Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399048 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15 Gepost op: 04 maart 2012, 15:42:33 »
Een van de problemen waar de Deutsche Reichsbahn zo halverwege de dertiger jaren van de vorige eeuw tegen aanliep was dat door het langzame goederenverkeer het sneller wordende reizigersverkeer hinder ging ondervinden. Immers, men zette alles op alles om de snelheid van het reizigersverkeer te verhogen: lokomotiefseries als de BR’n 01 en 03 en later ook de 03.10 en 01.10 en al helemaal de exponenten 05 en 06 alsmede de ontwikkeling van dieseltreinstellen als de “Fliegende Hamburger” zijn voorbeelden daarvan. Het werd steeds moeilijker om goederentreinen zodanig in de dienstregelingen in te passen zonder dat daardoor de sneltreinen in de wielen gereden werden.

Een bijkomende factor was, dat de voorhanden lokomotiefseries die die goederentreinen trokken, zachtjesaan aan vervanging toe waren. Men moet daarbij denken aan  loks als de G7, G8 (zeg maar de series 55 en 56) en hun varianten, maar ook de G10 (BR57). Deze loks hadden een Vmax van zeg 50, hooguit 60 km/h.

Volgende keer ga ik verder met de geschiedenis van de BR41, nu eerst over naar mijn osselokje in model:


 
Een gewoonte die ik heb ontwikkeld is het nemen van foto’s, véél foto’s, van het proces. Door die foto’s te bekijken, bestuderen zou je haast kunnen zeggen, kom je erachter dat sommige dingen niet goed gegaan zijn, beter of anders kunnen of, zoals een enkele keer ook wel eens het geval is, dat iets wel goed gegaan is, en dat kan wel eens kicken zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.
Aan de hand van enkele voorbeelden zal ik laten zien wat ik bedoel. Op de bijgaande foto’s zijn verschillende dingen te zien, al zou je op het eerste gezicht zeggen dat het er wel aardig uitziet.

Iets wij me direct opviel, en het leuke is dus dat ik dat bij het model zelf niet in de gaten had, is dat de “Gleitbahn” voor de kruiskop niet goed op zijn plek zit. Dat is een simpel foutje, kan zo hersteld worden. Dat geheel van “Steuerungsträger” , “Pendelbleche” en wat dies meer zij, niet helemaal lekker lijkt te zitten, komt doordat dit door de later te monteren ketel op z’n plek gedrukt gaat worden.



Goed we gaan even door met een kritische blik werpen. Wat me verder opviel was dat de “zolen” van de remblokken gewoon nog rood zijn of hooguit een lik vuil hebben meegekregen. In het echt worden die dingen geregeld vervangen, zijn vaak niet geschilderd en zien er dientengevolge vaak wat roestig uit. Met een tipje verf kunnen we dat zo nabootsen. Dan het  fenomeen drijf- en koppelstangen. Die stonden sowieso op de nominatie een lik verf te krijgen, maar op de foto vind ik de glimfactor nog wel meevallen. Desondanks gaat er nog een kwastje overheen. Vooral de bevestigingsboutjes en “klinknageltjes” hebben nog wat teveel glim. Dus gaan we dat maar eerst even doen, daarna weer foto’s  en dan bekijken we de hele stand van zaken opnieuw. Net zolang tot de chef werkplaats zegt dat het oké is.

Oant sjen!
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2022, 22:39:13 door ex44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16 Gepost op: 05 maart 2012, 18:07:41 »
Vandaag ook maar weinig tijd gehad, dus maar heel eventjes zitten rommelen. Nummerbordje eraf gehaald, maar dan komt er ineens een gat tevoorschijn. Dat dus maar even dicht gemaakt met een stukkie Evergreen. Dan even de spuit erover, dan kunnen daarna de nieuwe nummerplaten erop gemonteerd worden. Ook de ramen verwijderd, want ik heb geen zin in afplakken als ik ga airbrushen. Achteraf was dat toch wel makkelijker geweest, want aan één kant zat het raampje verlijmd, en dan is het maar de gok of je het onbeschadigd los kunt krijgen. Geen zorg, dat is gelukt :D Na een half uur voorzichtig wrikken en snijden >:(



Misschien vanavond nog even verder...
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2014, 18:23:00 door guest7823 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #17 Gepost op: 06 maart 2012, 17:17:32 »
Zoals ik eerder al schreef, ik ben niet zo van plannen en georganiseerd werken. Dat er zo'n tien tot vijftien projecten en projectjes in diverse stadia van wording liggen, is voor mijn doen volstrekt normaal. Vandaar ook dit, even tussendoor:



Zag ik ergens op internet, een soortgelijk bouwpakketje van gelaserd karton schijnt ook te koop te zijn, maar het leek me nou juist leuk om zoiets eens zelf te maken.

