Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door lrrw
Vandaag om 18:39:48
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door JaJo
Vandaag om 18:39:29
Roco Wissel polariseren en aansluiten op wisseldecoder door henk
Vandaag om 18:38:49
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 18:34:52
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:31:18
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 18:30:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 18:29:58
Projekt 083-338 door tijgernootje
Vandaag om 17:53:34
Treinen op zijlijnen, bij elkaar geraapt spul. door HaHoHo
Vandaag om 17:53:17
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Willem1951
Vandaag om 17:36:01
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 17:35:53
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 17:33:16
Puntstuk Roco wissels door Wout br52
Vandaag om 17:30:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cédric
Vandaag om 17:25:37
Modules van Kees Gorter door 44
Vandaag om 17:24:51
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:21:56
Transfer afwrijven? door henk
Vandaag om 17:19:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:15:01
Zestiger jaren plastic lijmen? door bellejt
Vandaag om 17:09:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:00:19
Roco lok in startset na 3 uur defect. door Bert van Gelder
Vandaag om 16:17:44
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 15:48:58
Probleem: ramen 'beslaan' door Floris Dilz
Vandaag om 15:37:06
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 15:30:49
Treinongeval Rijnstrecke door Gérard Drost
Vandaag om 15:28:42
Hookyville (schaal N) door Hookies
Vandaag om 15:25:42
Modelspoorbaan Fleischmann door NS1220
Vandaag om 14:43:39
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 14:33:05
Verfraaien D-trein rijtuigen door Ronald69
Vandaag om 14:25:06
Ondergrond maken voor stoomdepot en werkplaats, maar waarmee? door puntenglijder
Vandaag om 14:16:40
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2224525 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13821
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19425 Gepost op: 28 februari 2020, 23:06:39 »
 :) Hartelijk dank voor het weervinden van die overzichtsfoto's, leuk om dat zo weer eens te bekijken  :)

Hoewel ik de naam Ian Rice wel eens heb horen noemen (of over hem gelezen heb), ken ik de werken van zijn handen niet.
Dat mijn baan 'cirkel'vormig is, komt omdat je op een baan langs de muur meer rijlengte kunt creëren dan op een baan middenin een ruimte. Wel is de ruimte zoveel mogelijk gemaximaliseerd: een kast is volkomen geblokkeerd en een naar binnen slaande deur is vervangen door een vouwdeur.

Ik had ook liever meer ruimte gehad, maar goed, het is zoals het is.


DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19426 Gepost op: 28 februari 2020, 23:24:28 »
De tram komt bij mij gewoon dòòr de kast.....
mooi stukkie verwering, trouwens...

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 823
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19427 Gepost op: 29 februari 2020, 08:36:22 »
Die werken kun je hier wel lenen, Jan. Iain behoort behoort tot de corifeeën van de Engelse model railway scene.

Wolter






44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13821
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19428 Gepost op: 29 februari 2020, 16:30:06 »
Als dat zo eens uitkomt, wil ik daar best eens mee kennismaken.
De naam komt me in elk geval bekend voor. Lang geleden wisselde ik met een vriend elke maand mijn tijdschriften met de zijne: Eisenbahn Magazin, Eisenbahn Kurier en Bahn & Modell tegen Railway Modeller en Model Railroader. Kan het zijn dat de bewuste auteur in dat engelse resp. amerikaanse blad publiceerde?

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 823
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19429 Gepost op: 29 februari 2020, 18:03:08 »
Ja, dat kon wel eens. Iain heeft bijvoorbeeld Small, smart and practical track plans gepubliceerd, geënt op de Amerikaanse praktijk. Maar feitelijk is hij een alleseter en -bouwer en hij heeft Amerikaanse, Britse en Continentale (Nederlandse!) layouts gemaakt. Nooit alleen een sporenplan, maar altijd met een achtergrondverhaal er bij. En hij heeft grensverleggende dingen gedaan die langzamerhand gemeengoed worden, zoals het hoog (bijna ooghoogte) neerzetten van zijn baan.

En hij heeft daar in vooral Engelstalige (Britse en Amerikaanse) bladen nogal eens over gepubliceerd, hoewel ik in een Duits tijdschrift ook wel eens wat van hem ben tegengekomen.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2020, 18:05:28 door Noordernet. Reden: Aanvulling »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5450
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19430 Gepost op: 29 februari 2020, 19:35:10 »
Ik heb drie of vier werkjes van hem in m'n kast staan. Nuttig om eens doorgebladerd te hebben.
Je kent op mijn baan die burcht bij Monreal die het zicht op de spoorlijn verspert? Da's een "view blocker" volgens Iain Rice. Daardoor lijkt je spoorbaan groter. Je kan ook een loods ofzo halverwege je station zetten, dan lijken de twee helften ook groter.
Dat soort theorie (die ook echt werkt) is handig om te kennen, dat kan je helpen bij het opzetten en aankleden van je baan.

Ik heb wel eens gehoord dat Nederlanders een mengvorm zijn tussen Engels en Duits. We gebruiken kant-en-klaar materieel zoals de Duitsers. Die Engelsen bouwen veel zelf... Duitsers gebruiken weer veel felle landschapskleuren en wij, net als de Engelsen, wat realistischer kleuren. Enz. Beetje mengen.
Ik heb op m'n Eifelburgenbahn op Stummiforum wel eens complimenten gehad à la "opvallend dat je xyz op die aparte manier doet". Dat was dan bijvoorbeeld zo'n Engelse "view blocker". "Elke Duitser had dat kasteel achter de spoorlijn gezet".

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13821
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19431 Gepost op: 29 februari 2020, 20:12:24 »
Op het gevaar af arrogant dan wel blasé over te komen: bij het bouwen van mijn baan ben ik min of meer intuïtief te werk gegaan. Enkele eisen heb ik van tevoren wel gesteld: géén bochten in het zicht en stoomloks verkeren mèt Kolbenstangenschutzrohre. Qua landschap (waar nog een hele hoop aan moet gebeuren) heb ik al wel besloten dat in geen geval bepaalde zaken (gebouwen, boompartijen) weg te laten of geforceerd ergens anders te plaatsen omwille van het zicht op de treinen.

Best mogelijk dat die ideeën voortkomen uit (onbewuste) herinneringen aan iets dat ik ooit gelezen heb, want ik kan wel zeggen dat ik veel meer heb gelezen dan ik me kan herinneren.

Verder ben ik overtuigd non-conformist: ooit bouwde ik op een module een "doorgesneden" huis, waarvan de "snede" door een plaatje kunststof werd afgeplakt. Veelgehoord commentaar: "dat huis zou je aan de andere kant van de module moeten plaatsen, zo zit het publiek tegen die dichte kant aan te kijken".

Maar waarom zou ik? Ik bouw voor mezelf, niet voor publiek.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13821
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19432 Gepost op: 29 februari 2020, 23:10:23 »
Citaat
géén bochten in het zicht

Nou ja, ééntje dan. Dat kreeg ik echt niet anders voor elkaar.
Die bocht wordt een beetje gecamoufleerd door het (tijdelijke) onderkomen van de padvindersgroep, die Heidetrottel of zo.


DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19433 Gepost op: 01 maart 2020, 11:49:06 »
Bogen in t zicht zijn ook niet erg. Het hangt ervan af hoe ze zijn gelegd. Op mijn baan moet de boog in totaal 180° zijn. Ik heb die boog uitgesmeerd over de volle breedte van de kamer (smalle baan langs de wand) met het deel wat echt vol in het zicht ligt het meest ruim aangelegd. Bij Heen is de boog het krapst (zoals op de foto van Jan ongeveer) , maar op ooghoogte wordt dat afgedekt door wat mager struikgewas en een paar opstelspoortjes waar altijd wel wat op staat.
Het zal ook niet voor niets zijn geweest dat Rice banen op ooghoogte propageert . Zo zie je dr immers niks van, van die bogen, en heb je een natuurlijk zicht op je werk.
een foto zoals je die hierboven plaatst Jan, is bijna altijd funest voor het realisme wat je wilt verbeelden 😉

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13821
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19434 Gepost op: 01 maart 2020, 17:23:32 »
Citaat
Bogen in t zicht zijn ook niet erg.

Bogen niet, bochten wel.
Eén van de punten van kritiek die ik tot nu toete horen kreeg, was dat er op mijn baan practisch geen recht stuk spoor te vinden is (zie ook de overzichtsfoto's via de link van Reinout).
Dat is echter één van de compromissen die ik heb moeten sluiten om een geloofwaardige hoofdbaan waarop hoogwaardig treinverkeer mogelijk is uit te kunnen beelden.
Waarbij dan ook nog eens de indruk van ruimtelijkheid moet worden gewekt, en met name voor in het Bw is dat veel nadenken en vooral veel schrappen.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19435 Gepost op: 01 maart 2020, 20:36:35 »
Helemaal eens en eender hier. De boog tussen Heen en Weer is er slechts 1, zij het met verschillende stralen. Aleen de sporen op Weer liggen recht. Maar ja, das opstel. Recht hoofdspoor heb ik niet.

tijgernootje

  • Online Online
  • Berichten: 8542
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19436 Gepost op: 02 maart 2020, 18:56:00 »
Bogen niet, bochten wel.
Eén van de punten van kritiek die ik tot nu toete horen kreeg, was dat er op mijn baan practisch geen recht stuk spoor te vinden is (zie ook de overzichtsfoto's via de link van Reinout).
Dat is echter één van de compromissen die ik heb moeten sluiten om een geloofwaardige hoofdbaan waarop hoogwaardig treinverkeer mogelijk is uit te kunnen beelden.
Waarbij dan ook nog eens de indruk van ruimtelijkheid moet worden gewekt, en met name voor in het Bw is dat veel nadenken en vooral veel schrappen.

Waarmee je dan ook gelijk jezelf min of meer tegenspreekt:
Ik bouw voor mezelf, niet voor publiek.
Ofwel waar doe je t nou voor ?
Voor jezelf of om het publiek tegemoet te komen ?
Zoals me al vaker is verteld in het verleden toen ik nog echt actief bouwde,het is jouw ding,jij moet er blij mee zijn,de rest is bijzaak.
Ofwel LB  (y)
Dus weet je wat je te doen staat  ;)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13821
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19437 Gepost op: 03 maart 2020, 17:32:36 »
Hoezo mezelf tegenspreken?

Het gegeven dat ik voor mezelf bouw (oftewel: in de eerste plaats voor mijn eigen plezier en zoals ik dat zelf wil), wil niet zeggen dat ik niet open sta voor kritiek. Iemand die mijn baan ziet mag best zeggen wat hem of haar opvalt en ook wat hij of zij anders zou doen (graag zelfs). Maar zelfs al zou ik dat overnemen - als zo'n opmerking voor mij nieuwe gezichtspunten oplevert is dat helemaal niet uitgesloten - , dan nog doe ik dat omdat ik het met zo'n opmerking wel eens eens ben, niet om die ander een plezier te doen. Het daaropvolgende "dankjewel" is tweeërlei: enerzijds drukt dat mijn erkentelijkheid uit, anderzijds hoop ik de criticaster daarmee een plezier te doen. Dat het de criticaster zal pleizieren dat ik zijn visie overneem is niet de reden om die visie over te nemen, het is er het gevolg van.

