van de bufferplaat.)



De handrails onder de buffers en de luchtslangen kun je beter los spuiten en later aanbrengen met superlijm, als alles gespoten is.
De bufferhulzen, na demontage van de rest van de buffers, op de bufferplaat vastsolderen. Dat is sterker dan lijmen.

Wat je op bovenstaande foto ook kunt zien is de stekkerdoos, die alleen bij de NS600 aangebracht wordt, voor en achter. Bij de NS600 ontbreekt dan weer het "kattenluik", omdat dat alleen bij de NS2000 aangebracht is.
De stekkerdoos wordt gevouwen uit etsplaatdelen ("sd") uit de etsplaat NS643-4, waarin ook de tranenplaatdelen zitten. De stekkerdoosklep ("sd") zit weer in de etsplaat 643-2.

Dan de grote voor-handrail op de bufferplaat.
Nauwkeurig buigen uit 0.6mm NiSi draad volgens de maten op de samenbouwtekeningen en vóór het bevestigen op de bufferplaat, eerst de ovale flensjes ("rf") uit etsplaat 643-2 op de handreling schuiven.
(met de naafjes en klinknagel naar boven/buiten) Ik soldeer de reling op de bufferplaat omdat dat sterker is dan lijmen.
Voor het aanbrengen van deze handrail dienen er eerst gaatjes 0.6mm in de zijkant van de bufferplaat geboord te worden. Zie samenbouwtekeningen voor de afstanden.
Voor de buigmaten van de 2 x 2 smalle handrails zie ook de samenbouwtekeningen. Alleen worden bij deze voor het aanbrengen de ronde flensjes ("rf") voor deze relingen gebruikt.

De relingen zitten erg in het zicht op de loc en bepalen mede de smoel van de loc. Daarom is extra aandacht aan deze delen besteden niet misplaatst.

Heb je per ongeluk een reling om gestoten, dan is mijn ervaring: niet direct weer recht buigen. Laat maar zo staan tot je gaat spuiten. Hij stond in de weg.
Ik heb het wel eens gehad bij een h0 model dat ik zoveel had teruggebogen, dat deze afbrak, na spuiten natuurlijk.

Nog uitstekende uitsteeksels zijn de loskleptrekkers ('lt") aan de zijvlakken van de brandstoftank (zit op een heel klein etsplaatje). Deze breng ik pas aan als alles geverfd is, inclusief de transfers.
Tot zover deze aflevering. Groet en succes met de uitvoering.
Wim 

 
 
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2022, 22:33:52 door WimM. Reden: Aangevuld »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #950 Gepost op: 29 oktober 2022, 08:11:28 »
Hallo Wim,
Ook nu weer bedankt voor de duidelijke beschrijving. Je maakt er overigens wel steeds behoorlijk nachtwerk van  :angel:
Met vriendelijke groet,
Peter

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #951 Gepost op: 31 oktober 2022, 23:52:02 »
Weer tijd voor een vervolg: de draaistellen.

Beginnen met de draaistelzijkant gietstukken. Deze moeten schoon gemaakt worden.
Bij sommige spiraalveren zit een van buitenaf duidelijk zichtbaar uitsteeksel aan de zijkant, zoals te zien is op de foto hieronder.



Dit uitsteeksel is veroorzaakt door verkeerd aansnijden van de siliconenmal bij de gieter. (heb ik gemeld bij hen) De uitsteeksels moet weg gevijld worden. Het beste kan dit met een naaldvijltje gebeuren. Hieronder is het weg.



Er moet nog meer weg. De afgezaagde aansluiting aan de gietboom moet netjes gevlakt en onzichtbaar gemaakt worden. Ook de gaatjes in de bevestiging stroken moet doorgeboord worden met  een rond 2mm boor. Alle vlakken van de gietstukken op de foto's lijken erg ruw door de printerribbels. In de praktijk valt het wel mee. Maar grote vlakken kunnen wel wat vlakmaakwerk gebruiken. Alhoewel primer en lakken verhullen vrijwel alle ribbeltjes.



Nu komen de dikke lasercut delen aan de beurt. Dit zijn de wielas lager steunen. De draaistelzijkant montageoren worden aangesoldeerd. Ook worden de 4 bevestigingsgaten naar het middenstuk verzonken.



