Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 20:55:54
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 20:42:15
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 20:27:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:17:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:54:17
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:44:22
US diorama in H0 door Kees V
Vandaag om 19:32:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 741230
Vandaag om 19:17:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:01:36
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 17:53:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3618146 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #7710 Gepost op: 22 July 2015, 10:47:33 »
Er zitten nogal wat kanten aan dat hele schaduwstationgebeuren. Ondertussen ben ik er wel zo ongeveer uit hoe het sporenplan moet worden, wat dat betreft is het een kwestie van het materiaal bij elkaar zoeken; er zal nog het één en ander aangeschaft moeten worden, en aangezien mijn budget ook niet onbeperkt is, zal dat in stappen moeten gebeuren.
Op zich is dat niet erg, er is nog wel een aantal zaken die uitgedacht en opgelost moeten worden, dus stil zitten en wachten tot de öriboom weer vrucht gaat dragen hoeft niet.

Wat de aansturing van de (gehele) baan aangaat, heb ik besloten de boel in twee delen op te splitsen: boven en onder.
Boven wil zeggen: Bw plus toegangsspoor.
Onder bestaat dan uit het zichtbare gedeelte van de hoofdsporen plus schaduwstation.

'Boven' wordt gevoed cq aangestuurd door Roco's 10764, 'onder' door eveneens een Roco 10764, welke echter als booster gebruikt wordt.

Als ik de info uit het draadje van Karst goed begrepen heb, is het een kwestie van de beide 'booster out' uitgangen te verbinden met een 1 : 1 kabeltje. Wel is het van belang dat de Multimaus (en eventueel het tweede, als 'slave' gebruikte exemplaar) alleen op de als versterker gebruikte 10764 mag (mogen) worden aangesloten.
Mezelf kennende denk ik dat het verstandig is de 'master'en 'slave' ingangen van de als booster gebruikte 10764 te blokkeren dmv een blinde stekker.

Ik zou het zeer op prijs stellen dat, mocht iemand in het bovenstaande verhaal een flagrante onjuistheid ontdekken, hij (of zij) dit even meldt.

Iets anders waar ik nog mee worstel, is het probleem van de bezetmelding. In vroeger jaren, dat wil zeggen het analoge tijdperk, heb ik op mijn baan de volgende, erg simpele, constructie/schakeling gebruikt:

Is het enkelzijdig geïsoleerde stukje spoor onbezet, dan brandt het ledje niet omdat er geen verbinding is tussen de beide polen van de wisselspanningsbron.
Zodra echter deze verbinding op de één of andere manier tot stand komt, bijvoorbeeld via de motor van een lokomotief, of een lampje in een stuurstandwagen, dan licht het ledje op:

Je weet dus dat er zich "iets" op het geïsoleerde stukje spoor bevindt, en daarmee dat dat spoor bezet is. Simpel en effectief.

MAAR! Ik heb me laten vertellen, eerder in dit draadje, dat dit niet werkt als er in plaats van gewone gelijkspanning een digitaal systeem gebruikt wordt.
De combinatie wissel- en gelijkspanning schijnt geen problemen op te leveren, wissel en digitaal schijnt niet samen te gaan. En dus kan ik dit principe niet toepassen.
Maar ik wil (straks) wel graag weten welke van mijn SS-sporen al dan niet bezet zijn. En dan liefst met een dergelijk simpel systeempje, zonder bezetmelders, Xbussen en god mag weten wat voor ingenieuze digitale devices dan ook. Ook reed-contacten vallen af, ik zie het niet zo zitten om onder elke lok en stuurstandwagen magneetjes te gaan plakken.
Iemand met een gouden idee?

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #7711 Gepost op: 22 July 2015, 12:30:08 »
Niet van mij, maar van Klaas Zondervan (ook op forum te vinden). Gebruik zijn schakeling #5. Deze wordt gebruikt als ingang voor die schakelingen met bussen. Vervang de opto coupler door een LED en je hebt weer terug wat je had. Iets complexer, maar het werkt wel.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #7712 Gepost op: 22 July 2015, 12:45:45 »
Dat zal niet werken omdat er geen enkele LED op die (ongeveer) 1,3V wil branden. Dus zelfs zonder de 33 ohm zal
het nog niet werken.
Wat wel kan is de opto coupler laten zitten en een LED met (berekende) weerstand schakelen met de transistor in
de opto coupler.
In een opto coupler zit een (infrarood ?) LED die al op 1,1V brandt.

