BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Andre64 op 03 maart 2012, 15:00:47

Titel: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: Andre64 op 03 maart 2012, 15:00:47
Beste Medespoorders,

Ik heb een technisch vraagje.
In mijn nieuw te bouwen treinbaan Project Rhätische Bahn (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40590.0.html)
komt een schaduwstation met 23 wissels. Deze krijgen de aandrijvingen van Peco ( PL-11).
Materieel rijdt digitaal maar de besturing wordt "ouderwets" met relais bestuurd.
Komt er op neer dat ik per wissel een wisselschakelaar heb dus er blijft dan continu spanning een van de spoelen staan.
Dit is natuurlijk niet wenselijk ivm doorbranden.

Deze schakeling heb ik vroeger ook al gebruikt, werkt perfect.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselaandrijving_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselaandrijving_1.jpg)
De elco's zijn 2200uf en als weerstand 1K.
Dit is dus eigen al een CDU (capacitor discharge unit).

Nu komt het, aangezien er 23 wissels zijn moeten er dus 2 x 23 = 46 elco's geplaatst worden.
Ben nu eigenlijk op zoek naar een alternatief.
Bv door maar 1 CDU te gebruiken maar dan moet er dus een soort van momentcontact naar de wisselspoel gaan.

Dit heb ik zelf al bedacht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselaandrijving2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselaandrijving2_1.jpg)
Wisselschakelaar boven gaat om, er komt spanning op de linker wisselspoel te staan.
Een fractie van een seconde later wordt het relais bekrachtigd, (elco wordt opgeladen via weerstand tot er genoeg spanning is).
Linker contact R gaat open, rechter contact R sluit.
Nu zijn er natuurlijk nog steeds 46 elco's nodig, alleen zijn deze veel kleiner (bv 470uf).
Is veel makkelijker op een printje te proppen.

Ben benieuwd of iemand nog wat alternatieven heeft.

André

Titel: Re:Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: Deka op 03 maart 2012, 18:55:05
André,

Ik heb in lang vervlogen tijden weleens het volgende geprobeerd:
De elco komt in de gemeenschappelijke leiding van de wisselspoel (scheelt dus 23 elco's). Over de elco wordt tevens een weerstand geplaatst, die voor ontlading van de elco zorgt nadat die zijn werk heeft gedaan. Daardoor zal een volgende puls weer het gewenste resultaat geven.
Bijkomend voordeel is, dat als de condensator is opgeladen, er slechts een minimale stroom door de wisselspoel kan lopen, mede bepaald door de grootte van de weerstand over de elco. Effectief is dat een soort "eindafschakeling".
Theoretisch zou je met een grote elco en een passende weerstand zelfs met één elco uitkunnen, mits je slechts 1 of 2 wissels tegelijk schakelt.
Voor waarden van elco en weerstand : uitproberen, of beter nog: vragen aan Fred Eikelboom (redacteur encyclopedie afdeling electronica).
Titel: Re:Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: Andre64 op 04 maart 2012, 10:20:14
Dick,

Bedankt voor je snelle reactie.

Heb net even een schemaatje gemaakt van wat jij bedoeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselaandrijving5_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselaandrijving5_1.jpg)

Deze situatie werkt volgens mij alleen als men gebruik maakt van momentschakelaars ( handbediend ).
Als er geschakeld wordt dmv een wisselcontact van een relais krijgt de condensator geen tijd om te ontladen.

André

Titel: Re:Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: Deka op 04 maart 2012, 11:46:39
Nee, dat is nu juist de grap: een maakcontact via een relais moet goed werken. De stroom door de wisselspoel  hangt af van de weerstand van die spoel en de grootte van de condensator. Zodra die is opgeladen, zal de stroom minimaal worden (bepaald door die weerstand over de elco), en die stroom dient dus klein te zijn, om de wissel niet permanent te bekrachtigen.
Zodra het maakcontact weer verbroken wordt, zorgt de weerstand over de elco voor de ontlading daarvan. Zodra ontladen, kan de wissel opnieuw omgelegd worden. Daarbij moet je er wel van uitgaan dat de ontlaadtijd van de elco korter moet zijn dan de tijd tussen twee wisselomleggingen. Maar je zal toch niet iedere paar seconden dat wissel omleggen?
Maar het is wel van belang dat je voor het relais (dat de drukknoppen kan vervangen) géén exemplaar met wisselcontacten gebruikt, maar elke drukknop vevangt door een relais met maakcontact.
Titel: Re:Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: willem22 op 04 maart 2012, 15:24:43
Ik heb jaren zo gewerkt (schema Andre64) ook een wisselstraat kan je er mee schakelen ,gebruikte 10.000 uf .
Voor single wissels fleischmann 4.700 uf.
Over de condensator gebruikte ik een lampje ipv een weerstand.
Zeer betrouwbaar.

wil.

