Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399860 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12585 Gepost op: 21 maart 2017, 16:13:15 »
 ???
Rechts op de ketel staat prufung 8/76
op het schild eronder 66 en 71
en ook volgens mijde 1e in 67
lek mijmaar schiet nie
en de polders
waren  land
das toch na de afsluit dijk pas onder gelopen en later weer droog gepompt
En  in Zeewolde staat een bord dat t maar 2,80 diep is met water in die tobbe
 ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12586 Gepost op: 21 maart 2017, 17:57:10 »
Ja, maar als 't zover is, of als 't er van komt, zullen er toch ook nieuwe opschriften op moeten. Vooral het VTG-logo is, als ik me niet vergis, nou niet bepaald 1967.

Dat, en zeker ook het laatste, geldt ook voor deze wagen:



Over deze wagen schrijft men in GW Bnd 7:

"Für den isolierten Mineralölwagenstimmen die Hauptabmessungen zwar annähernd, im Detail sind aber zahlreiche Modifikationen erforderlich, um zumindest eine halbwegs überzeugende Nachbildung zu erhalten."

Een dergelijke ombouw wordt dan in de aanvullende brochure inderdaad beschreven, en dat komt zo ongeveer neer op een bijna complete nieuwbouw.
Dat er dan van mijn wagen twee van de acht remschoenen missen, is dan nog maar pinda's.



Bovendien zijn er hier twee van deze wagens aanwezig, of eigenlijk drie. Maar van die andere twee zijn de remblokjes wel voltallig aanwezig.
Dat scheelt.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12587 Gepost op: 21 maart 2017, 20:53:18 »
Vooral het VTG-logo is, als ik me niet vergis, nou niet bepaald 1967.

Klopt, dit logo is pas in 1972 ingevoerd (nadat Preussag, de eigenaar van VTG, dit als nieuw logo had ingevoerd begin jaren zeventig)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12588 Gepost op: 21 maart 2017, 21:06:41 »
Dat gevoel had ik inderdaad ook al. In mijn tijdperk zal het het logo geweest zijn zoals dat ook op die lelijke vier-assige ketelwagen staat:



En trouwens, nu we het dan toch over die lelijke wagen hebben: ik ben er voor een klein deel achter waarom ik die wagen eigenlijk zo lelijk vind. Oorspronkelijk is de ketel nogal zilverkleurig, bijna alsof hij verchroomd is, zou je haast zeggen.. Dat heb ik voor een deel al met de weathering weggewerkt, dus daar zou het niet (meer) aan moeten liggen.
Nee, de eigenlijke reden waarom het ding alsmaar in z'n doosje bleef liggen, is de naad die bovenop de ketel loopt. Of liep, eigenlijk, want ik heb 'm weggeschraapt. Daardoor is in een baan over de ketelrug ook het "chroom" weggeschraapt, en ik heb geprobeerd dat te camoufleren met de eerder genoemde weathering:



Daardoor ziet het eruit als... nou ja, als iets met, euh, haar erop. Geen gezicht, in ieder geval.
Maar goed, ik dacht dus: daar moet toch wel iets aan te doen zijn! Daarom heb ik mijn luchtkwast maar weer even over batterij gehaald, schoongemaakt, verf gemengd, m'n compressor aangeslingerd en...



...even een baantje getrokken.
Daarna de verwijderde onderdelen er weer op gezet, en zowaar, die harige naad is op die manier toch redelijk netjes weggewerkt, al zeg ik het zelf.



En op mijn subjectieve schaal van lelijk/mooi staat het ding nu toch iets beter genoteerd.



Hij was gewoon nog niet af.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12589 Gepost op: 21 maart 2017, 21:20:40 »
Duidelijk. Die naad verdiende de qualificatie lelijk, net als de zilverkleurige ketel. Door jouw ingrijpende maatregelen vind ik die ketelwagen niet meer zo verkeerd, Jan. Het is dat jij er niet van af wil, anders zou ik geneigd zijn om een bod te doen.

Enneuh,..Jerry. De Zuiderzee is ontstaan vér voor de aanleg van de afsluitdijk.


Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12590 Gepost op: 21 maart 2017, 21:47:11 »
Een soort van zilverkleurig is hij nog steeds Peter. En wat dat bod betreft: alles heeft z'n prijs. Ook lelijke wagens waar ik niet van af wil wel.


Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12591 Gepost op: 21 maart 2017, 22:10:32 »
Mogelijk mooie kandidaat voor Hengeloooooo....wat zit er eigenlijk in?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12592 Gepost op: 21 maart 2017, 22:19:20 »
Volgens het bordje zou er Lösungsmittel in moeten zitten.
En voor Hengelooo zouden er even RP25-wieltjes onder moeten, denk ik.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12593 Gepost op: 21 maart 2017, 23:09:08 »
Jan
Nu doet je m to nie meer weg
Er rijdt zat leelijkspul rond
soms zo lelijk dat t weer mooi van lelijkheid wordt  ;)

en peter
toen had je vloed en eb
met die dijk nie meer en liep t zooitje perkament onder
geen paling bijna meer
geen sprot geen noem t mar
Ze dijken steeds meer in
Kunnnen al de Groningers daar heen, en hebben we weer open zee tussen NL en D

Goed
Jan je hebt meer dingen die dichter bij lelijkdan mooi zitten
en tochtuft t wel (eens ) rond
Beetje verbouwen en pas aannen en t voldoet voor je tijds eenheid wel weer

En as je hart rijt sie je dr tog niks van  ;D
die haflinger is ook na 67 geboprodumaaktseerd  ???
Was neejer lans tog eigelijk bes wel moelijk  ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12594 Gepost op: 22 maart 2017, 10:58:50 »
Dat geloof ik best, Jerry. De buurvrouw hier vindt dat ook, zij zegt dat Chinees veel makkelijker is dan Nederlands, maar als ik haar met haar man of kinderen hoor praten, dan vind ik dat veel moeilijker te begrijpen dan wanneer ze met mij Nederlands praat.
Hoe dan ook, als je je best doet, zul je als het goed is merken dat men ook z'n best wel wil doen te begrijpen wat je wil zeggen. Als je er daarentegen maar een slag naar slaat....

De wagen mooi van lelijkheid... ik weet niet, of dat in dit geval ook opgaat, wat mij betreft op de één of andere manier nog niet echt. Misschien moet ik me nog een beetje, zoals de Duitsers zeggen, "anfreunden" met het ding.
Tussen een stel andere wagons in een trein gezet valt het dan toch wel weer een beetje mee, daar geef ik je wel gelijk in.



De vraag is alleen nog of het Roco-model echt naar voorbeeld gemaakt is, of dat ik met een fantasieproduct zit opgescheept.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2017, 12:00:48 door 44 »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12595 Gepost op: 22 maart 2017, 11:10:25 »
Als je dat wagen keteltje eens net als de VTG grijs spuit

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12596 Gepost op: 22 maart 2017, 11:56:22 »
Ik kreeg al zo'n onrustig gevoel. Dat lelijke ding van jou lijkt verdacht veel op mijn fraaie ketelwagens.






Van Fleischmann, ooit in beperkte oplage geproduceerd en "af fabriek" geweathered. Het catalogusnummer heb ik niet bij de hand.

Zou ik dan ook met fantasieproducten zitten opgescheept ? Dit moet tot op de bodem worden uitgezocht.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12597 Gepost op: 22 maart 2017, 12:13:13 »
Eigenlijk was ik best wel verrast na het lezen van Güterwagen Band 7, Peter. Verrast door het gegeven dat "normale" wagens vaak pijnlijk nauwkeurig worden nagemaakt, terwijl een paar al dan niet meer of minder aan de fantasie ontsproten ketelwagens voldoende zijn om hele batterijen fantasiewagens op de markt te brengen: "Weet je wat? We pakken die wagen nog een keer, maken 'm blauw en zetten er "Teewassergesellschaft obH" op. Moet jij eens kijken hoeveel van die lui er voor de zoveelste keer weer in trappen".

« Laatst bewerkt op: 22 maart 2017, 12:53:05 door 44. Reden: kleur aangepast »

Harryku

  • Hoofdconducteur/conducteur ZLSM
  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12598 Gepost op: 22 maart 2017, 12:37:17 »
vraagje....heeft deze gele SHELL ketelwagen wel ooit in het echie gereden ?.
m.vr.gr.
Harry.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #12599 Gepost op: 22 maart 2017, 13:09:16 »
Ik zou de vraag opsplitsen:
  • heeft deze ketelwagen wel in het echie rondgereden?
  • en zo ja, ook in deze gele SHELL-variant?

Dezelfde vragen stel ik dus ook bij mijn lelijke ketelwagen EN bij verdacht veel fraaie ketelwagens.
Van mijn lelijke ketelwagen ben ik nog geen voorbeeldfoto's tegengekomen en van een Güterwagenboek waarin 4-assige ketelwagens behandeld gaan worden is nog nauwelijks sprake. Carstens in het voorwoord van de aanvullingsbrochure op Bnd 7:

"...da eine Gesamtübersicht erst nach erscheinen des Buches über Drehgstellkesselwagen möglich ist."

De vraag in deze is dus niet of er een boek over ketelwagens op draaistellen gaat komen maar wanneer dat gaat gebeuren.
Tot zolang blijft dat lelijke ding het twijfelachtige voordeel van de twijfel houden.