Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399243 keer)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15075 Gepost op: 22 januari 2018, 13:25:15 »
Ja "keukengeluiden" hoef ik ook niet  :P  Geen idee hoor maar hoor je dan dus allemaal potten en borden rammelen als hij voorbij komt?  :P

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15076 Gepost op: 22 januari 2018, 13:30:46 »
Misschien hoor je de tafelgasten wel smakken als ze op hun Eisbein kluiven of slurpen als ze de oesters naar binnen werken.
En de maaltijd afronden met een welluidend "Burp!"

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15077 Gepost op: 22 januari 2018, 14:06:03 »
En af en toe een kluif naar buiten gooiend voor het hongerende plebs.
Märklin en aanverwanterij komt er bij mij niet vaak in; het zal vast geweldig rijden, maar ik vind veel van wat ze maken op de één of andere manier nogal plomp en lomp. Zal uiteraard wel tussen de oren zitten, die discussie wordt al decennia gevoerd en zal nog eeuwen verder sudderen.
Liliput...sja, nooit in het echt gezien, maar ik zal struinen hier op het forum.

Mvg,

Bas

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15078 Gepost op: 22 januari 2018, 14:22:10 »
Behoudens enkele tp. I goederenwagens/sets heb ik alleen de DRG Schnellzug-wagenset 42751 van Märklin. Deze komt op geen enkele foto op internet echter tot zijn recht  :(  Hij is in het echt zeer mooi van kleur.

https://youtu.be/71uNnogkbu0   (Edit: filmpje is niet van mij :) )

Bij de Liliput versie vind ik vooral de dikke gouden letters te opvallend.


@Jan: zo'n "Burp" zou ik dan nog wel grappig vinden  ;D  maar dat zullen ze wel niet hebben gedaan vanwege "de goede smaak".


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15079 Gepost op: 22 januari 2018, 15:14:16 »


De Rheingoldwagens van Liliput zijn best wel mooi, vind ik. Van de oude versie vind ik de kleur eigenlijk wel mooier dan die van de nieuwere versie, die is veel blauwer dan de oude, maar als ik eerlijk ben weet ik niet welke de juiste is. Ook daarvoor zal ik eens bij Diener te rade gaan.
Nadeel van de oude versie vind ik het ontbreken van de KKK's, en ik dacht dat ook de vouwbalgen alleen in ingetrokken toestand werden geleverd. Hoe dat bij de nieuwere versie geregeld wordt, weet ik niet.

Tot nu toe moest je ze met een lampje zoeken, die nieuwe wagens (losse wagens dan, de vijfdelige set kom je nog wel eens tegen), maar mogelijk wordt dat straks wel anders, nu BRAWA met dezelfde wagens komt.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15080 Gepost op: 22 januari 2018, 16:05:55 »
Hmmm... moeilijk om iets te vinden over het lila van de Rheingoldwagens.

Diener zegt daarover het volgende:

Citaat
Es galt folgender Anstrich: [...] Kasten oberhalb und unterhalb der Fenster: lila [...]

En even verderop:

Citaat
[...] erhielten auch zwei badische und zwei preußische Gepäckwagen den violetten Anstrich [...]

In het aardige boekwerkje "Rheingold 50 jaar luxetrein Nederland-Zwitserland" (van F. Ernst (vertaling G. de Swart) uitg. Schuyt & Co 1977) is over de kleurstelling te lezen:

Citaat
De draaistellen waren zwart geschilderd, de rijtuigbak onder de ramen violet

Maar nergens een RAL-nummer of andere definiëring.





Een mailtje naar FEK, waar bovenstaande foto's van afkomstig zijn, zou natuurlijk kunnen....

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15081 Gepost op: 22 januari 2018, 17:29:15 »
Ik heb de oudeliliputset
nog geen KK
Buurman   :angel:   had een nieuwereset met zwarte dak ornamenten
Ook geen KKen verders gelijk
Zijn mooie ,maar kunnen niet tegen de nieuwere serie van andere op
maar vraag meneer zwartsburg ruud K eens
die heeft dacht ik een set van .....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15082 Gepost op: 22 januari 2018, 18:02:15 »
Ja, dat geloof ik onmiddellijk, dat er in Schwartzburg wel een setje Rheingoldwagens rondrijdt. Misschien wel meer dan één ook, maar weet de directie dat even niet meer!  :D
Met die oude set mag je ook blij zijn, Jerry. Eventueel zou je wellicht nog KKK's van Roco of Symoba in kunnen bouwen. Zou zonde zijn om om die reden de set van de hand te doen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15083 Gepost op: 22 januari 2018, 18:24:47 »
Ze gaan ook niet weg
Na overlijden buurman is de prijs nogal prijzig
ze heeft een set wurtembergers en nog een set lili rheingold
en wat meer ,maar wel voor een prijs die je op beurzen ook geeft
zij wil voor alles de fabrieks vraagprijs min max 10 prcent
Maar als ik weer eens wat € kan sparen zie ik ze vast wel eens ergens in houten oid