Titel: Re:Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: hubertus op 04 maart 2012, 16:02:42
Ik heb jaren probleemloos met deze schakeling gewerkt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselaandrijving_alternatief_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselaandrijving_alternatief_1.jpg)
De spanning was een gestabiliseerde gelijkspanning, die 20 volt was omdat ik een hele partij 25 volt elco's had. Bij de latere banen heb ik 40 volt exemplaren gebruikt en de spanning nog iets hoger naar 24 volt gebracht.
De waarde van de elco was bij de Roco-wissels die ik gebruikte ruim voldoende.
Voor Peco zal die denk ik wat hoger moeten worden.
Eventuele eindafschakeling in de wissels moet wel worden verwijderd.

Huub
Titel: Re:Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: Andre64 op 05 maart 2012, 12:24:48
Dick,

Wederom bedankt voor de snelle reactie.

Onderstaande is nu juist mijn "probleem".


Maar het is wel van belang dat je voor het relais (dat de drukknoppen kan vervangen) géén exemplaar met wisselcontacten gebruikt, maar elke drukknop vevangt door een relais met maakcontact.

Ik heb mijn schakeling zo ontworpen dat er een houdtcontact aangeboden wordt, dus spanning naar de ene of de andere spoel.
Nu is er natuurlijk geen man overboord, ik heb al div schema's voorhanden. Ben alleen benieuwd of er een nog simpelere oplossing is. Simpel is goed  ;D




Hubertus,

Ook bedankt voor het meedenken.
Jouw schema is ook ok, had hem al in een andere uitvoering.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselaandrijving7_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselaandrijving7_1.jpg)

Vanmorgen zelfs een nog simpelere uitvoering gevonden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselaandrijving8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselaandrijving8.jpg)

Nu zullen jullie wel denken, wat is het probleem nou eigenlijk ?

Ik zoek een schakeling om alle 23 wissels dmv 1 CDU aan te sturen.
Dit principe maar dan 23 stuks naast elkaar getekend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselaandrijving9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselaandrijving9.jpg)

Vindt het zelf ook wel een uitdaging. Als dit toch te omslachtig wordt ga we gewoon een van de ouderwetse schema's gebruiken.

Dus ipv de X moet er iets komen wat tijdelijk een spoel verbind met de plus van de CDU.




Allen alvast bedankt,

André

Titel: Re:Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: gvandersel op 07 maart 2012, 12:07:10
Andre,

Waarom niet een "grote" beveiliging. Er zijn simpele schema's, zie oa Klaas Zondervan's bonte verzameling (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html) nummer 4 (Condensatorontladingsunit).
Hiermee kun je alle wissels op je baan in een keer beveiligen.
Zo kun je de wissels vanuit een elco voeden en de elco laden in zeer korte tijd als er niet geschakeld wordt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re:Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: Andre64 op 07 maart 2012, 13:20:34
Gerard,

Bedankt voor je reactie.
Wat jij schrijft is ook eigenlijk mijn wens.

Nu komt het, aangezien er 23 wissels zijn moeten er dus 2 x 23 = 46 elco's geplaatst worden.
Ben nu eigenlijk op zoek naar een alternatief.
Bv door maar 1 CDU te gebruiken maar dan moet er dus een soort van momentcontact naar de wisselspoel gaan.

Het liefst zou ik een centrale CDU gebruiken die alle wissels kan voorzien.
Maar ik zit met het probleem dat er dan altijd 1 van de spoelen van de wissel verbonden is met de CDU.
De aansturing geschiedt dmv relaiscontacten. Dit zou eigenlijk een soort momentcontact ( +/- 1 sec ) moeten worden.

André
Titel: Re:Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: Andre64 op 07 maart 2012, 15:57:02
Zo, daar zijn we weer.

Ja, ik laat er geen gras over groeien  :D

Ben net nog even wezen puzzelen en dit is de huidige stand van zaken.

Dit schema staat bij mij nog steeds op nummer 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselaandrijving12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselaandrijving12.jpg)
5 van de 23 wiisels ingetekend.