De grote gaten op het eind zijn voor de wielaslagers. Deze gaten zijn gelaserd en moet dus eerst schoongemaakt worden en passend voor de kogellagers met een klempassing. Dus niet zo de lagers er in persen.
Er zijn er die dat wel gedaan hebben, denk ik, en zeggen ze dan de aandrijving deugd niet. Ook niet tegen de binnenbus van een lager persen als de buitenbus vast zit in zijn passing.
Groeten,
Wim

 
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2022, 23:53:53 door WimM. Reden: Aangevuld »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #952 Gepost op: 01 november 2022, 18:46:56 »
Verder met de draaistellen.

Waar het alles om "draait" deze keer, komen in het midden van de draaistellen: de middenstukken. Dit zijn stukken freeswerk, ze bestaan uit 2 delen: het basisdeel en de kap. Zie foto:



Op de foto hierboven ontbreken de schroefdraadgaatjes voor het aanbrengen van de afschermingen van de aandrijving, (hieronder niet). De kap en het basisdeel moeten soms nog wat op elkaar afgestemd worden.
De delen die het best op elkaar passen uitzoeken. Er zit wel eens wat verschil in de delen ::) Dus om uit te proberen op elkaar schroeven. Dan doorstekende schroefdraadeinden weg vijlen, zie foto.





In het midden moet de motor (13mm rond) worden geklemd. Niet te vast, maar te los is ook niet goed. Als de motor te los zit moet er bij eindmontage wat "bekleding" in de klem geplakt worden in vorm van wat tape.
Waar? Dat is ook afhankelijk de vrijloop van de wormaandrijving: deze moet niet te ruim zijn, maar ook niet stijf tegen elkaar aanzitten. >:( Dat is helemaal niet goed. Kan dus o.a. met de montage van de motor worden beïnvloed. Zijn eenmaal alle locaties van de delen t.o.v. elkaar vastgelegd dan markeer ik alles met centerpuntjes/boorputjes wat bij elkaar moet zitten. (Kom later in de beschrijving nog aan de orde, met foto's.)



Op de foto hierboven is ook de draaispil van het draaistel al gemonteerd. Het draadeind, wat hiertoe bijgeleverd wordt, moet worden ingekort. Samen met de draaibus op de opsluitkap aanbrengen d.m.v. solderen. Mag niet meer loskomen. Eventueel een doorstekend draadeind in de ruimte voor de motorklemming wegvijlen. Een Faulhaber of Maxon motor is duur, dus niet met uitsteeksels kapot drukken!



Proefmontage van de draaistelzijkant gietstukken, vanaf van onderen gezien. Hieronder het vooraanzicht. Aangegoten bevestigingsstroken schoonvijlen. Kijken of de aangeschroefde delen recht en redelijk haaks er aan zitten. Zo niet dan corrigeren.   





Op de laatste foto liggen delen die voor de volgende episode gebruikt gaan worden al klaar. Het aan elkaar verbinden van draaistel zijkanten. Dus wordt vervolgd.

Wim
« Laatst bewerkt op: 03 november 2022, 15:14:34 door WimM. Reden: verbeterd »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #953 Gepost op: 03 november 2022, 14:54:24 »
Vervolg van de draaistellen.

Als alle delen goed en haaks gemonteerd zijn, merk ik de delen (voorlopig) met een merkstift om de uitgezochte beste positie van de delen vast te leggen. Want er moet nog gedemonteerd worden om nog meer te kunnen monteren. Bijvoorbeeld de baanschuiver-steunen: stukjes u-balk van 2.5x1.5mm, zie foto. De draaistelkanten positioneer ik op een stukje hout met dubbelzijdig plakband. Met een draadje positioneer ik het balkje op de aangegoten nok aan het gietstuk van de draaistelzijkant.



Van te voren heb ik gekeken of het profiel goed over de aangegoten nok past. Alles goed uitrichten, schoonmaken en dan een goede soldeerverbinding maken. Die veel kan verdragen. Moet ook wel want het is een nogal uitstekend deel.
Op de foto hieronder liggen de diverse delen al klaar voor de volgende actie, o.a. ook de baanschuiver etsdelen.



