Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Huup
Vandaag om 09:55:58
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:50:25
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Ben
Vandaag om 09:43:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Frank 123
Vandaag om 09:01:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:53:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:47:58
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 August 2025, 21:55:03
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
15 August 2025, 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
15 August 2025, 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3654168 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8670 Gepost op: 25 October 2015, 14:31:41 »
Nee, normaal gesproken kijk je niet vanuit deze positie, dat is waar. Een extra maatregel, hoewel die pas in een later stadium kan worden toegepast, is het zwart schilderen van het interieur van het 'tunnelduct', als het goed is zie je dan zelfs vanuit dit standpunt niet veel, of zo goed als niets meer van de overhang.
Het is wel zo, dat er offers moeten worden gebracht voor dit 'optische beeld': van de drie meter beschikbare ruimte blijft op die manier net 1,75 meter zichtbaar spoor over. Maar goed, wie pijn wil lijden moet nu eenmaal offers brengen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8671 Gepost op: 25 October 2015, 17:18:34 »
Voor de liefhebber nog een paar plaatjes van het (kritieke) punt waar de zichtbare (spoor)wereld overgaat in de onzichtbare:







Waarbij je je moet voorstellen dat het gedeelte naar links toe ook overdekt gaat worden.  Tot hoever, dat moet ik nog bekijken, het lijkt me ook wel handig om een gedeelte open te laten, zodat er bijvoorbeeld eens een lok van een trein afgekoppeld dan wel aangekoppeld kan worden, zonder dat daar weer allerlei ingewikkelde positiebepalende elektronica gebouwd moet gaan worden om de juiste koppelingen exact op de goede plaats boven een ontkoppelmechanisme te krijgen.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8672 Gepost op: 25 October 2015, 21:44:38 »
Mooi werk Jan! Nette oplossing om eindelijk rond te kunnen rijden.
Op de onderstaande foto staat er achter een Silberling een andere trein. In hoeverre is die achterste trein voor de toeschouwer zichtbaar in de/het tunnelduct?


Je zou het zicht op de overhangende wagons/rijtuigen kunnen verminderen door je viaduct van pijlers te voorzien die op een hoge (gemetselde) voet tussen de sporen staan.
« Laatst bewerkt op: 25 October 2015, 21:49:33 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8673 Gepost op: 25 October 2015, 22:37:34 »
Als het goed is,  zie je van die achterste trein het tweede rijtuig niet of nauwelijks meer, dan valt het weg in de 'duisternis'.
Evenzo de Silberling vooraan, de eerste helft zichtbaar, de tweede helft in het donker.
Dat moet je nu ook weer niet al te letterlijk opvatten, het gaat me meer om het creëren van de illusie, nu valt er nog licht van links op de rijtuigdelen die zich in het 'tunnelduct' bevinden.
Ook moet je niet vergeten, dat het standpunt van waaruit de foto is genomen normaal gesproken niet ingenomen wordt, zoals Auke (dimodimo de eerste) eerder al terecht opmerkte.

De suggestie om pijlers te plaatsen staat in het aantekeningenboek genoteerd voor het geval dat mijn planning niet of niet geheel voldoet.

Ik zal eens kijken of ik morgen even tijd heb om een iets concreter beeld te geven.

Citaat
...eindelijk rond te kunnen rijden.

Ja, ik verheug me nu al op 10(+) rijtuigen achter die 0110Öl...



...of... nee, EN een 50er met een stuk of twintig, vijfentwintig vierassige zelflossers!  :D


Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8674 Gepost op: 25 October 2015, 23:08:00 »
Mooie rookgordijnen, zijn jouw loks voorzien van realistisch rokende rookgeneratoren?  ;)
Dan hoef je je ook geen zorgen te maken over het zicht in het tunnelduct.
« Laatst bewerkt op: 25 October 2015, 23:12:21 door Ivo vS. Reden: zinnige volgorde zinnen. »
groet,

Ivo vS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8675 Gepost op: 26 October 2015, 08:57:26 »
Haha!  :D
Nee, ten eerste omdat die er niet zijn, en ten tweede omdat ik de rookgeneratoren die er wel zijn niet in m'n loks hoef.
Ooit heb ik er wel eens eentje ingebouwd, dat was in een 01 van Fleischmann, de bekende 01 220, ook bekend als "Der schwarze Gigant". Bij die rookgenerator zaten destijds drie ampulletjes rookvloeistof, met drie verschillende geurtjes: stoomlokgeur, dennengeur en iets van lavendel of zo.
Dat was niet het ergste, veel minder vond ik dat er maar een armzalig sliertje rook uitkwam, en nog erger dat dat zo wit was. Ik heb van alles geprobeerd in die generator te verstoken om maar grijze rook te krijgen, olie, petroleum en zelfs lijm. Maar nee, niks hielp, het bleef wit. En het stonk.

De rook die uit de schoorsteen van een stoomlok komt bestaat uit twee componenten: de rookgassen van het vuur en de afgewerkte stoom uit de cilinders. Doorgaans wordt de kleur min of meer bepaald door de rookgassen, niet zozeer door de stoom. Alleen bij koud weer (vorst) zie je dat de stoom de overhand kan krijgen: dan is de pluim mooi wit.

Maar goed, mijn conclusie was - en is - met zo'n rookgenerator is zo'n mooie pluim niet na te bootsen. En omdat er zo'n verschrikkelijke vette laag op die lok (die 01 220) kwam (en niet alleen van de rommel die ik er in stopte, maar ook van de rookolie van Seuthe zelf), heb ik toen besloten van rookgeneratoren af te zien. En tot op heden ben ik nog niet van mening veranderd.

Zodra er een rookgenerator op de markt komt die een in mijn ogen fatsoenlijke rookpluim genereert, zal ik er nog eens over denken.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8676 Gepost op: 26 October 2015, 09:10:16 »
Veelzeggend over de natuurgetrouwheid van de rookpluim is dat ze 'em tegenwoordig ook in diesels inbouwen :)

(Toch vind ik ze wel leuk en zoonlief vroeg laatst al waarom er nog geen eentje in de 50er zat...)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8677 Gepost op: 26 October 2015, 09:41:27 »
Natuurlijk! Ieder het zijne!
Als je er maar plezier in hebt, toch?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8678 Gepost op: 26 October 2015, 17:01:55 »
ik heb ze er ook uit gehaald
als je t echt wil ,en je kijkt naar de filmpjes op joutoep
Dan zie ik de andere kant van de baan niet meer
en idd t stinkt

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8679 Gepost op: 26 October 2015, 21:29:06 »
Tja... 't is maar wat je lekker vindt...  :)

Volgens mij staat er nog een belofte mijnerzijds open, namelijk dat ik zou proberen nog iets betere plaatjes te maken in verband met de 'overhang' in/onder het 'tunnelduct'.
Welnu, bij deze:

Links heb ik een losse plank neergezet om het invallen van licht van die kant tegen te gaan. Daardoor kan er maar één rijtuig de tunnelduct ingeschoven worden, maar goed, het zij zo.
Je ziet dat het verst verwijderde einde van het rijtuig al nauwelijks meer zichtbaar is, laat staan dat een rijtuig daarachter nog te zien zou zijn, met eventueel de overhang die vertoond wordt.



Dat geldt min of meer ook voor het rijtuig op het middelste spoor, ook hier geen storende overhang.



Tenslotte: het wordt ietwat kritiek, maar nog binnen redelijke perken (vind ik) bij het derde rijtuig. Opgemerkt moet worden, dat het VRP wel krapjes is zo. Er is echter ruimte genoeg om het spoor (of de sporen) wat meer van de muur af te schuiven.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8680 Gepost op: 26 October 2015, 22:10:38 »
Bovenstaande plaatjes zijn geschoten vanuit een hoek van waaruit je normaal gesproken de baan niet bekijkt. Hieronder een paar snelle kiekjes vanuit een meer gebruikelijk standpunt:







Niet bepaald een topkwaliteit foto's, maar daar gaat 't ook niet om.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8681 Gepost op: 26 October 2015, 23:06:12 »
Meestal komen vooroordelen wel ergens vandaan.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8682 Gepost op: 26 October 2015, 23:31:00 »
 ;D ;D

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8683 Gepost op: 27 October 2015, 08:54:02 »
Je middelste spoor zou nog iets naar rechts kunnen, want dat ligt nogal ver van het uiterst rechtse spoor (rekening houdend met meer realistische hart op hart afstanden, want de standaard 6,4cm die door fabrikanten gehandhaafd wordt is maar lelijk naar mijn mening. ;)
Zodoende kan het linkse ook meer naar rechts en heb je helemaal geen problemen meer met je VRP.


Groet,
Olivier den Belg
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #8684 Gepost op: 27 October 2015, 10:42:23 »
Inderdaad. De bezorgdheid komt niet zozeer voort uit het VRP, maar meer uit de mogelijk zichtbare overhang die ontstaat door het krapper worden van de bocht in het tunnelduct.

Voor het iets naar rechts schuiven van de sporen is voldoende ruimte aanwezig.