Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 22:41:17
DR5000 Problemen met Hoge locomotiefadressen door John18
Vandaag om 22:35:12
Projekt 083-338 door mwdb
Vandaag om 22:30:23
Mislukte DJH/ModelLoco projecten gezocht door NS8714
Vandaag om 22:21:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door marctrein
Vandaag om 22:12:58
Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen? door Nullem
Vandaag om 22:10:29
LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen door mDDM
Vandaag om 21:56:57
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door Bahn-AG
Vandaag om 21:56:09
VERPLAATST: ESU 194, rijdt deze door Fleischmann Profi 6120 bochten? door Bert van Gelder
Vandaag om 21:53:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 21:50:45
Even voorstellen: nieuwe baan: Ernum, Marklin H0 analoog 2.70x2.90 U vorm x 2 door MOVisser
Vandaag om 21:42:07
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
Vandaag om 21:38:38
Rijtuigen op De Meer door mDDM
Vandaag om 21:38:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:38:06
Autotransporter autoslaaptrein D141 begin jaren ‘60... door mDDM
Vandaag om 21:03:47
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door WeKra
Vandaag om 20:58:04
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door 44
Vandaag om 20:44:45
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door NS264
Vandaag om 20:36:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bigboynl
Vandaag om 20:27:18
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 20:15:27
Trafo na laten kijken? door Patrick Smout
Vandaag om 19:55:36
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 19:20:15
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:09:35
Wasbenzine/residu door Overet
Vandaag om 19:07:54
Re: BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Hendrik Jan
Vandaag om 18:49:31
Waldberg : Revived. door Rondje_HO
Vandaag om 18:42:39
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:31:21
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:49:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:35:45
NL baan: Frotterdam in h0 door schienenbus2012
Vandaag om 17:29:36
  

Auteur Topic: Experimenten met scenery  (gelezen 85105 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3509
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Experimenten met scenery
« Gepost op: 07 maart 2012, 09:17:38 »
All.

Na lange tijd de hobby op een laag pitje gehad hebbende (opgroeiende kinderen) is er nu weer meer tijd voor de modelbouw.
Om het gevoel en alles weer een beetje terug te krijgen eerst maar weer een kleine baan gebouwd. De baan is ruwweg een
cirkel met een zijspoor. Midden door de cirkel loopt een extra spoor om een keerlus te krijgen.


De baan is geheel gedetekteerd (ook de wissels) en voorzien van een digitale selectrix besturing. De aansluiting naar de sporen
zijn zo gemaakt dat eventueel een DCC signaal ook op de rails geplaatst kan worden. De terugmelders en de wisselsturing zijn
aan de SX-bus gekopppeld.

De baan is ingevoerd in drie verschillende besturingsporogramma's, te weten:
 - Koploper (Windows)
 - RocRail (Windows, MacBook en Ubuntu (Linux))
 - Eigen software (MacBook en Ubuntu (Linux), tesamen met srcpd)
In alle drie de programma's is een autonatisch treinbedrijf mogelijk.

Aan de onderzijde is alle zelf ontwikkelde elektronica aangebracht. Het zijn twee sorten schakelingen. Terugmelders en wisselaandrijving.
De terugmelders zijn simpele diodebruggen, met daarover een opto-coupler (Zoals veel gebruikt bij DCC). De meldingen uit de opto-coupler
gaan direct naar een microcontroller, welke communiceert met de SX-bus. Tevens is op de print ruimte voor een relais met een dubbel
wisselcontact, waardoor een aparte keerlusschakeling niet nodig is (microtroller stuurt relais aan bij het berijden van bepaalde terugmelders).
Naast het adres op de SX-bus, kunnen ook de terugmelders voor het opkomen en het afvallen van het relais via de SX-bus geprogrammeerd worden.
De wisselaandrijving gebeurt met servo's. Ook die aansturing gebeurt met behulp van een microcontroller. Hierbij is een microcontroller
in staat om en de SX-bus en 4 wisselservo's aan te sturen (samen met de hartstuk aansturing).