Nu verschillende verbinding staven en profielen tussen de draaistelzijkanten op lengte maken. De vierkante staven 2x2mm komen tussen de bovenkanten van de langliggers bij de remcilinders, op de uiterste bovenhoek. De staven 2x1.5 mm doorsnede komen aan de andere kant van de langsliggers van de draaistelkanten, bovenin. Voor bevestiging maak ik gebruik van draadjes, pennetjes van rond 0.6mm. Op de kopse kanten boor ik 0.6mm gaatjes in het midden van de staven.



Ook in de bovenhoeken van de draaistelzijkanten, aan de binnenzijde, boor ik overeenkomstige gaatjes op de goede randafstand, zodat de zijkanten van de staven gelijk valt met de bovenkant en de zijkanten van de draaistelzijkanten.



Ook boor ik gaatjes voor de baanschuivers in de 2x1.5mm staven.



Ook de verbindingstangen, hoekprofiel 1.5x1.5mm, tussen de baanschuiversteunen boren, voor het inbrengen van een hulp pennetje. Ook de gaatjes voor de baanschuivers in deze profieltjes.



De baanschuiver etsdelen buigen en aanbrengen, zie foto hieronder. Buigplaatsen na buigen versterken met soldeer.



Een volgende verbindingstang, die aangebracht kan worden, is de koppelstang (van de etsplaat remwerkdelen) tussen de remcilinders. De uitstekende puntjes op de zijkant van de etsdelen moeten naar de binnenkant van het draaistel wijzen.



Wat nergens op tekening staat, maar ik heb het van een foto, is dus optioneel, zijn de steunen onder de remcilinder verbindingstang. Gemaakt van een paar restantjes u-balk van het chassis.



Hierboven zie je het aanbrengen m.b.v. een hulpklemmetje.



Volgende keer verder met het remwerk.

Wim

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #954 Gepost op: 06 april 2023, 18:35:55 »
De samenbouw van de remmen. Beter laat dan nooit.

Om te beginnen een foto van etsplaat waar alle onderdelen op voorkomen, met bijbehorende codes er naast.



Begonnen wordt met de volgende delen r3 en r5.
Let op: voor één loc heb je 4 remsets nodig, d.w.z. 2 linkse uitvoeringen en 2 rechtse. Dus 2 "als getekend" en 2 "tegengesteld".



Bij elke r2 is zijn er twee r3 's. Eén met een 0.6mm rond pennetje links en één met een pennetje 0,6mm rechts in r3 ingesoldeerd. Wordt later duidelijk waarom.



De pennetjes zijn 0.6mm staf. Het volgende deel dat nodig is r2, zie foto hieronder.



Valt het op dat je een linkse en een rechtse uitvoering hebt? Dus r2 ook zo buigen, buiggroeven aan de binnenkant van de buig. De trapezium vormige lipjes nog niet buigen, komen later aan de beurt.



Hier zie je richting waarop de onderdelen in elkaar gaan komen.



Steek de 0.6mm pen aan r3 door de doorgezette strip aan r2, samen met r5. Draai daarna r3 in de gleufjes van r2, direct naast het opstaande deel van r2. De uitsparing in r3 moet helemaal over de onderstrip van r2 vallen.
Dan de eerste r3 aan r2 solderen als hij goed op zijn plaats is. Eventueel het soldeer bij de pen aan r3 vlakvijlen.



Nu zijn de trapezium vormige lipjes van r2 omgebogen en de tegengestelde strip r3 met pen ingebracht en vast gesoldeerd. De ruimte tussen de beide r3 strips moet open blijven.
Om bij het solderen de r3 strippen op hum plaats op r2 te houden, kan een pennetje door het centrale deel van r2 worden gestoken.



Een 2e hangstang r5 moet op de 2e pen geschoven worden, borgen door het uiteinde van het pennetje 0.6mm plat te knijpen. Zo krijg je ter plekke 2 hang stangen.
(Voor de hele loc moet je dit dus 2x links en 2x rechts (tegengesteld) uitvoeren.)



Op bovenstaande foto zie je tussen de twee r3 strips dat de soldeer wat beter afgevijld had kunnen worden.



