Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende locs door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:28:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door NS264
Vandaag om 16:23:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:21:34
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 16:07:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 16:02:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 15:40:40
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:34:04
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 15:21:04
Viessmann 4702 en 4700 koppelen aan de Z21 Hoe de 10836 of 10837? door saskia
Vandaag om 15:15:49
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 14:58:50
Piko 2025 door Deetrein
Vandaag om 14:53:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:45:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:36:20
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 14:31:57
Contactgegevens oud lid door Pauldg
Vandaag om 13:15:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 12:38:51
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door spoorzeven
Vandaag om 12:21:29
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Robert vh Prutsert
Vandaag om 12:16:08
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door spoorijzer
Vandaag om 12:07:10
NS 3502 van zwart naar groen door klusser
Vandaag om 12:01:35
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:23
PIKO H0-Meetwagen Storing door Coen Burki
Vandaag om 10:46:55
Mijnbouw Indonesiƫ door MOVisser
Vandaag om 09:41:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:01:58
Standerdmolen door MOVisser
Vandaag om 08:24:57
Roco traxx 'Eurocity' door Daan!
23 September 2025, 20:15:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 September 2025, 16:53:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
23 September 2025, 16:42:41
LIMA IRM Cardanassen door Bierwagen
23 September 2025, 16:31:58
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3710889 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #195 Gepost op: 04 May 2012, 00:20:07 »
Jan, dank voor je info over de goederenloods en je reactie op m'n RH-stukje. Het is trouwens een behoorlijk BNLS-nummer. Ik zie artikelen van minstens drie andere mensen die hier op het forum actief zijn: Jeffrey Onrust, Sobat Kras en Karst Drenth.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 04 May 2012, 00:25:10 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #196 Gepost op: 04 May 2012, 10:30:38 »
@Bas: bedankt voor de tip! BTW, ik was niet van plan verlichting in te bouwen; de wanden worden licht beige (eerder gebroken wit) geschilderd.
Joachim.... die zal nog een dagje thuis de boel in orde moeten brengen denk ik. Heb z'n snipperdagen niet zo goed in de gaten gehouden ;D

@Ruud: dat was me idd ook opgevallen, heel interessant nummer!

Groet,
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #197 Gepost op: 04 May 2012, 11:21:24 »
Dat vonden blijkbaar meer mensen, want gisteren viste ik bij de plaatselijke boekhandel het laatste exemplaar van RH uit het rek, terwijl er normaal tot het eind van de maand altijd nog wel meerdere nummers staan ;). Desgevraagd zei de boekenboer: deze maand gaat het supersnel; het nummer ligt net in het schap ::).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #198 Gepost op: 04 May 2012, 15:59:03 »
Dat mag ook wel, na al die reclame ;)

Blaffhart is bezig met een ronde doorhet Bw. Tot zijn verbazing heerst er nogal wat opschudding, door ƩƩn voor ƩƩn diverse medewerkers te ondervragen probeert hij de oorzaak, of oorzaken, te achterhalen. Een wat gedetailleerder verslag volgt nog :D

Bw Lümmeln heeft nooit, of slechts heel kort, 44ers in het bestand gehad, maar wordt wel veelvuldig door dit type opgezocht voor (klein) onderhoud en bevoorrading. Deze loks zijn doorgaans afkomstig uit met name de Bw's Ottbergen en Hildesheim.
Het is vandaag miezerig weer, vandaar een miezerige foto :-\


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #199 Gepost op: 04 May 2012, 21:08:46 »
Hieronder wat fragmenten van wat Blaffhart te horen kreeg:

AmmerƤth: niks bijzonders, Herbert! De nieuwe loods schiet lekker op, is nog wel een hoop gemeet en zo, maar lijkt goed te gaan. Alles onder controle, chef! Of ik echt niks bijzonders te melden heb? Nou ja, we hebben hier de politie van Fischbergen nog aan de deur gehad, die zochten Joachim, vanwege een gevonden tendertrap. Nee chef echt niks verder…. Oja, FrƤulein Willnitz en Jürgen Ƅtterbach lijken wat te hebben, maar dat doet toch niks terzake, wel, chef?

Sauerbeck: niks bijzonders. Alleen de post onvoorzien zet me voor raadsels, rekeningen van een pension in Schwarzburg, van de ƩƩn of andere toneelvereniging, van een kolenboer uit Schwarzburg… ga zo maar door!

Ƅtterbach: niet veel bijzonders, ben blij met m’n baantje als DrehscheibenwƤrter! Alleen… nu ja, AmmerƤth doet nogal nors de laatste tijd. Laatst botste ik zowat tegen ā€˜m op, maar hij zag me niet eens stƔƔn!