Na alle elektronica is het nu tijd voor de aankleding. Voor iemand die normaal stopt geeft dit kleine baantje voldoende mogelijkheid tot experimentren verwacht ik. Naast een klein station met dorpje wil k op een heuvel (hier en daar rotsen) een kasteel neerzetten
als toeristische trekpleister. Aan de voet van de heuvel een bos, waar een kleine houtzagerij bij komt. Deze heeft als "aandrijving"
een watermolen, dus ook een klein stroompje mag niet ontbreken.

Alle plannen op een overziend zal ik ze zeker niet allemaal realiseren, maar ik ga het gewoon proberen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3509
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2012, 13:36:59 »
All,

Wel een van de 4 (deel)projecten oppakken. Mij is geleerd altijd met het grootste te beginnen dus de heuvel/berg. Een berg maken kan via de gebaande paden op twee manieren:
- Houtconstructie, kippegaas en gips (levert een holle berg op).
- Piepschuim en gips (levert een massieve berg op).

Ik zelf wilde gaan voor een holle berg. Dan kan ik altijd bij de treinen van de zijkant, en anders til ik de berg wel op. Ik dacht zelf aan een houtconstructie met horregaas. Dit heeft kleinere mazen, waardoor een katoen/papierlaag met gips achterwege kan blijven. Ik denk dat ik dan wel met dikker gipspapje zal moeten werken. Wie heeft met deze werkwijze ervaring en is het aan te raden?

Groet,

gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
  • Hugo Baart
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2012, 00:43:05 »
Horregaas spannen op een houten constructie en afwerken met roodband geeft een uitstekend effect. Het voordeel van roodband is dat het wat langer tijd nodig heeft om te harden. Je hebt dan de tijd om naar behoefte te smeren. Het hoeft echt niet zo dik op het horregaas, mag kunststof gaas zijn, gesmeerd te worden. Met een plamuurmes goed door de gaatjes drukken en je hebt een stevig geheel.
Wil je een massieve berg maken gebruik dan PIR schuim en smeer daar roodband over. PIR schuim roof je bij een aannemer uit de puincontainer. Deze gebruikt dat materiaal voor kant en klare dakplaten. Schuine kanten, dakkapellen e.d. worden uitgezaagd en de restanten gaan in de puincontainer. Met een stevige beitel of plamuurmes dient de deklaag verwijderd te worden. PIR schuim is niet statisch, makkelijk met mes, schuurpapier en staalborstel te bewerken.  Mijn ervaring is dat de dakplaten van de firma Opstalan, dat staat op de rooie schutvellen, het best te gebruiken zijn.
www.msgvalkenswaard.nl. Op deze website staat B.A.Bodil. De rotsen zijn van PIR schuim gemaakt. In de juiste vorm gemoduleerd, behandeld met powertex en vervolgens in kleur geschilderd. Het voordeel van deze methode is dat het licht van gewicht is. En de powertex zorgt er voor dat het ook nog stevig is.
Succes er mee.

Hugo

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3509
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2012, 11:17:27 »
All,

Met een plaat hout en een decoupeer zaag het binnenste van de berg/heuvel gemaakt.

De berg/heuvel kan als geheel van de tafel af gehaald worden. De onderste 2 centimeter heb ik uitgevoerd als een rand die op de tafel zit.
De afwerking van het onderstedeel (met gips) zal op een later tijdstip samen met wat meer omgeving (station) gebeuren.
De houten spanten vastgezet tot een stabiele contructie (zelf zonder spijkers bleef alles al staan).
Hierna het gaas over de grote open delen aanbrengen.

Het gaas vastzetten met kleine spijkers die een kleinbeetje uit steken, zodat het gips hier ook omheen kan grijpen (gewapend gips).
Dan weer gaten snijden waar de treinen straks door heen kunnen rijden. Meteen ter controle de tunnelopeningen erin gezet.
De trein past door de tunnelopeningen. Nu maar hopen dat na het gipsen het geheel ook nog past.

Na het voorzien van gips heeft de gehele berg/heuvel zijn definitieve ruwe vorm gekregen. Nu de ondersterand nog samen met de grove opzet voor de stations omgeving en de volgende fase komt aan bod.