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15084 Gepost op: 22 januari 2018, 19:32:27 »
Tja... als iedereen maar hoog genoeg opgeeft over de "immense waarde" van zijn modeltreinverzameling, dan denken de erfgenamen al gauw dat ze goud in handen hebben. En ook: pa heeft zo gigantisch veel geld aan die onzin uitgegeven, dat wil ik er ook weer voor terug hebben.
Mijn gewoonte is, als ik iets wil hebben en de prijs is me te hoog, bij mezelf denk dat de ander gerust in z'n waan mag blijven. Ik hoef niet zo nodig, en als de ander er maar nodig genoeg van af wil, komen we later (of veel later) (of nog veel later)misschien wel tot een vergelijk. En anders maar niet, geluk ermee!
Onderhandelen doe ik niet; staat de prijs me aan, dan is het een deal, staat de prijs me niet aan, dan noem ik mijn voorstel. Niet acceptabel? Okee, dan niet. Geluk ermee!

Tegelpaadjes uitgebreid. Kleurverschil. Kan er niet om zitten grienen.


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15085 Gepost op: 22 januari 2018, 19:39:56 »
Jerry heeft een perfect geheugen: inderdaad rijdt er bij mij zo'n Rheingold-set van Trix rond. Die van Liliput had ik ook, maar heb ik bij aanschaf van de Trix-uitvoering verkocht.

Groet,
Ruud

DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15086 Gepost op: 22 januari 2018, 19:45:11 »
Dat zijn er maar twee en je vergeet er eentje: Liliput. En Mätrix mag je van mij laten zitten, dingen die ik daarvan ooit heb gekocht zijn vrijwel zonder uitzondering weer uit mijn bestand verwijderd. In ieder geval zo vaak dat ik me heb voorgenomen het voordeel van de twijfel niet meer richting dat merk te doen omslaan.
Nu ben ik toch wel benieuwd? Ik heb de Trix Rheingold met die leuke tafelverlichting en die is werkelijk schitterend. Dusch, wat is er precies mis mee? :D

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15087 Gepost op: 22 januari 2018, 20:24:03 »
Af en toe slaat mijn rechthoekig beglaasde en ongetwijfeld door vlijtige koreanen in elkaar geflanste energie verkwistende zelfbenoemde slimme telefoon precies wat pagina's over ???. Waar komt die beerput nu opeens vandaan?
Waar we nu wonen, waren wij ook de trotse bezitters van zo'n geval, alleen wisten we dat niet aangezien de vorige bewoners deze onder de verandavloer hadden verstopt. Op een zeker moment hadden ik en mijn betere wederhelft er niet beter op gevonden om eens de benen etc te strekken in het buitenland en de veestapel (1 kat met pretenties) onder de hoede van schoonmoeder achter te laten. Bij terugkomst bleek de put een onvergetelijk moment van paniek te hebben bezorgd aan de achtergebleven, daar zij de hele veranda, inclusief keuken, onder een geurig en smeuïg goedje had gezet. Schoonma en pa hebben dit keurig opgeruimd, heel aardig, maar op de kat willen ze niet meer passen. Overigens is de put gedempt, mocht iemand er mee in zitten.

Mvg Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15088 Gepost op: 22 januari 2018, 21:55:36 »
@Ruud: je kunt van alles van Jerry zeggen, maar aan z'n geheugen mankeert niet zoveel. Daarnaast schudt hij regelmatig allerlei goeie ideeën uit z'n mouw. Niet verder vertellen hoor, stel je voor dat hij het hoort!