Tot de volgende.

Jan
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2014, 18:23:10 door guest7823 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #18 Gepost op: 07 maart 2012, 14:37:50 »
Maar geen nood, aan de 41er wordt ook verder gewerkt, zij het dat ik vooral bezig ben met theoretiseren hoe de volgende stap aan te pakken: het vervangen van de bestaande verlichtingsunit door de verlichte DB-lantaarns van Weinert.
De foto laat het volgende zien:



linksboven de verlichtingsbalk zoals die in de lokomotief was verbouwd. Nogal klompig log, vind ik.
Middenvoor drie miniatuurgloeilampjes van Weinert, middenachter een printplaatje met electronica, die nodig is om de lampjes te kunnen laten branden op de spanning die normaal gespoken door modelspoorders op de baan wordt gezet. Of dat ook digitale spanning kan zijn, zal de ervaring leren ;D
Rechtsvoor de lantaarns zoals die door Weinert worden aangeleverd, ze zijn hol, zodat de lampjes er in passen.

Even terug naar het printplaatje: je ziet dat er twee draden aan zitten, die dus via de stroomafnemers en de wielen de spanning uit de rails halen. Nu komt de decoder van de lok in de tender, en moet ik dus die draden op de een of andere manier van het front van de lok naar de tender leiden. Ik denk er over om de draden te vervangen door koperlakdraad van plm 0,3 mm doorsnee, omdat dat beter uit het zicht weg te werken valt. Iemand die me kan zeggen of ik dat ongestraft kan doen ivm de amperages die het geheel getrokken worden? Vast bedankt voor het meedenken!

Jan
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2022, 22:39:33 door ex44 »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #19 Gepost op: 07 maart 2012, 14:50:34 »
Hoi Jan,

De bouw van deze lok is intrigerend. Ik waardeer je stukjes geschiedenis  (y). Dat maakt het geheel tot meer dan een modelletje van een lok. Ik ben benieuwd naar je ervaringen met deze verlichting. Ik heb zelf wat ombouwprojectjes, maar blijf regelmatig hangen op de verlichting. Deze ogen goed en eenvoudiger dan zelfbouw. Heb je artikelnummers hiervan?
Met koperlakdraad heb ik wel ervaring, over het algemeen gaat dat goed. Ik moet wel zeggen dat het bij mij tot nu toe nooit lang belast wordt.
Succes met de verdere bouw!

groet,
Michel

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #20 Gepost op: 07 maart 2012, 16:20:00 »
Man, wat een enorm (en heerlijk!) gepriegel. Ik moet er alleen niet aan denken om zelf zoiets te gaan uitvoeren. Dat besteed ik uit ;D. Ik volg je verdere vorderingen wel op de voet.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #21 Gepost op: 07 maart 2012, 17:37:38 »
Hoi!

@Michel: dank je! Ik vind het een must om iets van de geschiedenis van een lokomotief te weten voor ik 'm in gebruik neem. Sterker nog, mijn (nog steeds, helaas, toekomstige) baan zal als hoofdonderwerp een depot hebben, zoals dat "vroeger" aan een bepaalde lijn lag. Daarop baseer ik dan ook de keuze van mijn loks. En vaak is het dan zo, dat als je je verdiept in het hoe en waarom van juist depot X, dat je daardoor ook geïnteresseerd raakt in onderwerpen die daarmee samenhangen. In "mijn depot" waren 41ers gestationeerd, en ik vroeg me af wat voor soort treinen die loks trokken. Dus boeken d'r bij en... hé, oliestokers waren d'r ook, hoe zit dat dan? Nog meer boeken en daar ga je dan...

Het artikelnummer van de lantaarntjes die ik in dit geval heb is Weinert #9033, maar ze hebben meer soorten. Je kunt een kijkje nemen in de online-catalogus: HIER, doorbladeren naar plm blz 201/202.