Dat de baan nauwelijks rechte stukken spoor kent is een compromis, zoals ik al zei. Dat betekent dat ik geen andere mogelijkheid zag dan de baan te bouwen zonder een (in mijn ogen) (ander en eventueel) groter nadeel op de koop toe te nemen. De opmerking dat er geen of nauwelijks rechte sporen te vinden zijn is dan ook terecht, zelf had ik dat ook graag anders gezien. Maar met de 'kritiek' als zodanig, hoe terecht ook, kan ik niets beginnen.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2020, 19:38:51 door 44 »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13821
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19438 Gepost op: 10 maart 2020, 22:22:11 »
Zo. Even de kop niet naar modelspoor om vanwege andere dingen en het ziet er niet naar uit dat daar op korte termijn nog verandering in gaat komen maar je weet maar nooit natuurlijk.

Maar toch afgelopen zaterdag even de tijd genomen om samen met een vriendje even te gaan kijken naar de "nieuwe" waterstoftrein* die op het hoofdstation alhier aan den volke getoond zou worden. Het zag er fraai uit allemaal, eigenlijk mooier dan het was, want na vijf minuten zitten in de eerste klas kreeg je al een houten kont van die stoeltjes, waar je trouwens diezelfde kont niet in kon keren, en dat was in de tweede klas al niet veel beter ook.
Van de techniek, namelijk hoe men in die trein waterstof kan omzetten naar elektrische energie, was feitelijk helemaal niets te zien, over het hoe en wat waren buiten de trein wat informatieborden met uitleg neergezet, waarbij ook enkele gastheren en -dames die, desgevraagd, bereid waren informatie te verschaffen. In diverse talen overigens, behalve het Fries. Maar daar moet je in Groningen ook niet mee aankomen, althans niet al te openlijk.



Na een goed half uurtje hadden we het wel bekeken en bij gebrek aan een beetje fatsoenlijke stationsrestauratie zetten we koers richting het Groninger museum voor een kop koffie met een behoorlijk appelige punt appeltaart met geklopte room uit een spuitbus, waarbij ons opviel (tijdens de wandeling er naar toe, niet bij die opgeklopte spuitbus) dat er op het perron van het monumentale stationsgebouw grote, massieve, blokken beton, tegen de gevel waren geplaatst:



Naar verluidt dienen deze fantasieloze gevaartes als anker voor de kabels die de overkapping bij al te stormachtig weer voor opstijgen moeten behoeden. De futloze poging om de ondingen als zitbankje te vermommen kan echter niet verbergen dat in dit geval de fantasie tekortschoot om op het idee te komen dat je die betonblokken ook onder het maaiveld kunt laten zakken zodat ze minder opvallen en in de weg zitten.

Maar goed, het is het zoveelste  bewijs dat men geen enkel respect heeft voor Gosschalk's meesterwerk; aan de straatzijde wordt het op bijzonder efficiënte wijze ontsierd door het zgn. "stadsbalkon" en aan de perronzijde nu dus deze betonblokken en een over de gehele lengte, in de oksel tussen gebouw en overkapping, aangebrachte opgerolde doek waarvan het nut, althans voor mij, volkomen ondoorgrondelijk is.



De enige hoop die ik koester is dat die dingen bovengronds zijn gehouden omdat het een tijdelijke maatregel betreft. Omdat "ze" bezig zijn de overkapping te verstevigen, achter die opgerolde doek, zoiets... hoop ik.

*De REV-datum op het ding was van 2017, dus zo nieuw was het apparaat al niet meer. Wel mooi opgepoetst, dat wel.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2020, 23:20:22 door 44 »

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Projekt 083-338
« Reactie #19439 Gepost op: 11 maart 2020, 06:51:52 »
Ja, dat krijg je als je een stel ^&**Ô#*-en aan klimaatbestendig bouwen laat beginnen. :(
Zou dat doek in werkelijkheid geen opblaasbare rol zijn die men bij storm automatisch onder de overkapping laat opblazen middels een ingenieus storm-blaast-perronrol-op-systeem om te voorkomen dat de wind onder de overkapping komt en dus weg kan blazen?
Of schaar ik me dan onder de ^&**Ô#*-en?

;)