En dat simpele schema met slechts 1 LED en 1 weerstand werkt toch alleen bij 3 rail ?
Groet, Ronald.

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #7713 Gepost op: 22 July 2015, 13:00:44 »
Nee, met een LED werkt het gewoon bij een digitaal systeem. Alleen zul je op de uitgang van de opto-coupler de blokgolf van de DCC sturing vinden, en die kan je volgens mij met je ogen toch niet volgen. Normale LED doet het al bij 1V, ik verwacht niet dat er een moeilijke LED in komt die inderdaad 3V nodig heeft.
Anders zoals jij zegt aan de opto-coupler wat extra onerdelen om de LED aan te sturen.

Groet,

Gerard van der Sel.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7714 Gepost op: 22 July 2015, 13:01:58 »
Kijk, daar gaan we al.  ;D
Ik beloof dat ik mijn best zal doen om wat te gaan snappen van deze discussie, maar hou wel in het achterhoofd dat ik nog net in staat ben om een weerstand van een condensator te onderscheiden, en dat het me dus al gauw boven de pet kan gaan.
Eigenlijk komt het er op neer dat ik graag wil horen dat je die en die componenten zo en zo op een printje moet solderen en dat het dan werkt. Al die Ohmen en Volten is leuk, maar slechts tot op een zeer beperkt niveau aan mij besteed. Bovendien raak ik al gauw in de war met dit soort zaken.

Over dat simpele schema: dat werkt met 2-rail, precies zoals het getekend is. Of het met 3-rail ook werkt, heb ik niet geprobeerd.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7715 Gepost op: 22 July 2015, 13:04:55 »
Oja, en nog iets: onafhankelijk van wie er uiteindelijk gelijk heeft of niet, mijn dankbaarheid aan degenen die aan deze gedachtenwisseling deelnemen staat onomstotelijk vast.  :D

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #7716 Gepost op: 22 July 2015, 13:08:27 »
Volgens mij heeft Huib Maaskant precies de geschikte oplossing voor jouw probleem.

Zie http://www.floodland.nl/aim/info_16sd_1.htm

Sander

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #7717 Gepost op: 22 July 2015, 13:12:58 »
Ik stop met de discussie. Santerdam heeft de meest simpele oplossing.

Groet,

Gerard van der Sel.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #7718 Gepost op: 22 July 2015, 13:42:46 »
En dat is een kant-en-klaar versie van hoe ik het beschreef. Meerdere keren het schema van Klaas op 1 print en
dan de transistoren in de opto couplers gebruiken om de LED's te schakelen.
Huib gebruikt gele LED's maar die zijn ook te vervangen door rood of groen. Bij blauw en wit werkt het mogelijk ook
maar die werken wel op een hogere spanning. Ze hebben echter ook een hoger rendement dus mogelijk kom je ook
daar mee weg zonder verdere aanpassingen.

Het enige jammere is dat (ik quote Huib): Deze printplaat is niet meer leverbaar (laatste zin op de pag).

Ik zou trouwens graag merk en type van de LED's hebben die op 1V al branden. Ik ken ze niet in de zichtbare kleuren.

Groet, Ronald.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #7719 Gepost op: 22 July 2015, 13:59:51 »
Over de leverbaarheid van deze print hoef je je geen zorgen te maken. Het ontwerp is namelijk gelijk aan alle andere ontwerpen en printplaten van Huib - hooguit laat je een aantal componenten weg van de 'grotere' print.

Overigens heeft Huib een samenwerking met Eddy de Boer en een aantal jonge modelspoorders, die graag een centje bijverdienen door de printen kant-en-klaar voor je te solderen. Gewoon even contact opnenen met Huib en laat hem het hele verhaal maar vertellen.

Sander

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #7720 Gepost op: 22 July 2015, 14:05:27 »
Huib zal het zelf inderdaad beter weten dan ik. Hij is er alleen niet tot half augustus lijkt het.
Groet, Ronald.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #7721 Gepost op: 22 July 2015, 14:18:11 »
Calimero, Huib schrijft helemaal niet dat hij er niet is. Zijn melding is dat de webwinkel in de zomerperiode is gesloten.