@Ruud: dank je! Waarom besteed je dat uit? Zo'n crime is het niet, je moet alleen even de tijd nemen om elke stap vooraf te overdenken. En trouwens, ik heb wel geprobeerd het werk te laten liggen voor de kaboutertjes, maar die zien het blijkbaar ook niet echt zitten  >:(
Veel plezier met volgen, misschien helpt het om zelf ook eens zoiets te proberen :P

Groet,
Jan

Oja, PS:

« Laatst bewerkt op: 23 februari 2014, 18:23:50 door guest7823 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #22 Gepost op: 08 maart 2012, 10:37:05 »
D'r is nog aardig wat werk aan, zo'n tussendoortje:







Er moet nog een hek om het bordes, de kraan nog geverfd, ketting of kabel om de kolenbakken omhoog te hijsen en er moet nog een deur komen en en en.....
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2014, 18:24:13 door guest7823 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #23 Gepost op: 09 maart 2012, 17:20:43 »
.....en natuurlijk een grote bak met kolen :D
Die die gasten die er hun dagelijks brood verdienen natuurlijk met een schep in de hand in de lorries moeten scheppen....ocharm :'(
Misschien moet er wat hulp komen:



Hmmm moet ik die ook nog es immekaar gaan plakken. En ook nog bezig zijn met de lampjes van de BR41. Tjesses.... :P
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2022, 22:39:52 door ex44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #24 Gepost op: 10 maart 2012, 15:25:42 »
Ja, gaat lekker.... lokomotief, kolenkraan, Fuchs mobiele kolenkraan, en nu nog een kolenbak....

Paar fases van wording van de kolenbakmuurtjes:





Prettig weekend verder!

J.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2014, 18:24:42 door guest7823 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #25 Gepost op: 10 maart 2012, 17:42:28 »
Moet zo'n beetje deze kant op:



Die 41er is m'n andere 41er, die heb ik een driehonderd jaar geleden al eens geweatherd en een beetje gesuperd. Moet nog maar eens weer gebeuren, d'r oor hangt op half zeven, oa de nummerplaten voldoen niet meer aan mijn huidige eisen en d'r achterlichtjes missen.
Oja, en sorry voor de beroerde foto :-X
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2014, 18:24:51 door guest7823 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #26 Gepost op: 11 maart 2012, 18:03:07 »
De Kohlenbansen is vandaag opgeleverd. Nog zonder kolen weliswaar, maar toch.





Herr Gerhard Ammeräth komt de boel eens inspecteren. Ammeräth is "der Chef vom Stofflager", en als zodanig is hij dus hoofdverantwoordelijke voor o.a. de kolenhuishouding in het Bw. Met klachten moet je dus bij hem zijn ;D
Overigens is hij van mening dat de bak wat aan de kleine kant is. Maar doe daar maar eens wat aan, op de beschikbare ruimte....
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2014, 18:25:09 door guest7823 »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #27 Gepost op: 11 maart 2012, 19:51:25 »
Aha, deze hept ik ook. Nu heb ik de kraan van een elektromotor voorzien zodat deze kan rond draaien.
Andre

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #28 Gepost op: 12 maart 2012, 17:45:29 »


"Na, siehste, geht ja doch!" denkt Herr Ammeräth bij zichzelf. "Das könnte ja noch ein anständiger Haufen Kohle werden!"

Ja, best wel, maar voor het zover is, is er eerst noch wat irritatie en gekissebis in huis over rondstruinende styroporkruimels, die op onverklaarbare wijze de stofzuiger aan de achterkant weer hebben verlaten. Misschien ben ik vergeten er een stofzuigerzak in te doen.
Want zo'n vierkante berg lijkt natuurlijk nergens naar, dus met een scherp gekarteld keukenmes is de boel een beetje in vorm gebracht:



Nu eerst een paar pleisters plakken, dan een laagje in verdunde houtlijm gedrenkte tissue erop, en dan gaan we eens kijken of we ergens nog wat steenkool kunnen vinden. En eventueel een koffiemaalmachine die ik ooit eens van een schoonmoeder achterover gedrukt heb.

Tot de volgende.

Jan
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2014, 18:25:41 door guest7823 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #29 Gepost op: 13 maart 2012, 11:01:12 »
"Nun ja, ich weiß nicht, da wird nur eine Schubkarre wohl nicht reichen" mompelt Gerhard Ammeräth voor zich uit. "Aber anfangen muß man ja immer, sonst kommt man gar nicht am Ende. Eine Maloche wird's schon werden, das verspreche ich euch."



Pleisters (op m'n vingers) en tissue (op de berg sneeuw) geplakt en nòg lijkt het op een berg sneeuw. Of ijs,  zoals je nog niet zo lang geleden aan de oever van het IJsselmeer kon zien.



Nou maar eens op zoek naar die koffiemolen, de steenkool had ik al gevonden.

« Laatst bewerkt op: 23 februari 2014, 18:26:40 door guest7823 »