Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 00:33:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
17 July 2025, 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
17 July 2025, 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3627350 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16605 Gepost op: 08 September 2018, 18:39:36 »
De banden sporen zijn relatief schoon bij deze wegen
Het midden en de zijden misschien met een waas groen (poeder) mossig maken

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16606 Gepost op: 08 September 2018, 22:23:46 »
Dat komt allemaal nog, Jerry. Eerst eens zien dat ik de boel een beetje vloeiend aaneen kan krijgen.



Afgezien van het Heugaveld-effect ben ik hier wel tevreden mee. Vooralsnog dan.
Het weggetje oogt nogal smal, maar er komen nog twee rijen randstenen langs, dat scheelt ook weer zowat een centimeter (= iets minder dan een halve aan weerszijden).





"Na, siehste? Gewoon net zo'n grote bek opzetten als 's avonds bij je vrienden in de Kneipe."
« Laatst bewerkt op: 08 September 2018, 22:39:15 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16607 Gepost op: 08 September 2018, 22:39:38 »
Ik weet niet hoeveel plaat je nog hebt
Je snijd aan de korte zij een driehoekje uit,en dat pas je aan de lange zijde in
Je laat het midden vast zitten
zeg 1/5 vast ,en 2/5 aan de binnen en buiten zijde(bocht)
Dan heb je een betere aansluiting

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #16608 Gepost op: 08 September 2018, 22:41:42 »
Wordt mooi Jan (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-384
« Reactie #16609 Gepost op: 09 September 2018, 15:27:27 »
@Jerry: sowieso nog één hele plaat en van de andere is minder dan de helft gebruikt (incl. proefstukjes). E'n plaat meet ca 40 cm bij ca 20 cm. Ik kan dus nog even vooruit.
Met jouw manier ben je inderdaad het Heugafeld-effect kwijt. Maar op mijn manier krijg je, vind ik, een vloeiender resultaat: daar waar de bocht moet komen gebruik je iets bredere stukken Pakweg een halve cm breder), vervolgens plaats je wigvormige stukken, zeg maar 'taartpunten' tussen de stukken weg, elk van plm drie cm lengte. Als dat stevig vastligt, snij je met een nieuwe scalpel (anders krijg je rafels) de ronding erin. Zie ook de foto's.
@Dirk Jan: dank voor je compliment 

Omdat ik vannacht van de blauwe plekken op m'n knieën niet kon slapen heb ik me eerst maar even zo'n kniematje opgehaald bij de Bouwhuis alhier. Dat scheelt enorm als je langere tijd op je knieën op een plaat multiplex zit. Daarnaast is er nog even een hoger opstapje geregeld om op de baan te kunnen klimmen, en daarmee is het veiligheidsniveau met zo'n 200% opgeschroefd.
Desondanks voel ik wel dat ik voor dat soort fratsen toch een beetje de lenigheid van vroeger begin te missen. Enfin, het houdt voor iedereen een keertje op. Maar het is, althans in mijn ogen, niet zo verbazingwekkend dat mijn toch al niet al te rappe bouwtempo nog in langzaamheid toeneemt.

Maar de eerste randstenen (ik zou bijna zeggen: gootstenen) zijn geplaatst en ook zijn er gedachten geweest aangaande de invulling van het terrein tussen gebouw en weg: toch een duidelijk symptoom van bezig zijn.
Eerder zei ik al dat deze poort een secundaire poort is en dat de hoofdpoort ergens anders gedacht moet worden. Dat houdt dus in dat die prachtige mahoniehouten dubbele deur geen prachtige mahoniehouten deur is, maar gewoon eentje van geverfd grenen (of nou ja, eiken dan, vergane glorie, zullen we maar zeggen), waardoor vooral arbeiders het pand betreden. Beneden bevinden zich toiletten en kleedruimtes alsmede de kantine, de kantoren van het kader bevinden zich (aangenomerwijs) op de hogere verdiepingen van het hoofdgebouw.



Dat houdt dus in dat arbeiders en arbeiderinnen die zich per rijwiel naar en van hun werk begeven hun draadezels ook ergens moeten kunnen stallen.
Door de voorraden spittend vond een fietsenrek van Kibri. Daar zit ook een gietboompje met drie fietsen en een Moped bij. Nu vind ik drie fietsen en een brommert wat karigjes, dus is er nog even verder gewroet in de berg overgeschoten onderdelen en waarachtig daar kwam nog het één en ander uit omhoog:



Dat is al een beginnetje, maar nog zo'n stalling zou niet verkeerd zijn, denk ik. Benieuwd of Kibri dat spul ook los aanbiedt (hebben ze wel gedaan, ooit). Natuurlijk, ook Weinert biedt iets dergelijks aan (let wel. zònder fietsen!):



Maar twee keer € 25+ vind ik wel wat begrotelijk voor zo'n achterafhoekje, waar an sich normaal gesproken niet zo heel veel van te zien is.

Hoe dan ook, langzaam komt er wat in beeld...
« Laatst bewerkt op: 09 September 2018, 15:30:34 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-384
« Reactie #16610 Gepost op: 09 September 2018, 15:44:24 »
Viessmann Kibri heeft 'm gewoon nog in het assotiment, art. nr. 38143:



6 öri 40, da's wat anders dan die prachtige Weinertstalling.  :)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8847
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Projekt 083-384
« Reactie #16611 Gepost op: 09 September 2018, 16:09:06 »
384???