Het is niet erg gebruikelijk om op internet te melden dat iemand anders op vakantie is - je weet niet wie belangstelling heeft voor zo'n berichtje.

Sander

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #7722 Gepost op: 22 July 2015, 16:01:45 »
Jan
zoals t er staat dat schema
op de draad waar de led inzit een schakelaar pootje vast solderen
andere poot van de schakelaar naar de rails
als t stroomloos is zie je of er wat op staat(helaas dan niet als de schakelaar dicht staat)
Maar dan kan je een amdere led over de rail las zetten(ik gebruikte analoog een sein paal ;D )

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #7723 Gepost op: 22 July 2015, 16:25:32 »
Of hij op vakantie is of niet, dat maakt niet zoveel uit. Wat van belang is, is dat er pas vanaf half augustus weer besteld kan worden, en zoveel haast dat ik daar niet op kan wachten heb ik niet. Er ligt nog geen meter spoor, dus valt er niks te bezetten, en dus ook niet te melden.
Maar het is natuurlijk wel zo mooi om van te voren te oriënteren en de mogelijkheden te verkennen, en de oplossing van die 16SD-dinges lijkt inderdaad de meest simpele. Alleen, zoals hierboven ook gememoreerd, niet meer leverbaar. Maar:

Citaat
Over de leverbaarheid van deze print hoef je je geen zorgen te maken.

Daar moet ik dan maar vertrouwen in hebben. We gaan het zien en beleven. Te zijner tijd. Zoals gezegd: ik heb geen haast.

Nog wel een vraagje, uit nieuwsgierigheid vooraf, zogezegd:

De kleuren van de bedrading doen me ernstig denken aan die welke ook door een ander fabrikaat worden gebruikt, eentje met knobbeltjes tussen de rails en sleepijzers onder de treintjes. Maar ik neem aan dat het principe 1 : 1 bruikbaar is voor een 2-railsysteem, zoals bijvoorbeeld Roco, wat in de schets eigenlijk al wordt aangeduid.

Bij voornoemd fabrikaat staan de kleuren rood + bruin voor de "geregelde spanning", terwijl geel + bruin op "ongeregelde spanning" duidt.
Heb ik het goed als ik denk dat ik rood en bruin als de rijspanning uit de centrale/booster kan zien, en geel en bruin als een extra voeding van bijvoorbeeld plm 14V wisselspanning?
Noem het maar een domme vraag van een nitwit, maar ik weet graag dingen heel erg zeker zodat ik niet per ongeluk iets ga opblazen of zo.

@Jerry: ik ben bang dat ik je opmerking niet helemaal begrijp. Waarom zou er een schakelaar toegevoegd moeten worden?

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #7724 Gepost op: 22 July 2015, 17:18:58 »
Bruin en rood is inderdaad de rij spanning en het maakt daarbij verder niet uit of je analoog of digitaal rijdt.
Zelfs DC (2 rail) of AC(3 rail) maakt niet uit. Zodra er een belasting is valt er spanning over de diodes zodat
de opto coupler actief wordt.
De spanning voor de indicatie LED's komt inderdaad uit een losse trafo en de extra diode zorgt er voor dat
de LED's ook heel blijven als je hier AC voor gebruikt. De waarde van de weerstand wordt bepaald door de
stroom door de LED en de voedingsspanning. Mocht je ergens een trafo hebben van een volt of 5 is het ook
al goed als je de weerstand(en) daar op aanpast.
Mocht je de LED's met DC willen voeden dan zorgt de extra diode wederom voor het beveiligen van de LED's
en voorkomt bij DC dus dat je plus en min verwisselt. Mocht dat gebeuren brandt de LED niet maar er gaat
ook niks stuk.
Je zou dus ook de rij spanning van een oude trafo (bv. Fleischmann, Roco, Hema, vul-maar-in) kunnen gebruiken
en zo gelijk al makkelijk de helderheid van de LED's kunnen regelen. De transistor in de opto coupler kan 30V
DC aan als ik me zo uit het hoofd niet vergis dus daar is "ruimte" zat.
Mocht je dit willen met die rijspanning, plaats dan wel de bijpassende weerstand voor 14V AC dan zit je bij DC
uit dezelfde trafo altijd goed.
Groet, Ronald.