Nu komt de andere kant aan de orde: r6 wordt met met een pennetje tussen de 2 r3's gemonteerd. Let op: hangstang r6 met zijn buikje de goede kant op monteren. Pennetjes aan de einden plat knijpen tegen het uitvallen. Alle hangstangen moeten vrij kunnen draaien om de remblokken, bij een latere montage in het draaistel, goed en gelijkmatig af te kunnen stellen t.o.v. de wielen. Plat geknepen peneinden zijn niet zo'n fraai gezicht maar die kunnen later als alles vastgezet is weggeknipt worden.
Ja en toen had ik geen foto's van het maken van de remblokken, maar dat is niet zo moeilijk. Spreekt voor zich. Te nemen r1 driehoeken en r1 vierkante platen. De laatsten rond buigen en passen in de rondingen van de r1 driehoeken. En er op vastzetten door de lipjes te torderen. Het is klein maar het gaat, zeker als je de rondingen goed schoon vijlt....  Dan heb de remschoenen.



De eerste remschoen kan op hangstang r6 gemonteerd worden met pen p. Vastzetten door de uiteinden van de pen p te torderen.
Tot zover. Het vervolg van de remmen komt spoedig.
Wim Mesu
« Laatst bewerkt op: 09 april 2023, 00:06:06 door WimM. Reden: duidelijker »

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #955 Gepost op: 07 april 2023, 21:12:01 »
Dag Wim,
Dank voor het weer vervolgen van de bouwbeschrijving
Erg duidelijk zo met alle (detail) foto's  (y)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #956 Gepost op: 08 april 2023, 13:47:23 »
Dank je wel.
Toen ik het bovenstaande deel klaar had dacht ik s' avonds: ik doe de rest van het verhaal er maar gelijk achteraan.
Paar uur bezig geweest, het was zo goed als klaar, wil het nog een keer bekijken, kreeg ik ineens de melding Bad gateway.
Van alles geprobeerd, teruggaan, opslaan. Het ging fout, alles weg. >:(

Wat een lol, we gaan weer vrolijk verder: Vervolg van de remmen.



Van de andere kant gezien:



We kunnen nu verder met andere kant van de rem.
Neem nu de r4 hefboom met trekstang, een pen p en nog een gebouwde remschoen. Zet alle 8 remschoenen van de loc tegelijk in elkaar.



Schuif de r4 hefboom tussen de 2 hangstangen en schuif de remschoen-oren tussen de hangstangen en de hefboom r4 en zet op zijn plaats vast met pen p.
De beide hangstangen komen dus aan de buitenzijde van de samenstelling.
De hefboom r4 kan als het goed is tussen de twee r3 stangen schuiven, net als in het echt.



Zo, de rem zit nu al een heel eind in elkaar. Rest ons nog de koppelstang tussen de twee hefbomen onder in aan te brengen.
Neem hiervoor de r7 uit de etsplaat.
Let op: De koppelstangen zijn dubbel uitgevoerd en aan elkaar verbonden met stroken. Aan elkaar laten zitten. De tweezijkanten van r7 worden dubbelgevouwen, m.b.v. een strookje etsplaatafval ertussen, zodat aan de einden een vork ontstaat.



Dat strookje afval kun je tussen de twee zijstroken laten zitten en met soldeer vastzetten. Heb je een stevige koppelstang.
Ik heb de koppelstangen voorzien van een extra gaatje 0,6mm, om zo nog meer ruimte tussen de remschoenen en de wielen te kunnen creëren. Zie foto, bij de ruimer.



Als je goed naar r7 koppelstangen kijkt zie je dat er in één strook minder gaten zitten. Het is de bedoeling dat die zijde met minder gaten, bij het samenstellen van de rem, aan de binnenzijde komen. Dus uit het zicht.



De koppelstangen kunnen nu gemonteerd worden, met m.b.v. een pennetjes 0,6mm, pen einden platknijpen, met dien verstande dat één van van de twee scharnierpunten losneembaar moet blijven, tot nader order.
Dit i.v.m. de montage in het draaistel: zie elders in deze topic: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4294.msg3222225874#msg3222225874
 
Wordt vervolgd.
Wim
« Laatst bewerkt op: 09 april 2023, 00:11:46 door WimM. Reden: Aangevuld »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #957 Gepost op: 10 april 2023, 19:31:59 »
Hi,

Vervolg remmen en inbouw in draaistel.

