Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het betere bochtenwerk door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:54:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 08:52:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:49:52
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:04:09
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.  (gelezen 13106 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #15 Gepost op: 29 november 2017, 21:06:49 »
Grote nadeel van dat schema is dat het de voeding niet ontziet en een CDU wel. Tijdens het schakelen trekt het via de wissel alle stroom uit de voeding om daarmee de condensator op te laden. Je voeding moet dit wel stabiel aan kunnen. En zodra je de schakelaar los laat wordt de condensator ontladen via de weerstand (verstookt in warmte dus). Waarbij een CDU juist in rust "langzaam" een condensator op laadt en deze ontlaadt via de wissel als je hem om wilt zetten.

Zou je met de schakeling uit post #2 drie wissels tegelijk omzetten moet je voeding dit wel aan kunnen. Terwijl als je drie wissels via 3 transistor CDU's om zet je dit nog zou kunnen met de trafo van je scheerapparaat. Dit omdat daarbij de energie voor het schakelen juist langzaam in de rust periode (niet schakelperiode) opgeslagen wordt in de CDU.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #16 Gepost op: 29 november 2017, 21:11:50 »
Je hebt wel het schema uit reactie #2 als basis gebruikt, maar kennelijk heb je het aangepast. Laat eens een schema zien van hoe het geworden is.

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #17 Gepost op: 30 november 2017, 00:42:32 »
Hallo Klaas,
De aanpassing die ik heb gemaakt is niet anders dat de pluszijde via de 12 standenschakelaar geschakeld is en dat de pulsschakelaar tussen de min zijde en de combinatie van condensator en weerstand is geplaatst.
Ik zal kijken of ik morgen (of vrijdag) een schema kan plaatsen.
Uit de verklaring van Timo begrijp ik dat met name de stroom een probleem kan zijn.
In het uiterste geval zal ik 8 spoelen tegelijkertijd moeten schakelen dat zou inderdaad een redelijk grote stroom kunnen zijn, ik zal eens kijken of ik deze kan meten.
Ik neig er nu al naar toch de CDU nog eens aan een grondige inspectie te onderwerpen (is ook een (zij het een minder prettige) deel van de hobby.

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #18 Gepost op: 30 november 2017, 13:29:01 »

Hierbij het principe dat ik zo mogelijk wil toepassen (na enig oefenen is het uploaden gelukt). Hier heb ik de wisselspoelen direct aan de draaischakelaar getekend, in werkelijkheid is er nog een diodematrix tussen geplaatst waardoor meerdere wissels tegelijkertijd omgezet kunnen worden. Uiteraard krijgt elke wisselspoel een eigen condensator/weerstand combinatie. Ik realiseer mij nu ook hoe moeilijk het is je eigen gedachten via een bericht aan een ander over te brengen.
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #19 Gepost op: 30 november 2017, 13:37:18 »
Inderdaad, een tekening maakt het veel duidelijker.
Ik ga er even van uit dat je met de drukknop de min op alle wissels tegelijk schakelt.
De stroom voor alle wisselspoelen moet door de voeding geleverd worden. Nou zijn Roco spoelen niet zulke grote stroomvreters, maar je moet toch rekenen op 1A per spoel. Dus als je er 8 tegelijk schakelt moet de voeding heel even 8A leveren.

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #20 Gepost op: 30 november 2017, 15:22:57 »
Hallo Klaas,
Hartelijk dank voor de reactie  (y). Ik heb zoeven de stroom door een spoel gemeten, de wijzer op een 1 ampere schaal sloeg nauwelijks uit. Een andere meter met een 100mA schaal sloeg (meer dan) volledig uit. Daarbij moet vermeld worden dat de spoel niet verbonden was met de wisseltongen waardoor de stroom waarschijnlijk aanmerkelijk lager is dan normaal. Ook al zou de stroom ca 500 mA zijn dan is dat met 8 spoelen al zo'n 4 A. Mijn stroomvoorziening zal dat wel aankunnen maar dan moet ik wel een aantal zaken aanpassen (draaddikte, zekeringen en wellicht nog meer). Ik stort mij maar weer op de CDU, lekker puzzelen  ;D geduld is een schone zaak en het hoeft niet morgen af te zijn.
Wim