Ik heb wel wat ideeen om de visuele scheiding tussen de keerlus en rondgaande baan wat nadrukkelijker te maken.
Zou een uitloper van de berg/heuvel helpen een visuele scheiding tussen deze twee sporen te maken?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12171
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2012, 11:28:31 »
Ik kan de manier waarop je met die berg bezig bent, wel waarderen, maar misschien moet je toch nog eens nadenken over het uitgangspunt. Dat is namelijk niet realistisch. In een geheel vlak landschap ligt bij jou een berg. Dat kan. Maar dat men nu uitgerekend door die ene berg tunnels heeft aangelegd, ligt niet voor de hand. In werkelijkheid zou men die kostbare actie niet ondernemen, maar het spoor er juist langs leggen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3509
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2012, 11:35:28 »
Ruud,

Volkomen met je eens.
Dit is waarschijnlijk (dinsdag beproeving) de eerste berg in 55 jaar waar ook werkelijk een trein doorheen kan.
Gezien het experimentele karakter van deze baan (ik wil oefenen met de basis dingen aan de bovenzijde van de baan) zit ik niet met wat minder realistische zaken (alhoewel dit waarschijnlijk een zeer onrealistisch zal zijn).
Ik wil proberen om door andere scenery elementen het wat realistiser te maken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3329
    • Zeedoorn
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2012, 12:01:43 »
Wellicht kun je een mooi groot meer langs de berg maken. Dan is het m.i. gelijk logischer dat er een tunnel door de berg gaat ipv een spoorlijn er langs.

Groet,
Chris

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3509
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #7 Gepost op: 03 april 2012, 10:52:42 »
Eigenlijk heeft Ruud wel gelijk. Echter wat eraan te doen. Het voorstel van Chris ben ik eens mee gaan spelen.
Eerst met vlekken op de baan (papier in een ruwe vorm knippen). Ik ben er uit.
Er komt een meer en een uitloper aan de heuvel/berg, waardoor de scheiding tussen de twee sporen duidelijker wordt, en de tunnel wat aannemelijker wordt. Dit geeft echter minder ruimte voor een dorp, waardoor de noodzaak voor een overweg weer groter wordt. Zo kan ik het dorp ook aan de andere kant van de spoorlijn bouwen.
Al met al zou het dus zo kunnen worden:


Wat is jullie mening?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7128
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #8 Gepost op: 03 april 2012, 11:53:30 »
Hoe lijkt jouw het idee om  dat gehele middelste spoor uit te voeren als een sneeuwgalerij?
Af en toe laat je een kant open om de trein te zien. Het dorp zou je dan op een plateau boven deze sneeuwgalerij kunnen maken.

Even verschrikkelijk snel een plaatje getekent. Het bruine zijn sneeuwgalerijen met een open kant met daartussen een tunnel die door een uitloper loopt van de helling.



In jou huidge opzet zul je eigenlijk een toe en afvoer van je meer moeten fixen. Want zo'n meer onstaat ergens door natuurlijk. Als het kunstmatig is dan zul je daar een reden voor moeten bedenken die je misschien ook op de baan kunt vormgeven. Wordt het wel realistisch van, of niet? ;D
« Laatst bewerkt op: 03 april 2012, 12:06:41 door J J H S. Reden: toevoeging plaatje »
Jeroen

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3509
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #9 Gepost op: 05 april 2012, 11:08:33 »
Op zich is het idee goed. En ik heb het al eerder overwogen. Echter de grote van de berg/heuvel hebben mij toen doen besluiten er niet mee door te gaan.  De baan wordt namelijk rechtopstaand opgeruimd.

Hierbij wordt de berg/heuvel en alle andere scenery hoger dan 2 cm opgeruimd in dozen. De maximale maat voor de scenery elementen is 30x40 cm.