Een bezetmelder doet een relais ( wat is eigenlijk het verkleinwoordje voor relais? ) bekrachtigen die een bistabiel relais de ene of de ander kant op stuurd.
Ik wil een bistabiele uitvoering gebruiken omdat deze een "geheugen" heeft, anders zouden de wissels allemaal omklappen als de stuurstroom ( 12v ) uitgeschakeld wordt.
Dit schema is ook het duurst om te maken, ongeveer €3,00 per wissel  ;D

En op nummer 2 staat dit schema
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselaandrijving11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselaandrijving11.jpg)
5 van de 23 wissels ingetekend.

Een bezetmelder doet een relais bekrachtigen die op zijn beurt weer 1 van de 2 kleine relais ( A of B ) aanstuurd.
Relais A komt op, verbindt de wisselspoel met de CDU en valt gelijk weer af want elco is vol. Deze puls zou lang genoeg moeten zijn om de wisselspoel te bekrachtigen dmv de CDU.
Als de wisselschakelaar weer omklapt loopt het elco(otje) leeg over de weerstand en is weer klaar voor de volgende missie.

Ik vind dit eigenlijk ook wel een charmante oplossing.
Ook iets goedkoper, ongeveer €2,00 per wissel  (y)

Schema 1
23 x Bistabiel relais 12v 2x wissel
23 x Weerstand +/- 560 ohm
46 x Elco 2200 uf/25v

Schema 2
46 x Relais 12v 1x maak
46 x Elco 560 uf/25v
46 x Weerstand 1k
46 x Diode 1N4001
  1 x CDU Zelfbouw

Tja, en nu?
Schema 1 is recht door zee en foolproof, schema 2 is ook wel leuk met die enkele CDU maar het oogt een beetje overdone.

We gaan er nog even een nachtje over slapen.

André

Titel: Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: iarnrod op 15 juli 2015, 14:01:05
Misschien rijkelijk laat.
Jamie heeft op p1 één van de eenvoudigste oplossingen om wissels om te schakelen.
(= vorig jaar ergens op een beurs, op een baan naar Brits model toegepast gezien. Maar i.p.v. ronde spijkers werden omgekeerde bouten gebruikt en een el. draad met krokodilleklem die op de bout getikt werd)

Een eenvoudige oplossing, zonder gebruik van relais (zoals hier ergens min of meer gemeld) =
het gebruik van dubbelpolige tuimelschakelaars met 2 vaste on-on standen + 1 drukknop:

(tuimelschakelaars:
Laten we voor de voorstelling de contacten van de 1è pool a, b, c noemen, waarbij met contact a bv de spoel van stand rechtdoor bediend, en met stand b de spoel van de stand afbuigend bediend,
en het contact c de 1è P-pool is.
Alle gemeenschappelijke 2è P-polen worden met elkaar verbonden.
De andere 2è contacten worden verbonden met de LED's voor de signalisatie van de wisselstanden
Opgepast! Op deze manier zie je enkel hoe de wisselspoelen zullen aangestuurd worden bij een druk op de drukknop.)


1) Ofwel voorzie je voor elke schakelaar 1 drukknop:
De gemeenschappelijke + gaat naar alle 1è P-polen.
En van de andere 1è contacten gaat het naar de wisselspoelen.
(De 2è contacten worden dus gebruikt om de LED's aan te sturen. Je kan deze LED's ook eventueel volgens het waterval principe aansturen).

2) Ofwel ga je voor het 'waterval effect' en zet je de 1è contacten van de tuimelschakelaars in serie.
Hierbij voorzie je maar 1 gemeenschappelijke drukknop per wisselstraat (schrijft moeilijker dan het is):
De gemeenschappelijke + gaat naar de p-pool van de 1è (hoofdwissel) van het a contact ga je gewoon naar de spoel van de spoor 1 stand. Van het contact b ga je naar de spoel van de aftakstand spoor 2.
En met één draad naar p-pool van de tuimel stakellaar van de opvolgende wissel. Met het a contact van die schakelaar ga je de spoor 2 spoel van die wissel. Het b contact wordt verbonden met de spoel voor stand spoor 3. Indien er nog een wissel na komt herhaal je die stap: contact a naar stand spoor 3; contact b stand spoor 4 enz.
Deze werking is iets minder betrouwbaar, daar er meerdere wisselspoelen gelijktijdig bediend worden.
Bij grotere wisselstraten is een iets dikkere stuurdraad hierbij sterk aanbevolen.

Eventueel kan je 3-polige 2standen schakelaars on-on gebruiken, waarbij je de 3è rij contacten gebruikt voor geïsoleerde stroomvoorziening voor de rijstraat dat je aanlegt. Je schakelt ze min of meer zoals hierboven volgens het 'waterval principe'
(o.a. bij Fleischmann wissels gebeurt dit echter automatisch wanneer je de verbindingsnietjes op de wissels wegneemt)
Titel: Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: TEE-RAM op 29 november 2017, 19:13:48
Beste Forumgenoten,

Ik zit met het volgende probleem.
Ik heb in het hoofdstation aan een kant 7 wissels (Roco) liggen met totaal 9 wisselspoelbedieningen (twee engelse wissels met twee aandrijvingen) dus totaal 18 wisselspoelen.
Aan de andere kant 9 wissels (drie engelse wissels met twee aandrijvingen) met totaal 12 bedieningen en dus 24 wisselspoelen totaal.
In totaal zijn er aan de linker kant 12 wisselstraten mogelijk (enkele twee richtingen) en aan de rechter kant 22 (waarvan ook enkele in twee richtingen).
De straten worden ingesteld via draaischakelaars (3 schakelaars met 12 standen met 1 moedercontact dat verbonden is met  +12 volt) een diodematrix en twee  pulsschakelaars (een links en een rechts) die de – schakelen. 
De stand van de draaischakelaars geven ook de ingestelde wisselstraat door middel van Leds op het bedieningspaneel weer.
Omdat ik problemen met de wissels door een niet goed werkende eindafschakeling wil voorkomen wil ik CDU (condensator discharging units) en een hogere spanning (ca 20 volt) dan gebruikelijk toepassen. 
Aan de linkerkant stuur ik door middel van transistors BC547 en BD680 de wisselspoelen aan.
Omdat ik weinig kennis van transistorschakelingen heb maar wel kan nabouwen leverde dat tot nu toe relatief weinig problemen op, hoewel ik wel een aantal BC547 verknald heb werkt de linker kant goed.
De andere kant levert echter meer problemen op, ik kan ook moeilijk nagaan waar de fout(en) zit(ten).
Ik kwam de schakeling in bericht 2 hierboven tegen en die is in vergelijking met wat ik aan het maken ben wel heel erg simpel.
Ik heb het schakelingetje nagebouwd en het werkt (tenzij ik in de maling wordt genomen door de eindafschakeling van Roco) het enige verschil is dat in plaats van twee pulsschakelaars in de + naar de wisselspoelen ik een schakelaar gebruik in de – naar de condensator.
Mijn vragen zijn: waarom een moeilijke schakeling met transistors gebruiken als met een enkele condensator en weerstand volstaan kan worden en hoe werkt de schakeling, ik heb altijd begrepen dat de condensator opgeladen wordt en die dan bij activering ontladen wordt via de wisselspoel  in dit geval kan naar mijn mening de condensator niet opgeladen worden omdat de schakeling niet gesloten is.
 Moet ik doorgaan met het zoeken naar in fout in de door mij gebouwde transistorschakeling of kan ik ook volstaan met de eenvoudige condensator/weerstand schakeling.
Ik hoop dat het verhaal duidelijk is en dat iemand mij kan adviseren.

Wim
Titel: Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: TEE-RAM op 29 november 2017, 19:18:20
Mijn verwijzing naar 234 moet natuurlijk "2" zijn en ik had moeten ondertekenen met

Wim
Titel: Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: 72sonett op 29 november 2017, 19:39:13
Daarvoor is de 'Verander' knop, dan kun je ook wat lege regels tussenvoegen want één grote lap tekst is niet  leesbaar.

Een tekening en een schema zouden ook helpen...
Titel: Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: TEE-RAM op 29 november 2017, 20:45:58
Ik hoop dat het nu beter leesbaar is. Het schema waarnaar ik verwijs staat een aantal "posten" hoger onder reactie 2.
Wim
Titel: Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: Timo op 29 november 2017, 21:06:49
Grote nadeel van dat schema is dat het de voeding niet ontziet en een CDU wel. Tijdens het schakelen trekt het via de wissel alle stroom uit de voeding om daarmee de condensator op te laden. Je voeding moet dit wel stabiel aan kunnen. En zodra je de schakelaar los laat wordt de condensator ontladen via de weerstand (verstookt in warmte dus). Waarbij een CDU juist in rust "langzaam" een condensator op laadt en deze ontlaadt via de wissel als je hem om wilt zetten.

