Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:51:04
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:50:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 10:40:00
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
BR-18.6 Schaal-0. door AP3737
Vandaag om 09:17:52
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 09:10:49
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3636078 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14940 Gepost op: 07 January 2018, 20:39:19 »
 (y) nu is het werkelijk een plak waar ik graag met een boek onder boom wil zitten, of op een schommel ....

 (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14941 Gepost op: 07 January 2018, 21:24:11 »
Ja, een goeie bak koffie met Apfelstrudel und Sahne.



Wel de Sahne Deutscher Art, bitte.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14942 Gepost op: 07 January 2018, 21:42:20 »
Nee Jan,

Am liebsten ein HefeWeiße aus der Vulkanbrauerei vers van het vat  (y)

Voor de rest ziet het er schitterend uit

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14943 Gepost op: 07 January 2018, 23:13:20 »
Wel de Sahne Deutscher Art, bitte.

Dat is toch zonder suiker?
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14944 Gepost op: 07 January 2018, 23:25:11 »
Yup :) stuk lekkerder (ook naar mijn nederige mening)

Dit is toch wel een sfeervol boerderietje geworden (y)

Mvg,

Tis
********

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14945 Gepost op: 08 January 2018, 11:58:08 »
Absoluut. Het gebak is vaak al zoet genoeg, daar hoeft niet nog eens extra suiker overheen.

Elders, in het draadje "EifelburgenBahn" van Reinout, poneert Sander een aantal pluspunten die de railbus VT 98 van Piko zou hebben in vergelijking met die van Roco. Natuurlijk zal de railbus van Piko in een aantal opzichten beter zijn dan die van Roco, immers, die van Piko is nog maar net in de winkels verschenen, terwijl die van Roco al sinds jaar en dag verkrijgbaar is. De tiid hâldt gjin skoft en de techniek ook niet.

Wel viel het mij op, dat de door Sander genoemde pluspunten voor een groot deel betrekking hebben op de verlichting. Vooral het gebruik van LED's door Piko (tegenover gloeilampjes bij Roco) en daarmee samenhangend wat verschijnselen zoals geringe zichtbaarheid van frontseinen en... enfin, u kunt het in genoemd draadje allemaal lezen.

Het is niet zo dat ik iets tegen Piko heb, integendeel, of dat ik Sanders oordeel in twijfel wil trekken, want ook dat is geenszins het geval, toch kom ik er hier in dit draadje even op terug.
Enige tijd geleden was hier te lezen (en te zien) dat de Lümmelneraner railbus van een decoder werd voorzien, en mogelijk hebt u ook meegekregen dat van frontseinen, sluitseinen noch binnenverlichting sprake was. Dat vindt z'n oorzaak in het feit dat de daarvoor noodzakelijke voorzieningen zijn uitgebouwd in het nog analoge tijdperk; het langzaam feller worden van de verlichting, direct evenredig aan het toenemen van de snelheid, werd als zodanig storend ervaren dat tot een dergelijke maatregel werd overgegaan.
Aangezien eerdere ervaringen met het inbouwen van ledjes (smd) en micro-gloeilampjes leidden tot het besluit dergelijke activiteiten achterwege te laten blijft mijn Nebenbahnretter verstoken van zowel front- en sluitseinen als interieurverlichting.
Dat is dus zuiver persoonlijk en allerminst als aanval op de bevindingen van Sander bedoeld, iets wat ik sowieso niet in de zin heb.

De railbus van Piko heb ik natuurlijk ook uit en te na bekeken, en ik kwam tot de conclusie dat ik, heel misschien even afgezien van de lichtperikelen, best tevreden ben met mijn Roco-VT98. Opvallend bij die van Piko vind ik de dominante koppelinghouders, die prominent in het zicht zitten, ook als er geen koppelingen aanwezig zijn. Dat heeft Roco dan toch een stuk beter opgelost.
Toen al.

Aldus kom ik tot de slotsom dat ik best tevreden ben met m'n Roco-bus.  :)


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14946 Gepost op: 08 January 2018, 12:01:41 »
Ach ja, dit nog:

Citaat van: tuurtje
... ein HefeWeiße aus der Vulkanbrauerei ...

Daar kan ik me best in vinden. Als de Apfelstrudel op is.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14947 Gepost op: 08 January 2018, 14:03:51 »
Bij Drescheibe Online in het forum wijst iemand op een filmpje over het restaureren van modelletjes. Het betreffende draadje kun je hier vinden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14948 Gepost op: 08 January 2018, 17:39:51 »
In het kader van het thema "railbus" heb ik nog eens het januarinummer jaargang '88 van Bahn & Modell opgedoken, waarin een bespreking is geplaatst over het in die tijd uitgekomen VT 98-interpretatie van Roco. Vandaag de dag wordt nogal eens beweerd dat beoordelingen in de"vakliteratuur" tenminste er van verdacht worden niet meer objectief te zijn vanwege belangen die te maken hebben met advertentie-inkomsten en zo; te dien dage was daarvan geen sprake. Letterlijk. Je weet maar nooit, Roco plaatste in die tijd bij elk tijdschrift van enige betekenis een pagina-grote advertentie op de achterkant.
Maar goed, daaruit blijkt maar weer eens des te meer hoe moeilijk het is een oordeel te krijgen waarvan je tenminste het vermoeden hebt dat het min of meer objectief is.

Hoe dan ook, de VT 98 uit de Oostenrijkse ateliers werd met open armen ontvangen, en Carstens (de auteur van de bespreking in B&M) kan niet verweten worden geen open oog voor gebreken of imperfecties te hebben, want ook hij heeft wel het één en ander op de verlichting van het model aan te merken. Over de oplossing die Roco voor het koppelingsprobleem had uitgedacht is hij wel lovend: gezien de beperkingen die het model in dat opzicht met zich meebrengt is de gekozen oplossing wel zo ongeveer de beste.
Punt van kritiek is ook de verlaagde bodemplaat van de motorwagen, maar ook hier is het gekozen compromis beter te verteren dan een motor die door de ramen in het interieur te zien is.



Misschien dat ik nog eens een keer het artikel in de Modelleisenbahner te lezen kan krijgen... ik ben wel benieuwd!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14949 Gepost op: 08 January 2018, 20:10:52 »
Omdat we nu toch even van de boerderij en bijbehorende aanpalingen afgedwaald zijn nog even iets anders.

Het zal in ongeveer dezelfde tijd geweest zijn (de tijd dat de Roco VT 98 voor het eerst in de handel kwam) dat ik de hand wist te leggen op de "Kakadu" van Roco, ook wel bekend als ARmh217. De wagen paste volgens mij  (en past nog steeds, volgens mij) ook met computernummer in mijn late Ep.III, want, zo meen ik ergens gelezen te hebben, zo werd de wagen al vóór 1.1.1968 (ik dacht dat het in '66 was) geleverd. De allereerste Reisezugwagen die met EDV-Nummer geleverd werd zelfs, meen ik me te herinneren. Vanuit mijn ietwat overtrokken belangstelling voor restauratiewagens gezien een prachtige aanschaf.



Omdat ik intussen zo hier en daar nog wel eens iets meer gelezen heb, weet ik nu niet zo zeker meer of dat wel zo is, of de wagen ook in die rood-blauwe kleurstelling geleverd is of, zoals dat ook in Ep.III te doen gebruikelijk was, geheel in het blauw (als Halbspeisewagen AR) dan wel geheel in het rood als volrestauratiewagen,  immers, het gedeelte eerste klasse was voorzien van opklapbare tafels zodat ook hier (bij grotere vraag) aan de dis aangeschoven kon worden.
Analoog hieraan heb ik hier ook al eens de groen-rode BR aan bod laten komen.
Al met al ben ik nog altijd wel blij met deze wagen, ook al is ze zo langzamerhand wel op leeftijd gekomen, hetgeen zichtbaar wordt aan de chroomkleurige verf op de raamomlijstingen, die hier en daar een beetje begint af te bladderen (of te slijten). Verder vraag ik me af of de beide generatoren aan de draaistellen niet aan één kant horen te zitten en niet, zoals het geval is, aan beide kanten elk één. De draaistellen zijn identiek aan elkaar, maar één van beide omdraaien wil niet omdat je dan in de knoei komt met de KKK's. Toch maar 'ns uitzoeken hoe het nou precies hoort te zitten.

Maar goed, computernummer in Ep.III dus.

Het zal iets (een jaar, of twee, of drie) later geweest zijn dat een soortgelijke wagen van Lima, een WR4üm, werd aangeschaft, in TEE-kleuren, maar met een "gewoon" nummer (11 107), dus geen EDV-Nummer.



De wagen stamt uit de nadagen van Lima als zelfstandige firma, niet lang voor het faillissement van die fabrikant. Dat de wagen destijds als sensatie werd ontvangen heeft niet meer mogen baten (voor het behoud van de Italiaanse fabriek)...
In mijn ogen een erg mooie wagen, met wel een paar kleine nadelen: de los te monteren onderdelen zijn practisch niet te plakken. Althans niet zodanig, dat de lijmverbinding het ook langer dan een paar weken uithoudt. Houtlijm, CA, twee-componentenlijm, tri, nitroverdunner en uiteraard ook de (vloeibare) plastic bouwpakketjeslijm van diverse fabrikaten (Tamiya, Faller, UHU, Revell) en ook gewoon een ordinaire klont Velpon - noem een lijm en ik heb 'm uitgeprobeerd, maar niks helpt.
Voor de onderdelen die onder de wagenbodem thuishoren niet zo'n heel erg groot probleem, want als daar iets mist zie je dat niet of nauwelijks als het geval op de rails staat, maar erger is het gegeven dat de beide generatoren aan de draaistellen met geen mogelijkheid willen blijven zitten. Heel jammer.

Dan kom ik aan nummer drie van dit verhaaltje, namelijk nogmaals een WR4üm (11 109), ook een zuiver Ep.III-exemplaar dus.
Overgenomen van een collega-forioot, voor een nette prijs. Het is dan ook een nette wagen, en als ik ooit iets tweedehands heb gekocht waar het predikaat "z.g.a.n." op z'n plaats was, dan is het hier wel.



Zo te zien mankeert hier helemaal niet dat aan. Ook erg blij mee, maar tegelijk ook een nagel aan m'n eeuwige dilemma: bovenleiding of niet. Want dat lijkt me wel eens heel leuk: een trein compleet in TEE-livrei, maar dan met zo'n rooie WR.  :D
Misschien in een volgend leven.
En ondertussen heb ik nog wat uitzoekwerk.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2018, 20:27:19 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14950 Gepost op: 09 January 2018, 11:31:18 »
Nog even een keertje naar de restauratiewagens, daarna komt de boerderij weer aan bod.
Toen ik de wagens weer terug in de respectievelijke dozen wilde stoppen, viel me ineens iets op.
De Kakadu, de rood-blauwe wagen dus, is aan de kopeinden ook in het rood resp. blauw gehouden:



Ook zijn er, heel klein, wat opschriften aangebracht. Het stoffige uiterlijk is aan mezelf te wijten, niet aan Roco.

Dan de Lima-wagen, zoals je boven kunt zien is de wagen in de TEE-kleuren beige-bordeauxrood geschilderd, de deuren in beide kopeinden zijn beige geverfd:



Zoals je ziet zijn er geen opschriften aangebracht.

Tenslotte de WR4üm van Roco:



Ook hier zijn, hoewel de wagen verder in het rood is geschilderd, de deuren beige geverfd. De opschriften zijn, net als bij de Kakadu, ook aanwezig. Verder is te zien, misschien niet helemaal goed duidelijk, dat de lijsten op de deuren zijn voorzien van een laagje metaalkleurige verf.
Dat Roco beslist de nodige aandacht aan de afwerking van deze wagen heeft geschonken is wel evident. Ik denk dat je dat toch wel een verbetering mag noemen ten opzichte van het niveau in de tijd van de Kakadu. Volgens Modellbauwiki stamt de rode wagen (art.nr. 45812) van 2012, de Kakadu volgens Kern van 1992/93, dat is dus een verschil van twintig jaar.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14951 Gepost op: 09 January 2018, 12:12:56 »
...........maar tegelijk ook een nagel aan m'n eeuwige dilemma: bovenleiding of niet. Want dat lijkt me wel eens heel leuk: een trein compleet in TEE-livrei, maar dan met zo'n rooie WR.  :D
......

Gewoon doen!  (y) Kan zelfs bij je huidige 'ober-unter-durch-führung'  :angel:
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7594
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14952 Gepost op: 09 January 2018, 12:20:21 »
Heb je toch geen "waslijnen" voor nodig Jan?
Panto's op het dak, dikke stomer/diesel voor de e-lok spannen en als omgeleide trein door Lümmeln laten denderen  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14953 Gepost op: 09 January 2018, 13:04:58 »
 ;D
Is ook wel weer zo, Allie. maar het heeft ook een beetje met luiheid te maken, denk ik. Misschien dat ik, als de baan eenmaal "af" is, er nog een keertje moed genoeg voor weet te vinden. Maar voor nu is er nog zoveel te spelen... euh, te doen, dat ik daar nog maar even mee wacht.

Dan is do "smoes" van Eric nog wel even acceptabel. Stel dat tussen Hamburg en Hannover ergens een pip-epidemie is uitgebroken, waardoor de treinen van HH naar bijvoorbeeld M moeten worden omgeleid. Dat zou dan mooi via Lümmeln kunnen. Met een V100 ervoor of zo  ;)
Of ik doe net alsof m'n neus bloedt, en laat een E03 met gestreken pantografen op volle snelheid m'n Unteroberdurchundmitnachbeiseitnebstundohneführung uit komen. Met zo'n trein erachter. Hele volksstammen die dat doen, dus waarom ik niet?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7594
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #14954 Gepost op: 09 January 2018, 13:21:24 »
Hele volksstammen die dat doen, dus waarom ik niet?

Omdat ook jij je grenzen hebt!  :police: ;) ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.