Toch heb je een punt wat beteft de water aan en afvoer van het meer. Aanvoer kun je verklaren door de grondwater stand. De hoogte van de grondwaterstand zorgt ervoor dat deze plek zich vanzelf vult met water. Echter de afvoer is dan nog niet verklaard.  Dus de berg/heuvel maar weer anders ingericht (papier is geduldig). Hierbij kan de afvoer van het meer gebruikt worden om de watermolen bij de zagerij aan te drijven.
Ik moet dan wel twee keer onder het spoor door. Er is daar geen rekening mee gehouden dus een heel laag bruggetje of iets dergelijks zal hier uitkomst moeten brengen.
Hierdoor ontstaat nu het volgende voorstel:

Hoe de uitbreiding er naadloos tegen aan te passen wordt weer een puzzle.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 05 april 2012, 11:14:50 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3509
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #10 Gepost op: 17 april 2012, 09:41:54 »
De berg wordt op zijn plaats gefixeerd door een rand van circa 2 cm hoog. Deze rand moet een geheel worden met de berg. Dus wederom met gips in de weer om dit voor elkaar te krijgen. Gips tegen en op hout blijft niet zitten, dus eerste een paar kleine spijkers tegen het hout geslagen, zodat deze het gips vast kunnen houden. Ik heb nog overwogen om hier ook een reepje horregaas in te doen. Ik verwacht dat dat niet nodig zal zijn.

Ook een aantal spijkers in de ondergrond geslagen om de omtrek van het meer te fixeren. Ik heb nog gezocht naar een methode om ter plaatse van het meer de grondplaat van een gat te voorzien. Dit ging echter niet, daar een stuk elektronica zich onder het meer bevindt. Dus komt er een laag "dijkje" om het meer heen.

De houtzagerij is door de loop van het water een klein beetje gedraaid, wat wel weer tot gevolg heeft dat de houtzagerij nu zo dicht bij de berg komt dat het extra stukje berg nu komt te vervallen.
Volgende stap is het perron. Dan zijn de grote bepalende scenery stukken in ruwbouw klaar. Dan komt het echte werk. Het aankleden.
Heeft er iemand een suggestie voor een hotel/restaurant bij het meer?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3509
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #11 Gepost op: 20 april 2012, 16:38:04 »
Geinspireerd door de succesvolle zoekactie van RuudK tussen zijn bouwpakketten, ook een blik in mijn voorraad geworpen. Er zijn er nog twee bruikbaar voor op de baan. Het hotel/restaurant en een boerderij. Nadat het ergste stof is verwijderd door de harde preiser werkertjes is dit wat er tevoorschijn kwam:

Het andere bouwpakket is van een boerderij. Deze krijgt misschien een plaatsje in de buurt van de houtzagerij.

PS.: Ik meende dat vroeger onder de preisertjes een transparant plaatje zat, waardoor staande figuurtjes bleven staan. Wat is er met dit plaatje gebeurt en hoe maak ik zoiets zelf?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1391
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2012, 17:09:18 »
Omdat echte mensen ook geen glasplaat onder de schoenen hebben zitten en de modelspoorders steeds meer de werkelijkheid willen benaderen hebben ze besloten deze maar weg te laten. Er zit wel eens een los stripje in dat je op maat kan knippen en je poppetjes erop plakken, maar fraaier is het ze gewoon met een druppeltje houtlijm vast te zetten. Dat kan je altijd weer zacht maken met water en ze zonder schade verwijderen of verplaatsen.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 10515
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #13 Gepost op: 20 april 2012, 17:31:57 »
Citaat
Gips tegen en op hout blijft niet zitten

Het hout eerst even insmeren met houtlijm!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12171
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Experimenten met scenery
« Reactie #14 Gepost op: 20 april 2012, 17:37:22 »
Als je een plastic plaatje als voet wilt gebruiken, is dit te knippen van allerlei supermarktverpakkingen (met name koekjes en kaas ;D).
Je kunt ze ook tijdelijk vastzetten met fotolijm of Hin und Weg-kleber van Noch. Dat laatste gebruik ik. Een beetje van die lijm onder de zolen, een paar minuten laten drogen, figuur neerzetten en klaar. Je kunt de figuren daarna weer net zo makkelijk weghalen. Dat kan tot een keer of twintig. Daarna moet er weer een beetje nieuwe lijm op.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus