Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:55:22
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
EifelBurgenBahn door Noordernet
Vandaag om 19:44:56
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 19:40:36
3,51° ofzoiets 😉 door Noordernet
Vandaag om 19:33:48
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
bovenleiding Mader door Marc tramt
Vandaag om 19:26:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:25:21
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3407206 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21270 Gepost op: 18 februari 2021, 22:37:57 »
De tijd vliegt, daar is geen ontkomen aan.
Op diverse plaatsen in het onvolprezen wereldwijde web is de levensloop van 44 215 wel na te trekken, zoals ook de site van Albert Gieseler, waarvan Kees hierboven de koppeling gaf.
In tegenstelling tot 1940 als het jaar van indienststelling geeft een andere site 1941. Enerzijds is dat mooi, omdat je daardoor weet dat ze niet bij elkaar hebben afgekeken, anderzijds is het vervelend omdat je nu niet weet wie er gelijk heeft. Daarvoor is dan weer een derde (betrouwbare) bron nodig.
In mijn bibliotheek bevinden zich weliswaar twee boeken over de Baureihe 44, het ene van EK-Verlag, het andere van Transpress Verlag, met verschrikkelijk slechte foto's die ook nog eens verschrikkelijk slecht geretoucheerd zijn. Maar wel met een mooi overzicht van fabrikanten, bouwjaren en weet ik wat niet.

Echter, de boeken bevinden zich, samen met de rest van de bibliotheek, in de stapels die een voorlopig (mobiel) verblijf gevonden hebben in een winkelwagen. Handig als je je zooi van de ene kant naar de nadere kant van de kamer moet verhuizen (bijvoorbeeld om laminaat of plintjes te leggen). Maar om die hele kar nou overhoop te halen om even een blik in zo'n boek te werpen...

Trouwens, EK-Verlag heeft het eerste van de twee delen over de Baureihe 01 uitgebracht. Even afwachten tot het tweede deel ook is verschenen, en dan maar eens kijken of we wat pecunia vrij kunnen maken om beide werkjes aan te schaffen.
Waarom wachten? Omdat bij de beide delen over de 01.10 het tweede deel nog steeds niet is verschenen en waarschijnlijk ook niet meer zal komen, omdat de aankondiging in EK's webwinkel ook al is weggehaald en ik daar niet blij mee ben.
Maar wat ik wilde zeggen, en dat heb ik al wel vaker gezegd, het zou tijd worden dat EK ook eens zo'n blauw boek aan de BR44 zou wijden. En aan de BR 41, om maar eens wat te noemen...

We kunnen alleen maar afwachten...



Oja, 44 215 was het grootste deel van haar actieve tijd thuis in Bw Paderborn.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21271 Gepost op: 18 februari 2021, 22:40:03 »
En nog wat, dat "Bw Gremberg 14.11.1980" zou er misschien op kunnen duiden dat de as op die datum als Denkmal is geplaatst. Bij of in Bw Gremberg.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21272 Gepost op: 18 februari 2021, 22:54:38 »
Hmm...

In dienst: 1941
Uit dienst: 1978
Bw Gremberg 1980

Ik mis iets, geloof ik

Interessant dus  :D


Maar waarom staat er Ausmusterung en niet Ausser Betrieb? Weliswaar zal de loc niet meer in een dienstregeling gereden hebben, maar dat betekend niet dat er van zijn stoomdiensten geen gebruik meer werd gemaakt. Dat zou dus rijtuigen voor verwarmen kunnen zijn, maar voor hetzelfde geld werd er een gebouw mee verwarmd.

Freek J.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21273 Gepost op: 18 februari 2021, 23:14:13 »
Bij de Deutsche Bundesbahn werd een lok, als er werd besloten dat ze in de toekomst niet meer nodig zou zijn en er ook in andere Bw's geen behoefte was op de betreffende lok in het bestand op te nemen, z-gestellt, "von der Ausbesserung zurückgestellt". Dat hield in dat, mochten er mankementen aan de lok komen, de lok niet meer gerepareerd mocht worden. Vaak werd dan zo'n lok ook "kaltgestellt", maar soms ook werd ze nog enige tijd ingezet - totdat er een mankement optrad waardoor de lok niet meer kon worden ingezet.
In die "z-periode" was de betreffende lok nog wel officieel bestanddeel van het lokomotievenpark van de DB. Dat wil dus (bijvoorbeeld en onder andere) zeggen dat er nog steeds verzekeringspremie voor werd betaald.
Op een zeker moment werd dan besloten de betreffende lok daadwerkelijk uit dienst te nemen en werd deze "ausgemustert", definitief uit de bestandslijsten geschrapt dus. Vanaf dat moment had de machine voor de DB alleen nog waarde als schroot.