In bovenvermeld link kun je zien hoe Peter Hagenaars de inbouw heeft aangepakt.
Zie deel citaat hieronder:


Maar nu het in elkaar zetten.
Ik heb geprobeerd het middendeel inclusief het gemonteerde remwerk in het geheel van draaistelzijkanten en verbindingsstangen te krijgen, maar dit lukt niet omdat het remwerk ook aan de onderkant een verbinding heeft die ’n dergelijke montage in de weg zit.

Uiteindelijk heb ik ’n maniertje gevonden:

Eerst heb ik de remhangers vertikaal over de bevestigingsplaatjes van de draaistelzijkanten gezet,



dan het wielstel met de wielen aan de achterkant eerst schuin in het frame gezet,



daarna het remwerk per kant over beide bevestigingslippen friemelen, dan kun je het wielstel wat laten zakken



en ondertussen het remwerk kantelen naar de horizontale positie en het geheel op z’n plek brengen.



Dan kunnen de kruiskopschroeven aangebracht worden zodat middendeel en zijkanten vast zitten, waarna als laatste het remwerk met de 2 kleine cilinderkopschroefjes bevestigd kunnen worden.

De remmen worden bediend door de remcilinders op de draaistelzijkanten en zijn onderling verbonden d.m.v. de brede verbindingsstang (r).
Om het middendeel uit het geheel van draaistelzijkanten en verbindingsstangen te kunnen wegnemen, moet de verbindingsstang tussen de remcilinders losneembaar blijven en hoe dat beter te doen dan d.m.v. een boutje?

In de remcilindervork zit een gaatje, dat gaatje heb ik opgeboord naar 0,8 en er draad 1,0 getapt. Vervolgens zorgt een 1 mm boutje voor de (demontabele) bevestiging van de stang aan de remcilinder.



Ik heb dat niet zo gedaan, maar de verbindingsstang r tussen de remcilinders gewoon vastgezet met een pennetje en soldeer.
Ik had geen 1mm schroefjes.
Maar ook omdat ik geleide-steunen in het draaistel onder de stang r had aangebracht.



De vork aan het eind van de trekstang van r4 valt over de zojuist genoemd verbindingsstang r.
Als alles klaar is en afgesteld en gespoten zet ik de vork vast met wat superlijm op de verbindingsstang r tegenaan de uitsteekseltjes daarop.

Hieronder kun je zien dat ik een rem-stel (tijdelijk) tussen de wielen heb gemonteerd, heb afgesteld en vastgezet heb met soldeer/lijm.
De pen bij het pijltje blijft uitneembaar (en de linker pen aan die verbindingsstang blijft draaibaar) om latere montage na het spuiten mogelijk te maken.



Wordt vervolgd.
Wim



WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #958 Gepost op: 11 april 2023, 00:30:37 »
En nu nog even het volgende; Waarom ik in het bovenstaande geschrijf de onderste koppelstang losneembaar heb gehouden.
Het één en ander kun je goed zien in het deel-citaat van peterha:


Verder vergemakkelijkt het op deze manier het aanbrengen van het rem-hangwerk in het frame en is het zeker makkelijk bij het spuiten. Ik heb de trekstangen nu ook gesoldeerd aan de remcilinder-verbindingsstang.



Uiteindelijk eerst zorgen dat de verbindingsstang in de vorken van de remcilinders zitten en daarna zijn de remhangers makkelijk van bovenaf in te brengen.


Dit citaat had eigenlijk nog bij de bovenstaande bouwbeschrijving gemoeten.
Ik doe het dus iets anders, met dat verschil dat Peter het met beiden remstellen tegelijk insteekt en ik per kant apart. Je kan dus kiezen.

Wordt vervolgd. W.

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000
« Reactie #959 Gepost op: 09 mei 2023, 14:51:30 »
Hallo,
We zijn nu al heel ver gevorderd met de bouw van de loc. We kunnen de draaistellen al een heel eind in elkaar zetten en proefdraaien.
Voordat de wielen gebruikt gaan worden schuur ik deze eerst, zie foto. Links voor de schuurbeurt en rechts na de schuurbeurt.



