Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door EddyK
Vandaag om 13:08:53
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3639713 keer)

Ruud K

  • Online Online
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9600 Gepost op: 20 February 2016, 19:32:27 »
Ja, dat heb ik ook vaak: je denkt dat sommige zaken echt niet samengaan totdat (een foto van) de werkelijkheid anders bewijst.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9601 Gepost op: 20 February 2016, 22:15:29 »
Ja, dat bedoel ik. Alleen kom je dit soort info op die site alleen toevallig tegen. Eigenlijk was ik niet eens gericht op zoek naar wat dan ook, zat alleen maar foto's te kijken. Ik weet niet eens of een zoekterm als "Rekord P1 und Rekord C" wel werkt. Het is dus meer iets vinden waarvan je niet wist dat je het zocht.

Nog steeds enigszins gehandicapt komt er van serieus prutsen nog niet zoveel, reden waarom ik vooral zit te bladeren in tijdschriften en boeken. Nu is de BR 41 al enige tijd thema in dit draadje, dus daar ligt ook het literaire zwaartepunt.



Tot mijn verrassing kwam ik er op een gegeven moment achter, dat mijn idee, dat de BR 41 met Altbaukessel in mijn tijdvenster en regio wel niet meer zou rondgereden hebben, onjuist is.  Ik kwam een foto tegen van zo'n 41er AK in Minden, weliswaar jaartal 1966, maar waar rook is, is vuur. Dat ben ik dus nu aan het uitzoeken, want 't lijkt me best leuk zo'n Altbaukessel naast m'n NK's te hebben.
Klein minpuntje is ook dat die van GFN momenteel niet in productie is, en ook op beurzen zie je die maar zelden.
Nu ja, het heeft ook een jaar of drie geduurd voor ik m'n BR 86 vond.

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9602 Gepost op: 21 February 2016, 10:06:42 »
Jan, in 1983 reed ik mijn eerste auto, een Opel Kadett B uit 1972. En dat werd toen beschouwd als een oude auto. Tegenwoordig hebben auto's van een jaar of 15 het stempel oud te zijn.

Maar ik denk als je auto's voor in het straatbeeld van jouw tijdperk kiest je met een jaar of tien voor 1968 wel aardig goed zit. Ik denk ook dat de meeste auto's in 1968 tussen 1964-1967 geleverd zijn. En dan aflopend in aantal naar gelang je vroeger in de eeuw komt uiteraard. Meest Duitse merken vanzelfsprekend, wat minder Frans (Renault 16 bijvoorbeeld kwam uit in 1965), Engels en Italiaans. Misschien zag je af en toe een Volvo of Saab. En een enkele DAF 33 of 44 (1966). De 55 is van 1968.

Ook zijn een paar oudere auto's mogelijk. Een Mercedes 170v die voor het oorlogsgeweld gestald is geweest bij een boer en weer onder het hooi vandaan is gehaald. :)

Maar ik weet niet hoe groot Lümmeln is maar, met alle respect, het lijkt me geen wereldstad. Dus een gigantisch wagenpark lijkt me niet nodig. Eerder, gezien de bedrijvigheid, behoorlijk wat vrachtwagens. Maar dat is helemaal opletten dat je er geen te pakken hebt uit tp4.

Ik ben uiteraard geen allesweter maar ik hoop dat je er wat aan hebt als idee voor je baan. Ik ben nou eenmaal wat meer thuis bij auto's dan loks, wagens en rijtuigen. Daarvoor lees ik dan weer jouw draadje en dat van RuudK. ;)
Michaël is op 9 september 2016 overleden.


Ruud K

  • Online Online
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9604 Gepost op: 21 February 2016, 13:43:48 »
Nou Joke, die is wel erg antiek. Deze past beter. Of deze, die al digitaal is.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 21 February 2016, 13:50:31 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9605 Gepost op: 21 February 2016, 18:25:41 »
Citaat van: MAGGI
...ik weet niet hoe groot Lümmeln is maar, met alle respect, het lijkt me geen wereldstad. Dus een gigantisch wagenpark lijkt me niet nodig.