Als een lok "ausser Betrieb" is, wil dat zeggen dat deze op dat moment geen dienst kan doen, bijvoorbeeld door een mankement, of bijvoorbeeld omdat de lok overtollig is. Maar dat kan veranderen, de lok wordt gerepareerd en keert terug in de dienst, of er is een opleving in het verkeer en de lok is weer nodig om de dienstregeling aan de praat te houden. Bijvoorbeeld. Maar in die periode is de lok steeds volwaardig bestanddeel van het lokomotievenpark.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2021, 10:25:00 door 44 »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3807
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21274 Gepost op: 19 februari 2021, 07:53:45 »
Trouwens, EK-Verlag heeft het eerste van de twee delen over de Baureihe 01 uitgebracht. Even afwachten tot het tweede deel ook is verschenen, en dan maar eens kijken of we wat pecunia vrij kunnen maken om beide werkjes aan te schaffen
Doe geen moeite. Het eerste boek is bar slecht. Bauartänderungen worden soms slechts in voorbijgaan benoemd, tenders krijgen maar 2 pagina’s. Veel bekende foto’s. Ik vond het in tegenstelling tot het 01.10 boek niet de moeite waard.

Overigens, dit zegt revisionsdaten over de 44 215.

Dirkjan

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2989
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21275 Gepost op: 19 februari 2021, 10:13:58 »
Dat laat precies de waarde van goed bronnenonderzoek zien. (y)

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21276 Gepost op: 19 februari 2021, 10:33:03 »
Inderdaad. De vraag is dan wat je er vervolgens mee doet. Ik weet zeker dat ik hier (in dit draadje), meer dan eens klinkklare nonsens heb verteld, ondanks grondig bronnenonderzoek in het verleden en dankzij te lui zijn om dat onderzoek nog eens dunnetjes over te doen teneinde mijn herinnering te toetsen en daarmee de uitspraak te verifiëren.

Neem daarom nooit zo maar klakkeloos aan wat ik hier allemaal verkondig.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21277 Gepost op: 19 februari 2021, 12:34:03 »
Met uitzondering van die laatste opmerking zèlf uiteraard. De inhoud daarvan is boven elke twijfel verheven en moet om die reden klakkeloos worden aangenomen.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21278 Gepost op: 19 februari 2021, 14:41:57 »

Op een zeker moment werd dan besloten de betreffende lok daadwerkelijk uit dienst te nemen en werd deze "ausgemustert", definitief uit de bestandslijsten geschrapt dus.
Klopt wat je schrijft, maar het ging om de vertaling. Aangezien je mijn punt al voelde aan komen vermeld je dan ook: "daadwerkelijk uit dienst". Vertaald: eigentlich ausser Betrieb.

"Ausgemusterd" is vrij vertaald: met pensioen. Hetgeen dus inderdaad betekend dat de banden met de werkgever, de DB verbroken werden.

Freek J.


Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21279 Gepost op: 19 februari 2021, 15:55:50 »
Ausgemüstert...eigenlijk is ze nog deels in dienst bij DB ;D. Weliswaar als Denkmal, maar ook Denkmal hebben nood aan verf en bij tijd en wijlen een duwtje om alles weer recht te zetten.
Overigens impliceert dit dan natuurlijk wel dat de lok nooit ausgemüstert kan zijn op de officiële datum, realiseer ik mij nu. Zij zou dan volledig uit de boeken geschreven zijn en in het bezit gekomen zijn van bijvoorbeeld de sloper.
Binnenkort ben ik nog eens in Gremberg en dan zal ik eens trachten te weten te komen van wie dat Denkmal eigenlijk is.

Mvg Bas

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5188
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21280 Gepost op: 19 februari 2021, 16:34:17 »
De loc is gesloopt. In 1978, Bas. Revisionsdaten is een betrouwbare bron.

En bij een loc die Z achter het nummer kreeg, was de betekenis dat de loc niet meer werd ingezet, maar eventueel wel nog weer (na revisie) in dienst kon komen. Gebeurde in de praktijk bijna nooit, zeker in de laatste tien jaar, maar dat betekende wel dat bijvoorbeeld de tender nog (goed) gevuld kon zijn met kolen.
Groet, Frank

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21281 Gepost op: 19 februari 2021, 21:20:34 »
Ausgemüstert...eigenlijk is ze nog deels in dienst bij DB ;D. Weliswaar als Denkmal, maar ook Denkmal hebben nood aan verf en bij tijd en wijlen een duwtje om alles weer recht te zetten.
Overigens impliceert dit dan natuurlijk wel dat de lok nooit ausgemüstert kan zijn op de officiële datum, realiseer ik mij nu. Zij zou dan volledig uit de boeken geschreven zijn en in het bezit gekomen zijn van bijvoorbeeld de sloper.
Binnenkort ben ik nog eens in Gremberg en dan zal ik eens trachten te weten te komen van wie dat Denkmal eigenlijk is.

Mvg Bas
Deels heb je gelijk. Zie https://www.revisionsdaten.de/tfzdatenbank/tfz_detail.php?sa&id=41221&fahrzeugsuche=044+377&art=1&such_start=0
Ik neem aan dat hij aangekocht is van de DB.

Anderzijds, een wielstel is een hoofdeel (met een registratie nummer) van in dit geval de loc. Het leidt een eigen leven en kan onder verschillende loc's hebben gezeten. Het lijkt me waarschijnlijk dat het wielstel van de sloop "gekocht" is.
 
Een mogelijkheid is ook dat een wielstel wel met de loc naar de sloop gaat maar dat dit een wielstel is, wat hergebruikt wordt en eigendom blijft van de DB.
De hoofddelen zullen ongetwijfeld ook geregistreerd zijn geweest, maar is het interessant genoeg om een enorme database aan te leggen en op I-nep te plaatsen, met in het achterhoofd hoeveel mensen van die database gebruik zouden maken?

Freek J.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2021, 21:23:57 door Freek Jonkers »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21282 Gepost op: 19 februari 2021, 22:28:02 »
Tja, hoe het precies vertaald moet worden... geen idee. Er zijn nogal wat Duitse begrippen  waarvan ik het Nederlandse equivalent zonder eerst een potje nadenken niet kan noemen. Als dat al lukt. Dat krijg je als je vrijwel alleen Duitstalige (model)spoorgerelateerde boeken en tijdschriften leest. Niet dat ik geen Nederlands wil lezen, maar een Nederlands boek over bijvoorbeeld de Baureihe 44... ik ben het nog niet tegengekomen. Ach, en als ik eerlijk ben... eigenlijk geef ik , als het over Duitse spoorwegen gaat, de voorkeur aan Duitse literatuur. Niet zo moeilijk trouwens, Nederlandse literatuur over Duitse spoorwegen vind je maar weinig. Of niet, eigenlijk.

Wat de z-Stellung betreft: ik had begrepen dat de loks nog wel (als het zo uitkwam) gebruikt werden, totdat dat door een defect niet meer zou kunnen. Dat gaf mij dan de mogelijkheid om van bepaalde loktypes de tijd dat ze werden ingezet wat op te rekken.
Maar misschien was hier de wens wel de vader van de gedachte... zo zie je maar: nooit alles klakkeloos voor waar aannemen wat hier gedelibereerd wordt. Behalve natuurlijk... nou ja, je snapt 'm wel.

Als een lok eenmaal was 'ausgemustert' (ik associeer het op de een of andere manier met het (aan- en) afmonsteren van zeelui) had ze, zoals gezegd, voor de Bundesbahn alleen nog waarde als schroot. Ik kan me voorstellen dat er eens wat werd weggeschonken (zo is menigeen aan de nummerplaten gekomen die nu, als ze al verkocht worden, goud geld (moeten) opbrengen), bijvoorbeeld zo'n as die dan als 'Denkmal' ergens werd opgesteld. Misschien zelfs wel eens een hele lokomotief. En misschien ook wel eens voor een vriendenprijsje. En misschien ook wel gewoon tegen schrootwaarde. Wie zal het zeggen...


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21283 Gepost op: 20 februari 2021, 21:50:01 »
Het bericht hierboven sloot ik af met een foto van een V60.
Zoals gewoonlijk (althans, in 99,99% van alle gevallen) heb ik die foto eerst door een fotobewerkingsprogramma gehaald, voordat ik 'm plaatste.
Maar met deze foto was iets geks. Meestal bewerk ik de foto's op een aantal punten, zoals rechttrekken, bijsnijden en ook wordt er eigenlijk altijd wel wat aan de kleuren gesleuteld. Daarvoor is de functie "Slimme fotocorrectie". Als je die functie aanklikt, geeft het programma al een schot voor de boeg door een "ideale correctie" te berekenen. Die kun je accepteren of eventueel naar eigen inzicht veranderen. Hieronder de originele foto (na rechttrekken en bijsnijden) en zoals deze verschijnt in "Slimme fotocorrectie":



Zoals je ziet geeft dat een beetje vreemd resultaat; er lijkt een soort lila-achtige waas over te zitten en hoe er ook aan de knoppen gedraaid wordt, het resultaat blijft abominabel.

Nu heb ik dat wel eens vaker ervaren, en als ik dan het programma uitschakel en de pc herstart, is het resultaat heel anders en kan ik het naar believen aanpassen. Natuurlijk heb ik dat hier ook geprobeerd, maar ook na drie keer herstarten werd het resultaat niet anders, en ook niet nadat ik de software opnieuw had geïnstalleerd.

Nadat ik dezelfde procedure nog eens maar dan met een geheel andere foto had doorlopen, was er geen vuiltje aan de lucht. Conclusie: het zal dan wel aan de foto liggen. Of heeft er iemand een ander idee?

Oja, het programma heet Paint Shop Pro Photo X2 van Corel.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21284 Gepost op: 20 februari 2021, 22:04:56 »
Jan,
Is de achtergrond van de foto wit of juist een andere kleur?
Foto bewerking programma's willen wel eens een verkeerde kleur als wit willen gaan bestempelen en zo de kleuren helemaal overhoop gooien.
groeten,
Auke