Frau Ferkel: och, wat zal ik zeggen, AmmerƤth zien we niet meer in de kantine. Die gaat tegenwoordig naar Gasthof Kƶnig, wie weet heeft-ie daar blablabla! Elisabeth is ook helemaal van slag, laatst heeft ze blablabla zouden zij en AmmerƤth wat hebben blablabla kijkt afwezig, laat de Bratkartoffeln blablabla ’t zou me niks verbazen als blablablarabarberrabarberkletsklets…

Elisabeth Willnitz: niks bijzonders, Herr Blaffhart! Alleen AmmerƤth baart me zorgen, hij eet tegenwoordig bij Kƶnig en niet meer in de kantine. Hij zet trouwens helemaal geen stap meer in de kantine, vroeger bracht hij nog wel eens groente uit z’n tuin, of als er bij z’n broer werd geslacht kregen we in de kantine nog wel wat mee, maar…Er zijn meer mensen die klagen dat hij bot doet, de laatste tijd. Snap ik niet, anders is hij altijd zo aardig en behulpzaam. Maar verder… nee, niks bijzonders….

Blaffhart gaat er maar eens een nachtje over slapen….
« Laatst bewerkt op: 05 May 2012, 18:38:26 door 44. Reden: kleine correctie »

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #200 Gepost op: 04 May 2012, 21:31:05 »
Miezerige foto? Nou, misschien volgende keer ff scherpstellen op de loc....  ;D

Ik las trouwens ergens in het draadje iets over omnummeren... 1 januari stond er. Echter, geen jaarvermelding.
En werd alles gelijk omgenummerd, of is dat over een langer tijdsbestek gegaan?

Groet,

Ronald
Je rolt van het ƩƩn in het ander...

Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #201 Gepost op: 04 May 2012, 22:02:35 »
Hoi

Dit heeft wel een tijdje geduurt, een jaartje schat ik zo. Op goederenwagens nog langer.

De eerste computernummers verschenen overigens al een jaartje eerder op de Kakadu.

Bart

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #202 Gepost op: 04 May 2012, 22:12:13 »
Maar, welk 'jaartje' dan?

Groet,

Ronald
Je rolt van het ƩƩn in het ander...

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #203 Gepost op: 04 May 2012, 22:14:47 »
Goederenwagens werden tussen '66 en '69 van computernummers voorzien. Net wanneer ze weer aan revisie toe waren. Een revisietermijn van 3 jaar en 3 maanden geeft wat speelruimte wat dat betreft. Misschien dat het voor rijtuigen sneller ging, is wel goed mogelijk.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #204 Gepost op: 04 May 2012, 22:17:14 »
1968 ;D
Maar het ene Bw was er sneller en stipter mee dan het andere. Hing er ook vanaf hoe "imagebepalend" lokomotieven waren. E03, E10, E1012 en dergelijke waren al snel omgenummerd, vooral bij de stoomlocs kon het wel wat langer duren, zeker die in de goederendienst.
Groet,
Jan
edit: zal er wat meer info over opzoeken, en hier in dit draadje neerzetten.
« Laatst bewerkt op: 04 May 2012, 22:21:10 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #205 Gepost op: 05 May 2012, 23:20:33 »
Seriewerk: inspectieputten voor in de locloods.
De "sleuven" zijn ook gegraven. AmmerƤth heeft het maar druk gehad vandaag.

« Laatst bewerkt op: 27 October 2018, 17:28:47 door 44 »

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #206 Gepost op: 06 May 2012, 07:12:18 »
Hallo 44, waar heb je die inspectie putten vandaan, zelf gemaakt?
Groetjes
Johnny

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #207 Gepost op: 06 May 2012, 10:46:43 »
Hoi Johnnytrein,

die zijn van Auhagen, 41 612.
Twee putten, 4 trapjes per verpakking.

Groet,
Jan

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #208 Gepost op: 06 May 2012, 14:28:35 »
Jan, Bedankt voor deze info.
Groetjes
Johnny

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #209 Gepost op: 06 May 2012, 16:29:58 »
Graag gedaan, Johnny :)

Wat kan een mens het op een zondag toch druk hebben. Hoe dan ook, tussen alle drukte door toch wat kunnen prutsen.
Na een hoop meten, snijden, zagen en flexen kon het eerste proefstuk worden uitgeprobeerd:



Het past. Dat scheelt weer.
Zowaar de 45 023 past van kop tot kont in de loods:





Nu maar op voor de serie-productie :D Maar ik moet nog wel eten koken >:(