Groet,
Michel

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: Projekt 083-384
« Reactie #16612 Gepost op: 09 September 2018, 19:41:20 »
En die fahrräderen in standard zwarz
De mopeds  ???
floretten oranje
zundaps groen
Ik had een HONDA en die waren blauw metalic  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-384
« Reactie #16613 Gepost op: 09 September 2018, 20:26:26 »
@Michel: ook in Lümmeln slaat de inflatie toe  :P
@Jerry: zwarte fietsen heb ik maar zelden gezien. Niet dat ze er niet waren, maar gewoon relatief weinig. Meestal van oudere mensen, en met geknoopte jasbeschermers, een soort netten, zou je kunnen zeggen. De meeste Fahrräder hadden wel een leuk kleurtje, oker, groen, oranje, zelf had ik een rode fiets, mijn broertje een blauwe.
Scheelt wel hoor, dat er geen kerk is die de kleur van je fiets voorschrijft.

Er waren wel mensen van zo'n kerk, maar het duurde nooit lang voor ze, net als alle andere Protestanten, in het KMT zaten te hijsen tot de Katholieken klaar waren met de Mis. En even vaak zaten die laatsten nog te even na te hijsen als de Protestanten op hun beurt klaar waren, waarop, heel oecumenisch, gezamenlijk nog even werd door gehesen nagepraat.
Maar zwarte fietsen, nee, bijna niet.

Dat wordt dus nog een leuk partijtje schilderen  ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-384
« Reactie #16614 Gepost op: 09 September 2018, 21:52:00 »
Maar voordat er een fietsenhok gebouwd kan worden, moet er eerst nog iets anders gebeuren: het gehate blauw een beetje wegwerken bijvoorbeeld. Daar komt het bekende laagje grijsbruinige verf (Action-tubes) overheen als ondergrond voor wat gezeefd leem. Daarop kan dan eventueel nog weer gras worden aangebracht. Meestal heb ik grote klodders teveel van die verf, dus heb ik het nu wat piano-aan gedaan, maar dat was natuurlijk weer niet genoeg. Nou ja, morgen is er weer een dag.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-384
« Reactie #16615 Gepost op: 10 September 2018, 15:35:34 »
Even kijken hoe het wordt (nadat nog een stukje straat is gelegd, de Wagenwerkstatt iets is opgehoogd en er nog een kwast bruingrijze verf versmeerd is).
Gezicht vanuit een luchtballon of zo:



En hier wat je ziet met beide benen op de grond:



't Is allemaal erg eentonig en heel erg niet spectaculair en zo, maar ja, 't moet wel even klaar.
Anders kijk je gewoon even een poosje niet, en probeer je het met een week of drie, vier nog eens.
Dik kans dat ik dan alweer met iets anders bezig ben.  :)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5919
Re: Projekt 083-384
« Reactie #16616 Gepost op: 10 September 2018, 15:51:28 »
 ::)
Nee
ikluister niet
Ik kijk gewoon als ur een opdeet is  ;D

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Projekt 083-384
« Reactie #16617 Gepost op: 10 September 2018, 17:15:14 »
Ik vind die daken ook zo mooi :)  (die van die voorste loods bedoel ik)


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-384
« Reactie #16618 Gepost op: 10 September 2018, 22:25:48 »
@Jerry: dat mag natuurlijk ook  :D
@Martijn: dank je, ik vind ze zelf ook wel aardig gelukt. Typisch een gevalletje: "geen idee meer hoe ik dat gedaan heb". Zodat je een volgende keer het wiel alweer opnieuw moet uitvinden en nog weer een ander resultaat krijgt.
Nou ja, zo krijg je in alle geval wel een afwisselend geheel, nietwaar?  ;D

Zo'n poort stelt natuurlijk geen hout voor als je gewoon om de slagboom heen kunt rijden, dus daar moeten nog wat voorzieningen getroffen worden. Om te beginnen een muurtje dat tussen poort en Wagenwerkstatt moet komen. Dan nog een paar smeedijzeren hekken of zo, en dan denk ik dat het wel zo ongeveer genoeg is. Ik heb nog gedacht aan prikkeldraad op de muur, maar die tijd hebben we gehad, ook in 1967 al, zullen we maar zeggen.



Het muurtje, niet erg m'n best op gedaan, je moet straks verrekte (letterlijk) goed kijken om er nog wat van te zien. Eigenlijk zit ik dus voor de kat z'n viool te prutsen... Maar ach, hoe zeggen ze dat ook? Je wéét dat het er zit, toch?

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3333
  • Bricolage français.
Re: Projekt 083-584
« Reactie #16619 Gepost op: 10 September 2018, 23:12:11 »
Opbouwend bedoeld, hoor.

Ik ben ooit ook eens gezwicht voor het gebouw dat bij jou de wagenwerkplaatst wordt. De klassieke geveltjes in 1890-stijl vind ik mooi. Ik kan ze echter niet rijmen met de sheddak-constructie die daarachter ligt op een vrijwel plat dak. Tenzij je ervan uitgaat, en dat is historisch wel verklaarbaar met een Luftmatratzenfabrik von Kriegsbedeutung, dat de werkplaats zerbombt worden ist, en met behoud van de gevels een geheel nieuw dak heeft gekregen.

Maar mooi wordt het ensemble wél!

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.