Zou je met de schakeling uit post #2 drie wissels tegelijk omzetten moet je voeding dit wel aan kunnen. Terwijl als je drie wissels via 3 transistor CDU's om zet je dit nog zou kunnen met de trafo van je scheerapparaat. Dit omdat daarbij de energie voor het schakelen juist langzaam in de rust periode (niet schakelperiode) opgeslagen wordt in de CDU.


Timo
Titel: Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 november 2017, 21:11:50
Je hebt wel het schema uit reactie #2 als basis gebruikt, maar kennelijk heb je het aangepast. Laat eens een schema zien van hoe het geworden is.
Titel: Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: TEE-RAM op 30 november 2017, 00:42:32
Hallo Klaas,
De aanpassing die ik heb gemaakt is niet anders dat de pluszijde via de 12 standenschakelaar geschakeld is en dat de pulsschakelaar tussen de min zijde en de combinatie van condensator en weerstand is geplaatst.
Ik zal kijken of ik morgen (of vrijdag) een schema kan plaatsen.
Uit de verklaring van Timo begrijp ik dat met name de stroom een probleem kan zijn.
In het uiterste geval zal ik 8 spoelen tegelijkertijd moeten schakelen dat zou inderdaad een redelijk grote stroom kunnen zijn, ik zal eens kijken of ik deze kan meten.
Ik neig er nu al naar toch de CDU nog eens aan een grondige inspectie te onderwerpen (is ook een (zij het een minder prettige) deel van de hobby.
Titel: Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: TEE-RAM op 30 november 2017, 13:29:01
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselschakeling_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselschakeling_2.jpg)
Hierbij het principe dat ik zo mogelijk wil toepassen (na enig oefenen is het uploaden gelukt). Hier heb ik de wisselspoelen direct aan de draaischakelaar getekend, in werkelijkheid is er nog een diodematrix tussen geplaatst waardoor meerdere wissels tegelijkertijd omgezet kunnen worden. Uiteraard krijgt elke wisselspoel een eigen condensator/weerstand combinatie. Ik realiseer mij nu ook hoe moeilijk het is je eigen gedachten via een bericht aan een ander over te brengen.
Wim
Titel: Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 november 2017, 13:37:18
Inderdaad, een tekening maakt het veel duidelijker.
Ik ga er even van uit dat je met de drukknop de min op alle wissels tegelijk schakelt.
De stroom voor alle wisselspoelen moet door de voeding geleverd worden. Nou zijn Roco spoelen niet zulke grote stroomvreters, maar je moet toch rekenen op 1A per spoel. Dus als je er 8 tegelijk schakelt moet de voeding heel even 8A leveren.
Titel: Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: TEE-RAM op 30 november 2017, 15:22:57
Hallo Klaas,
Hartelijk dank voor de reactie  (y). Ik heb zoeven de stroom door een spoel gemeten, de wijzer op een 1 ampere schaal sloeg nauwelijks uit. Een andere meter met een 100mA schaal sloeg (meer dan) volledig uit. Daarbij moet vermeld worden dat de spoel niet verbonden was met de wisseltongen waardoor de stroom waarschijnlijk aanmerkelijk lager is dan normaal. Ook al zou de stroom ca 500 mA zijn dan is dat met 8 spoelen al zo'n 4 A. Mijn stroomvoorziening zal dat wel aankunnen maar dan moet ik wel een aantal zaken aanpassen (draaddikte, zekeringen en wellicht nog meer). Ik stort mij maar weer op de CDU, lekker puzzelen  ;D geduld is een schone zaak en het hoeft niet morgen af te zijn.
Wim
Titel: Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: Peter Kleton op 30 november 2017, 17:06:42
Hallo Wim ,
Heb je goed gemeten?
 Als de 100mA meter meer dan volle schaal uitslaat ,moet die andere meter toch ook zoiets aanwijzen ,
  b.v. 120 mA ?
Ik dacht dat Roco  omzetters meer dan 1 A gebruiken.  ???
Groeten ,
Peter
Titel: Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: TEE-RAM op 30 november 2017, 18:31:00
Hallo Peter,
Zoals ik heb aangegeven is de spoel los van de wisseltongen. De spoelweerstand is ca 18 ohm dus zou de stroom inderdaad rond de 500 mA tot 1 A zijn.  De wisselspoel staat door de schakeling met condensator maar heel kort onder spanning. Wellicht is bij de 1 A meter de traagheid van de (meter) naald van invloed (maar dit is gissen). Ik zal de 1 A meter (die in een gestabiliseerde voeding is ingebouwd) eens controleren, hoewel ik geen aanleiding heb om aan de juistheid daarvan te twijfelen.
Wim
Titel: Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: Menno op 30 november 2017, 19:06:37
De meeste meters, ook digitale zijn te traag om korte pulsen te meten. Als de Roco aandrijving na omschakelen uit zichzelf afschakelt, zal er ook niets meer te meten zijn en er slechts heel kortstondig even forse stroom lopen.
De meeste analoge meters zullen daarbij slechts kort de naald op laten springen en de meeste digitale meters verversen het scherm niet snel genoeg, vooropgesteld dat er al vaak genoeg gemonsterd wordt om de korte puls juist weer te kunnen geven.