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #21 Gepost op: 30 november 2017, 17:06:42 »
Hallo Wim ,
Heb je goed gemeten?
 Als de 100mA meter meer dan volle schaal uitslaat ,moet die andere meter toch ook zoiets aanwijzen ,
  b.v. 120 mA ?
Ik dacht dat Roco  omzetters meer dan 1 A gebruiken.  ???
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #22 Gepost op: 30 november 2017, 18:31:00 »
Hallo Peter,
Zoals ik heb aangegeven is de spoel los van de wisseltongen. De spoelweerstand is ca 18 ohm dus zou de stroom inderdaad rond de 500 mA tot 1 A zijn.  De wisselspoel staat door de schakeling met condensator maar heel kort onder spanning. Wellicht is bij de 1 A meter de traagheid van de (meter) naald van invloed (maar dit is gissen). Ik zal de 1 A meter (die in een gestabiliseerde voeding is ingebouwd) eens controleren, hoewel ik geen aanleiding heb om aan de juistheid daarvan te twijfelen.
Wim
« Laatst bewerkt op: 30 november 2017, 18:33:48 door TEE-RAM »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #23 Gepost op: 30 november 2017, 19:06:37 »
De meeste meters, ook digitale zijn te traag om korte pulsen te meten. Als de Roco aandrijving na omschakelen uit zichzelf afschakelt, zal er ook niets meer te meten zijn en er slechts heel kortstondig even forse stroom lopen.
De meeste analoge meters zullen daarbij slechts kort de naald op laten springen en de meeste digitale meters verversen het scherm niet snel genoeg, vooropgesteld dat er al vaak genoeg gemonsterd wordt om de korte puls juist weer te kunnen geven.

De enige optie is de spoel mechanisch beperken, dan inschakelen en zolang als nodig ingeschakeld houden om de stroom te meten.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #24 Gepost op: 01 december 2017, 08:57:17 »
Ben het met andere eens, dat is waarschijnlijk de traagheid van de meter. Tegen de 1A verwacht ik ook.

En als ik naar het schema kijk is de condensator een beetje nutteloos. De condensator op deze manier is alleen een betere elektronische eindafschakeling. Alle stroom moet dus nog uit de voeding komen. Maar ik zie gewoon een drukknop die al voor een puls zorgt dus lijkt me overal condensatoren plaatsen op deze manier wat veel van het goede.

Zou ik denk ik eerder gewoon voor een grote condensator bank gaan om 8 wissels te kunnen schakelen zonder een grote voeding nodig te hebben. Eventueel met laadbegrenzing.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #25 Gepost op: 01 december 2017, 09:54:12 »
Het stroomverbruik is hoog, maar ook heel kort. De modelspoorfabrikanten adviseren zonder blikken of blozen om de wissels te voeden met de extra aansluiting op een rijtrafootje die 0,5 A kan leveren. In feite wordt de trafo dan bij iedere wisselschakeling even overbelast, maar problemen veroorzaakt dat nooit ook niet na jaren gebruik. Moet de voeding echt 8A kunnen leveren?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #26 Gepost op: 01 december 2017, 10:28:53 »
Als je geen problemen wilt wel. Je kunt natuurlijk kijken welke wisselstraat het meest gebruikt wordt. Als je dan kijkt naar de verandering van de wisselstanden kan je waarschijnlijk met minder toe en zul je weinig problemen ondervinden.

Persoonlijk: 8A is nodig.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #27 Gepost op: 01 december 2017, 18:21:49 »
Nouwja, het moet in ieder geval een stuk meer aan kunnen dan 0,5A. Maar ook als je dat nog aan houdt zit je nog op 4A. En dan ga je er vanuit dat je die net zo hard mag overbelasten.

Daarnaast vinden echte trafo's doe korte overbelasting minder erg dan de meeste schakelende voedingen. Oplossing, meer tijdelijke opslag maken waar je zonder problemen de wissels mee kunt schakelen ofwel condensatoren. Omdat Roco's niet de ergste slurpende zijn zou ik zeggen dat 1000uF per tegelijk schakelende wissel je een heel eind moet brengen.

Eventueel zou je deze gewoon op kunnen laden via een weerstand om de stroom van de voeding te limiteren. Dan kan het zelfs met een 0,5A trafo zolang je maar niet iedere seconde de wissels wilt schakelen. 50Ohm (2Watt of meer) weerstand kan je grofweg iedere 2 seconden schakelen als je 8000uF erachter hebt hangen en blijft de laadstroom onder de 0,5A (uitgaande van 20V)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #28 Gepost op: 02 december 2017, 12:14:47 »
Vooral de eenvoud van de schakeling sprak mij aan. Maar gezien de grote stromen die (kunnen) gaan lopen zie ik er toch maar van af. Ik ben al bezig de reeds gebouwde CDU na te lopen waar de fout kan zitten, daar kom ik wel uit (laat mij niet kisten door een paar transistortjes  ;D). Voor mij is deze vraag afgedaan. Iedereen bedankt voor de bijdragen  (y) (y).
Wim

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
« Reactie #29 Gepost op: 05 december 2017, 15:52:47 »
Weet niet waar de fout zat maar de schakeling werkt, waarschijnlijk ergens in de voedingslijnen!
Wim