Wormen moeten ook nog op de motorassen. De wormen hebben nogal een te klein gat: zware passing. Ik ruim ze voorzichtig en beetje op met een kleine ruimer. Pas op niet te veel.
Daarna de wormen monteren met Loctite 603. Doe een beetje Loctite in het gat van de worm aan de kant vanwaar de motoras ingeschoven gaat worden.
Doe je de Loctite op de motoras dan schuif je de overtollige Loctite naar het lager van de motor. En daar wil je dit absoluut niet hebben, anders verpest je jouw dure motor.



Klaar voor de Loctite inclusief lager bescherming.

Ik heb bij SB Modellbau.DE vervangingsmotoren gezien voor de dure Faulhabers voor ongeveer 2/3 van de prijs van de Faulhabers. Ik weet niet of deze motoren even goed presteren.
De wormwielen moeten ook nog opgeboord worden en daarbij ook nog een goede passing op de assen behouden. Ik kan daar eventueel wel behulpzaam bij zijn.
Voor een goede kracht overdracht op de assen heb ik extra steunbussen gedacht. Met Loctite aanbrengen.

De beschermkappen voor de aandrijving vouwen volgens beschrijvingstekening. Ik heb daar geen foto van, maar dat spreekt bijna voor zichzelf. Buiggroeven aan de binnenzijde.
Het is wel zeer aan te raden de buiggroeven, na het buigen, met soldeer te versterken, omdat deze anders als scharnieren gaan werken en dan vroeg of laat af zullen breken.



Ik heb wel de draad-doorvoergaten naar de motor "doorgeknipt", zie foto hieronder, bij het linker draaistel.
Als de draden, voorzien van een stekker, eenmaal aan de motor vast gesoldeerd zijn, zijn de kappen niet meer te verwijderen zijn als de gaten niet zijn "doorgeknipt".



In deze staat aangekomen is proefdraaien aan te raden. Moet je nog verbeteringen uitvoeren dan kan je geen beschadigingen aan de reeds gespoten delen krijgen als dat al gedaan is.
Voor het samenbouwen van de draaistellen heb ik nog wel een belangrijke opmerking:
Er zijn er die denken: Dit is een veredelde Mecanodoos: dus in elkaar schroeven en stampen en draaien maar. Dat is dus niet zo.
Ten eerste de gaten voor de kogellagers in de draaistelstrippen zijn gelaserd. Daar kun je de kogellagers dus niet zo instampen. De gaten eerst passend gemaakt worden, zodat de lagers er met lichte wrijving inpassen. Met een ruimer of desnoods met een vijl, maar niet er zo instampen.

Ook moet je er bij het monteren van de motoren in alle bouwdelen van de draaistellen er op letten dat de motoras en de wielassen zo uitgelijnd worden dat de wormaandrijvingen niet klemt of te veel speling heeft. Hoe bereik je dat. Er zit een mogelijkheid in het frame dit tijdens het samenbouwen wat te verpersen, te torderen. Als het zo niet lukt is het ook mogelijk de verzonken gaten van de zijstrippen iets de goede kant op te frezen.
Allemaal moeilijk, maar meestal is het niet nodig. Teveel speling is ook niet goed, omdat dit schokkerig rijgedrag kan bevorderen.
Hoe kun je nou zien of voelen dat er net genoeg speling in de wormoverbrenging is? Hou de motoras vast, zodat die niet heen en weer kan en draai dan aan de wielas. Het wormwiel mag dan een heel klein beetje heen en weer gaan tussen de tanden en de worm. Een heel erg klein beetje maar, dan is het prima. Te los of veel te zwaar gaan is niet goed.

Als alle delen op elkaar afgestemd zijn, merk ik delen zo, dat als de delen voor het spuiten uit elkaar moeten, weer eenvoudig bij elkaar te zoeken zijn.
Ik doe dat met centerpuntjes/boorpuntjes. Zie de foto's hieronder van de reeds gespoten draaistellen (merktekens ook op de beschermkappen)





Wordt vervolgd.
Wim
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2023, 16:07:46 door WimM. Reden: Aangevuld »