@Bas: beerput? Bedoel je die betonnen bak met deksel in de hoek bij de karndeeldeur? Dat is geen beerput, dat is de put waar het hemelwater in wordt opgevangen, en die ook diep genoeg is om tot het grondwater te reiken. Kon je voor van alles gebruiken, dat water. Vroeger deed men daar ook wel een meerval in; zolang dat beest leefde, wist je dat het water goed was. En daarnaast hield zo'n beest het water schoon van allerlei gedierte.
Of bedoel je de gierput achter de koedeel? Daar kwamen alleen de (min of meer) vloeibare gedeeltes van de koeienontlasting, gier genaamd, in terecht. De vaste bestanddelen werden op de mestbult gekruid. Daar werd ook het menselijke afval op gedeponeerd. Tot aan begin jaren zeventig was er bij mijn grootouders geen toilet aanwezig maar zo'n houten plank met gat waar een emmer in stond. Die emmer werd (door m'n grootvader) op de  mestbult geleegd als hij vol was.
Niks verborgens aan dus, en geen onverkwikkelijke toestanden zoals jij omschrijft.
Wel een paar keer iets meegemaakt wat er op leek: onze keuken grensde aan de koedeel, en was daarvan gescheiden door een lage drempel en een deur. Soms, als het hard regende en de wind "goed" stond, liep het water wel eens de koedeel binnen, waar het de grup in liep totdat die overstroomde. Als het maar lang genoeg regende kwam het onder de deur door bij ons de keuken binnen. Bijvoorbeeld als we zaten te eten of zo. Of als ik "de trein" op de keukenvloer had uitgelegd.

@Tom: in het verleden heb ik me wel eens bezondigd aan dit of dat model van Märklin. Of Trix, dat maakt in essentie geen verschil. Maar telkens was er iets storends aan zo'n ding. KJe mag natuurlijk zeggen dat ik een zeikerd ben en dat ik partijdig ben en zo, maar het gaat er om of ik iets leuk genoeg vind om op m'n baan te zetten of niet. Een tweetal |(of drietal, kan ook) rijtuigen heb ik eens van de hand gedaan omdat ze onevenredig veel herrie maakten, of omdat ze te hoog op de draaistellen stonden, of nog weer iets anders, dat weet ik niet meer. Als voorbeeld de twee laatste aanwinsten (die inmiddels ook alweer de deur uit zijn):

De Güterzugbegleitwagen Pwgs41:



Zo op het eerste gezicht een mooi wagentje. De afmetingen kloppen behoorlijk, rijeigenschappen zijn prima en de koppelingen laten zich, zoals gebruikelijk, omwisselen voor wat je maar wil.
Maar!
De scheenplaten (of weet ik hoe die dingen heten waar de aspotten tussen zitten) zitten buiten het frame in plaats van aan binnenkant. Dat heb ik nog nooit ergens anders gezien en het klopt ook niet met de tekening die ik van het wagentje gezien heb.
Daar heb ik geen aardigheid aan, dus weg ermee.

Dan de zelflosser Ktmm70:



Ook een leuke wagen, en gekocht omdat hij er werkelijk heel erg goed uit zag. Thuisgekomen natuurlijk meteen eens naast eenzelfde wagen van Roco neergezet (die werkelijk al sinds jaar en dag zo nu en dan weer in het assortiment opduikt) en toen leek het wagentje ineens heel erg hoog op de pootjes te staan. Kijken waar dat nou weer van komt. Dat komt omdat diezelfde scheenplaten van hierboven een stukje hoger zijn gemaakt dan eigenlijk zou moeten, en ter compensatie is er met de bovenbouw weer wat gesjoemeld om de boel onder de streep weer kloppend te krijgen.
Bah. Weg ermee.
Brawa heeft 'm ook aangekondigd vorig jaar. In een setje van drie.

Ik zal ongetwijfeld, toen de Rheingoldset van Märklin uitkwam, gekeken hebben of het iets voor mij was of niet. Waarom er niet tot koop is overgegaan weet ik niet meer, misschien was het de prijs of iets anders, geen idee meer.
Maar het is niet doorgegaan toen, dat weet ik wel.

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15089 Gepost op: 22 januari 2018, 22:10:03 »
Ik doelde inderdaad op de hemelwaterput, deze lijkt sprekend op die in mijn verhaal. Nu, de algehele waterhuishouding en riolering in ons huis klopte voor geen meter (kraantjeswater was putwater en die meerval zal reeds meerdere keren overleden zijn geweest, want de hoofdkleur was bruin(ig)). Kloemelare, kloemelare, kottekes, gammel, schimmel, dode marters onder het dak en dan heb ik de duivenliefhebberij nog vergeten... Enkel het vakwerk was nog grotendeels in orde (beetje scheefgezakt, maar dat was het minste), de rest heb ik allemaal moeten vernieuwen.
Maar dat wist ik wel van te voren, op de beerput na dan ;D.
Mvg,
Bas