Lümmeln is inderdaad geen wereldstad. In feite is het een soort conglomeraat van dorpjes, die sinds de aanleg van de spoorweg dusdanig uitbreidden dat ze aan elkaar groeiden. Pas in 1969 kreeg Lümmeln het predikaat "stad", met een inwonertal van zo'n pakweg 40.000 zielen.
Een gigantisch wagenpark is zeker niet nodig, vooral niet omdat ik op het kleine stukje Lümmeln wat daadwerkelijk op m'n baan te zien is, dan wel zal zijn, er toch niet al te veel kwijt kan. Maar het is natuurlijk wel zo aardig als je eens wat kunt wisselen, nietwaar? En daarbij is het dan weer handig te weten wat wel en wat niet kan, of liever, wat wel of niet waarschijnlijk is.
Bedankt voor je suggesties! Zo'n ouwe Mercedes kom je op die foto-site inderdaad ook wel tegen. Toch maar eens iets dergelijks aanschaffen (hè bah, moet dat nou?  ;D ;)).

@Joke: zoals Ruud ook al zegt, die is wel een beetje erg antiek. Voor verzamelaars misschien wel gewild, maar ik heb dan toch liever zo eentje als door Ruud gesuggereerd.  :D
Al moet ik er wel bij zeggen, dat die 2'2'T32 me eigenlijk wel zo goed was uitgekomen...

@Ruud: merci voor de link! Ik ben nog aan het uitzoeken, maar ik zal ze zeker in de gaten houden!


Wat uitzoeken aangaat: momenteel ben ik aan het spitten in de Rheiner bestanden. Voor zover ik nu na heb kunnen gaan, waren in 1967/68 er een 44 stuks BR 41 die Rheine als uitvalsbasis hadden, van daaruit kwamen ze ook wel in Lümmeln terecht (Wende-Bw). Dat laatste geldt ook voor de oliegestookte Mikado's en ook dat is wel prettig te weten!
Van die 44 stuks Baureihe 41 waren er 9 stuks met Altbaukessel:

41 011, 015, 023, 032, 040, 163, 199, 220 en 222

Daarvan waren er 4 stuks (volgens mij) zeker met de tender 2'2'T32 gekoppeld:

41 023, 040, 199 en 220

Van 41 011 ben ik nog niet zeker, op de foto die ik ontdekte kon ik niet goed zien of het een 2'2'T32 of 2'2'T34 was.

Dan blijven er dus zeker 4, of liever vijf stuks over die ik nog moet nagaan, en die mogelijk gekoppeld waren met een 2'2'T34.
De 41er die GFN ooit heeft uitgebracht (zie ook de links van Ruud en even afgezien van dat prachtige antieke exemplaar van Joke hadden bij mijn weten een tender van dat laatste type op sleep, vandaar dat ik zo bezield op zoek ben naar een 41er AK met 2'2'T34.


Ruud K

  • Online Online
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9606 Gepost op: 22 February 2016, 10:40:10 »
Ik ben helemaal niet thuis in de details van tenders, maar zowel in de link van Joke als in mijn link heeft de 41 een 2'2'T34 tender. Ik vraag me af of Fleischmann deze loc ooit met een 2'2'T32 tender heeft uitgebracht. In de HUT Modellbahn-Katalog Fleischmann wordt geen enkele loc met zo'n tender beschreven. Een losse 2'2'T32 tender (eventueel van een ander merk) kun je er natuurlijk wel aan vast knutselen - maar de koppeling loc-tender moet dan wel passen of passend gemaakt worden.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9607 Gepost op: 22 February 2016, 15:57:07 »
Misschien heb je wel gelijk, Ruud. Niet alleen de foto is niet erg duidelijjk, de tender is ook een beetje ondefinieerbaar geheel achter die lok. Ik vraag me af of het ding nou geklonken is of niet, zo ja, dan is het zeker geen 2'2'T34.



De GFN-41er van jouw link is zonder twijfel een 2'2'T34:



Hieronder de 1 : 1 - versie van resp de 2'2'T32:



en de 2'2'T34:



Hoe dan ook, de machines van Rheine (waarvan ik tot dusver heb kunnen vaststellen met wat voor tender die onderweg waren) hadden dus een 2'2'T32 tender, niet een 2'2'T34 zoals de 'nieuwe' 41er van Fleischmann.
En die 2'2'T32 tenders zijn er wel, Roco heeft 'm wel (ik heb zelfs een 41er NK met zo'n tender), en anders kun je wel bij Weinert of zo terecht. Maar, zoals je al zegt, de vraag is dan of je zonder al te veel problemen zo'n 'vreemde' tender met de GFN-41er kunt koppelen.