De enige optie is de spoel mechanisch beperken, dan inschakelen en zolang als nodig ingeschakeld houden om de stroom te meten.
Titel: Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: Timo op 01 december 2017, 08:57:17
Ben het met andere eens, dat is waarschijnlijk de traagheid van de meter. Tegen de 1A verwacht ik ook.

En als ik naar het schema kijk is de condensator een beetje nutteloos. De condensator op deze manier is alleen een betere elektronische eindafschakeling. Alle stroom moet dus nog uit de voeding komen. Maar ik zie gewoon een drukknop die al voor een puls zorgt dus lijkt me overal condensatoren plaatsen op deze manier wat veel van het goede.

Zou ik denk ik eerder gewoon voor een grote condensator bank gaan om 8 wissels te kunnen schakelen zonder een grote voeding nodig te hebben. Eventueel met laadbegrenzing.


Timo
Titel: Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: henk op 01 december 2017, 09:54:12
Het stroomverbruik is hoog, maar ook heel kort. De modelspoorfabrikanten adviseren zonder blikken of blozen om de wissels te voeden met de extra aansluiting op een rijtrafootje die 0,5 A kan leveren. In feite wordt de trafo dan bij iedere wisselschakeling even overbelast, maar problemen veroorzaakt dat nooit ook niet na jaren gebruik. Moet de voeding echt 8A kunnen leveren?
Titel: Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: gvandersel op 01 december 2017, 10:28:53
Als je geen problemen wilt wel. Je kunt natuurlijk kijken welke wisselstraat het meest gebruikt wordt. Als je dan kijkt naar de verandering van de wisselstanden kan je waarschijnlijk met minder toe en zul je weinig problemen ondervinden.

Persoonlijk: 8A is nodig.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: Timo op 01 december 2017, 18:21:49
Nouwja, het moet in ieder geval een stuk meer aan kunnen dan 0,5A. Maar ook als je dat nog aan houdt zit je nog op 4A. En dan ga je er vanuit dat je die net zo hard mag overbelasten.

Daarnaast vinden echte trafo's doe korte overbelasting minder erg dan de meeste schakelende voedingen. Oplossing, meer tijdelijke opslag maken waar je zonder problemen de wissels mee kunt schakelen ofwel condensatoren. Omdat Roco's niet de ergste slurpende zijn zou ik zeggen dat 1000uF per tegelijk schakelende wissel je een heel eind moet brengen.

Eventueel zou je deze gewoon op kunnen laden via een weerstand om de stroom van de voeding te limiteren. Dan kan het zelfs met een 0,5A trafo zolang je maar niet iedere seconde de wissels wilt schakelen. 50Ohm (2Watt of meer) weerstand kan je grofweg iedere 2 seconden schakelen als je 8000uF erachter hebt hangen en blijft de laadstroom onder de 0,5A (uitgaande van 20V)


Timo
Titel: Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: TEE-RAM op 02 december 2017, 12:14:47
Vooral de eenvoud van de schakeling sprak mij aan. Maar gezien de grote stromen die (kunnen) gaan lopen zie ik er toch maar van af. Ik ben al bezig de reeds gebouwde CDU na te lopen waar de fout kan zitten, daar kom ik wel uit (laat mij niet kisten door een paar transistortjes  ;D). Voor mij is deze vraag afgedaan. Iedereen bedankt voor de bijdragen  (y) (y).
Wim
Titel: Re: Schema wisselaandrijving zonder eindafschakeling.
Bericht door: TEE-RAM op 05 december 2017, 15:52:47
Weet niet waar de fout zat maar de schakeling werkt, waarschijnlijk ergens in de voedingslijnen!
Wim