Ruud K

  • Online Online
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9608 Gepost op: 22 February 2016, 17:02:03 »
Jan, wat je zoekt, heeft Fleischmann gemaakt onder nummer 413001, sinds 2009. 41 167 met Altbaukessel en tender 2'2'T32:



Nieuw nog wel hier en daar leverbaar; gebruikt moeilijk te vinden.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 22 February 2016, 17:06:39 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9609 Gepost op: 22 February 2016, 17:35:00 »
En dan is er nog een variant die in Rheine werd gebruikt, de 2'2'T30 met korte asstand, zodat de lok in Oldenzaal op de draaischijf paste. In ieder geval de 41 015, 163, 164, 192, 220, 222, 351 hadden een periode een 2'2'T30. Weinert heeft deze tender los als bouwpakket.

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 23 February 2016, 23:08:22 door Falkenberg »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9610 Gepost op: 23 February 2016, 22:51:16 »
Oh ja, die was er ook nog.
Maar voor mij zou een 41er AK met 2'2'T32 prima zijn. Die speciale uitgave van de GFN 41er in die uitvoering zou ideaal zijn, en anders de uitvoering met 2'2'T34 tender, de kap van die tender kan dan omgewisseld worden voor een kap van de 2'2'T32 (de chassis zijn gelijk), en het leuke is, dat zo'n kap als losse Ersatzteil leverbaar is (volgens de GFN-site). Dat de loknummers dan nog extra vervangen moeten worden is bijzaak, dat zou sowieso al aan de orde zijn, denk ik.
Een Weinert-tender zou ook een leuke oplossing zijn, maar kost een paar centen meer en bovendien is het nog maar de vraag of je die zonder meer met een Fleischmann-lok kunt koppelen.

Oké, centen tellen en ogen open houden is het motto.  :D

Ruud K

  • Online Online
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9611 Gepost op: 24 February 2016, 11:51:40 »
Ja, zo'n losse tenderkap is leverbaar en kost ongeveer 31 euro.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9612 Gepost op: 24 February 2016, 16:48:15 »
Of in houten of een andere beurs eens een (sloop) loc zien te vinden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9613 Gepost op: 24 February 2016, 17:25:33 »
Dat zou kunnen. Geen idee wanneer ik weer in Houten kom, Jerry. En dan is het nog maar afwachten wat je tegen het lijf loopt. 12 maart is er hier even verderop weer een beursje, wie weet wat er daar te vinden is.

Citaat van: Ruud
...losse tenderkap is leverbaar en kost ongeveer 31 euro.

Jep. Om en bij drie tientjes die dan nog bij een aan te schaffen GFN-41er komen.
Altijd nog goedkoper dan een alternatief van Weinert. Hoewel... daar kom ik straks nog even op terug.

Alles nog even op een rijtje. Wil ik een Rheiner BR 41 AK met 2'2'T32 kunnen inzetten, dan zijn er de volgende mogelijkheden:

  • een lokomotief van Fleischmann met 2'2'T32 tender. Nadeel: moeilijk te vinden en een prijs van rond de driehonderd öri is waarschijnlijk.
  • idem met 2'2'T34 tender + losse tenderkap. Nadeel: ook niet makkelijk te vinden en qua prijs mogelijk ongeveer gelijk aan optie 1.
  • GFN-lok met Weinert tender: de nadelen van optie 1 en 2 plus extra kosten voor de tender. De mogelijkheden:
    -Komplettbausatz 2'2T30 € 364,=
    -Umbausatz 2'2'T32 für Roco-2'2'T34 Tender € 117,=
    -Fahrwerk Tender: € 223,=
  • Weinert Bausatz Komplett BR 41 (AK) mit 2'2'T32 € 956,=

Behalve bovenstaande alternatieven heeft Weinert nog een mogelijkheid in petto. Vooropgesteld dat er een Roco-41er als slachtoffer beschikbaar is, is er nog de Umbausatz für Roco Neubaukessel-41 nr. 4046. Daarmee kun je dus een Roco 41er NK ombouwen naar AK.
Toevallig heb ik zo'n ding beschikbaar. Van de drie 41ers (41 028, 338 en 293) komt de laatste, de 41 293, daarvoor in aanmerking. Sowieso al geen Lümmelneraner Lok (thuisbasis Köln-Eifeltor), en gekoppeld met een 2'2'T32-tender. Preis Bausatz: € 237,=
Wat de prijs betreft een redelijk aantrekkelijk alternatief, met daarenboven nog de lol van het bouwen.



En nu ik toch bezig was het plaatje op te zoeken blijkt de Bausatz nog in de aanbieding ook. € 189,60

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9614 Gepost op: 24 February 2016, 19:17:00 »
Dan wordt dat Weinert alternatief wel heel aanlokkelijk, als je het zo stelt  (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl